ارتباط مستقیم با 30559 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی مهمترین و کلیدی ترین نکات لازم برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی

مهمترین و کلیدی ترین نکات لازم برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی

به اشتراک گذاری

اگر می خواهید مدرس خوبی باشید و در کار تدریس و تدریس خصوصی موفق باشید موارد زیر را در نظر بگیرید:

1- سر وقت در کلاس تدریس مدرسه و دانشگاه و یا جلسات تدریس خصوصی حاضر شوید.

2- جلسات تدریس خصوصی را در زمانی برگزار کنید که هم برای شما و هم شاگردتان مناسب باشد.

3- جلسات تدریس خصوصی را خیلی طولانی برگزار نکنید. در ایام امتحانات که مجبورید این کار را انجام دهید بین جلسات تدریس استراحت کافی در نظر بگیرید.

4- تا جایی که ممکن است کلاسهای تدریس خصوصی را به ایام امتحانات موکول نکنید. قبل از رسیدن به ایام امتحانات درس را تمام کنید.

5- تسلط خودتان بر دروس تدریسی را بالاتر ببرید. هر چه مسلط تر باشید بیان روانتری هم خواهید داشت.


6- مطلب را از دید شاگردتان ببینید. متکلم وحده نباشید. سوال بپرسید و ببینید که آیا شاگرد یا شاگردانتان مطلب را فهمیده اند یا نه.

7- ارزیابی را فراموش نکنید. به شاگردتان در جلسات تدریس خصوصی و به شاگردانتان در جلسات تدریس مدرسه و دانشگاه تمرین و مسئله بدهید و حل تمرینات را از آنها بخواهید.

8- در پایین همین مطلب هم مطالبی در زمینه تدریس خصوصی، موفقیت در تدریس، موفقیت تحصیلی و ... ارائه شده است. مطالعه این مطالب هم ممکن است مفید باشد.



پیشنهاد می شود مقاله چگونه بالاترین درآمد را از تدریس خصوصی کسب کنیم و موفق باشیم؟ را هم بخوانید.



با این 10 نکته کیفیت جلسات تدریس خصوصی خودتان را افزایش دهید!



در این مقاله نکاتی برای افزایش کیفیت جلسات تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس ارائه شده است. برای افزایش کیفیت جلسات تدریس خصوصی موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

1- تا جایی که ممکن است با مطالعه بیشتر تسلط خودتان را بر مطالب تدریسی افزایش دهید.

2- قبل از جلسات تدریس آمادگی لازم را در خودتان ایجاد کنید. برای تمامی وقت تدریس برنامه داشته باشید و کلاس درس را به صورت متنوع برگزار نمائید.

3- سعی کنید کلاس تدریس شما خسته کننده نباشد. هر جا دید شاگرد یا شاگردانتان خسته شده اند، استراحت کوتاهی بدهید.

4- در جلسات تدریس و تدریس خصوصی با پرسیدن سوال از شاگرد یا شاگردانتان روند یادگیری را بررسی کنید. متکلم وحده نباشید و اجازه دهید شاگردها شما هم حرف بزنند. از انها سوال بپرسید و ببینید که آیا مطلب را گرفته اند یا نه.

5- در جلسات تدریس به اندازه کافی تمرین حل کنید. خصوصا برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک و ... حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است.

6- برای مدت زمان بین کلاسها به شاگردتان تمرین بدهید تا حل کند. به این ترتیب برای حل تمرینات هم که شده مجبور است درس را مرور کند.

7- حام و پشتیبان شاگردانتان باشید. خارج از جلسات تدریس و به صورت تلفنی هم پیگیر نتیجه گرفتن و موفقیت آنها باشید.

8- در خود جلسات تدریس هم به شاگردتان اجازه دهید تمرین حل کند. هم خودتان کمی خستگی در می کنید و هم چک می کنید که آیا درس را یاد گرفته است یا نه.

9- جلسات تدریس خصوصی را خیلی طولانی برگزار نکنید. به شاگردانتان توصیه کنید که کلاسهای تدریس خصوصی را از اوایل ترم برگزار کنید تا در ایام امتحانات مشکلی نداشته باشید.

10- حتی المکان کلاسهای تدریس را در اوقاتی برگزار نمائید که هم خودتان و هم شاگردتان خسته نباشید. روزهایی که شاگرد شما در مدرسه یا دانشگاه کلاسهای زیادی داشته است زمان مناسبی برای برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی نیست.



برای موفقیت در تدریس پارامترهای زیادی موثر و تاثیرگذاراست. تسلط بر مبحث تدریسی و علاقه به تدریس مواردی هستند که برای موفقیت در تدریس کاملا لازم هستند. اینکه به نتیجه گرفتن شاگردانتان علاقه مند باشید و در این راستا تلاش کنید نیز بسیار موثر است. عامل دیگری که می تواند به موفقیت شما در تدریس و تدریس خصوصی کمک کند این است که از انتظارات فراتر بروید. یعنی مثلا به جای 90 دقیقه ای که قبلا توافق کرده اید، 100 دقیقه در جلسه تدریس بمانید.

در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی حامی بودن و پشتیبان بودن هم خیلی مهم است. به این معنی که در کنار درس و تدریس و ارائه خوب مطالب درسی، شاگردانتان را حمایت هم بکنید و به آنها مشاوره های لازم را بدهید. تا شب امتحان همراه آنها باشید و حتی بعد از امتحان هم پیگیر نتیجه باشید. متعهد بودن در کار تدریس و در هر کار دیگری یکی از عوامل مهم موفقیت است.

به مرور و در طول زمان سعی کنید به صورت مداوم در زمینه کاری خودتان پیشرفت کنید. طوری نباشد که خودتان هیچ مطالعه ای نداشته باشید. مثلا اگر فیزیک کنکور تدریس می کنید، به صورت مداوم در جستجوی راهکارهای خلاقانه حل تست های کنکور باشید و آنها را به شاگردانتان هم یاد بدهید. نباید جوری باشد که اطلاعات و روش تدریس شما با دو سال قبل هیچ تفاوتی نداشته باشد و هیچ پیشزفتی نکرده باشید. خود شما هم به صورت مداوم نیاز به یادگیری مطالب جدید و پیشرفت دارید.

اگر می خواهید از دیگران متمایز باشید و در کار تدریس موفق و موفق تر باشید، لازم است که بر دروس تدریسی خودتان کاملا مسلط باشید و در کنار آن با مطالعه مداوم و پیوسته به تدریج بهتر و بهتر هم بشوید. هر چه مطالعه خود شما بیشتر باشد بر مطلب تدریسی مسلط تر شده و دید بهتری به نسبت آن پیدا خواهید کرد. در نتیجه نحوه بیان شما بهتر و بهتر خواهد شد و مطالب را به گونه ای ارائه خواهید کرد که کاملا قابل فهم باشد.



مطالعه این مقاله هم مفید است: 100 نکته برای موفقیت در تدریس خصوصی



10 نکته اساسی برای موفقیت در تدریس خصوصی ریاضی



در این بخش نکاتی برای موفقیت در تدریس خصوصی ریاضی ارائه می گردد:

1- در مرحله اول سعی کنید بر مباحث تدریسی خودتان تسلط داشته باشید.

2- حین تدریس ریاضی، هر مبحثی را که تدریس می کنید، یکی دو تمرین و مثال برای آن حل کنید.

3- حین تدریس ریاضی و حین حل تمرینها و مسائل به صورت مداوم از شاگردانتان سوال بپرسید تا مطمئن شوید که با مسئله و تمرین درگیر شده اند و روند حل را یاد گرفته اند.

4- کلاس ریاضی را متنوع برگزار کنید. هم درس را ارائه دهید، هم تمرین و مسئله حل کنید و در بخشی از کلاس از خود شاگردانتان بخواهید که تمرین حل کنند.

5- به شاگردانتان تمرین و مسئله بدهید و در جلسات بعد تدریس ریاضی حل آنها را بخواهید.

6- هر چند جلسه یکبار امتحان یا کوئیزی برگزار نمائید.

7- در کلاس تدریس ریاضی جدی باشید و با جدیت یادگیری و آموزش شاگردانتان را پیگیری کنید.

8- اگر جلسات تدریس ریاضی ای که برگزار می کندی طولانی است، هر 40 دقیقه یکبار استراحت کوتاهی به شاگردانتان بدهید.

9- جلسات تدریس خصوصی ریاضی را به ایام امتحانات موکول نکنید و با برگزاری این جلسات در طول ترم بازدهی آنها را افزایش دهید.

10- حل تمرین و مسئله برای یادگیری ریاضی عامل اساسی و موثر در یادگیری این درس است. تا جایی که زمان به شما اجازه می دهید تمرین و مسئله حل کنید.



مطالعه نمائید: چگونه معلم خصوصی خوبی باشیم



حل تمرین و مسئله در جلسه تدریس و موفقیت در تدریس خصوصی



حل تمرین و مسئله در جلسه تدریس و موفقیت در تدریس خصوصی هم با هم رابطه مستقیم دارند. حتی اگر خیلی وقت کمی هم برای آمادگی تا امتحانات دارید، بدون حل تمرین و مسئله جلسات تدریس بازدهی زیادی نخواهد داشت.

توصیه می شود به جای آنکه کل مباحث را تدریس کنید و در آخر تمرین حل نمائید، بعد از هر مبحثی که در جلسات تدریس ارائه می کنید، برای آن مبحث تمرین و مسئله حل کنید. تمرین و مسئله کاربرد مطالبی را که ارائه می کنید به صورت عملی نشان می دهد. بنابراین همواره مطالب تدریسی حین حل تمرین و مسئله بهتر جا می افتد.

هم در جلسات تدریس خصوصی تمرین حل کنید و هم به شاگردانتان تمرین و مسئله بدهید تا در بین جلسات تدریس حل کنند. در ادامه تمرینات حل شده توسط شاگردانتان را بررسی نموده و اشکالات آنها را برطرف نمائید. برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک و شیمی و ... حل تمرین و مسئله حیاتی است. بنابراین برای این درسها وقت بیشتری را به حل تمرین و مسئله اختصاص دهید.



پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه خوب تدریس کردن و موفقیت در تدریس خصوصی را هم بخوانید.



ارزیابی در کلاسهای تدریس و موفقیت در تدریس خصوصی



در این بخش رابطه ارزیابی در کلاسهای تدریس و موفقیت در تدریس خصوصی مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر بخواهید با همان روندی که مد نظر خودتان است تدریس کنید و هیچ ارزیابی ای از شاگرد یا شاگردهایتان نداشته باشید، احتمال نتیجه گرفتن شاگردانتان بسیار کم خواهد بود. برای اینکه متوجه شوید که آیا روند تدریس شما مناسب، مفید و موثر است، در طول جلسات تدریس همواره ارزیابی را مد نظر داشته باشید.

در طول جلسات تدریس و تدریس خصوصی به روشهای مختلفی می توانید ارزیابی را انجام دهید. یک راه برای ارزیابی این است که حین تدریس به صورت مداوم از شاگردتان سوال بپرسید و میزان یادگیری او را محک بزنید. راهکار دیگر این است که از شاگردتان بخواهید در همان جلسات تدریس و بعد از اینکه شما مطلبی را ارائه کردید به زبان خودش مطلب را توضیح دهد. به این ترتیب می توانید میزان یادگیری او را تشخیص دهید.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که در هر جلسه تدریس به شاگردتان تمرین بدهید و حل تمرینات را در جلسات بعد از او بخواهید. در جلسات بعدی تدریس تمرینات حل شده را بررسی نموده و اشکالات شاگردتان را برطرف کنید. اینکه جلسات تدریس اصلا مفید بوده است یا نه حین حل تمرین مشخص خواهد شد. اگر به صورت عملی شاگرد شما بتواند از مطالبی که در کلاسهای تدریس خصوصی ارائه کرده اید برای حل تمرینات استفاده کند، در این صورت می توانید امیدوار باشید که شاگرد شما در جلسه امتحان هم نتیجه بگیرد.

بنابراین ارزیابی در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی به عنوان یکی از مهمترین پارامترها در نتیجه گرفتن شاگرد شما و در نتیجه یکی از مهمترین عوامل در موفقیت شما در تدریس خصوصی مطرح است.



انجام کار اضافه و موفقیت در تدریس خصوصی



اگر می خواهید در هر کاری و از جمله در کار تدریس خصوصی موفق شوید و درامدتان بیشتر و بیشتر گردد به نسبت آنچه که از شما انتظار می رود کار اضافه و کار بیشتری انجام دهید. مثلا اگر از ابتدای کار جلسات تدریس خصوصی را 90 دقیقه در نظر گرفته اید شما 100 دقیقه تدریس کنید.

همین مقدار کار اضافه ای که انجام می هید باعث می شود تا جلسات تدریس شما ادامه پیدا کرده و شاگردانتان شما را به دوستان و فامیلهای دیگر خودشان معرفی کنند. انجام کمی کار اضافه تر و کمی بیشتر ماندن در جلسات تدریس خصوصی باعث می شود تا شما از مدرسهای دیگر متمایز شده و جایگزین شدن شما سخت شود.

معمولا شاگرد شما این مطلب را هیچ وقت بیان نخواهد کرد ولی همیشه حواسشان به ساعت ورود و خروج شما هست. با کمی تدریس بیشتر می توانید اعتماد شاگردهای خودتان را برای همیشه جلب کنید. در همان 10 دقیقه اضافه ای که برای تدریس در نظر می کیرید می توانید به شاگردتان در زمینه برنامه ریزی، نحوه مطالعه صحیح و... توصیه هایی ارائه دهید و یا یکی دو تا تمرین اضافه حل کنید.

با توجه به مطالب ارائه شده، انجام کمی کار اضافه تر و کمی بیشتر ماندن در کلاس می تواند به موفقیت شما در تدریس کمک کند.



حضور سر وقت در کلاسهای تدریس و موفقیت در تدریس خصوصی نیز، همانند پارامترهای دیگر، ارتباط مستقیمی با هم دارند.

برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی حضور سر وقت در کلاسهای تدریس هم امری ضروری است.

به هر حال اینکه هر جلسه شاگرد یا شاگردهای خودتان را در ابتدای جلسه تدریس منتظر بگذارید و باعث شوید که وقت آنها تلف شود جالب نبوده و در کل بر روی کیفیت کار و همچنین بر روی دید شاگرد یا شاگردان از تدریس شما تاثیر خواهد گذاشت.

در جلسات تدریس خصوصی که شاگرد شما در منزل خودش منتظر می ماند حساسیت این امر کمتر است. ولی در حالتی که کلاس و جلسات تدریس خصوصی را در آموزشگاه برگزار می کنید و یا وقتی که تعداد شاگردهای شما بیشتر از یک نفر است سر وقت حاضر بودن در جلسه تدریس مهمتر است.



اگر می خواهید در جلسات تدریس خصوصی موفق عمل کنید، تسلط خودتان بر مطالب تدریسی را افزایش دهید.  هر چه تسلط شما بر مطلب افزایش یابد بیان شما روانتر و قابل فهم تر خواهد بود. هر چه تسلط شما بر مطلب افزایش یابد، مطالب را از زاویه متفاوت تر و بهتری خواهید دید و انها را بهتر هم تشریح می کنید.

شاید خودتان دقت کرده باشید که وقتی که مطلبی را برای بار دوم تدریس می کنید به نسبت دفعه اول بیان روانتر و بهتری دارید.  دفعات بعد هم بهتر خواهد شد. البته اگر خودتان هم تلاش کنید که با مطالعه بیشتر تسلطتان را افزایش دهید، باز هم نتیجه بهتری خواهید گرفت.

هر چه تسلط شما بر مطلب تدریسی بیشتر باشد، تعداد شاگردهایتان بیشتر شده و همین شاگردهایی هم که دارید ترم های بعد دوباره با شما تماس خواهند گرفت. بنابراین، به عنوان یکی از پارامترهای کلیدی و مهم برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی، تلاش کنید که همواره تسلط خودتان بر مطالب تدریسی را افزایش دهید.



پارامترهای کلیدی موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی در این بخش به صورت تیتروار ارائه می گردد. در همین وب سایت (ایران مدرس) مطالب زیادی در زمینه موفقیت در تدریس، راهکارهای تدریس خصوصی موفق، افزایش درآمد از تدریس خصوصی، راهکارهای افزایش جذب شاگرد، نحوه درج آگهی تدریس موثر و پربازده و ... ارائه شده است. در این مقاله موارد مزبور به صورت موثر ارائه نمی شود. بلکه راهکارهای موفقیت در تدریس فقط به صورت تیتروار ارائه می شود:

1- برای موفقیت در تدریس تسلط خودتان بر مطالب تدریسی را افزایش دهید.

2- سر وقت در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی حاضر شوید.

3- کمی کار اضافه انجام دهید. به عنوان مثال اگر زمان تدریس را یک ساعت و نیم تعیین کرده اید یک ساعت و 40 دقیقه در کلاس بمانید.

4- در کلاسهای تدریس ارزیابی را فراموش نکنید. امتحان بگیرید و تمرین هایی که برای حل کردن داده اید را بررسی کنید.

5- هر جلسه تدریس برای جلسه بعد حل تمرین و مسئله توسط شاگردتان را در نظر بگیرید.

6- پشتیبان و مشاور شاگردتان باشید و هدف از برگزاری جلسات تدریس خصوصی را فقط نتیجه گرفتن شاگردتان در نظر بگیرید.

7- در جلسات تدریس، مطالب را از دید شاگردتان ببینید و با سوال پرسیدن از او تشخیص دهید که اشکال اصلی شاگردتان چیست و بر روی حل اشکالات متمرکز شوید.




راهنمایی ثبت نام برای تدریس خصوصی و جذب شاگرد




ویژگیهای برتر یک مدرس تدریس خصوصی خوب و موفق



یک مدرس خوب کاملا بر درس مسلط است و مبحث تدریسی مورد نظرش را به صورت کامل بلد است. اگر می خواهید در تدریس و تدریس خصوصی موفق باشید در مرحله اول بر درس تدریس خودتان مسلط باشید. یک مدرس خوب چون کاملا بر درس مسلط است و تمامی زوایای آن را می بیند، فن بیان خوبی دارد. اگر می خواهید مدرس خوبی باشید در مرحله اول خودتان یادگیری را فراموش نکنید. سعی کنید روز به روز مباحث را بهتر بلد باشید. بهتر است چند درس محدود را تدریس کنید و بر انها مسلط باشید. شاید حتی فقط تدریس یک درس کافی باشد. اگر می خواهید در تدریس موفق باشید باید کلاسهای تدریس خوب و بلکه عالی ای داشته باشید. کلاس تدریس شما برای دانشجو یا دانش آموز باید واقعا مفید باشد. مدرسی که بر مبحث تدریسی مورد نظرش کاملا مسلط است در کمترین زمان ممکن بهترین مطالب را ارائه می دهد. خوب درس را جمع بندی می کند و مثالهایی کامل و جامع حل می نماید. اگر می خواهید در کار تدریس کاملا موفق باشید باید شاگردهای شما کاملا راضی باشند. برای موفقیت در تدریس هوای شاگردهایتان را داشته باشید. در طول جلسات تدریس پشتیبان انها باشید. در ایام امتحانات هم حامی انها بوده و بهترین برنامه ریزی را برای آنها در نظر بگیرید. توصیه می شود که حتما یک روز قبل از امتحان یک جلسه تدریس رفع اشکالی در نظر بگیرید. تنها این یک جلسه در بسیاری از اوقات تعیین کننده است. در جلسه آخر تدریس می توانید مباحث را به صورت کامل جمع بندی کنید. اگر می خواهید مدرس موفقی باشید و از کار تدریس درآمد بالایی کسب کنید نباید به صورت رفع تکلیفی تدریس کنید. حمایت روحی در کنار جلسات تدریس واقعا مفید و کارساز است.



علاوه بر موارد ذکر شده نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که در جلسات تدریس خصوصی باید اشکال اساسی دانشجو یا دانش آموز را تشخیص دهید. مثلا اگر درس ریاضی را تدریس می کنید و در حال برگزاری جلسات تدریس خصوصی ریاضی هستید، ممکن است دانشجو یا دانش آموز شما اشکالی که دارد مربوط به پایه های قبلی او باشد. فقط با توجه به دیدی که خودتان دارید شروع به تدریس نکنید. ممکن است مطالبی که در جلسه تدریس ارائه می کنید را خیلی خوب هم تدریس کنید ولی اگر مطالبی نباشد که مشکل شاگرد شما را حل کند، در نهایت او راضی نبود و کلاسهای تدریس خصوصی ادامه پیدا نخواهد کرد. در جلسه اول خیلی خوب تدریس کنید تا شاگرد شما دید خوبی نسبت به شما پیدا کند. در کنار این، مرتب سوال بپرسید. ببینید اشکال شاگرد شما کجاست. آیا اصلا مباحثی را که توضیح می دهید می فهم؟. آیا کلاس با این روندی که شما پیش گرفته اید برای شاگرد شما مفید است؟



همانطور که در بخشها و مقالات دیگر در زمینه تدریس خصوصی موفق و تدریس موفق نیز گفته شده است، اولین قدم برای موفقیت در تدریس این است که شما به تدریس و تدریس خصوصی علاقه داشته باشید و یا حداقل تدریس را از سر اجبار انجام ندهید و از آن بدتان نیاید. اگر شما که تدریس خصوصی را به عنوان کار پاره وقت یا تمام وقت انتخاب نموده اید، به این کار علاقه هم داشته باشید، هم درآمد کسب می کنید و هم از کارتان لذت خواهید برد. در ضمن، امکان موفقت شما بالاتر است. وقتی شما به تدریس علاقه داشته باشید برای آن وقت بیشتری در نظر می گیرید و این علاقه به شاگردانتان هم منتقل می شود و این امر را درک خواهند کرد. در تمامی کتابهایی که در زمینه موفقیت شغلی و موفقیت در زندگی و ... نوشته شده است، گفته شده که به کاری بپردازید که به آن علاقه دارید.

در مرحله بعد، برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی و برای تبدیل شدن به یک مدرس موفق تدریس خصوصی ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان و .... باید بر مطالبی که ارائه می کنید مسلط باشید. همانطور که در مطالب قبلی در زمینه موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی گفته شد، اینکه تنها مطلب را بلد باشید کافی نیست. بلکه باید بر مطلب مسلط باشید. وقتی بر درسی تسلط دارید و آن را تدریس می کنید، خودتان مطالب را از بالا می بینید و به گونه ای درس را ارائه خواهید کرد که در زمان کمتر مطالب بیشتری را تدریس کنید. در ضمن حین تدریس بیان روانتری هم خواهید داشت و فن بیان شما بهتر و بهتر خواهد شد. مطالعه قبل از جلسات تدریس می تواند به مسلط شدن شما بر مطلب کمک زیادی بکند.



برای موفقیت در تدریس ریاضیات و فیزیک ابتدایی تا دانشگاه در مرحله اول سعی کنید تسلط خودتان را بر مطلب تدریسی بالا ببرید.

ممکن است شما مبحثی را که می خواهید تدریس کنید بلد باشید. ولی به هر حال، بلد بودن با تسلط داشتن متفاوت است. وقتی که بر مبحث مسلط هستید، مطالب را روانتر هم ارائه می کنید.

در مرحله بعد سعی کنید مطالبی را که در جلسات تدریس می خواهید ارائه کنید برنامه ریزی کنید. اینکه چه بخشی از کلاس را می خواهید درس بدهید و چه سهمی از آن را می خواهید تمرین حل کنید.

البته برای جلسات تدریس خصوصی ریاضی و تدریس فیزیک شاید خیلی برنامه ریزی دست شما نباشد و جزوه کلاسی باید گفته شود. ولی به هر حال سعی کنید که کلاس متنوعی داشته باشید و با گنجاندن بخشهای مختلف در آن کلاس را از خسته کننده بودن نجات دهید.

حین تدریس ریاضی شاید یک روند خوب این باشد که ابتدا متن درس را ارائه دهید و مرحله به مرحله تمرین حل کنید. هر فرمول جدیدی که گفته شد از ان تمرین و مثال حل کنید. سوال بپرسید و ببینید که شاگردتان مباحث قبلی را که برای یاد گرفتن مبحث فعلی لازم می باشد بلد است. اگر بلد نیست، گریزی به آن مباحث هم بزنید. در نهایت شاگرد شما باید نتیجه بگیرد و شما باید تشخیص دهید که اشکال کار کجاست.

در جلسات تدریس و تدریس خصوصی فیزیک علاوه بر آموزش روابط و فرمولها ارتباط آنها با فیزیک مسئله را هم تشریح کنید. فیزیک یک درس مفهومی است و سعی کنید به صورت مفهومی توجیه کنید که مثلا فلان رابطه چرا می تواند این مسئله را تشریح کند. در نهایت حل مسئله و توضیح مفهومی آنها هم به درک درس کمک زیادی می کند.

هم برای درس ریاضی و هم فیزیک حتی در حد یک سوال هم که شده به شاگردتان تمرین بدهید تا برای جلسه بعد حل کند و با جدیت از او نتیجه را بخواهید. حتی برایش نمره هم در نظر بگیرید. به این ترتیب در فاصله زمانی هر دو جلسه تدریس خصوصی، شاگرد شما مباحث جلسه قبل را مرور نموده و یاد خواهد گرفت.


آمار بازدید: 5020 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image