ارتباط مستقیم با 30458 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی موفقیت در کار تدریس، تدریس خصوصی و آموزش خصوصی

موفقیت در کار تدریس، تدریس خصوصی و آموزش خصوصی

به اشتراک گذاری

اگر می خواهید در کار تدریس موفق باشید .... اگر می خواهید در زمینه تدریس و تدریس خصوصی موفق عمل کنید و درامد بالایی کسب نمائید ... اگر قصد دارید کار تدریس خصوصی را ادامه دهید و به عنوان یک مدرس و معلم موفق در زمینه تدریس خصوصی و گروهی فعالیت داشته باشید .... در هر صورت، این مقاله را مطالعه نمائید. برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی موارد زیر را در نظر بگیرید.



مطالعه مقاله 100 نکته برای موفقیت در تدریس خصوصی هم مفید است.



1- تسلط کامل بر درس: اگر بر درسی که می خواهید تدریس کنید احاطه کامل ندارید حتما قبل از کلاس مطالعه کنید.



2- بیان ساده و روان: مسائل را از دید خود دانشجو یا دانش آموز ببینید. به زبان خودش تدریس کنید. از به کار بردن اصطلاحات عجیب و غریب و گنگ بپرهیزید.



3- انضباط و وقت شناسی: سر وقت در کلاس حاضر شوید و آن مقداری که از اول قرار کرده اید را کامل تدریس کنید. حتی کمی بیشتر.



4- استراحت های کوتاه: حین تدریس استراحتهای کوتاه 2 یا 3 دقیقه ای و پیش کشیدن مسائل جنبی خارج از درس از یکنواختی کلاس و خستگی می کاهد.





برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی در همین سایت (ایران مدرس) عضو شوید و آگهی تدریس خودتان را ثبت کنید.














به منظور موفقیت در تدریس خصوصی و یا تدریس گروهی باید به تدریس علاقه مند بود. علاقه داشتن به تدریس و یا هر کار دیگری باعث می شود که شخص در حرفه مورد نظر خود موفق گردد. بنابراین سعی کنید در صورتی به تدریس مشغول شوید که از انجام آن لذت می برید.



عامل دیگر که در موفقیت در تدریس مهم است تسلط بر مطالب ارائه شده در کلاس می باشد. قبل از حاضر شدن در کلاس درس، در صورتیکه بر مطلب تسلط ندارید حتما مطالعه اولیه را مد نظر قرار دهید.



ایجاد تنوع در کلاس درس و جلوگیری از یکنواخت شدن کلاس درس نیز عامل دیگری است که می تواند به موفقیت شما در تدریس کمک کند. استفاده از امکانات کمک آموزشی و یا مثلا شوخی های به جا می تواند به این امر کمک نماید. تدریس خشک و بی روح به هیچ عنوان موثر نخواهد بود.



برای اینکه مدرس موفقی باشیم باید از سر علاقه تدریس کنیم. باید تدریس را دوست داشته باشیم و علاوه بر کسب درآمد از تدریس و تدریس خصوصی، از انجام آن لذت هم ببریم.

برای اینکه مدرس خوب و موفقی باشیم باید در جلسات تدریس خصوصی و گروهی مطلب را از دید شاگرد یا اگردان ببینیم. باید مطلب را به زبان خود آنها توضیح دهیم و با پرسیدن سوال یا سوالاتی در حین تدریس از مفهوم بودن و واضح بودن مطالبی که ارائه می دهیم مطمئن شویم.

برای اینکه مدرس و مدرس خصوصی خوبی باشیم و از کلاسهای تدریس ما لذت ببرند باید درس را تا حد بسیار خوبی بلد باشیم. باید بر درس مسلط بوده و از جنبه های مختلف و زوایای مختلفی بتوانیم آن را برای شاگردانمان توضیح دهیم. اگر خودمان مطلب را بسیار خوب بلد باشیم، با در نظر گرفتن سایر پارامترها، آن را به خوبی هم می توانیم توضیح دهیم.

برای مدرس خوب بودن باید در حین جدیت در کلاس درس، سعی کرد کلاس را از خشکی و بی روحی درآورد. باید در کلاس درس به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کرد و تمرینهایی که به دانشجویان یا دانش آموزان داده می شود را با جدیت در جلسات بعد از آنها خواست.



برای موفقیت در تدریس:

1- باید بر مبحثی که تدریس می کنید مسلط باشید. هر چه میزان تسلط شما بیشتر باشد بیان روان تری خواهید داشت.

2- در کلاس درس مطالبی را که ارائه می کنید به صورت متنوع بیان نمائید. در بخشی از کلاس درس را ارائه کنید. در بخش دیگری سوال بپرسید. تمرین حل کنید. استراحت بدهید و ...

3- به دانشجو و دانش آموز تمرین بدهید و میزان یادگیری او را ارزیابی نمائید. جوری نباشد که فقط درس را ارائه کنید و از میزان یادگیری شاگردتان یا میزان مفید بودن کلاس غافل باشید.

4- از کتابهای کمک آموزشی، تمرینات خارج از کتاب درسی، جزوات و نمونه سوالهای موجود در اینترنت و ... استفاده کنید.



برای موفقیت در کلاسهای درس و موفقیت در تدریس خصوصی و همچنین خوب تدریس کردن موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- قبل از حضور در جلسات تدریس خصوصی یا کلاسهای تدریس و آموزش گروهی مطلب تدریسی را خوب مطالعه کنید. هر چه قبل از جلسه تدریس آمادگی بیشتری داشته باشید در کلاس بهتر ظاهر خواهید شد.

2- در کلاس تدریس هم انعطاف داشته باشید و هم در عین حال جدی باشید. سعی کنید کلاس خشک و بی روح نباشد. از طرف کنترل کلاس نباید از دست شما خارج شود. این امر در کلاسهای تدریس گروهی مهمتر است چون معمولا در جلسات تدریس خصوصی و نیمه خصوصی چون تعداد شاگردان کمتر هستند، کنترل کلاس خیلی راحتتر است.

3- در کلاس درس هم درس را ارائه دهید و هم تمرین و مسئله حل کنید تا مطلب خوب جا بیفتد. سعی کنید بین حفظ سرعت تدریس و حفظ کیفیت آن تناسبی ایجاد کنید.

4- با دانش آموزان و دانشجویان با احترام برخورد کنید. احترام تقابل به نسبت احترام یکطرفه و تصنعی پایدارتر است.

5- هر 45 دقیقه یا یک ساعت یکبار استراحت کوتاهی با دانشجویان یا داش آموزان بدهید تا مبحث خیلی سنگین نشده و مطلب قابل فهم تر باشد. اگر کلاس شما یک ساعت و نیم است آن را به دو بخش 45 دقیقه ای تقسیم کنید.



در این بخش ویژگیهای یک معلم و مدرس موفق که در زمینه تدریس خصوصی و نیمه خصوصی و یا تدریس گروهی فعالیت دارد به صورت تیتروار ارائه می گردد. ویژگیهای یک معلم و مدرس موفق به صورت زیر است:

1- اشراف معلم و مدرس بر محتوا

2- توجه کردن به نیازهای عاطفی و عقلی دانش آموزان و دانشجویان

3- تعیین تکالیف متنوع و مختلف برای دانش آموزان و دانشجویان

4- داشتن طرح درس در ذهن و یا به صورت مکتوب

5- استفاده از ارزیابی چندگانه برای بررسی پیشرفت

6- ایجاد محیط آموزشی مناسب: احترام متقابل

7- اصلاح و تطبیق آموزش با امکانات

8- استفاده از تعامل موثر: متکلم وحده نبودن مدرس در کلاس درس

9- داشتن ارتباط با شبکه ای از گروههای آموزشی

10- شرکت همیشگی و دائمی در کلاسهای یادگیری تدریس



پیشنهاد می شود مقاله راهنمایی ثبت نام برای تدریس خصوصی و جذب شاگرد را هم بخوانید.



مدرسان موفق کاملا بر دروس تدریسی خودشان مسلط هستند. این مدرسان تعداد محدودی درس تدریس می کنند ولی در عوض همان دروس را بسیارعالی تدریس می نمایند. کسانی که در تدریس موفق هستند دروس تدریس خودشان را مرتبا مطالعه کرده و تسلط خودشان را حفظ می کنند. این مدرسان کار اضافه انجام می دهند و شاگردهای خودشان را شگفت زده می کنند. کتاب به انها هدیه می دهند. جزوه و نمونه سوال به شاگردانشان می دهند و شاگردهای خودشان را به صورت مداوم حمایت می کنند. مدرسین و معلمین موفق سر وقت در کلاس تدریس حاضر می شوند. این مدرسین اگر لازم باشد کمی اضافه تر هم می مانند.

کسانی که در کار تدریس موفق هستند خوب درس می دهند. فن بیان قوی ای دارند و مطالب را از دید شاگردشان می بینند. شما هم اگر می خواهید در تدریس موفق باشید باید حین تدریس از شاگرد خودتان سوال بپرسید و تشخیص دهید که نقطه ضعف آنها کجاست؟ هر کدام از شاگردهای شما ممکن است در بخشی از درس اشکال داشته باشند و این جز با سوال پرسیدن مشخص نخواهد شد. شما باید خوب تشخیص دهید که شاگرد شما چه اشکال اساسی ای دارد و چه روندی را باید پیش گرفت تا در تحصیل موفق شود. باید جلسات تدریس خصوصی را به گونه ای پی ببرید که موفقیت شاگرانتان حتمی باشد. به شاگردهای خودتان مشاوره بدهید و در طول ترم و تا شب امتحان پشتیبان آنها باشید.



پیگیر و حمایتگر باشید: برای تبدیل شدن به یک مدرس خوب و موفق ریاضی تنها ارائه یک تدریس خوب در کلاس درس کافی نیست. سعی کنید تا روز امتحان از شاگرد یا شاگردانتان حمایت کنید. اشکالات آنها را رفع کنید و اگر لازم شد جلسات تدریس ریاضی اضافه هم در نظر بگیرید. یکی دو جلسه برای رفع اشکال و جمع بندی قبل از روز امتحان در نظر بگیرید.

مطالب را از دید دانش آموزان دانشجویان ببینید: دقت کنید که هر کدام از شاگردان شما ممکن است در بخشی از درس اشکال داشته باشند که با بقیه متفاوت باشد. ممکن است یکی از شاگردان شما اشکال پایه ای داشته باشد و دیگری در حل تمرین و مسئله و تحلیل مسائل در حالت کلی دچار اشکال گردد. باید با پرسیدن سوالهای مداوم، ارزیابی های به موقع و دادن تمرین و مسئله و بررسی جوابهای شاگردانتان اشکال هر کدام از آنها را تشخیص داده و سعی کنید دقیقا همان اشکال را در جلسات تدریس و تدریس خصوصی ریاضی برطرف کنید.

کلاسهای تدریس ریاضی را در طول ترم برگزار کنید: به شاگردان خودتان هم این نکته را یادآوری کنید. اگر شاگردهایی از ترمهای قبل دارید به انها توصیه کنید که اگر به کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی برای ترم حاضر هم نیاز دارند، کلاسها را هر چه سریعتر شروع کنید. کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و دروس دیگر هم اگر در طول ترم برگزار شود بازدهی و کارایی بالاتری دارد.



این مقاله را هم بخوانید: روش تدریس خصوصی - نحوه فعالیت در زمینه تدریس خصوصی



خودتان خوب مطالب را درک کنید: برای اینکه در کار تدریس فیزیک موفق باشید و بتوانید فیزیک را مفهومی تدریس نمائید و مطالب را برای شاگردانتان خوب جا بیاندازید، در مرحله اول باید خودتان خوب مطالب را درک کرده باشید. حین مطالعه فیزیک و هنگامی که می خواهید برای تدریس آماده شوید، روی مسائل مختلف فکر کنید و راه حلهای مختلف حل یک مسئله را امتحان نمائید. هر چه تسلط خودتان بر مطلب بیشتر باشد کلاسهای شما برای شاگردانتان مفید تر خواهد بود.

تمرین بدهید و حل آن را بخواهید: یکی از بهترین راهکارها برای موفق شدن و نتیجه گرفتن شاگردانتان این است که به آنها تمرین بدهید تا در فاصله زمانی بین جلسات تدریس فیزیک آنها را حل کنند. حل تمرین و مسئله برای یادگیری دروسی مانند ریاضی و فیزیک واقعا لازم و مفید است. مدرسانی که ریاضی و فیزیک تدریس می کنند و جلسات تدریس خصوصی ریاضی و فیزیک برگزار می نمایند حتما تمرین و مسئله را باید به عنوان بخشی از کلاس در نظر بگیرند. تمریناتی را که شاگردانتان حل کرده اند بررسی کنیدو اشکالات آنها را برطرف نمائید.

ارزیابی را فراموش نکنید: همانطور که در مورد قبلی گفته شد، یکی از راهکارها برای ارزیابی شاگردانتان تمربن دادن به آنها و بررسی تمرینات حل شده توسط آنان می باشد. می توانید در بعضی از جلسات تدریس فیزیک یک امتحان کوچک یا کوئیز هم بگیرید و میزان پیشرفت شاگردهایتان را ارزیابی نمائید. حتما این بخش را مد نظر داشته باشید. هدف شما در نهایت باید نتیجه گرفتن شاگردانتان و موفقیت آنها باشد. به این ترتیب خودتان هم در تدریس موفق خواهید شد. با ارزیابی مداوم میزان یادگیری آنها و نزدیک شدن به هدف که همانا موفقیت شاگردهایتان است را می سنجید.










منبع: ایران مدرس

آمار بازدید: 911 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image