ارتباط مستقیم با 30554 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی مهمترین پارامترهای موفقیت در تدریس، آموزش و تدریس خصوصی

مهمترین پارامترهای موفقیت در تدریس، آموزش و تدریس خصوصی

به اشتراک گذاری

تعدادی از مهمترین پارامترهای موفقیت در تدریس در این بخش ارائه شده است. در این مقاله به صورت کامل در زمینه عواملی که می تواند منجر به موفقیت اساتید در تدریس و تدریس خصوصی توضیح داده شده است. عوامل زیادی در افزایش بازدهی تدریس خصوصی و گروهی نقش دارد که در اینجا به سه مورد از آنها پرداخته می شود:

1- مطالعه قبل از جلسه تدریس: همانطور که در مطالب قبلی نیز گفته شد، مطالعه قبل از جلسات تدریس برای افزایش بازدهی تدریس بسیار موثر است. حتی اگر بر درس مسلط هستید، می توانید مثالهای اضافه تری اماده کنید و یا مطالب جالبی تهیه کنید که بر جذابیت کلاس بیفزاید. بنابراین، برای موفقیت در تدریس در مرحله اول باید خودتان مطلب را خوب بلد باشید. برای موفقیت بیشتر در تدریس میزان تسلطتان بر بحث را بالاتر ببرید. بیشتر مطالعه کنید و روی نحوه بیان خودتان هم دقت کنید. مطلب را از دید شاگردتان ببینید و وسط کلاس به صورت مرتب از او بخواهید توضیح دهد. به این ترتیب متوجه خواهید شد که آیا مطلب را خوب فهمیده است یا نه.

2- استراحت های کوتاه هنگام تدریس: هنگام تدریس هر از چند گاهی استراحت یکی دو دقیقه ای در نظر بگیرید. جوکی تعریف کنید. مطلب خنده داری بگوئید و یا بحث را عوض کنید. می توانید به شاگردتان بگوئید دو دقیقه می تواند از کلاس بیرون برود و هوایی بخورد. این استراحت های کوتاه از خسته کننده بودن کلاس جلوگیری می کند.

3- اجتناب از جلسات تدریس بسیار طولانی: حتی المکان از جلسات تدریس بسیار طولانی اجتناب کنید و جلسات تدریس را به همان 1 ساعت و نیم محدود نمائید. اگر در ایام امتحانات مجبور شدید جلسات تدریس طولانی در نظر بگیرید، حتما بین جلسات استراحت کافی داشته باشید تا بازدهی کلاس کم نشود. بر طبق تجارب سالهای گذشته حتما می دانید که چه کارهایی برای نتیجه گرفتن شاگردانتان مفید است. بررسی کنید و ببینید که برای شاگردهایی که موفق بوده اند چگونه تدریس می کرده اید. چرا آنها نتیجه گرفتند و بعضی ها نه. اگر در سال تحصیلی جدید بازدهی خود را به صد در صد نزدیک کنید و کاری کنید که تقریبا همه شاگردانتان نتیجه خوب بگیرند، در سال های بعد علاوه بر شاگردهای جدید، همین ها هم دوباره به سراغ شما خواهند آمد. در این بخش ویژگیهای یک معلم و مدرس موفق که در زمینه تدریس خصوصی و نیمه خصوصی و یا تدریس گروهی فعالیت دارد به صورت تیتروار ارائه می گردد. ویژگیهای یک معلم و مدرس موفق به صورت زیر است:

1- اشراف معلم و مدرس بر محتوا

2- توجه کردن به نیازهای عاطفی و عقلی دانش آموزان و دانشجویان


3- تعیین تکالیف متنوع و مختلف برای دانش آموزان و دانشجویان

4- داشتن طرح درس در ذهن و یا به صورت مکتوب

5- استفاده از ارزیابی چندگانه برای بررسی پیشرفت

6- ایجاد محیط آموزشی مناسب: احترام متقابل

7- اصلاح و تطبیق آموزش با امکانات



پیشنهاد می شود مقاله چگونه با تبلیغات اینترنتی شاگرد جذب کنیم و در تدریس خصوصی موفق باشیم؟ را هم بخوانید.



اگر می خواهید در هر کاری و از جمله در کار تدریس خصوصی موفق شوید و درامدتان بیشتر و بیشتر گردد به نسبت آنچه که از شما انتظار می رود کار اضافه و کار بیشتری انجام دهید. مثلا اگر از ابتدای کار جلسات تدریس خصوصی را 90 دقیقه در نظر گرفته اید شما 100 دقیقه تدریس کنید.

همین مقدار کار اضافه ای که انجام می هید باعث می شود تا جلسات تدریس شما ادامه پیدا کرده و شاگردانتان شما را به دوستان و فامیلهای دیگر خودشان معرفی کنند. انجام کمی کار اضافه تر و کمی بیشتر ماندن در جلسات تدریس خصوصی باعث می شود تا شما از مدرسهای دیگر متمایز شده و جایگزین شدن شما سخت شود. در این بخش نکاتی برای موفقیت در تدریس خصوصی ریاضی ارائه می گردد:

1- در مرحله اول سعی کنید بر مباحث تدریسی خودتان تسلط داشته باشید.

2- حین تدریس ریاضی، هر مبحثی را که تدریس می کنید، یکی دو تمرین و مثال برای آن حل کنید.

3- حین تدریس ریاضی و حین حل تمرینها و مسائل به صورت مداوم از شاگردانتان سوال بپرسید تا مطمئن شوید که با مسئله و تمرین درگیر شده اند و روند حل را یاد گرفته اند.

4- کلاس ریاضی را متنوع برگزار کنید. هم درس را ارائه دهید، هم تمرین و مسئله حل کنید و در بخشی از کلاس از خود شاگردانتان بخواهید که تمرین حل کنند.

5- به شاگردانتان تمرین و مسئله بدهید و در جلسات بعد تدریس ریاضی حل آنها را بخواهید.

6- هر چند جلسه یکبار امتحان یا کوئیزی برگزار نمائید.

7- در کلاس تدریس ریاضی جدی باشید و با جدیت یادگیری و آموزش شاگردانتان را پیگیری کنید.


8- در خود جلسات تدریس هم به شاگردتان اجازه دهید تمرین حل کند. هم خودتان کمی خستگی در می کنید و هم چک می کنید که آیا درس را یاد گرفته است یا نه.

9- جلسات تدریس خصوصی را خیلی طولانی برگزار نکنید. به شاگردانتان توصیه کنید که کلاسهای تدریس خصوصی را از اوایل ترم برگزار کنید تا در ایام امتحانات مشکلی نداشته باشید.

10- حتی المکان کلاسهای تدریس را در اوقاتی برگزار نمائید که هم خودتان و هم شاگردتان خسته نباشید. روزهایی که شاگرد شما در مدرسه یا دانشگاه کلاسهای زیادی داشته است زمان مناسبی برای برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی نیست.



مطالعه این مقاله هم مفید است: نحوه خوب تدریس کردن و موفقیت در تدریس خصوصی

اگر می خواهید مدرس خوبی باشید و در کار تدریس و تدریس خصوصی موفق باشید موارد زیر را در نظر بگیرید:

1- سر وقت در کلاس تدریس مدرسه و دانشگاه و یا جلسات تدریس خصوصی حاضر شوید.

2- جلسات تدریس خصوصی را در زمانی برگزار کنید که هم برای شما و هم شاگردتان مناسب باشد.

3- جلسات تدریس خصوصی را خیلی طولانی برگزار نکنید. در ایام امتحانات که مجبورید این کار را انجام دهید بین جلسات تدریس استراحت کافی در نظر بگیرید.

4- تا جایی که ممکن است کلاسهای تدریس خصوصی را به ایام امتحانات موکول نکنید. قبل از رسیدن به ایام امتحانات درس را تمام کنید.


5- میزان یادگیری شاگردهایتان را ارزیابی کنید. به شاگردانتان تمرین و مسئله بدهید و حل تمرینها را از آنها بخواهید. اگر کلاس تدریس خصوصی دارید هر از چند گاهی در جلسه تدریس تمرینی را به خود شاگردتان بدهید تا حل کند. ببینید که کلا چقدر یاد گرفته است. آیا مطالبی را که ارائه کرده اید می تواند حین حل تمرین و مسئله استفاده کند؟ خوب تدریس کنید و به تناسب آن هزینه مناسبی برای جلسات تدریس خودتان در نظر بگیرید. اگر خوب تدریس کنید جلسات تدریس شما ادامه دار خواهد بود و در ضمن شاگردهای شما، شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی خواهند کرد. اگر خوب تدریس نکنید، همان جلسه اول شاگرد شما کل کلاسها را کنسل خواهد کرد. در حقیقت باید از خوب بالاتر بروید و عالی تدریس کنید. اگر می خواهید در کار تدریس موفق باشید باید به بهترین شکل ممکن تدریس کنید. جلسه اول تدریس با هر شاگردتان از همه ی جلسات مهمتر است. در جلسه اول تدریس با هر شاگرد جدید باید بهترین تدریس خودتان را ارائه نمائید. در کلاسهای تدریس خصوصی و نیمه خصوصی تعداد دانش آموزان و دانشجویان به نسبت کلاسهای گروهی بسیار کمتر است (معمولا از 1 تا 3 نفر). بنابراین یادگیری بسیار بهتر اتفاق می افتد. چون کلاسهای خصوصی به نسبت کلاسهای گروهی بسیار خلوت تر است و تعداد دانشجویان یا دانش آموزان خیلی کمتر است، اشکالات اساسی افراد متقاضی تدریس خیلی زودتر رفع خواهد شد. افراد می توانند تمام سوالهای خودشان را حتی اگر مربوط به پایه های قبلی باشد بپرسند. در کلاسهای گروهی بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان حتی از مطرح کردن سوالات خودشان سرباز می زنند. چون فکر می کنند ممکن است مورد تمسخر دیگران قرار گیرند و یا ممکن است سوالشان خیلی ابتدایی باشد. در کلاسهای خصوصی حتی می توان اشکالات پایه های قبل را رفع کرد. جلوگیری از خسته کننده بودن فضای کلاس در جلسات تدریس خصوصی به موفقیت شما در تدریس کمک می کند. در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی تلاش کنید با ایجاد تنوع در کلاس درس از خسته کننده بودن و یکنواخت بود کلاس جلوگیری کنید. می توانید هر نیم ساعت یکبار استراحت کوتاهی بدهید و یا بعضا اجازه دهید که شاگر شما خودش تمرین را حل کند تا با حل مسئله درگیر شود و یا به هر شکل دیگری که فکر می کنید مناسب است در کلاس درس تنوع را ایجاد کنید.

مطالعه کنید:
چگونه در زمینه تدریس خصوصی فعالیت خودمان را شروع کنیم و یا موفق تر شویم؟



موفقیت در تدریس، آموزش و تدریس خصوصی

برای جلوگیری از خسته کننده بودن کلاس تدریس مدرسه و دانشگاه و یا کلاس تدریس خصوصی ای که برگزار می کنید راهکارهای زیر می تواند مفید باشد.

1- در کلاس تدریس ترکیبی کار کنید. یعنی هم درس را ارئه کنید، هم سوال بپرسید، هم تمرین حل کنید و هم از دانشجویان و دانش آموزان بخواهید که تمرین و مسئله حل کنند.

2- در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی هر از چند گاهی استراحت کوتاهی بدهید، جوکی تعریف کنید و یا از مسائل جنبی مورد علاقه دانش آموز یا شاگردانتان حرف بزنید.

3- از خود شاگردانتان سوال بپرسید که چگونه ترجیح می دهند. آیا در کلاسهای تدریس خصوصی فقط می خواهند درس ارائه شود و یا تمرین حل گردد و یا ترکیبی از این دو. کلاس تدریس با سوال و جواب شروع شود و یا با حل تمرین. در مقالات قبلی هم که در همین سایت (ایران مدرس) در رابطه با موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی ارائه شده است، تاکید زیادی بر آمادگی قبل از جلسات تدریس خصوصی شده است. در مرحله اول اگر بر درس تدریسی خودتان کامل مسلط نباشید خیلی راحت کلاسهای تدریس خصوصی دیگر ادامه پیدا نمی کند. در بسیاری از مواقع ممکن است این اتفاق برای شما هم افتاده باشد که شاگرد شما بعد از یکی دو جلسه اول بهانه ای می آورد و دیگر نمی خواهد کلاسها ادامه پیدا کند. معمولا مستقیما نمی گویند که کلاسها مفید نبوده و بیماری یا اتفاقی را بهانه می کنند. بنابراین اگر می خواهید در کار تدریس موفق باشید و جلسات و کلاسهای تدریس خصوصی شما ادامه پیدا کند، تسلط خودتان بر مطالب تدریسی را باید افزایش دهید. سعی کنید مطالب را خیلی عالی بیان کنید. هر چه تسلط خود شما بر مطالب تدریسی بیشتر باشد، کلاسهای برای شاگردان شما مفید تر خواهد بود. حتی با افزایش تسلط شما بر درس، فن بیان و نحوه ارائه مطالب توسط شما هم بهتر خواهد شد. هر چه بر درس مسلط تر باشید، جنبه های مختلف آن را بهتر و بیشتر درک کرده و آن را به شکل بهتری هم انتقال می دهید. تسلط یا عدم تسلط شما بر درس در تمامی کلام و گفتار شما مشخص و واضح بوده و شاگردان شما این مطلب را درک خواهند کرد. در بسیاری از اوقات اگر بخواهید عدم تسلط خودتان را پنهان کنید موفق نخواهید شد. شاگردان شما این مطلب را به روی شما نمی آورند ولی در کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی آن را درک می کنند. از طرف دیگر، هر چه بر درس مسلط تر باشید، احترام و جایگاه شما بالاتر خواهد رفت. با افزایش تسلط بر دروس تدریسی خودتان، به تدریج تعداد شاگردان شما بیشتر و بیشتر شده و حتی شما را به دوستان، فامیل و آشناهایشان معرفی خواهند کرد. به این ترتیب در کار تدریس موفق و موفق تر خواهید شد و درآمدتان به صورت صعودی بیشتر خواهد شد. با توجه به مطالب گفته شده، برای موفقیت در کار تدریس و تدریس خصوصی، تا جایی که می توانید تسلط خودتان را بر دروسی که تدریس می کنید، افزایش دهید. در این بخش راهکارهایی برای موفقیت در تدریس خصوصی و آموزش زبان انگلیسی که البته قابل تعمیم برای سایر دروس هم می باشد به صورت کاملا خلاصه ارائه می گردد. برای موفقیت در تدریس خصوصی و آموزش زبان انگلیسی موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- برای موفقیت در تدریس خصوصی و آموزش زبان انگلیسی و کسب درامد بالا از تدریس زبان انگلیسی و یا هر درس دیگری در مرحله اول باید خوب تبلیغ کنید و شاگرد جذب نمائید. تا شاگردی نباشد موفقیت در تدریس هم معنی ای ندارد. برای جذب شاگرد و کسب درآمد از تدریس زبان انگلیسی یک راهکار خوب، ثبت آگهی تدریس به صورت رایگان در همین سایت (ایران مدرس) است. سایت ایران مدرس بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس ایران است. در سایت ایران مدرس تا سال 98 بیش از 19000 مدرس خصوصی ثبت نام کرده اند.  بازدید این وب سایت در ایام امتحانات به بیش از 25000 بازدید در روز می رسد.

برای فعالیت در زمینه تدریس زبان انگلیسی در بالای همین صفحه بر روی عبارت عضویت در سایت کلیک نموده و آگهی تدریس خودتان را به صورت رایگان در همین سایت (ایران مدرس) ثبت نمائید. با ثبت آگهی تدریس زبان در ایران مدرس، آگهی شما در معرض دید هزاران بازدید کننده متقاضی تدریس زبان قرار می گیرد. به این ترتیب به راحتی شاگرد جذب می کنید. اگر می خواهید بازدهی اگهی تدریس خودتان را افزایش دهید، با پرداخت مبلغ مناسبی می توانید آگهی تدریس زبان انگلیسی خودتان را ویژه کنید. مدرسینی که همین الان در صفحه اصلی سایت ایران مدرس مشاهده می کنید اگهی تدریس خودشان را ویژه کرده اند. تعداد زیادی از مدرسین حتی بیش از 20 بار آگهی تدریس خودشان را ویژه کرده اند. این خود نشان دهنده موثر بودن ثبت آگهی تدریس در ایران مدرس است.

2- پس از آنکه شاگرد جذب کردید با ارائه تدریس خوب و با کیفیت بالا باید شاگردهای خودتان را حفظ کنید. در جلسات تدریس خصوصی زبان انگلیسی در همان جلسه اول مشخص کنید که شاگرد شما چه انتظاری از کلاسهای تدریس خصوصی دارد و هدف او از برگزاری این کلاسها چیست. زبان انگلیسی یکی از دروس مهم در دوران دبیرستان و دانشگاه است. برای موفقیت در تدریس زبان باید کلاس شما هماهنگ با هدفهای شاگردتان باشد. در جلسه اول به وضوح هدف برگزاری کلاس را مشخص کنید. در ضمن همانطور که در مقالات قبلی در زمینه موفقیت در تدریس هم گفته شده است، در جلسه اول بهترین ارائه خودتان را داشته باشید تا کلاسهای ادامه پیدا کند.  برای ارائه یک تدریس خوب و مناسب و به منظور موفقیت در تدریس خصوصی موارد زیر را مد نظر داشته باشید.



مطالعه این مقاله هم مفید است: روش تدریس خصوصی - نحوه فعالیت در زمینه تدریس خصوصی

1- قبل از شرکت در کلاس تدریس و تدریس خصوصی درس مورد نظر را مطالعه کنید. با مطالعه دروس تدریسی می توانید بر درس مورد نظر خودتان مسلط شده و در کلاس تدریس و تدریس خصوصی به بهترین وجه مطلب را ارائه کنید. با بالا بردن تسلط خودتان بر مطالب تدریسی، به شکل بهتری هم می توانید مطالب را بیان کنید و مطالب به دردبخورتر را هم ارائه خواهید کرد. اگر می خواهید روز به روز در کار تدریس موفق تر باشید و درآمد بالاتری کسب کنید بدنبال راهکارهایی باشید که درسهای مورد نظرتان را بهتر ارائه کنید و برای شاگردانتان کلاسهای مفیدتری برگزار نمائید.

2- دروسی را تدریس کنید که به آن علاقه دارید. درسهایی را تدریس کنید که خودتان هم از تدریس انها لذت می برید. به عنوان مثال اگر به تدریس ریاضی علاقه دارید، کلاسهایی را قبول کنید که در زمینه آموزش و تدریس ریاضی باشد. اگر خودتان به دروس تدریسی علاقه داشته باشید در تدریس و آموزش انها موفق تر هم عمل خواهید کرد.

3- در کلاسهای تدریس هم درس بدهید و هم مسئله حل کنید. در کلاسهای تدریس گروهی یا تدریس خصوصی به صورت ترکیبی عمل کنید. هم درس را ارائه کنید و هم تمرین و مسئله حل کنید. به این ترتیب شاگردهای شما هم درس را بهتر یاد می گیرند و هم کلاسهای متنوع و جذابتری خواهید داشت. بسیاری از اوقات شاگردان شما خود درس را یاد نمی گیرند ولی با حل تمرین و یکی دو مثال می توانند در آموزش آن موفق باشند.


آمار بازدید: 1081 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image