ارتباط مستقیم با 30457 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی مهمترین عوامل برای موفقیت در امتحانات و کنکور ریاضی و فیزیک

مهمترین عوامل برای موفقیت در امتحانات و کنکور ریاضی و فیزیک

به اشتراک گذاری

در کلاس تدریس فیزیک (چه در خود مدرسه و چه در کلاسهای خصوصی فیزیک) باید به دقت به مطالب ارائه شده گوش دهید. دبیر فیزیک و یا معلم خصوصی فیزیک شما مطالبی را که ارائه میکند حاصل سالها تجربه است و شما اگر بخواهید همان مطالب را خودتان یاد بگیرید زمان بیشتری از شما می برد.

البته مدرس خصوصی فیزیک داشتن برای همه لازم نیست و اگر شما در درس فیزیک مشکلی دارید و در کلاس مدرسه یا دانشگاه نمی توانید آن را یاد بگیرید در آن صورت داشتن یک مدرس خصوصی فیزیک در منزل می تواند گزینه خوبی باشد.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: روش مطالعه فیزیک رتبه های برتر

اگر در مقطع اول دبیرستان مشغول به تحصیل هستید و در کلاسهای تدریس فیزیک 1 مشارکت می کنید، حساسیت کار کمی هم بالاتر می رود. اگر در این مقطع فیزیک را خوب یاد بگیرید پایه را محکم گذاشته اید و کلا به درس فیزیک علاقه مند می گردید.

در رابطه با درس ریاضی در مرحله اول سعی کنید به صورت کامل در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه یا دانشگاه شرکت کنید و اگر لازم شد از جلسات تدریس خصوصی ریاضی هم استفاده کنید (برای مشاهده لیست مدرسین خصوصی ریاضی بر روی عبارت تدریس خصوصی ریاضی کلیک نمائید). در مرحله بعد باید پس از کلاسهای تدریس ریاضی درس را مرور کنید. مرور همان روز بعد از کلاس خیلی مهم و خوب است. اگر دفترچه ای داشته باشید و فرمولهای مهم را در آن یادداشت نمائید که خیلی عالی است. مثالها و مسئله های حل شده در کلاس درس را دوباره حل کنید. هر سوال یا اشکالی که داشتید جلسه بعد از مدرس ریاضی و یا معلم خصوصی ریاضی خودتان بپرسید. در طول ترم درس را بخوانید و خواندن و مطالعه ریاضی را به ایام امتحانات موکول نکنید. مطالعه دروس در ایام امتحانات و نتیجه خوب گرفتن در آنها اگر در طول ترم درس را نخوانده باشید سخت و مشکل است. سعی کنید در طول ترم مبحث به مبحث مسئله حل کنید. برای درس ریاضی حل تمرین و مسئله واقعا مهم است. در کلاس تدریس ریاضی جزوه یادداشت کنید و حضور فعال داشته باشید.

برای درس فیزیک هم مشابه درس ریاضی شرکت در کلاسهای تدریس فیزیک و عدم غیبت در کلاسها در طول ترم مهم است. برای فیزیک مهم می توانید از کلاسهای خصوصی فیزیک استفاده کنید (برای مشاهده لیست مدرسین خصوصی فیزیک بر روی عبارت تدریس خصوصی فیزیک کلیک نمائید). درس فیزیک به نسبت ریاضی کمی مفهومی تر است. یعنی ممکن است در درس ریاضی شما فرمول و رابطه ای را استفاده کنید و معنی آن را خیلی خوب هم متوجه نشده و اشکالی هم پیش نیاید. ولی در درس فیزیک، همانطور که از اسم درس مشخص است، همه ی فرمولها و راوبط معنی فیزیک دارند. سعی کنید معنی روابط و اینکه در عالم واقعیت این روابط به چه معنی ای هستند را بفهمید. برای درس فیزیک هم حضور فعال در کلاسهای تدریس فیزیک و در صورت لزوم کلاسهای خصوصی مهم است. دقت کنید که فیزیک را هم در طول ترم بخوانید و حتی اگر خواستید از کلاسهای خصوصی فیزیک هم استفاده کنید آنها را هم در طول ترم برگزار نمائید. در طول ترم مرتبا با یک برنامه ریزی عالی درس را بخوانید و مرور کنید. تمرین و مسئله حل نمائید و معنی روابط و فرمولهای فیزیک را برای خودتان تشریح کنید. مانند ریاضی، برای فیزیک هم حل تمرین و مسئله بسیار مهم است.


برای اینکه از پس مسائل فیزیک بربیایید و بتوانید مسئله حل کنید، علاوه بر اینکه در کلاس فیزیک و حین تدریس فیزیک توسط معلمتان باید حواستان صد در صد جمع باشد، در ادامه برای اینکه خودتان بتوانید مسائل را حل کنید، باید درک درستی از حل مسئله داشته باشید.

به عبارت دیگر قبل از ینکه هر راه حلی برای سوال یا مسئله فیزیک ارائه دهید باید مسئله را خوب درک کرده باشید و بتوانید آن را تجزیه و تحلیل کنید. باید بتوانید مسئله را به زبان ساده برای خودتان شرح دهید. هر راه حلی که ارائه می دهید باید استدلالی برای آن داشته باشید.

اگر در ابتدای کار مشکل داشتید ایرادی ندارد. انجام هر کاری در ابتدا سختی های خاص خودش را دارد. در ابتدای امر می توانید از دبیر فیزیک و یا حتی معلم خصوصی فیزیک خود سوال بپرسید و روند حل آنها را دنبال کنید.



پیشنهاد می شود مقاله چگونه فیزیک بخوانیم تا آن را خوب یاد بگیریم را هم بخوانید.

برای حل اصولی و صحیح مسائل فیزیک و ریاضی و کسب نمره بالا در این دو درس موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

1- تا جایی که ممکن است در کلاسهای تدریس ریاضی و فیزیک حضور منظم و فعال داشته باشید. در کلاسهای تدریس ریاضی و تدریس فیزیک روند حل مسائل توسط مدرس و معلم خودتان را با دقت دنبال کرده و سعی کنید یاد بگیرید.

2- مثالها و مسائلی را که در کلاسهای تدریس ریاضی و تدریس فیزیک حل شده اند را خودتان یکبار دیگر حل کنید. ابتدا خودتان سعی کنید مثال را حل نمائید و راه حلی برای مسائل مختلف ارائه کنید. اگر نتوانستید مسئله ای را حل کنید هم ایرادی ندارد. ولی حتما یک حل کوتاه برای آن ارائه کنید. اشتباه هم باشد ایرادی ندراد. سپس حل درست سوال را نگاه کنید و اشکالات خودتان را برطرف نمائید. برای یادگیری ریاضی و فیزیک حل مسئله و تمرین بسیار مهم است.

3- برای یادگیری نحوه حل سوال و مسئله در دروس ریاضی و فیزیک مسائل جدیدی را حل کنید. هر چه بیشتر تمرین و مسئله حل کنید مسلط تر خواهید شد. تمرین مادر یادگیری است. اگر کسی ریاضی را بهتر از شما بهتر است و مسائل را بهتر حل می کند، از شما باهوشتر نیست بلکه تمرین و مسئله بیشتری حل کرده است.

چگونه در کنکور فیزیک درصد بالایی بزنیم؟ - برای کسب درصد بالا در هر کدام از دروس اختصاصی و عمومی در کنکور برنامه ریزی درست، پشتکار و مطالعه صحیح لازم است. اگر شما در کلاسهای فیزیک خصوصی یا کلاسهای فیزیک مدرسه به مطالب ارائه شده توسط معلم فیزیک خود خوب گوش داده باشید، کارتان برای کسب درصد بالای فیزیک در کنکور راحتتر می شود. البته اگر در بعضی از قسمتها مشکل دارید می توانید با هماهنگی با یک مدرس خصوصی فیزیک کنکور خوب اشکالات را برطرف نمائید.

علاوه بر مطالب گفته شده، یک برنامه ریزی خوب می تواند به شما در کسب درصد بالای کنکور درس فیزیک بسیار کمک نماید. باید در کنار سایر دروس برای مطالعه و تست زدن فیزیک برنامه خوبی داشته باشید. برای رشته های تجربی و انسانی درس فیزیک از درسهای مهم بوده و کسب درصد بالا در آن به موفقیت شما در کنکور کمک شایانی می کند.

اگر هنوز فارغ التحصیل نشده اید و کلاسهای فیزیک مدرسه یا کلاسهای خصوصی فیزیک را دارید، مرور درس بعد از کلاس را فراموش نکنید. ابتدا سعی کنید درس را یاد بگیرید سپس سراغ تست زدن بروید. البته خیلی وقتها بعضی از قسمتهای درس را که حین تدریس فیزیک توسط معلم یا مدرس خصوصی فیزیک خود یاد نگرفته اید، حین تست زدن متوجه خواهید شد. تست زدن خودش به فهمیدن درس کمک می کند ولی قبل از خواندن درس سراغ تست زنی نروید.

با کسانی که خودشان قبلا درصد بالایی در فیزیک زده اند مشورت کنید (مثلا اگر مدرس یا دبیر خصوصی فیزیک دارید ممکن است خودش درصد بالایی زده باشد). از آنها بپرسید که چه کتابهایی خوانده اند، چه برنامه ای داشته اند و روند مطالعه فیزیک آنها چگونه بوده است. در نهایت برای رفع اشکال می توانید از مدرسین خصوصی فیزیک کنکور هم کمک بگیرید.



مطالعه این مقاله هم مفید است: چگونه برای کنکور و امتحان ریاضی را درست بخوانیم؟

راهکارهای رفع اشکال درس فیزیک - اگر در درس فیزیک اشکال دارید و برای امتحان فیزیک هنوز مشکلاتی وجود دارد که آنها را حل نکرده اید، راهکارهایی که در ادامه ارائه شده ممکن است بتواند به رفع اشکال شما در درس فیزیک کمک کند.

1- یکبار دیگر متن کتاب درسی فیزیک را با دقت بخوانید. بسیاری از سوالات و اشکالاتی که در درس فیزیک وجود دارد را با یکبار دیگر مطالعه دقیق کتاب فیزیک می توانید حل کنید.

2- جزوه یادداشت شده در کلاس تدریس فیزیک یا جزوه کلاس خصوصی فیزیک خود را مرور کنید. در کلاسهای مدرسه (یا اگر به صورت خصوصی برای فیزیک مدرس دارید در کلاسهای تدریس خصوصی فیزیک) جزوه خوانا و دقیقی یادداشت کنید تا اگر بعدا جایی از درس را نفهمیدید بتوانید به آن مراجعه کنید.

3- از کتابهای کمک درسی معتبر و مناسب کمک بگیرید. بسیاری از کتابهای کمک درسی مثالهای حل شده یا توضیح درسهای مفصلی دارند که با مراجعه به آنها می توانید اشکالات درس خود را برطرف نمائید.

4- اشکالات را از معلم فیزیک یا مدرس خصوصی فیزیک خود بپرسید. خودتان درس را با دقت بخوانید و اگر اشکالی داشتید آن را یادداشت کنید تا بعدا در کلاس فیزیک مدرسه یا در جلسات تدریس خصوصی فیزیک بتوانید از معلم یا مدرس خصوصی فیزیک خود بپرسید.

5- تمرینات اضافه تر حل کنید. تمامی مهارتها با تمرین حل کردن بدست می آید. برای پیدا کردن مهارت و تبحر در حل سوالات فیزیک نیز باید تمرین حل کنید. اگر کسی الان فیزیک را از شما بهتر بلد است به این دلیل است که تمرین بیشتری حل کرده است. هیچ کس از شما باهوش تر نیست.

نحوه مطالعه فیزیک برای موفقیت در کنکور - اگر می خواهید در کنکور سراسری و آزاد برای درس فیزیک درصد بالایی کسب کنید ترکیبی از مطالعه مفهومی و عمیق، درک کامل مطالب و تست زنی لازم است.

در ابتدای امر، در کلاسهای فیزیک مدرسه یا در جلسات تدریس خصوصی فیزیک کنکوری که دارید با صد در صد حواس جمع گوش دهید. سعی کنید مطالب را کامل بفهمید و هر جایی که سوال داشتید بپرسید.

در مرحله بعد، مطالب ارائه شده را مرور کنید و جزوات خلاصه ای به زبان خودتان یادداشت نمائید. این جزوات خلاصه در مرورهای بعدی بسیار مفید خواهند بود.

ضمنا اگر مطلبی را به زبان خودتان بنویسید این به آن معنی است که مطلب را درک کرده اید و این بسیار خوب و البته لازم است.

سپس تمرینات حل شده در کلاس درس را مرور نمائید. و سعی کنید که یکبار دیگر آنها را حل کنید. در مرحله بعد می توانید به سراغ تست زنی و حل سوالات و مسائل دیگر بروید.

در مرحله تست زنی، ابتدا تست ها را بدون در نظر داشتن زمان حل آنها کار کنید. در مراحل بعد که تسلط شما بالاتر رفت سعی کنید تستها را در زمان قانونی آن بزنید.

چه ساعتی از روز برای مطالعه فیزیک مناسب است؟ - اینکه در چه ساعتی از روز بخواهیم درس فیزیک و یا سایر دروس را مطالعه کنیم برای هر شخص متفاوت است. خیلی های صبح زود را برای مطالعه دوست دارند و افراد دیگری بعد از ظهرها را انتخاب می کنند.

درس فیزیک درسی است که به یک ذهن آماده و استراحت کرده نیاز دارد. پس بهتر است فیزیک را در ساعاتی از روز مطالعه کنید که سرحالتر هستید. اگر مطالعه در صبح را دوست دارید، دروسی مانند فیزیک، ریاضی و شیمی را در آن ساعت مطالع نمائید. دروس عمومی را برای وقتی هایی بذارید که خیلی سرحال نیستید.



مطالعه مقاله چگونگی پیشرفت در درس ریاضی و آموزش و یادگیری بهتر ریاضی را هم پیشنهاد می کنیم.

اگر برای درس فیزیک معلم خصوصی دارید، کلاسهای تدریس فیزیک را هم برای وقتهایی هماهنگ کنید که از لحاظ ذهنی آماده تر هستید. درس فیزیک ترکیبی از روابط ریاضی و استدلال و منطق درست برای حل مسائل است. بنابراین برای یادگیری آن بهترین زمانهای خودتان را در نظر بگیرید.

10 عامل موفقیت در کسب درصد بالای فیزیک کنکور - اگر برای کسب درصد بالای فیزیک کنکور بدنبال راهکارهای مناسب هستید، موارد زیر می تواند برای شما مفید باشد:

1- مطالعه عمیق و مفهومی فیزیک و درک درست از مسائل

2- شرکت مرتب در کلاسهای فیزیک مدرسه و در صورت لزوم استفاده از خدمات تدریس خصوصی فیزیک کنکور

3- مرور مطالب ارائه شده در کلاسهای فیزیک مدرسه یا کلاسهای خصوصی فیزیک کنکور

4- داشتن برنامه ریزی درست و مناسب برای مطالعه فیزیک در کنار سایر دروس

5- یادداشت خلاصه جزوات مفید حین خواندن درس و تست زدن برای مرورهای نزدیک کنکور

6- شرکت در آزمون های آزمایشی معتبر

7- داشتن ترکیب مناسبی از مطالعه فیزیک و تست زنی آن

8- استفاده از کتابهای کمک آموزشی معتبر و مناسب جهت یادگیری نکات کنکوری فیزیک و تست زدن

9- یادگیری فنون تست زنی فیزیک و حفظ سرعت و دقت حین تست زدن

10- استفاده از جزوات مبحثی موجود در اینترنت



مطالعه کنید: روش صحیح و درست مطالعه ریاضی برای کنکور

چگونه تست کنکور فیزیک بزنیم؟ - همانطور که می دانید، برای موفقیت در کنکور و کسب درصد بالا در درس فیزیک علاوه بر فهمیدن درس و حل مسئله و تمرین آشنایی با تکنیک های تست زنی بسیار مهم است. افراد زیادی با وجود اینکه در درس فیزیک نمره خوبی گرفته اند نتوانسته اند در درس فیزیک درصد بالایی در کنکور کسب نمایند. این امر به دلیل کمبود اطلاعات آنها نبوده و بلکه تنها به این دلیل بوده است که با تکنیک های تست زنی فیزیک کنکور آشنا نبوده اند.

به هر حال، قبل از شروع به تست زنی متن درس فیزیک را خوب بخوانید، تمرین و مثال حل کنید، در کلاسهای مدرسه شرکت کنید و در صورت نیاز از مدرسین خصوصی فیزیک هم کمک بگیرید. در ادامه به صورت زیر عمل نمائید.

1- ابتدا بدون در نظر گرفتن زمان، سعی کنید 20 تست را از مبحث مورد نظر حل کنید. به اندازه کافی به خودتان زمان بدهید و تا جایی که می توانید سعی کنید سوالات و تست های موجود را حل کنید. سپس حل آنها را نگاه کرده و اشکالات خود را یادداشت کنید. نکاتی که از تست های فیزیک یاد می گیرید را به صورت خلاصه بنویسید.

2- دو یا سه سری از تست های فیزیک مبحث مورد نظر را به همین ترتیب حل کنید.

3- سری های بعدی تست های فیزیک از همان مبحث را با در نظر گرفتن زمان استاندارد آن حل کنید.

4- بعد از آن که چند مبحث را به همین ترتیب تست زدید، تست های فیزیک این چند مبحث را در یک مجموعه از تست ها حل کنید. حل کردن تست های فیزیک یک مبحث در مجموعه ای از تست ها باعث می شود که تست های مربوط به آن مبحث را در بین تست های دیگر تشخیص دهید.



منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 1345 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image