ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی کنکور در ترکیه، چین و ژاپن

کنکور در ترکیه، چین و ژاپن

به اشتراک گذاری

کنکور در ترکیه، چین و ژاپن، کنکور در پرجمعیت‌ترین کشور جهان، سنت کنکور در ترکیه، کنکور در ژاپن و .... در این بخش بررسی شده است.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: توصیه های مهم برای کنکوری ها برای موفقیت در کنکور



در برخی کشورهای جهان نیز همانند ایران، آزمون‌های سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند که از بُعد فراگیر بودن و تأثیرات اجتماعی و آموزشی آن، دست‌کمی از کنکور ما ندارند. علاوه بر کشور ما، در کشورهایی مثل چین، ترکیه و ژاپن آزمون‌های متمرکزی برای تحصیل در مقاطع آموزش عالی برگزار می‌شود که البته نوع و حتی انگیزه‌ی برگزاری کنکور در هر کدام از این کشورها با یکدیگر تفاوت اساسی دارد.

می‌توان گفت عمدتاً در کشورهایی که تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها یا متقاضیان «رشته‌محل‌هایی خاص» با میزان ظرفیت‌های آموزش عالی در آن کشور همخوانی ندارد یا هم‌چنین تحصیلات عالی برای کسب جایگاه اجتماعی و شغلی در آن جامعه اهمیت بسزایی دارد، برگزاری کنکور به شیوه‌ای برای گزینش دانش‌آموزان مبدل می‌شود.

پیشنهاد می شود مقاله
برای موفقیت در کنکور چند ساعت مطالعه لازم است؟ را هم بخوانید.

کنکور در پرجمعیت‌ترین کشور جهان


در کشور چین با جمعیتی حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر، آموزش عالی در دانشگاه‌ها از جمله پرطرفدارترین راه‌هایی است که دانش‌آموزان چینی برای ادامه‌ی مسیر زندگی خود انتخاب می‌کنند.

دانش‌آموزان چینی عمدتاً به دلیل نداشتن سرمایه برای راه‌اندازی یک کسب و کار پردرآمد و هم‌چنین دانش‌آموزان مرفه برای وجهه‌ی اجتماعی و امکان اخذ پست‌های مدیریتی در آینده‌ی شغلی‌شان، خود را برای کنکور که در زبان محلی به این آزمون سراسری، گائو کائو می‌گویند، آماده می‌کنند.

ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانش‌آموزان چینی، نزدیک به هفت میلیون کرسی دانشگاهی است اما بیش از 9 میلیون نوجوان چینی در سال 2012، خود را برای شرکت در کنکور سراسری دانشگاه‌های این کشور آماده می‌کنند.

مطالعه این مقاله هم مفید است: مهمترین عوامل موفقیت در کنکور رتبه های برتر کنکور 97 از زبان خودشان

سنت کنکور در ترکیه

در ترکیه نیز برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌ها، آزمون ورودی سختی برگزار می‌شود. نظام آموزشی ترکیه در ابعاد گوناگونی به نظام آموزشی ایران شباهت دارد. به طور مثال، آمار جمعیت ترکیه به جمعیت ایران بسیار نزدیک است و در ترکیه نیز همانند ایران بیش از 14 میلیون دانش‌آموز در مدرسه‌های دولتی و خصوصی درس می‌خوانند. در این کشور، هرساله بیش از دو میلیون دانش‌آموز در کنکور شرکت می‌کنند و با آن‌که طی سال‌های اخیر، مراکز آموزش عالی غیر دولتی از رشد فزاینده‌ای برخوردار بوده، اما هم‌چنان آمار قبولی در کنکور برای ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه حدود 25 درصد کل متقاضیان است. در کنکور ترکیه، علاوه بر آزمون هوش و استعداد تحصیلی از درس‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، جغرافیا و زیست‌شناسی دوره‌ی دبیرستان نیز آزمون تستی گرفته می‌شود و هر دانش‌آموز در صورت مجاز بودن برای انتخاب رشته می‌تواند شانس خود را برای قبولی در هر رشته‌ی دانشگاهی که تمایل دارد، بیازماید. البته برای ورود به دوره‌ی تحصیلات تکمیلی در ترکیه، دیگر کنکور سراسری برگزار نمی‌شود؛ بلکه هر دانشگاه مطابق ضوابط و استانداردهای آموزشی خود مجاز است از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، افراد شایسته و مد نظر دانشگاه را انتخاب کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله
چگونه در کنکور رتبه خوبی کسب کنیم را هم مطالعه کنید.

ژاپن هم کنکور دارد؛ حتی با صندلی خالی

شاید جالب باشد بدانیم در ژاپن توسعه‌یافته نیز هرساله کنکور متمرکز در سراسر این کشور آسیایی برگزار می‌شود. طبق آمارهای دولت ژاپن، حدود 15 درصد از دانش‌آموزان ژاپنی در فاصله‌ی سال‌های 1950 تا 1960 میلادی در دانشگاه‌های این کشور پذیرفته می‌شدند؛ اما امروزه به دلیل وجود فرصت‌های شغلی گسترده در سرزمین آفتاب تابان، کهن‌سال شدن هرم سنی جامعه‌ی ژاپن و کاهش متقاضیان ورود به دوره‌های آموزش عالی، دانشگاه‌های این کشور نیز دارای ظرفیت‌های خالی شده‌اند.

وجود کرسی‌های خالی در دانشگاه‌های ژاپن سبب نشده است کنکور سراسری در این کشور به طور کامل حذف شود، بلکه هنوز هم رقابت برای ورود به دانشگاه‌های مطرح دولتی در بین دانش‌آموزان ژاپنی وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که دانش‌آموزان ژاپنی برای ورود به دانشگاه‌های دولتی باید ابتدا حداقل نمرات را در آزمون سراسری کسب کنند و سپس در آزمون اختصاصی دانشگاه مورد نظرشان شرکت کنند. از سوی دیگر، آموزشکده‌های آموزش عالی غیر دولتی در ژاپن ملزم نیستند که برای پذیرش دانشجویان از کانال کنکور سراسری اقدام کنند؛ بلکه این مراکز عمدتاً از طریق آزمون اختصاصی منتسب به همان مرکز دانشگاهی به جذب دانشجویان روی می‌آورند.

برای مشاهده لیست مدرسین کنکور کلیک کنید:
تدریس خصوصی کنکور

کلمات کلیدی: کنکور در ترکیه، کنکور در چین، کنکور در ژاپن، کنکور در کشورهای دیگر، سنت کنکور در ترکیه، کنکور در پرجمعیت‌ترین کشور جهان، ژاپن هم کنکور دارد، تحصیل در ژاپن، تحصیل در ترکیه، تحصیل در چین


آمار بازدید: 3554 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
kasra يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲

واقعا عالی بود برام.مرسی.