ارتباط مستقیم با 30564 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی مطالعه و یادگیری درست ریاضی و موفقیت در درس ریاضی

مطالعه و یادگیری درست ریاضی و موفقیت در درس ریاضی

به اشتراک گذاری

همانطور که می دانیم شیوه مطالعه هر درس با درسهای دیگر متفاوت است و با اتخاذ یک روش مناسب و درست برای مطالعه هر درس می توان کارایی و میزان یادگیری خود در آن درس را به میزان قابل توجهی افزایش داد. به عنوان مثال نحوه مطالعه درس ریاضی با درس فیزیک که شاید تا حدودی شبیه به هم به نظر برسند باید متفاوت باشد. در اینجا قصد داریم نحوه صحیح مطالعه درس ریاضی را توضیح دهیم.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: نحوه هماهنگ کردن با معلم های تدریس خصوصی ریاضی

ریاضی جز آن دسته از دروسی است که تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان در یادگیری آن مشکل دارند و تقریبا می توان گفت که درس ریاضی درسی است که بیشترین تقاضای مدرس خصوصی برای آن وجود دارد. در کنار داشتن یک مدرس خصوصی خوب و استفاده از مزایای تدریس خصوصی با مطالعه صحیح درس ریاضی می توان میزان یادگیری را به مقدار زیادی افزایش داد. به منظور یادگیری بهتر این درس مراحل زیر را انجام دهید.

1- ابتدا نمره ای را که قصد دارید در درس ریاضی بگیرید مشخص نمایید. دوست دارید چه نمره ای بگیرید، 13، 15، 17 یا 20. به هر حال ابتدا باید تصمیم بگیرید. این مرحله را دست کم نگیرید چون حتما تصمیمی که در این مرحله می گیرید به وقوع خواهد پیوست. بعد از آنکه تصمیمتان را گرفتید آن را "به زبان شخصی، به صورتی مثبت و به زمان حال" بنویسید و روی دفترتان یا جایی که همیشه در معرض دیدتان قرار دارد بچسپانید. بلند پرواز باشید نمره زیر 17 یا 18 برای خودتان در نظر نگیرید. تصمیمتان را به شکلی بنویسید که انگار الان اتفاق افتاده است و آن را مرتب مرور کنید. با این کار ضمیر ناخودآگاهتان نیز در کنار پشتکار و روش کار درستتان به کمک شما می آید و حتما به هدفی که دارید می رسید. من خودم بارها و بارها این را امتحان کرده ام و نتیجه گرفته ام. یک مثال برای انتخاب هدف یا تصمیم به صورت مقابل است: "خدا را شکر می کنم که این ترم نمره ریاضی من 18 شد." یا " من مطمئنم که نمره ریاضی من این ترم بالای 18 است." (راستی این روش را برای رسیدن به هر هدف دیگری نیز می توانید به کار ببرید از جمله افزایش معدلتان تا نمره خاصی که مد نظرتان است، قبولی در کنکور و کسب رتبه دلخواهتان و یا ...).



مطالعه مقاله چرا تدریس خصوصی ریاضی برای یادگیری بهتر ریاضی مفید است؟ هم مفید است.

2- مانند هر درس دیگری بهترین کاری که می توانید برای افزایش یادگیری و کارایی خود انجام دهید این است که بعد از آنکه مبحث جدیدی از درس ریاضی در دبیرستان یا دانشگاه توسط دبیر یا استادتان تدریس شد، بعد از ظهر همان روز (تاکید می کنم همان روز) درس را مرور کنید. این کار واقعا تاثیر زیادی در میزان یادگیری شما دارد. این کار را هرگز به روز بعد موکول نکنید چون میزان تاثیر آن به شدت کاهش می یابد. به احتمال زیاد این نکته را همه ما می دانیم ولی تعداد بسیار کمی از افراد که موفقترین افراد هم هستند به این نکته عمل می کنند. پس شما نیز حتما این کار را انجام دهید.


3- حین مرور درس ریاضی در بعد از ظهر همان روز تدریس یک برگ کاغذ را در کنار خود گذاشته و سوالاتی که برایتان پیش می آید یا نکاتی را که نفهمیده اید یادداشت کنید تا جلسه بعد از استادتان (یا از مدرس خصوصی تان) بپرسید.



4- سعي نکنيد که روش خود در رياضيات را حفظ کنيد. به سادگي بگويم که فرمول ها و روش هاي بسيار زيادي در رياضيات وجود دارد. سعي کنيد که بر روش هاي کليدي مسلط شويد. اين کار ميزان اطلاعاتي را که بايد به خاطر بسپاريد کاهش خواهد داد.

5- وقتي که روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد مي تواند استفاده شود.



پیشنهاد می کنیم مقاله روش مطالعه ریاضی برای امتحان را هم بخوانید.

وقتي که با مسئله ي جديدي روبرو مي شويد، سعي کنيد آموخته هاي قبلي خود را بر مسئله جديد اعمال کنيد.

6- فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. اغلب کلمه اي که در رياضي مورد استفاده قرار مي گيرد، وقتي در مبحثي غير از رياضي مورد استفاده قرار مي گيرد، معناي متقاوتي مي دهد. کلمات و اصطلاحات جديد رياضي و معناي رياضي آنها را در قسمت هاي خاصي از دفتر خود وارد کنيد.

7- رياضيات مبحثي است که بسياري از دانش آموزان را مضطرب مي کند. به همان سادگي که به نظر مي آيد، داشتن اعتماد به نفس مي تواند اضطراب شما را کاهش دهد.



اگر می خواهید ریاضی را خوب یاد بگیرید و در آموزش آن موفق باشید مهمترین کاری که باید انجام دهید حل تمرین و مثال است. اگر کسی ریاضی را بهتر از شما بلد است مطمئن باشید که از شما باهوشتر نیست بلکه تمرین بیشتری حل کرده است.

قبل از آنکه تمرینات و مثالهای بیشتری برای ریاضی حل کنید، همان تمریناتی که معلم ریاضی و یا دبیر ریاضی در کلاس درس حل کرده است را دوباره حل کنید. سعی کنید تمرینات و مثالهای حل شده توسط مدرس ریاضی خودتان را به صورت عمیق بفهمید.

معلم و دبیر شما حین تدریس ریاضی معمولا مثالها و تمریناتی را حل می کند که به نظرشان مهمتر است و در امتحان ریاضی هم معمولا سوالها مشابه همان تمرینات می باشد. حتی اگر سوالات امتحانی ریاضی هم مشابه همان تمرینات نباشد، برای حل تمرینات با سطح بالاتر باید ابتدا سوالات حل شده در کلاس را یاد بگیرید.



این مقاله هم مفید است: نحوه گرفتن نمره بالا در درس ریاضی

1- در کلاسهای تدریس و در صورت لزوم تدریس خصوصی ریاضی حاضر باشید و از غیبت اجتناب کنید. در کلاس تدریس ریاضی فعال باشید و سوال بپرسید. خودتان جزوه بنویسید و مطالبی که به نظرتان مهم است را یادداشت نمائید.

2- اگر مطلبی را متوجه نشدید یادداشت کنید و در پایان کلاس از معلم و مدرس ریاضی خودتان بپرسید. از سوال پرسیدن نترسید و هر موضوعی را که متوجه نشدید بپرسید.

3- حتما بعد از کلاس تدریس ریاضی و یا جلسات تدریس خصوصی ریاضی درس را مرور کنید. نگذارید مطالبی که خوانده شده است روی هم انباشت گردد. با مرور بعد از جلسات تدریس ریاضی درس را در طول ترم یاد می گیرید و در ایام امتحانات هم خیالتان راحت خواهد بود.

4- به هیچ عنوان خواندن درس ریاضی را به ایام امتحانات موکول نکنید. ریاضی درس شب امتحانی نیست. خواندن و یاد گرفتن ریاضی در ایام امتحانات واقعا سخت است. اگر هم بتوانید به این ترتیب درس را پاس کنید، در مقاطع بعدی به مشکل خواهید خورد.



مطالعه نمائید: نحوه یادگیری عمقی و مفهومی درس ریاضی با حل تمرین و مسئله

5- تا جایی که می توانید تمرین و مسئله حل کنید. در ابتدای کار مثالهایی که در کلاس درس حل شده است را مرور کنید. سپس مسائل ساده را حل کنید و در ادامه به مسائل و تمرینات پیشرفته تر بپردازید. هر چه تمرین بیشتری حل کنید، در حل مسائل ریاضی قویتر خواهید شد.

منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 913 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image