ارتباط مستقیم با 30453 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی ایران مدرس
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله زنگ تفریح آسیب شناسی ازدواج های دانشجویی

آسیب شناسی ازدواج های دانشجویی

به اشتراک گذاری

آسيب شناسي ازدواج‌هاي دانشجويی در این بخش ارائه شده است. 14 سال پيش سنت حسنه ازدواج دانشجويي در دانشگاه تهران بنيان گذاشته شد. در آن زمان با در اختيار گذاشتن تسهيلاتي مانند خوابگاه، جهيزيه براي دختران دانشجو و سکه بهار آزادي به عنوان هديه ازدواج، دانشجويان ترغيب به تشکيل زندگي زناشويي مي شدند. از آن سال تا به امروز، هر ساله حدود 50 هزار دانشجو پيمان ازدواج مي‌بندند و زندگي مشترک خود را آغاز مي‌کنند...

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: کار و شغل پردرآمد دانشجویی پاره وقت و نیمه وقت

به گفته معاونت فرهنگي ستاد ازدواج دانشجويي، آمار طلاق در دانشجويان از ديگر اقشار جامعه درصد پايين تري دارد، اما اين نظريه‌ با گفته‌هاي دکتر حسين باهر، رفتارشناس و تئوريسين ازدواج دانشجويي، کاملا متضاد است. پرفسور حسين باهر، متخصص علوم تربيتي و روان‌شناس معتقد است فقط نيمي از ازدواج‌هاي دانشجويي به خوشبختي مي‌انجامد و متاسفانه 50 درصد باقيمانده با شکست روبرو مي‌شود. به عقيده اين رفتارشناس براي ازدواج، شرايط و آمادگي طرفين براي يک تعهد بلندمدت لازم است که اين تعهد مي‌تواند سازنده باشد يا مخرب. حسين باهر در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه «سلامت» به تشريح معايب ازدواج دانشجويي پرداخت و خاطرنشان کرد:«وقتي يک زوج دانشجو تصميم مي‌گيرند با هم ازدواج کنند و تشکيل زندگي دهند، ابتدا با توجه به امتيازها و تسهيلاتي که دولت در اختيار اين افراد قرار مي‌دهد، همه‌چيز مثبت و بسيار خوب است و اگر اين شروع با تفاهم، فهميدگي و سازندگي همراه باشد، شخص از انتخاب خود و شروع زندگي مشترک بسيار راضي خواهد بود. در اختيار قرار دادن برخي امکانات و تسهيلات دولتي که مسکن در رأس همه آنها قرار دارد، به مدت 4 سال از مشکلات مي‌کاهد اما پايان دوران دانشجويي، سرآغازي براي مشکلات زناشويي خواهد شد. وقتي يک خانواده تشکيل مي‌شود، فرزند نقش بسيار مهمي در آ‌ن دارد ولي اگر زوج دانشجو در دوران دانشجويي خود تصميم بگيرند صاحب فرزند شوند، بي‌شک با مشکلات فراواني روبرو خواهند شد.»

خانواده حمايتگر، لازمه ازدواج دانشجويي

دکتر باهر در ادامه خاطرنشان کرد: «يک خانواده حمايتگر (چه خانواده دختر و چه پسر)، مي‌تواند نقش بسيار مهمي در خوشبختي زوج‌هاي دانشجو داشته باشد. وقتي دوران دانشجويي به پايان مي‌رسد، زوج از امکانات دولتي بي‌بهره و در صورت نداشتن شغل و منابع مالي براي گذراندن امور زندگي، با مشکلات فراواني روبرو خواهند شد. در اين ميان اگر هيچ‌کدام از خانواده‌ها نيز توانايي کمک مالي به آنها را نداشته باشند، زندگي مشترک با شکست روبرو خواهد شد.»

دکتر باهر با اشاره به نقش کليدي شغل در زندگي زناشويي تصريح کرد: «براي شروع زندگي مشترک، داشتن شغل و منبع درآمد ثابت الزامي است. براي اينکه زندگي زناشويي در دوران دانشجويي با مشکلات کمتري روبرو شود، بايد يکي از همسران شاغل باشد. وقتي دولت دانشجويان را به ازدواج تشويق مي‌کند، بايد شرايط را نيز براي آنها فراهم کند. در نظر گرفتن شغل براي اين زوج از اصول اساسي است ولي متاسفانه فقط تشکيل زندگي پيشنهاد مي‌شود و براي دوام آن هيچ‌ برنامه‌ريزي دقيق و اصولي‌اي وجود ندارد.»


پیشنهاد می شود مقاله موفقیت در زندگی دانشجویی و درس و تحصیل در مقطع دانشگاه را هم بخوانید.

خوشبختي در ازدواج‌هاي دانشجويي 50 درصد است

دکتر باهر با اشاره به اينکه تمام ازدواج‌هاي دانشجويي به خوشبختي ختم نمي‌شوند، گفت: «وقتي ما طرح ازدواج دانشجويي را پيشنهاد داديم، در کنار آن بايد شروطي را نيز در نظر مي‌گرفتيم که متاسفانه در طول مدت اين 14 سال هيچ‌کدام از شروط اجرا نشد.» باهر در ادامه گفت: «ما به دولت پيشنهاد داديم زماني يک ازدواج آن هم از نوع دانشجويي مي‌تواند به خوشبختي برسد که دغدغه‌هاي زوج کم باشد. در اختيار گذاشتن يک خوابگاه به مدت 4 سال مشکلي را از يک زندگي زناشويي حل نخواهد کرد. زيرا در حال حاضر آمارها نشان مي‌دهد 50 درصد ازدواج‌هاي دانشجويي به دليل وجود مشکلات مالي و شغلي با شکست و طلاق روبرو مي‌شوند هر چند که آمار نهاد ازدواج دانشجويي چيز ديگري مي‌گويد اما اين طرح در حال حاضر طرح موفقي نيست. من به دانشجويان پيشنهاد مي‌دهم در صورتي که خانواده‌اي حمايتگر و شرايط شغلي و مالي مناسب ندارند، ازدواج نکنند.»

در دوران دانشجويي صاحب فرزند نشويد

دکتر باهر، با بيان اينکه فرزنددار شدن در دوران دانشجويي اشتباه است، گفت: «من معتقدم که در شرايط کنوني بهتر است دانشجويان در صورت نداشتن امکانات ازدواج نکنند. حال اگر بنا به هر دليلي تصميم به ازدواج گرفتند، در اين دوران صاحب فرزند نشوند.» باهر خاطرنشان کرد: «شايد انسان بتواند از برخي نيازهاي مادي خود چشم‌پوشي کند و بي‌تفاوت از کنار آن بگذرد اما نمي‌توان از حس مسووليت‌پذيري در مورد فرزند به هيچ‌ وجه با بي‌تفاوتي گذشت. به زوج‌هاي دانشجو پيشنهاد مي‌کنم تا پايان دوران تحصيل و تثبيت شرايط مالي و مکاني مناسب به فکر فرزنددار شدن نباشند.»

مطالعه این مقاله هم پیشنهاد می گردد:
زندگی دانشجویی و چالش‌ سلامت

دوران دانشجويي، اولين تجربه شناخت جنس مخالف

يک عضو انجمن بين‌المللي تحليل رفتار هم در گفت‌وگو با خبرنگارهفته‌نامه «سلامت» به معايب ازدواج دانشجويي و مشکلاتي که بر سر راه اين افراد هنگام شروع ازدواج قرار مي‌گيرد، پرداخت و خاطرنشان کرد: «دانشجو شخصي است که بنا به جبر، دوره تحصيل در مقاطع دبستان، راهنمايي و دبيرستان را سپري کرده و با آزموني وارد دانشگاه شده است. شخص پيش از اين هيچ‌گونه تماسي با غير همجنس نداشته است، درنتيجه شناخت‌هاي ابتدايي که بايد از يک غيرهمجنس داشته باشد، ندارد. اتفاقي که در اين زمان مي‌افتد، گرايش و تمايلات نزديک شدن به غيرهمجنس است که مي‌تواند دختر يا پسر باشد. شخص احساس مي‌کند با کمي تغيير در وضع ظاهر خود مي‌تواند مورد توجه جنس مخالف قرار گيرد که اين يک امر طبيعي و ذاتي است. در چنين شرايطي شخص رفتارهايي از خود بروز مي‌دهد که براي خانواده و اطرافيان نيز جالب است.» بنا به گفته‌ دکتر منصور بهرامي، اين علايم و نشانه‌ها ناشي از بلوغ جنسي است. در اصطلاح عاميانه ممکن است با هر نگاه و رفتاري قلب فرد فرو ريزد و اشتياق به شناخت آن شخص بيشتر شود که اين اشتياق و شناخت فقط نياز جنسي نيست و مي‌تواند نياز به احساس آرامش نيز باشد که در خانم‌ها به مراتب بيشتر از آقايان است. منصور بهرامي با اشاره به شناخت نسبت به غيرهمجنس در دوران دانشجويي، خاطرنشان کرد: «از آنجا که شناخت غيرهمجنس در کشور ما براساس چارچوب‌هاي خاصي انجام مي‌شود، در دوران بلوغ جنسي که در دوران دانشجويي به اوج خود مي‌رسد، تصميم گرفته مي‌شود اين شناخت از راه ازدواج انجام شود درنتيجه گاهي پسر يا دختر دانشجو بدون آنکه شناخت کاملي چه از بعد رواني و چه از بعد جنسي به هم داشته باشند، تصميم مي‌گيرند زندگي مشترک را آغاز کنند و گاهي پس از ازدواج تازه به اين فکر مي‌افتند که آيا نسبت به هم شناخت يا تفاهم دارند يا خير که در برخي موارد اين انتخاب و آغاز زندگي زناشويي به دليل نداشتن شناخت با بن‌بست روبرو مي‌شود.»

پیشنهاد می کنیم مقاله
چالش‌ها و فرصت‌های زندگی دانشجویی را هم مطالعه نمائید.

اين عضو ارشد کانون تحليل رفتار، همسن بودن زوج را يکي از دلايل بروز اختلافات زناشويي مي‌داند و خاطرنشان مي‌کند: «تحقيقات نشان داده است اگر مرد 4 تا 7 سال بزرگ‌تر باشد، طرفين بهتر مي‌توانند براي امور زندگي خود تصميم‌گيري کنند. از آنجا که زنان به دليل مسايل هورموني زودتر از آقايان شکسته مي‌شوند، بهتر است که چند سال از همسر خود کوچک‌تر باشند. بر هيچ‌کس پوشيده نيست که زايمان زن را شکسته مي‌کند و مشکلات زندگي تاثير بيشتري روي زن خواهد داشت درنتيجه اگر زن و مرد هم سن باشند، شايد مرد آزرده‌خاطر نشود، اما براي زن دردآور است. دکتر منصور بهرامي در پايان با ذکر اين نکته که بهتر است دانشجويان در دوران تحصيل فقط به درس بپردازند، گفت: «وقتي ما جوانان را تشويق مي‌کنيم در دوران دانشجويي ازدواج کنند، بي‌ترديد فقط براي تامين نياز جنسي جوانان اقدام کرده‌ايم و به مسايل و معضلات ديگري که ممکن است در آينده و پس از دوران تحصيل يا حتي در طول دوران دانشجويي متوجه شخص شود، بي‌تفاوت بوده‌ايم. ازدواج به غير از ارضاي نياز جنسي، احساس همدلي و با هم بودن را در شخص به وجود مي‌آورد. تصور کنيد دانشجويي که در طول دوران تحصيل بايد نگران درس‌ها و آزمون‌هاي مختلف باشد، چگونه مي‌تواند يک همدل و همزبان مناسب براي همسر خود شود؟»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سلامت ایرانیان

کلمات کلیدی: ازدواج دانشجویی ، ازدواج کردن در دوران دانشجویی، دوران دانشجویی و ازدواج، خوشبختی در ازدواج دانشجویی، معاونت ازدواج دانشجویی



مدیریت مالی در شروع زندگی دانشجویی


آمار بازدید: 1689 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image