ارتباط مستقیم با 30457 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی چگونه فیزیک تدریس کنیم؟ (10 نکته برای تدریس موفق فیزیک)

چگونه فیزیک تدریس کنیم؟ (10 نکته برای تدریس موفق فیزیک)

به اشتراک گذاری

در مقالات قبلی و بخشهای دیگر همین سایت (ایران مدرس) به صورت مفصل در رابطه با موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی، نحوه تدریس ریاضی و فیزیک و سایر دروس مطالبی ارائه شده است. در این مقاله نیز به صورت اختصاصی در رابطه با نحوه تدریس فیزیک و موفقیت در تدریس فیزیک مطالبی ارائه می گردد. البته مطالب ارائه شده برای موفقیت در تدریس سایر دروس هم قابل اعمال است. ولی، در هر صورت، به صورت اختصاصی راهکارهای تدریس خوب و موفق فیزیک مورد بررسی قرار می گیرد. برای کسب نتیجه خوب در تدریس فیزیک و تبدیل شدن به یک مدرس موفق فیزیک موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- اگر به فیزیک علاقه دارید، فیزیک تدریس کنید: فیزیک درس قشنگی است. اگر شما هم به فیزیک علاقه دارید و از تدریس آن لذت می برید، در این صورت بروید سراغ تدریس درس فیزیک. در غیر اینصورت درسهای دیگری که به انها علاقه مند هستید را تدریس نمائید. علاقه به کار و به تدریس در بلند مدت باعث موفقیت شما می شود. اگر فقط برای پول و درامد تدریس کنید زیاد دوام نمی آورید. در کل اگر به تدریس علاقه ندارید، این کار را کنار بگذارید. موفق ترین افراد در هر کاری عاشق کار خودشان هستند.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه در تدریس خصوصی فیزیک موفق تر عمل کنیم و شاگردهای بیشتری جذب نمائیم؟

2- فیزیک را مفهومی تدریس نمائید: فیزیک یک درس کاملا مفهومی است. در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی فیزیک هم این نکته را مد نظر داشته باشید. فقط فرمول ندهید و نگوئید که با این فرمول مسئله حل می شود. معنی روابط فیزیکی مختلف و دلیل کاربرد آنها در مسائل را توضیح دهید. سعی کنید شاگردانتان مفهوم روابط را درک کنند و بفمهند.

3- راه حلهای مختلف حل مسائل را بگوئید: اگر فیزیک را مفهومی تدریس کنید و فهمیدن و درک سوالات را به شاگردانتان یاد دهید، ممکن است خود شاگردانتان برای حل یک مسئله راه حلهای مختلفی را ارائه دهند. مثلا در بحث حرکت پرتابی یک سوال مشخص را ممکن است بتوان از چند راه حل کرد. اگر کسی سوال را خوب فهمیده باشد راه حلهای مختلفی هم به ذهنش می رسد. در کلاسهای تدریس فیزیک شاگردانتان را محدود به یک فرمول و راه حل خاص نکنید. اگر کاری کنید که درس را خوب درک کنند، خودشان راه حل ارائه می دهند. مسلما اول کار باید به انها کمک کنید. ولی حین تدریس به آنها یادآوری کنید که ذهنشان را به کار بیندازند و در جستجوی راه حلهای ساده تر و بهتری برای حل سوالات باشند.



پیشنهاد می شود مقاله چگونه یک مدرس خصوصی فیزیک خوب باشیم؟ را هم بخوانید.


4- از شاگردهایتان توضیح بخواهید: حین تدریس خصوصی فیزیک و یا هر درس دیگری از شاگردهایتان بخواهید که درس را به زبان خودشان توضیح دهند. به این ترتیب هم مبحث برای خودشان بهتر جا می افتد و هم شما متوجه می شوید که درس را یاد گرفته اند یا نه. اگر حین تدریس فیزیک و یا حل مسائل فیزیک از فرمول خاصی استفاده می کنید، دلیل استفاده از رابطه مزبور را از آنها بپرسید. یا بپرسید که آیا به نظر آنها می تواند مسئله را از راه دیگری حل کرد یا نه؟

5- نمونه سوال امتحانی حل کنید: برای جا افتادن بهتر مطلب در جلسات تدریس فیزیک نزدیک به امتحان سوالهای امتحانی حل کنید تا شاگردانتان با نحوه مطرح شدن سوالات آشنا گردند. البته در طول ترم هم می توانید حین تدریس مباحث مختلف سوالهای امتحانی مرتبط با هر مبحث را حل کنید. برای دانلود رایگان سوالات امتحانی فیزیک و سایر دروس بر روی لینکهای زیر کلیک کنید.





6- خودتان خوب مطالب را درک کنید: برای اینکه در کار تدریس فیزیک موفق باشید و بتوانید فیزیک را مفهومی تدریس نمائید و مطالب را برای شاگردانتان خوب جا بیاندازید، در مرحله اول باید خودتان خوب مطالب را درک کرده باشید. حین مطالعه فیزیک و هنگامی که می خواهید برای تدریس آماده شوید، روی مسائل مختلف فکر کنید و راه حلهای مختلف حل یک مسئله را امتحان نمائید. هر چه تسلط خودتان بر مطلب بیشتر باشد کلاسهای شما برای شاگردانتان مفید تر خواهد بود.

7- تمرین بدهید و حل آن را بخواهید: یکی از بهترین راهکارها برای موفق شدن و نتیجه گرفتن شاگردانتان این است که به آنها تمرین بدهید تا در فاصله زمانی بین جلسات تدریس فیزیک آنها را حل کنند. حل تمرین و مسئله برای یادگیری دروسی مانند ریاضی و فیزیک واقعا لازم و مفید است. مدرسانی که ریاضی و فیزیک تدریس می کنند و جلسات تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک برگزار می نمایند حتما تمرین و مسئله را باید به عنوان بخشی از کلاس در نظر بگیرند. تمریناتی را که شاگردانتان حل کرده اند بررسی کنیدو اشکالات آنها را برطرف نمائید.



مطالعه این مقاله هم مفید است: ویژگیهای مدرسین موفق، موفقیت در تدریس ریاضی و فیزیک

8- ارزیابی را فراموش نکنید: همانطور که در مورد قبلی گفته شد، یکی از راهکارها برای ارزیابی شاگردانتان تمربن دادن به آنها و بررسی تمرینات حل شده توسط آنان می باشد. می توانید در بعضی از جلسات تدریس فیزیک یک امتحان کوچک یا کوئیز هم بگیرید و میزان پیشرفت شاگردهایتان را ارزیابی نمائید. حتما این بخش را مد نظر داشته باشید. هدف شما در نهایت باید نتیجه گرفتن شاگردانتان و موفقیت آنها باشد. به این ترتیب خودتان هم در تدریس موفق خواهید شد. با ارزیابی مداوم میزان یادگیری آنها و نزدیک شدن به هدف که همانا موفقیت شاگردهایتان است را می سنجید.

9- حمایت را تا روز امتحان قطع نکنید: همانطور که در مقالات قبلی هم گفته شد، هدف از برگزاری جلسات تدریس خصوصی تنها ارائه درس نیست. شما باید به شاگردهایتان مشاوره بدهید و در برنامه ریزی تحصیل و درسی به آنها کمک کنید. در نهایت تا روز امتحان حمایت خودتان را از انها قطع ننمائید. حتی بعد از برگزاری امتحان هم پیگیر نمره و نتیجه آنان باشید.

10- اول اشکال را پیدا نمائید، سپس تدریس کنید: هر کدام از شاگردهای شما ممکن است در بخشی از درس اشکال داشته باشد و یا نوع اشکال او متفاوت باشد. در جلسات تدریس خصوصی و کلاسهای تدریس فیزیک باید این اشکالات را تشخیص داده و آنها را برطرف کنید. یکی از شاگردهای شما ممکن است در درک متن درس اشکال داشته باشد. دیگری ممکن است در حل مسائل ناتوان باشد. بسته به اشکالی که وجود دارد، در کلاسهای تدریس خصوصی برای هر کدام از شاگردهایتان راه حل مناسبی را برگزینید و نحوه تدریس خودتان را انتخاب کنید.



پیشنهاد می کنیم مقاله جذب و استخدام مدرس فیزیک در تهران را هم بخوانید.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 6225 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image