ارتباط مستقیم با 30563 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله معرفی رشته های تحصیلی آشنایی با رشته علوم تربیتی و بازارکار آن

آشنایی با رشته علوم تربیتی و بازارکار آن

به اشتراک گذاری

آشنایی با رشته علوم تربیتی و بازارکار آن - اگر می‌خواهید این رشته را به اختیار خود انتخاب کنید بهتر است که از خصلت‌های ذاتی اصلاح طلبی و روحیه رحمت و رافت خواهی، بهره‌مند باشید. داشتن صبر و حوصله هم خیلی به درد شما می‌خورد.جاذبه‌های مخرب دنیای صنعتی امروز در کنار همه خوبی‌هایش دسترسی آسان افراد برای ارتباط با یکدیگر رشد سریع علوم و تخصص‌ها و اثرات آن بر روح و روان انسان، متخصصان را بر آن داشته که رشته‌ای را در دانشگاه دائر نمایند که بتواند به راهنمائی و ارتقاء فرهنگ روح انسان کمک می‌کند تا انسان حدود حرکات و ارتباطات خود را به نحو شایسته‌ای متعادل نماید.

ضریب دروس تاریخ و جغرافی 3 و ادبیات ، روان‌شناسی ، فلسفه و منطق 2 و مابقی دروس 1 می‌باشد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: ویژگی های اخلاقی و تربیتی مدرس

سطوح رشته

ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا

1 آزاد- آشتیان *


2 آزاد- بجنورد *

3 آزاد- بیرجند *

4 آزاد- تبریز *

5 آزاد- تهران *

6 آزاد- تهران جنوب *

7 آزاد- خرم آباد * ‌

8 آزاد- دزفول *

9 آزاد- رودهن *

10 آزاد- ساری *

11 آزاد- ساوه *

12 آزاد- سبزوار *

13 آزاد- سپیدان *

14 آزاد- شهرکرد *

15 آزاد- گچساران ‌*

16 آزاد- گرمسار *

17 آزاد- محلات ‌*

18 آزاد- مرودشت * ‌

19 آزاد- میمه * ‌

20 آزاد- کرمانشاه * ‌

21 آزاد-اراک * ‌

22 آزاد-بوشهر * ‌

23 آزاد-تاکستان * ‌

24 آزاد-خوراسگان *

25 آزاد-همدان * ‌

26 اراک * ‌

27 ارومیه * ‌

28 اصفهان ‌* ‌

29 الزهرا تهران * ‌

30 بابلسر * ‌

31 بوعلی سینا همدان * ‌

32 بیرحند * ‌

33 تبریز *

34 تربیت معلم تهران *

35 تربیت معلم سبزوار * ‌

36 تهران *

37 خرم آباد *

38 خوارزمی *

39 رازی کرمانشاه *

40 زاهدان * ‌

41 سنندج *

42 شاهد تهران * ‌

43 شهید بهشتی *

44 شهیدچمران اهواز *

45 شیراز *

46 صنعتی اصفهان *

47 علامه طباطبائی *

48 گیلان *

49 کاشان *

50 یزد *

پیشنهاد می شود مقاله چگونگی کسب درآمد بالا از کار و شغل تدریس خصوصی را هم بخوانید.

درسهای رشته

ردیف نام درس ردیف نام درس

1 آشنایی با فعالیت های تربیتی- اجتماعی 2 آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات

3 آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری 4 آموزش هنر

5 آموزش و پرورش ابتدایی- راهنمایی- متوسطه 6 آموزش و پرورش تطبیقی

7 آموزش و پرورش کودکان استثنائی 8 ادبیات کودکان

9 اصول بهداشت و کمک های اولیه 10 اصول و مبانی آموزش و پرورش

11 اقتصاد آموزش و پرورش 12 بهداشت و تغذیه مادر و کودک

13 تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران 14 تفاوت های فردی کودکان

15 تهیه و کاربرد و مسائل آموزشی 16 جامعه شناسی آموزش و پرورش

17 جامعه شناسی عمومی 18 حرکات ورزشی و سرودهای خاص کودکان

19 روان شناسی آموزش خواندن 20 روان شناسی تربیتی

21 روان شناسی رشد 1 22 روان شناسی رشد 2

23 روان شناسی عمومی (جهانگردی) 24 روانشناسی بازی

25 روش تدریس علوم اجتماعی و تجربی 26 روش ها و فنون تدریس

27 روش های آماری در علوم تربیتی 28 زبان آموزی

29 سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی 30 فلسفه آموزش و پرورش

31 قصه گویی و نمایش خلاق 32 مدیریت مراکز پیش دبستانی و دبستانی

33 مشاوره کودک 34 مقادمات مشاوره و راهنمایی

35 مقدمات برنامه ریزی آموزش و درس 36 مقدمات تکنولوژی آموزشی

37 مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی 38 مقدمات مدیریت آموزشی

39 ورزش و بازیهای دبستانی 40 کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی

41 کاردستی و مهارت های فنی 42 کارورزی 1

43 کارورزی 2 44 کارورزی 3

45 کارورزی 4 46 کلیات اقتصاد

47 کلیات فلسفه

صنعت و بازارکار

گرچه در کشور ما دانشجویان علوم انسانی از نظر اشتغال دچار مشکلات زیادی هستند اما با گذشت زمان و ایجاد حساسیت هایی که از طرف رسانه ها و خانواده ها صورت گرفته جهت گیری کلی کشور به سمتی است که دانشجویان رشته هایی مانند علوم تربیتی بتوانند در خصوص اشتغال خود در مراکزی فراتر از مدارس آموزش و پرورش ، مشغول به کار شوند.

مراکزی همچون فرهنگسراها ، سازمان بهزیستی ، سازمان زندان ها ، کانون های اصلاح و تربیت ، مراکز مشاوره خصوصی ، محل اشتغال این فارغ التحصیلان می تواند باشد.

منبع: دانشنامه رشد

----------------------------------------------------------------

مطالعه این مقاله هم مفید است:
تدریس خصوصی بازارکار و درامد خوبی دارد؟

معرفی رشته علوم تربیتی -گرایش ها-موقعیت شغلی انها

علوم تربيتي

رشته علوم تربيتي در مقطع كارشناسي، داراي گرايش‌هاي تكنولوژي آموزشي، مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي، آموزش و پرورش پيش‌دبستاني و دبستاني و آموزش و پرورش كودكان استثنايي است.

گرايش تكنولوژي آموزشي

تكنولوژي آموزشي در لغت از واژه‌هاي خاص ?تكنو? به معني برخورد سيستماتيك با پديده‌هاي علمي, ?لوژي? به معناي شناخت، و ?آموزش? به معناي فعاليت‌هاي هدفمندي است كه مربيان يا معلمان انجام مي‌دهند تا تغيير رفتار يا توانايي تغيير رفتار در فراگيرنده به وجود بيايد. از همين جا مشخص مي‌شود كه تكنولوژي آموزشي به معناي شناخت پديده‌ها يا روش‌هاي دقيق آموزشي براي رسيدن به اهداف آموزشي است. همان‌طور كه گفتيم اين يك تعريف لغوي است. اما در تعريف مفهومي بايد گفت كه تكنولوژي آموزشي شامل تئوري‌ها و اجراي اعمال طراحي، رشد، كاربرد، مديريت و ارزشيابي فرآيندها و منابع يادگيري مي‌شود.

اين فرآيند از يك سو نگاهي خُرد و موشكافانه دارد؛ زيرا براي تسهيل فراگيري به تك تك فراگيران به صورت خُرد توجه مي‌كند و از سوي ديگر كيفيت آموزشي را به‌صورت كلي در نظر مي‌گيرد و در اين راستا به طراحي علمي، رشد علمي، كاربرد و مديريت اين فرآيند مي‌پردازد.

در كل مي‌توان گفت كه رشته تكنولوژي آموزشي تلاش مي‌كند تا با طراحي دقيق و صحيح نظام آموزشي، به معلم‌ها بياموزد كه چگونه معلمي ورزيده، كاردان و ماهر شوند و تدريس خود را بر پايه بهترين شيوة‌ يادگيري, استوار كنند. اين دانش همچنين به مسؤولان نظام آموزشي بهترين راه تدوين كتب درسي، مديريت آموزشي و ارزشيابي آموزشي را نشان مي‌دهد.

توانايي‌هاي لازم:

تكنولوژي آموزشي فرآيند كيفي و خُرد است؛ يعني به يادگيري تك تك انسان‌ها توجه دارد. به همين دليل دانشجوي اين رشته بايد نوع‌دوست، انسان‌دوست، علاقه‌مند به دانش‌آموزان و در عمل صادق باشد. همچنين لازم است از نظر هوشي، توانايي فوق‌العاده‌اي داشته و ديد هنري داشته باشد.

در حال حاضر نيز مي‌بينيم كه دانشجويان توانمند اين رشته گاه با وسايل بسيار ابتدايي، وسايل جديد و جالبي خلق مي‌كنند. و در نهايت اين‌كه دانشجوي تكنولوژي آموزشي اگر هدفش ورود به آموزش وپرورش است، نبايد ايده‌آل‌گرا باشد چون هنوز تفكر تكنولوژي آموزشي در آموزش وپرورش جا نيفتاده است و فارغ‌التحصيلان اين رشته نبايد انتظار داشته باشند كه آموخته‌هاي خود را خيلي راحت و بدون هيچ مقاومتي در محيط آموزشي پياده كنند.

موقعيت شغلي در ايران:

فلسفة اصلي اين رشته، استفاده از توانايي فارغ‌التحصيلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سيما است. اما در عمل مي‌بينيم كه به دليل تفكر غلط حاكم بر محيط‌هاي فوق، تكنولوژيست‌هاي آموزشي به سختي جذب اين مراكز مي‌شوند. البته برخي از فارغ‌التحصيلان اين رشته جذب مدارس غيرانتفاعي شده‌اند و با ارائه طرح‌هاي آموزشي براي دوره‌ها و درس‌هاي مختلف، كارآيي مدرسه را بسيار ارتقاء داده‌اند.

عده‌اي از فارغ‌التحصيلان نيز جذب وزارت ارشاد يا كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مي‌شوند و بالاخره برخي از فارغ‌التحصيلان با توجه به توانايي‌هايي كه در طي تحصيل كسب كرده‌اند، جذب بازار كار آزاد مي‌شوند و به عكاسي آموزشي يا توليد فيلم‌هاي آموزشي مي‌پردازند.

درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل:

دروس مشترك در گرايش‌هاي مختلف علوم تربيتي:

تاريخ آموزش و پروش در اسلام و ايران، فلسفه آموزش و پرورش، اصول و مباني آموزش و پرورش،‌آموزش و پرورش تطبيقي، آموزش و پرورش ابتدايي راهنمايي و متوسطه، اخلاق اسلامي،‌روش ها و فنون تدريس، روانشناسي عمومي، ‌روانشناسي تربيتي، روانشناسي رشد كودكي و نوجواني، جامعه‌شناسي عمومي، جامعه‌شناسي آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مقدمات مديريت آموزشي، مقدمات برنامه‌ريزي آموزشي ودرسي، آموزش و پرورش كودكان استثنائي، مقدمات مشاوره و راهنمايي، مقدمات تكنولوژي آموزشي، آشنايي با كتابخانه و اصول كتابداري، روش‌هاي آماري در علوم تربيتي، سنجش واندازه‌گيري در علوم تربيتي، مقدمات روش تحقيق در علوم تربيتي.

دروس تخصصي گرايش تكنولوژي آموزشي:

سمينار در برنامه‌ريزي درسي و آموزشي، مباني ارتباط انساني، اصول طراحي پيام‌هاي آموزشي، اصول عكاسي، توليد برنامه‌هاي تلويزيوني، انتخاب، بهره‌برداري و ارزيابي مواد و وسايل آموزشي، توليد مواد آموزشي.

گرايش مديريت و برنامه‌ريزي

گرايش مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي يك رشته ميان رشته‌اي است كه تلفيقي از رشته‌هاي روانشناسي، جامعه‌شناسي، فلسفه، مديريت، آمار، زبان خارجي و مشاوره مي‌باشد.

هدف اين گرايش از يك سو فراهم ساختن فرصت‌هاي يادگيري هر چه بيشتر براي گروه‌هاي واجب‌التعليم و علاقه‌مند به يادگيري و از سوي ديگر تربيت نيروي انساني ماهر مورد نياز توسعة اقتصادي كشورها است. در كل مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي، مديريت بر فعاليت‌هاي ياددهي و يادگيري به منظور ايجاد تغييرات مطلوب در رفتار يادگيرنده و ارزيابي ميزان تحقق اين تغييرات است.

فارغ‌التحصيل اين گرايش به راحتي مي‌تواند علاوه بر پيش‌بيني‌هاي آموزشي يك كشور، مراحل برنامه‌ريزي آموزشي و مديريت بر اجراي آن را ترسيم كند و با روش‌هاي بهتر آموزشي، راهنما و مشاور خوبي براي يادگيرندگان باشد.

توانايي‌هاي لازم :

فلسفه، جامعه‌شناسي، ‌رياضيات، آمار، اقتصاد و زبان انگليسي در اين رشته كاربرد و اهميت بسياري دارد. دانشجوي اين رشته بايد نسبت به محيط‌هاي آموزشي جامعه خود، ديد عميقي داشته باشد و روش‌ آموزش كشور خود را بداند تا ظرافت‌هاي رفتاري دانش‌آموزان را درك كند و در نهايت به تشريح و تشكيل يك برنامه‌ريزي آموزشي صحيح بپردازد.

موقعيت شغلي در ايران :

امروزه آموزش با همه جنبه‌هاي زندگي ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هر اندازه كه جامعة ما پيچيده‌تر شود، آموزش و پرورش نقش مهم‌تري در حل مسائل آتي و رشد انسان‌ها پيدا مي‌كند. به همين دليل موقعيت‌هاي شغلي بسياري براي فارغ‌التحصيلان اين گرايش وجود دارد. تا جايي كه بسياري از كارشناسان مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي آينده شغلي اين گرايش را در كشور ما، بسيار اميدبخش و ايده‌آل مي‌دانند و معتقدند كه فارغ‌التحصيلان مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي بايد آينده خود را در فردا ببينند. چون كشور ما، يكي از كشورهاي در حال رشد و توسعه است و بدون بهره‌گيري از شاخه‌هاي مختلف آموزشي، نمي‌تواند توسعه همه جانبه داشته باشد.

در حال حاضر فارغ‌التحصيلان اين گرايش در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي‌شوند. تعدادي نيز در سازمان‌هاي دولتي از جمله سازمان‌هاي مديريت وبرنامه‌ريزي و برنامه‌وبودجه فعاليت مي‌كنند. گفتني است كه فارغ‌التحصيلان مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي مجوز تأسيس آموزشكده‌هاي درسي را دارند و در صورت داشتن سرمايه لازم،‌ مي‌توانند در اين زمينه فعاليت كنند.

دروس تخصصي گرايش مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي:

اصول مديريت آموزشي ، روانشناسي اجتماعي در تعليم و تربيت ، سازمان و قوانين آموزش و پرورش ايران، اصول برنامه‌ريزي آموزشي، مباني امور مالي و تنظيم بودجه در آموزش و پرورش، اصول برنامه‌ريزي درسي، كاربرد مقدمات كامپيوتر در مديريت آموزشي، اصول حسابداري، روابط انساني درسازمان‌هاي آموزشي،‌نظارت و راهنمايي تعلمياتي، راهنمايي تحصيلي و شغلي، مسائل نوجوانان و جوانان، آموزش بزرگسالان، برنامه‌ريزي آموزش ضمن خدمت، مديريت اسلامي، پروژه تحقيقاتي (سمينار)، كار عملي مديريت در آموزشگاه، كار عملي در سازمان‌ها، متون زبان خارجه (در برنامه‌ريزي آموزش درسي)، متون زبان خارجه در مديريت آموزشي.

گرايش آموزش و پرورش پيش‌دبستاني و دبستاني

آموزشي كه از زمان تولد آغاز و تا شروع اولين كار رسمي دبستان در پايان ششمين سال زندگي كودك ادامه مي‌يابد، بسيار مهم است. زيرا كودكان در چنين سال‌هايي، مراحل مهم و حساس زندگي خود را از نظير شخصيتي،‌ اجتماعي و آموزشي پشت سر مي‌گذرانند، و در واقع 6 سال اوليه زندگي از لحاظ رشد هوش و شكل‌گيري شخصيت دوراني سرنوشت‌ساز است. از سوي ديگر آموزش وپرورش دبستاني مهم‌ترين حلقه از حلقه‌هاي نظام آموزش و پرورش كشور است و كودكان در اين دوره در مراحل بسيار مهم رشد جسماني،‌ عاطفي، ذهني به سر مي‌برند، از همين‌رو توجه به اين دوره از آموزش و پرورش بايد از اولويت خاصي برخوردار باشد.

هدف گرايش آموزش و پرورش پيش‌دبستاني و دبستاني تربيت متخصصاني است كه بتوانند قواي جسمي،‌ عاطفي، رواني،‌ اجتماعي و اخلاقي كودكان پيش‌دبستاني و دبستاني را پرورش دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله
آشنايي با راه‌كارهاي موفقيت در كسب و كار آنلاين را هم بخوانید.

توانايي‌های لازم :

تعليم و تربيت بيش از آنكه علم باشد،‌فن و هنر است و يك معلم يا مربي بايد به ياري فن و هنر خويش مراحل يادگيري را هدايت كند. به همين دليل دانشجوي اين گرايش بايد فردي خلاق بوده و از اطلاعات عمومي نسبتاً گسترده و فن بيان خوبي برخوردار باشد و در نهايت از كار با كودكان لذت ببرد.

موقعيت شغلي در ايران :

فارغ‌التحصيل اين گرايش علاوه بر كار در آموزش و پرورش و مهد كودك‌ها و آمادگي‌ها در صورت داشتن سرماية‌ لازم مي‌تواند مجوز تأسيس مهد كودك و آمادگي را بگيرد و در اين زمينه به طور خصوصي فعاليت كند. همچنين مي‌تواند در مراكز مرتبط با كودكان مانند كانون پروش فكري كودكان و نوجوانان يا سازمان بهزيستي به عنوان كارشناس حضور داشته باشد.

دروس تخصصي گرايش آموزش و پرورش دبستاني و پيش‌دبستاني:

آموزش و پروش پيش‌دبستاني و دبستاني، بهداشت و تغذيه مادر و كودك،‌ اصول بهداشت و كمك‌هاي اوليه، تفاوت‌هاي فردي كودكان،‌ روانشناسي بازي، مديريت مراكز پيش‌دبستاني و دبستاني، آشنايي با مفاهيم و روش تدريس رياضيات، آموزش هنر، تهيه و كاربرد وسايل مواد آموزشي،‌كاردستي و مهارت‌هاي فني، ‌مشاهده (كارورزي) زبان‌آموزي، قصه‌گويي و نمايش خلاق، كار و آشنايي با طبيعت و زندگي اجتماعي، حركت ورزشي و سرودهاي خاص كودكان، مشاوره كودك،‌ روانشناسي آموزش خواندن، ادبيات كودكان،‌‌ آشنايي با فعاليت‌هاي تربيتي ـ اجتماعي، روش تدريس علوم تجربي واجتماعي، تربيت بدني(ورزش و بازي‌هاي دبستاني)، كارورزي دبستان.

گرايش آموزش و پرورش كودكان استثنايي

كودكان ودانش‌آموزان استثنايي به پنج گروه عقب‌مانده ذهني و معلول جسمي، ناشنوا و نيمه‌شنوا، نابينا و نيمه‌بينا، ناسازگار و تيزهوش تقسيم مي‌شوند و در هر گروه شرايط خاصي براي تعليم و تربيت آنها وجود دارد .

هدف از آموزش و پرورش كودكان استثنايي فراهم آوردن فرصت‌هاي مناسب و امكانات آموزشي ويژه براي اين دسته از كودكان است. در اين گرايش به كودكان داراي مشكلات ذهني و جسمي بيشتر پرداخته مي‌شود و متخصصان كودكان استثنايي تلاش مي‌كنند تا با توجه به ويژگي‌هاي عقلاني و جسماني آنان ، توانايي‌هاي ذهني و جسمي آنها را به حداكثر برسانند .

توانايي‌هاي لازم :

دانشجوي اين رشته بايد صبر و حوصلة بسيار داشته و عشق و علاقة وافري به تعليم و تربيت كودكان استثنايي داشته باشد. در اين رشته خلاقيت و تسلط بر فنون و روش‌هاي آموزش، حرف اول را مي‌زند.

موقعيت شغلي در ايران :

فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند به عنوان دبير يا مربي در مدارس دانش‌آموزان استثنايي (عقب‌مانده ذهني) و مراكز نگهداري كودكان عقب‌مانده ذهني فعاليت كنند همچنين مي‌توانند كارشناس گزينش و تشخيص كودكان عقب‌مانده ذهني در مؤسسات گوناگون از قبيل وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌ بهزيستي كشور شوند.

دروس تخصصي گرايش آموزش و پرورش كودكان استثنايي:

فيزيولوژي، روانشناسي عقب‌ماندگي‌هاي ذهني‌، آموزش و پرورش عقب‌ماندگان ذهني، اختلالات رفتاري ـ عاطفي، اختلالات گويايي، اختلالات يادگيري، گفتاردرماني، روش‌هاي تغيير رفتار، آزمون‌هاي تشخيص عقب‌ماندگي‌هاي ذهني، بهداشت و كمك‌هاي اوليه، روش‌هاي مشاوره و مصاحبه، بازي و حركت درماني،‌ تهيه مواد و وسايل آموزشي و كمك‌ آموزشي، روش تدريس علوم تجربي و اجتماعي، روش تدريس رياضي،‌ روش تدرس زبان فارسي، كارورزي در روش‌هاي تدريس، روش‌هاي بازپروري حسي ـ حركتي ، روش‌هاي بازپروري حرفه‌اي، روش‌هاي بازپروري اجتماعي، كارورزي در روش‌هاي بازپروري.

دانشگاه‌هاي پذيرنده:

اراك، اروميه، اصفهان، الزهراء(س) ـ تهران، بوعلي سينا ـ همدان، بيرجند، تبريز، تربيت معلم تهران، تربيت معلم سبزوار، تهران، سيستان و بلوچستان ـ زاهدان، شهيد باهنر كرمان، شهيد بهشتي ـ تهران، شهيد چمران ـ اهواز، شيراز، علامه طباطبائي ـ تهران، فردوسي ـ مشهد، كاشان، كردستان ـ سنندج، لرستان ـ خرم‌آباد، مازندران ـ بابلسر، يزد، شاهد ـ تهران.

مقاطع تحصيلي:

كارشناسي

دوره‌ها:

روزانه، شبانه، نيمه‌حضوري

دانشگاه:

دولتي، پيام‌نور

گرايش‌ها:

تكنولوژي آموزشي، مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي، آموزش و پرورش پيش‌دبستان و دبستاني، آموزش و پرورش كودكان استثنايي.

دبیر انجمن :رضائی /ایمیل من:goolazari@gmail.com

منبع: http://educational-et1.blogfa.com

-------------------------------------------------------------

معرفی رشته علوم تربیتی و گرایشهای آن

گرایش تکنولوژی آموزشی:

تکنولوژی آموزشی در لغت از واژه‌های خاص "تکنو" به معنی برخورد سیستماتیک با پدیده‌های علمی, "لوژی" به معنای شناخت، و "آموزش" به معنای فعالیت‌های هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام می‌دهند تا تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص می‌شود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیده‌ها یا روش‌های دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی است.

همان‌طور که گفتیم این یک تعریف لغوی است. اما در تعریف مفهومی باید گفت که تکنولوژی آموزشی شامل تئوری‌ها و اجرای اعمال طراحی، رشد، کاربرد، مدیریت و ارزشیابی فرآیندها و منابع یادگیری می‌شود.این فرآیند از یک سو نگاهی خُرد و موشکافانه دارد؛ زیرا برای تسهیل فراگیری به تک تک فراگیران به صورت خُرد توجه می‌کند و از سوی دیگر کیفیت آموزشی را به‌صورت کلی در نظر می‌گیرد و در این راستا به طراحی علمی، رشد علمی، کاربرد و مدیریت این فرآیند می‌پردازد.در کل می‌توان گفت که رشته تکنولوژی آموزشی تلاش می‌کند تا با طراحی دقیق و صحیح نظام آموزشی، به معلم‌ها بیاموزد که چگونه معلمی ورزیده، کاردان و ماهر شوند و تدریس خود را بر پایه بهترین شیوه‌ یادگیری, استوار کنند. این دانش همچنین به مسؤولان نظام آموزشی بهترین راه تدوین کتب درسی، مدیریت آموزشی و ارزشیابی آموزشی را نشان می‌دهد.

توانایی‌های لازم:

تکنولوژی آموزشی فرآیند کیفی و خُرد است؛ یعنی به یادگیری تک تک انسان‌ها توجه دارد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید نوع‌دوست، انسان‌دوست، علاقه‌مند به دانش‌آموزان و در عمل صادق باشد. همچنین لازم است از نظر هوشی، توانایی فوق‌العاده‌ای داشته و دید هنری داشته باشد.در حال حاضر نیز می‌بینیم که دانشجویان توانمند این رشته گاه با وسایل بسیار ابتدایی، وسایل جدید و جالبی خلق می‌کنند. و در نهایت این‌که دانشجوی تکنولوژی آموزشی اگر هدفش ورود به آموزش وپرورش است، نباید ایده‌آل‌گرا باشد چون هنوز تفکر تکنولوژی آموزشی در آموزش وپرورش جا نیفتاده است و فارغ‌التحصیلان این رشته نباید انتظار داشته باشند که آموخته‌های خود را خیلی راحت و بدون هیچ مقاومتی در محیط آموزشی پیاده کنند.

موقعیت شغلی در ایران:

فلسفه اصلی این رشته، استفاده از توانایی فارغ‌التحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما است. اما در عمل می‌بینیم که به دلیل تفکر غلط حاکم بر محیط‌های فوق، تکنولوژیست‌های آموزشی به سختی جذب این مراکز می‌شوند. البته برخی از فارغ‌التحصیلان این رشته جذب مدارس غیرانتفاعی شده‌اند و با ارائه طرح‌های آموزشی برای دوره‌ها و درس‌های مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء داده‌اند.عده‌ای از فارغ‌التحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌شوند و بالاخره برخی از فارغ‌التحصیلان با توجه به توانایی‌هایی که در طی تحصیل کسب کرده‌اند، جذب بازار کار آزاد می‌شوند و به عکاسی آموزشی یا تولید فیلم‌های آموزشی می‌پردازند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:

دروس مشترک در گرایش‌های مختلف علوم تربیتی:

تاریخ آموزش و پروش در اسلام و ایران، فلسفه آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش،‌آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی و متوسطه، اخلاق اسلامی،‌روش ها و فنون تدریس، روانشناسی عمومی، ‌روانشناسی تربیتی، روانشناسی رشد کودکی و نوجوانی، جامعه‌شناسی عمومی، جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مقدمات مدیریت آموزشی، مقدمات برنامه‌ریزی آموزشی ودرسی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، مقدمات مشاوره و راهنمایی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، روش‌های آماری در علوم تربیتی، سنجش واندازه‌گیری در علوم تربیتی، مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی.

دروس تخصصی گرایش تکنولوژی آموزشی:

سمینار در برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، مبانی ارتباط انسانی، اصول طراحی پیام‌های آموزشی، اصول عکاسی، تولید برنامه‌های تلویزیونی، انتخاب، بهره‌برداری و ارزیابی مواد و وسایل آموزشی، تولید مواد آموزشی.

گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی:

گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی یک رشته میان رشته‌ای است که تلفیقی از رشته‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان خارجی و مشاوره می‌باشد.هدف این گرایش از یک سو فراهم ساختن فرصت‌های یادگیری هر چه بیشتر برای گروه‌های واجب‌التعلیم و علاقه‌مند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز توسعه اقتصادی کشورها است. در کل مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیریت بر فعالیت‌های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقق این تغییرات است.فارغ‌التحصیل این گرایش به راحتی می‌تواند علاوه بر پیش‌بینی‌های آموزشی یک کشور، مراحل برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم کند و با روش‌های بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد.

توانایی‌های لازم :

فلسفه، جامعه‌شناسی، ‌ریاضیات، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی در این رشته کاربرد و اهمیت بسیاری دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت به محیط‌های آموزشی جامعه خود، دید عمیقی داشته باشد و روش‌ آموزش کشور خود را بداند تا ظرافت‌های رفتاری دانش‌آموزان را درک کند و در نهایت به تشریح و تشکیل یک برنامه‌ریزی آموزشی صحیح بپردازد.

موقعیت شغلی در ایران :

امروزه آموزش با همه جنبه‌های زندگی ما ارتباط تنگاتنگ دارد و هر اندازه که جامعه ما پیچیده‌تر شود، آموزش و پرورش نقش مهم‌تری در حل مسائل آتی و رشد انسان‌ها پیدا می‌کند. به همین دلیل موقعیت‌های شغلی بسیاری برای فارغ‌التحصیلان این گرایش وجود دارد. تا جایی که بسیاری از کارشناسان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی آینده شغلی این گرایش را در کشور ما، بسیار امیدبخش و ایده‌آل می‌دانند و معتقدند که فارغ‌التحصیلان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی باید آینده خود را در فردا ببینند. چون کشور ما، یکی از کشورهای در حال رشد و توسعه است و بدون بهره‌گیری از شاخه‌های مختلف آموزشی، نمی‌تواند توسعه همه جانبه داشته باشد.در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این گرایش در درجه اول جذب آموزش و پرورش می‌شوند. تعدادی نیز در سازمان‌های دولتی از جمله سازمان‌های مدیریت وبرنامه‌ریزی و برنامه‌وبودجه فعالیت می‌کنند. گفتنی است که فارغ‌التحصیلان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی مجوز تأسیس آموزشکده‌های درسی را دارند و در صورت داشتن سرمایه لازم،‌ می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

دروس تخصصی گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی:

اصول مدیریت آموزشی ، روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت ، سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، اصول برنامه‌ریزی آموزشی، مبانی امور مالی و تنظیم بودجه در آموزش و پرورش، اصول برنامه‌ریزی درسی، کاربرد مقدمات کامپیوتر در مدیریت آموزشی، اصول حسابداری، روابط انسانی درسازمان‌های آموزشی،‌نظارت و راهنمایی تعلمیاتی، راهنمایی تحصیلی و شغلی، مسائل نوجوانان و جوانان، آموزش بزرگسالان، برنامه‌ریزی آموزش ضمن خدمت، مدیریت اسلامی، پروژه تحقیقاتی (سمینار)، کار عملی مدیریت در آموزشگاه، کار عملی در سازمان‌ها، متون زبان خارجه (در برنامه‌ریزی آموزش درسی)، متون زبان خارجه در مدیریت آموزشی.

گرایش آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی:

آموزشی که از زمان تولد آغاز و تا شروع اولین کار رسمی دبستان در پایان ششمین سال زندگی کودک ادامه می‌یابد، بسیار مهم است. زیرا کودکان در چنین سال‌هایی، مراحل مهم و حساس زندگی خود را از نظیر شخصیتی،‌ اجتماعی و آموزشی پشت سر می‌گذرانند، و در واقع 6 سال اولیه زندگی از لحاظ رشد هوش و شکل‌گیری شخصیت دورانی سرنوشت‌ساز است. از سوی دیگر آموزش وپرورش دبستانی مهم‌ترین حلقه از حلقه‌های نظام آموزش و پرورش کشور است و کودکان در این دوره در مراحل بسیار مهم رشد جسمانی،‌ عاطفی، ذهنی به سر می‌برند، از همین‌رو توجه به این دوره از آموزش و پرورش باید از اولویت خاصی برخوردار باشد. هدف گرایش آموزش و پرورش پیش‌دبستانی و دبستانی تربیت متخصصانی است که بتوانند قوای جسمی،‌ عاطفی، روانی،‌ اجتماعی و اخلاقی کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی را پرورش دهند.

توانایی‌های لازم :

تعلیم و تربیت بیش از آنکه علم باشد،‌فن و هنر است و یک معلم یا مربی باید به یاری فن و هنر خویش مراحل یادگیری را هدایت کند. به همین دلیل دانشجوی این گرایش باید فردی خلاق بوده و از اطلاعات عمومی نسبتاً گسترده و فن بیان خوبی برخوردار باشد و در نهایت از کار با کودکان لذت ببرد.

موقعیت شغلی در ایران :

فارغ‌التحصیل این گرایش علاوه بر کار در آموزش و پرورش و مهد کودک‌ها و آمادگی‌ها در صورت داشتن سرمایه‌ لازم می‌تواند مجوز تأسیس مهد کودک و آمادگی را بگیرد و در این زمینه به طور خصوصی فعالیت کند. همچنین می‌تواند در مراکز مرتبط با کودکان مانند کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان یا سازمان بهزیستی به عنوان کارشناس حضور داشته باشد.

دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش دبستانی و پیش‌دبستانی:

آموزش و پروش پیش‌دبستانی و دبستانی، بهداشت و تغذیه مادر و کودک،‌ اصول بهداشت و کمک‌های اولیه، تفاوت‌های فردی کودکان،‌ روانشناسی بازی، مدیریت مراکز پیش‌دبستانی و دبستانی، آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات، آموزش هنر، تهیه و کاربرد وسایل مواد آموزشی،‌کاردستی و مهارت‌های فنی، ‌مشاهده (کارورزی) زبان‌آموزی، قصه‌گویی و نمایش خلاق، کار و آشنایی با طبیعت و زندگی اجتماعی، حرکت ورزشی و سرودهای خاص کودکان، مشاوره کودک،‌ روانشناسی آموزش خواندن، ادبیات کودکان،‌ آشنایی با فعالیت‌های تربیتی ـ اجتماعی، روش تدریس علوم تجربی واجتماعی، تربیت بدنی(ورزش و بازی‌های دبستانی)، کارورزی دبستان.

گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی:

کودکان ودانش‌آموزان استثنایی به پنج گروه عقب‌مانده ذهنی و معلول جسمی، ناشنوا و نیمه‌شنوا، نابینا و نیمه‌بینا، ناسازگار و تیزهوش تقسیم می‌شوند و در هر گروه شرایط خاصی برای تعلیم و تربیت آنها وجود دارد . هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی فراهم آوردن فرصت‌های مناسب و امکانات آموزشی ویژه برای این دسته از کودکان است. در این گرایش به کودکان دارای مشکلات ذهنی و جسمی بیشتر پرداخته می‌شود و متخصصان کودکان استثنایی تلاش می‌کنند تا با توجه به ویژگی‌های عقلانی و جسمانی آنان ، توانایی‌های ذهنی و جسمی آنها را به حداکثر برسانند .

توانایی‌های لازم :

دانشجوی این رشته باید صبر و حوصله بسیار داشته و عشق و علاقه وافری به تعلیم و تربیت کودکان استثنایی داشته باشد. در این رشته خلاقیت و تسلط بر فنون و روش‌های آموزش، حرف اول را می‌زند.

موقعیت شغلی در ایران :

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان دبیر یا مربی در مدارس دانش‌آموزان استثنایی (عقب‌مانده ذهنی) و مراکز نگهداری کودکان عقب‌مانده ذهنی فعالیت کنند همچنین می‌توانند کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب‌مانده ذهنی در مؤسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌ بهزیستی کشور شوند.

دروس تخصصی گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی:

فیزیولوژی، روانشناسی عقب‌ماندگی‌های ذهنی‌، آموزش و پرورش عقب‌ماندگان ذهنی، اختلالات رفتاری ـ عاطفی، اختلالات گویایی، اختلالات یادگیری، گفتاردرمانی، روش‌های تغییر رفتار، آزمون‌های تشخیص عقب‌ماندگی‌های ذهنی، بهداشت و کمک‌های اولیه، روش‌های مشاوره و مصاحبه، بازی و حرکت درمانی،‌ تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک‌ آموزشی، روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی، روش تدریس ریاضی،‌ روش تدرس زبان فارسی، کارورزی در روش‌های تدریس، روش‌های بازپروری حسی ـ حرکتی ، روش‌های بازپروری حرفه‌ای، روش‌های بازپروری اجتماعی، کارورزی در روش‌های بازپروری.

منبع: http://www.beytoote.com

----------------------------------------------------------

مطالعه مقاله
نکات طلایی در جست‌وجوی شغل را بشناسید هم می تواند مفید باشد.

علوم تربیتی از رشته‌های علوم انسانی است که به جنبه‌های آموزش و پرورش آدمی و دانشهای مربوط به آن می‌پردازد.دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید درنظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان و مکان خاصی نیست. یعنی به طور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه،دانشگاه یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه، و در هر زمانی و هر مکانی است.آموزش عمومی ، آموزش عالی ، آموزش کارکنان ، سوادآموزی بزرگسالان ،خودآموزی ، آموزش الکترونیکی و مجازی از انواع آموزش محسوب می شوند.

تعاریف آموزش و پرورش

جان دیویی: آموزش و پرورش دوباره ساختن یا سازمان دادن تجربه‌است، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.

ژان ژاک روسو: آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (متربی)، و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق می‌پذیرد.

بنیانگذاران رشته علوم تربیتی در ایران

رشته علوم تربیتی در ایران در دهه۱۳۲۰ هجری شمسی توسط اساتیدی همچون دکتر محمد باقر هوشیار ، دکتر عیسی صدیق و دکتر اسدالله بیژن بنیان گذاری و تثبیت گردید:



دکتر عیسی صدیق:دکتر عیسی صدیق اعلم، در سال ۱۲۷۳ ش. در تهران متولد شد. پدرش میرزاعبدالله شاملو ملقب به صدیق التجار اصفهانی از نوادگان میرزا مهدی خان استرآبادی بود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس ادب، کمالیه و دارالفنون فرا گرفت. در سال ۱۲۹۰ جزو اولین گروه از دانشجویان اعزامی به خارج در دورة بعد از مشروطیت بود که عازم فرانسه شد. در سال ۱۲۹۷ دورة دانشسرای ورسای را به پایان رساند و از دانشگاه پاریس دانشنامة ریاضیات گرفت. پس از چندی در انگلستان ضمن مطالعه و تدریس در دانشگاه کمبریج به عنوان دستیار پروفسور ادوارد براون مستشرق و ایران‌شناس معروف و معاشرت با دانشمندان و فلاسفه غربی نظیر برتراند راسل، به تجربیات و آگاهی‌های بیشتری دست یافت. عیسی صدیق در سال ۱۲۹۷ به ایران مراجعت کرد و به سمت بازرس مدارس منصوب شد. چندی نیز رئیس تعلیمات عالی،معلم مدرسة حقوق،دارلفنون و دارالمعلمین مرکزی و نمایندة ایران در مجمع بین‌المللی آموزش و پرورش در ژنو بود. در سال ۱۳۰۹دکتر صدیق بنا به دعوت دانشگاه کلمبیا برای مطالعه و تحقیق به آمریکا رفت و موفق به اخذ درجة دکترا در رشته علوم تربیتی از دانشگاه مذکور شد. او برای اولین بار واژة دانشگاه را به جای دارالفنون به کار برد. دکتر صدیق در سال ۱۳۱۰به ایران بازگشت و مامورتأسیس دانشگاه تهران شد. ابتدا به سمت ریاست دارالمعلمین عالی انتخاب شد و سپس آن را هستة مرکزی دانشگاه قرار داد. دکتر صدیق چندین سال در سمت وزیر فرهنگ فعالیت نمود. دکتر عیسی صدیق در ۱۵ آذر ماه ۱۳۵۷ در تهران درگذشت. برخی آثار علمی او عبارت است از : " اصول تدریس حساب و حل مسائل فکری"، "اصول تعلیم و تربیت "،"اصول علمی علم تربیت" ، "روش نوین در تعلیم و تربیت " ، " صد مسئله حل شده حساب" ، " چهل گفتار مشهودات چهل ساله در فرهنگ" ، نه کنفرانس در خصوص تعلیمات عمومی ".



دکتر اسدالله بیژن:دکتر میرزااسدالله خان بیژن ، دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه کلمبیای آمریکا دریافت نمود و پس از بازگشت به ایران به عنوان مشاور فنی وزارت فرهنگ و استاد دانشسرای عالی دروس علوم تربیتی را به همراه دکتر هوشیار و دکتر صدیق تدریس می کرد. در دانشگاه تهران از سال ۱۳۱۹ درسی به نام علم‌الاجتماع به لحاظ تربیت(علم‌الاجتماع پرورشی)در دو واحد درسی در هفته توسط دکتر اسدالله بیژن،به صورت ترجمه‌هایی فشرده از پاره‌ای متون خارجی در دانشسرای عالی و دانشکده ادبیات ، تدریس می‌شد. از مهمترین آثار علمی ایشان" سیر تمدن و تربیت در ایران باستان" و" سیر تکاملی تعلیم و تربیت در ایران باستان" می باشد.



دکتر محمد باقر هوشیار :محمد باقر هوشیار شیرازی در ۱۲ اسفند ماه سال ۱۲۸۳در خانواده‌ای دوستدار فرهنگ و ادب در شهر بوانات از توابع شیراز به دنیا آمد. پدرش میرزا محمد هوشیار شعر می‌گفت و پیشه بازرگانی داشت. محمدباقر در ۱۳ سالگی پدر خود را از دست داد و مادرش سرپرستی او و دیگر اعضای خانواده را به عهده گرفت. محمدباقر هوشیار از همان دوران کودکی با مادر بزرگ و پدربزرگ خود که زنی فرهیخته و شایسته بوند همدم و همنشین شد و در دامان آنان رشد کرد. محمد باقر پس از اتمام تحصیلات ابتدایی به مدت دو سال در مدرسهٔ شعاعیه شیراز به دبیرستان رفت. وی در سن ۱۷ سالگی از طریق کشور هندوستان (بمبئی و کلکته) برای تحصیلات عالی ، به اروپا (آلمان) رفت و مدتی در مدرسهٔ عالی کشاورزی " فردریش اوبره آل شولد فاکلمان" برلن به تحصیل نظری کشاورزی و عملیات زراعی پرداخت. محمدباقر پس از اتمام تحصیلات در سال ۱۳۰۸ به ایران بازگشت و در امتحانات دانشجویان اعزامی تهران قبول شد و سه ماه بعد دوباره به همراه محصلین اعزامی به اروپا ، به برلن رفت و ابتدا در دانشکدهٔ ادبیات برلن و سپس در دانشگاه تویین گن و دانشگاه مونیخ در رشتهٔ علوم تربیتی به تحصیل پرداخت او پس از کسب گواهینامه در زمینه روانشناسی نظری ، آموزش و پرورش و روانشناسی علمی، از دانشگاه مونیخ موفق به اخذ دکترای علوم تربیتی شد. ایشان از افراد زیادی مانند شیلر ، فندر ، هینست ، گوته و بیشتر از همه از گئورگ کرشن اشتاینر(Georg Kershensteiner) تاثیر علمی پذیرفته است. او پس از اتمام تحصیلات به تهران آمد و در دانشسرای عالی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی و هنرستان موسیقی و آموزشگاه پست و تلگراف و دبیرستان نظام به تدریس و تعلیم مشغول شد. وی در سال ۱۳۳۶ بر اثر عارضهٔ قلبی درگذشت. از آثارش "اصول آموزش و پرورش " و " روانشناسی علمی سنجش هوش" می توان نام برد. او آموزش و پرورش را علم می‌دانست و برای آن اصول نوشت دکتر هوشیار در بنیانگذاری رشته علوم تربیتی نقش بسیار مهمی ایفا نمود.

ماهیت میان رشته ای علوم تربیتی



علوم تربیتی از ماهیت میان رشته ای برخوردار است و از فلسفه ، روانشناسی ،جامعه شناسی،آمار، اقتصاد و مدیریت ، مفاهیم بسیاری را اقتباس نموده است. به عنوان مثال روانشناسی تربیتی متکی بر دانش روانشناسی و اقتصاد آموزش عالی بر مفاهیم علم اقتصاد مبتنی است.ماهیت میان رشته ای علوم تربیتی اگرچه موجب جامعیت این علم گشته است لیکن از معضلات این امر، پراکندگی موضوع ، عدم امکان بررسی عمیق مسائل و ضعف نظریه پردازی است.

رشته های علوم تربیتی در ایران



رشته علوم تربیتی در ایران در مقطع کارشناسی در چهار گرایش : تکنولوژی آموزشی، آموزش پیش دبستانی و دبستانی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های برنامه ریزی آموزشی ، آموزش و پرورش تطبیقی ، برنامه ریزی درسی ، تحقیقات آموزشی ، آموزش و پرورش استثنایی ، روانشناسی تربیتی ، آموزش بزرگسالان ، آموزش و بهسازی منابع انسانی ، تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت ، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، سنجش و اندازه گیری در آموزش و پرورش و در مقطع دکتری در رشته های تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت ، برنامه ریزی درسی ،روانشناسی تربیتی ، سنجش آموزش ، برنامه ریزی توسعه آموزش عالی ، برنامه ریزی درسی در آموزش عالی ، مدیریت آموزش عالی ، اقتصاد آموزش عالی، برنامه ریزی آموزش از راه دور ارائه می شود.

منبع: ویکی پدیا

------------------------------------------------



معرفی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی - مقطع کارشناسی



آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بوده و تا کنون توجه شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و پرورش در توضیح و تشریخ ارزشهای جدید حاکم برجامعه اسلامی و آماده کردن کودکان برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت خاص برخوردار است و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات رواشناسان و کارشناسان علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان از دوره های پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان مورد استفاده قرار گیرند. بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

طول دوره تحصیل



متوسط طول دوره کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی 5 سال است (حداقل 4 سال و حداکثر 6 سال میباشد) و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی شده است و طول هر ترم 17 هفته در هر نیمسال تحصیلی است زمان هر درس از نوع نظری 17 ساعت، عملی 24 ساعت و کارورزی 51 ساعت است.

تعداد واحدها



تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان 142 واحد است، این دروس از لحاط محتوی به عمومی، اصلی، اختیاری و اختصاصی تقسیم میشود، دروس اختصاصی از لحاط نظری و عملی به دو دسته تقسیم میشود (42 واحددروس نظری و 8 واحد دروس عملی ) کارورزی به شرح زیر:

- دروس عمومی 23 واحد

- دروس اصلی: پایه علوم ( اصلی ) 61 واحد

- دروس تخصصی : (دروس کاربردی) 50 واحد

- دروس اختیاری 8 واحد

جمع واحد 142

نقش و توانایی یا کارایی



1- مربی دوره های پیش دبستانی (شیرخوارگاه ، مهدکودک، کودکستان و آمادگی)

2- کارشناس تهیه مواد و وسائل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی و دبستانی

3- آموزگار مدارس ابتدائی

4- مدیریت مدارس ابتدائی

5- مربی کاروزی دانشجویان تربیت معلم

6- تدریس در مدارس کودکان استثنائی ( در صورت گذراندن دروس اختصاصی و پایه و اصلی)

7- کارشناس و مربی آموزش و پرورش پیش دبستانی در دانشگاه

8- کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

9- کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی

10- کارشناس وزارت آموزش و پرورش (دفتر آموزش ضمن خدمت، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی درسی و مانند آن)

ضرورت و توانایی



در بسیاری از فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما، پدر و مادر مسئولیت و نقش بسیار مهمی در تربیت کودکان خوددار میباشند, شکی نیست که دامان مادر و خانواده میتوانند بهترین مربی و محیط تربیتی برای کودک محسوب شوند، ولی این امر به سبب پیچیدگی های زندگی صنعتی و تقسیم وظایف میتوانند به نحو احسن تحقق یابد. کافی نمودن آگاهیهای والدین و شناخت نیازهای فرزاندنشان، اشتغال مادران کارمند و کارگر خارج از خانه به علت ضعف بنیه مالی و اقتصادی خانواده از اهم مسائل مورد نظرند، از طرف دیگر نیاز کودک به جامعه و توجه به حقوق کودک و نیاز جامعه به کودکان آینده ساز خود حائز اهمیت بسیار است.

مسئله نیاز اجتماعی بدین صورت مطرح میشود کودک نمیتواند تنها به مادر و خانواده خود متعلق باشد بلکه به کل اجتماع که درآن پرورش می یابد تعلق دارد و الزاماً مجموعه به تاثیر پذیری از شرایط و امکانات و سازمان دهی محیط اجتماعی میباشد. بنابراین همزمان با تربیت خانواده، لازم است مراکز آموزش و پرورش پیش دبستانی در زمینه تکامل همه جانبه کودک نقش اساسی و حیانی خود را ایفاء نمایند.

آموزش و پرورش پیش دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بود و تا کنون توجه شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و پرورش در توضیح وتشریح ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی و آماده کردن کودکان برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت برخوردار است و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسان و کارشناسان علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان در دروه های پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان مورد استفاده قرار گیرند.

بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی و آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار است. از طرف دیگر نیازهای فردی کودکان از نقطه نظر حسی و حرکتی، عقلی واجتماع جامعه را به پرورش مربیان متعهد و دلسوز، آگاه و علاقمند نشان میدهد.

پرواضح است که کار چنین مربیانی بدون آراستگیهای معنوی و مسئولیتهای و تعهدات دینی و عقیدتی نمیتواند چندان مثمر ثمر واقع گردد. از طرفی نیاز به تربیت نیروی انسانی در این رشته که در حال حاضر بر عهده سازمان بهزیستی کشور و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است مورد تأیید مقامات مسئول میباشد. به این ترتیب که کلیه مهدکودکهای زیر پوشش سازمان بهریستی و وزارت آموزش و پرورش برای حسن اداره امور مهدکودکها خود نیاز مبرمی به فارغ التحصیلان رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی دارند.

چارت درسی زیر صرفا جنبه پیشنهادی دارد. انتخاب واحد باید با نظر و تائید استاد راهنما صورت گیرد. در غیر این صورت هیچ مسوولیتی متوجه مسوولیت سایت دانشگاه نخواهد بود



دروس دوره هشت ترمي رشته آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني





خير کد درس نام درس (اختياري) نوع

ترم 1

1 105 تربیت بدنی -1 خير عمومي

2 250 فارسی عمومی خير عمومي

3 251 زبان خارجه عمومی خير عمومي

4 21421012 روانشناسی عمومی خير اصلي

5 21421023 جامعه شناسی عمومی خير اصلي

6 21421045 تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران خير اصلي

7 21423041 کلیات فلسفه خير اصلي

8 21431016 آشنائی با کتابخانه و اصول کتابداری خير اصلي

ترم 2

9 101 معارف اسلامی -1 خير عمومي

10 110 تربیت بدنی -2 خير عمومي پیش نیاز

11 21421034 مقدمات تکنولوژی آموزشی خير اصلي

12 21421056 فلسفه آموزش و پرورش خير اصلي پیش نیاز

13 21421114 روانشناسی تربیتی خير اصلي پیش نیاز

14 21421147 جامعه شناسی آموزش و پرورش خير اصلي پیش نیاز

15 21423052 کلیات اقتصاد خير اصلي

ترم 3

16 106 معارف اسلامی -2 خير عمومي پیش نیاز

17 21406019 روانشناسی رشد -1 کودکی خير اصلي پیش نیاز

18 21421067 اصول و مبانی آموزش و پرورش خير اصلي

19 21421090 آموزش‌وپرورش‌ابتدائی‌وراهنمایی‌ومتوسطه خير اصلي

20 21421103 روشها و فنون تدریس خير اصلي

21 21421181 روشهای آماری در علوم تربیتی خير اصلي

22 21421250 مقدمات برنامه ریزی آموزشی-درسی خير اصلي

23 21421261 اقتصاد آموزش و پرورش خير اصلي پیش نیاز

ترم 4

24 252 اخلاق وتربیت اسلامی خير عمومي

25 21421089 آموزش و پرورش تطبیقی خير اصلي پیش نیاز

26 21421125 روانشناسی رشد -2 نوجوانی خير اصلي پیش نیاز

27 21421192 سنجش و اندازه گیری درعلوم تربیتی خير اصلي پیش نیاز

28 21421205 مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی خير اصلي پیش نیاز

29 21421227 آموزش و پرورش کودکان استثنایی خير اصلي پیش نیاز

30 21421238 مقدمات مشاوره و راهنمایی خير اصلي

ترم 5

31 113 متون اسلامی- منتخب ایات قران و نهج البلاغه خير عمومي

32 21422015 آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی خير تخصصي پیش نیاز

33 21422060 روانشناسی بازی خير تخصصي پیش نیاز

34 21422106 آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات خير تخصصي پیش نیاز

35 21422140 تهیه و کاربرد وسایل و مواد آموزشی خير تخصصي پیش نیاز

36 21422208 حرکت ورزشی و سرودهای خاص کودکان خير تخصصي

37 21422297 متون تخصصی پیش دبستانی و دبستانی خير تخصصي

38 21422311 روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی خير تخصصي پیش نیاز

39 21422355 کار عملی -2 خير تخصصي پیش نیاز

ترم 6

40 112 انقلاب اسلامی و ریشه ها خير عمومي

41 21422026 بهداشت و تغذیه مادر و کودک خير تخصصي پیش نیاز

42 21422093 مدیریت مراکز پیش دبستانی و دبستانی خير تخصصي پیش نیاز

43 21422162 زبان آموزی خير تخصصي پیش نیاز

44 21422264 روانشناسی آموزش خواندن خير تخصصي پیش نیاز

45 21422300 آشنایی با فعالیتهای تربیتی- اجتماعی خير تخصصي پیش نیاز

46 21422333 تربیت بدنی- ورزش و بازیهای دبستانی خير تخصصي

47 21422366 کار عملی -3 خير تخصصي پیش نیاز

ترم 7

48 111 تاریخ اسلام خير عمومي

49 259 جمعیت و تنظیم خانواده خير عمومي

50 21413127 تفاوتهای فردی کودکان خير اصلي پیش نیاز

51 21422048 اصول بهداشت و کمکهای اولیه خير تخصصي

52 21422128 آموزش هنر خير تخصصي پیش نیاز

53 21422184 قصه گویی و نمایش خلاق خير تخصصي پیش نیاز

54 21422195 کار و آشنایی باطبیعت و زندگی اجتماعی خير تخصصي پیش نیاز

55 21422231 مشاوره کودک خير تخصصي پیش نیاز

56 21422286 ادبیات کودکان خير تخصصي

منبع: وب سایت دانشگاه فردوسی مشهد

---------------------------------------------------------



گرایشها و موقعیتهای شغلی کارشناسی ارشد علوم تربیتی 1



گرایش های رشته علوم تربیتی 1 در مقطع کارشناسی ارشد سال 93:



1- برنامه‌ریزی آموزشی : هدف این گرایش تربیت مدرسان عالم و آگاهی می‌باشد که بتوانند با توجه به تخصص خود مدرس قابل و متفکری باشند جهت تجزیه و تحلیل موارد آموزشی و درسی در مدارس و آموزشگاه‌های کشور.



 



2- برنامه‌ریزی درسی: هدف این گرایش نیز همانند گرایش برنامه ریزی آموزشی تربیت مدرسان عالم و آگاهی می‌باشد که بتوانند با توجه به تخصص خود مدرس قابل و متفکری باشند جهت تجزیه و تحلیل موارد آموزشی و درسی در مدارس و آموزشگاه‌های کشور.



 



3- تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت اسلامی): این گرایش هم خود مفهوم فلسفه را مورد بررسی قرار می‌دهد و هم آموزش و پرورش را از سوی دیگر. در این رشته آشنایی با نظریات تربیتی و علمای فلسفی که صاحب سبک و نظر در زمینه آموزش بوده‌اند برای بهبود هرچه بیشتر نظام علمی و آموزش و پرورش مورد بررسی قرار می‌گیرند.



 



4- مدیریت آموزشی: فارغ‌التحصیلان این رشته باید از قدرت برنامه‌ریزی و روابط انسانی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند شکست و مسائل آموزشی را به خوبی تشخیص داده و در حل مشکل آن راهکارهای مناسب را ارائه دهند. هدف از این گرایش به وجود آوردن فارغ‌التحصیلان متعهد برای تمام سطوح مختلف آموزشی می‌باشد.



 



5- آموزش و بهسازی منابع انسانی: این گرایشی جدید در رشته علوم تربیتی 1 است.



 



4- آموزش بزرگسالان : همانطور که از نام این رشته پیداست ضرورت داشتن علم و دانش را در زندگی انسان مشخص می‌کند. به طوری که تمامی افراد بازمانده از تحصیل و یا علاقه‌مندان به تحصیل بتوانند یادگیری را ادامه دهند و یا بنیان‌گذار جامعه‌ای در حال یادگیری باشند. این رشته دانشگاهي این فرآیند را برای این افراد راحت‌تر و قابل دسترس‌تر می‌کند.



 



5- تحقیقات آموزشی: فارغ‌التحصیلان این رشته با استفاده از روش تدریس و الگوهای مختلف در ملل گوناگون بهترین سبک و الگو را در جهت بهبود نظام آموزشی کشور تدوین می‌کنند.



 



6- تکنولوژی آموزشی: بر خلاف تصور عموم مردم اطلاعات اين رشته صرفاً در ابزار و وسایل خلاصه نمی‌شود بلکه دیدی تازه به یادگیری می‌باشد که با استفاده از نظرات و اصول روانشناسانه بهترین نوع و روش استفاده را از وسایل آموزشی در جهت یادگیری بهتربازگو می‌کند.



 



7- مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی: مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی علاوه بر ایجاد دانش به نحوه استفاده از آن دانش و اطلاعات اهمیت بسیاری می‌دهد. استفاده از تکنولوژی جدید و پیشرفته برای انتقال دانش از جمله کارایی‌های این رشته می‌باشد برای مثال دانشگاه مجازی یکی از دستاوردهای این رشته می باشد.





موقعیت های شغلی رشته علوم تربیتی 1:



فارغ‌التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش می‌شوند و یا برخی سازمان‌های دولتی مانند سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت از جمله مکان‌های فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها می‌باشند. فارغ‌التحصیلان این رشته در صورت برخورداری از سرمایه لازم می‌توانند مجوز تاسیس مهدکودک و آمادگی را اخذ کرده و در این زمینه فعالیت کنند. مشاوره برنامه‌ریزی درسی برای داوطلبان کنکور و همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان تمام مقاطع، از تخصص‌های برخی گرایش‌های این رشته می‌باشد که مدارس، دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی پذیرای این افراد می‌باشند.

منبع: وب سایت موسسه مدرسان شریف



------------------------------------------- گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 10150 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image