ارتباط مستقیم با 30618 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش پروژه‌های دانشجویان نباید به دلیل مشکلات مالی ناتمام بماند

پروژه‌های دانشجویان نباید به دلیل مشکلات مالی ناتمام بماند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اجتماع‌های علمی در دانشگاه‌ها شکل نگرفته و یا ضعیف عمل می‌کند، گفت: اگر این اجتماع‌های علمی دانشمندان به درستی شکل گرفته و فعالیت کند، نشاط انگیزه آن باعث می‌شود پویش و هم‌افزایی دانشمندان افزایش پیدا کند.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سید ضیاء هاشمی در ششمین جشنواره ملی حرکت که امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به لزوم انجام حمایت‌های مالی و معنوی از انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: لازم است فعالیت‌های علمی دانشجویان در دانشگاه‌ها، محصول و خروجی مناسب برای رفع نیازهای جامعه را در کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه فضای دانشگاه‌ها در حال حاضر، فضایی است که در آن "امید" گسترش پیدا کرده و شاهد حرکت‌های جدیدی در حوزه اجتماعی بوده است، تصریح کرد: البته منظور از این رشد جهشی در دانشگاه‌ها، این نیست که دانشگاه‌ها به حد مطلوب رسیده باشند و این جشنواره‌ها نیز نشانگر حرکت رو به جلوی دانشگاه‌ها در زمینه‌های علمی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه حرکت‌های علمی دانشجویی باید در حوزه‌هایی فراتر از دانشگاه‌ها منشاء اثر واقع شوند، خاطر نشان کرد: بدون شک استعدادهای انسانی موجود در دانشگاه‌ها نسبت به خروجی آن در کشور تناسب و توازن ندارد. این به آن معناست که میزان خلاقیت و تولیدات علمی در دانشگاه‌ها متناسب با محصول و خروجی آن در جامعه، فرهنگ و صنعت نیست.

هاشمی با اشاره به اینکه عدم وجود اجتماع‌های علمی مناسب، یکی از دلایل این عدم توازن است، ادامه داد: دانشمندان زمانی می‌توانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند که با یکدیگر در یک شبکه علمی تعامل داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اجتماع‌های علمی در دانشگاه‌ها شکل نگرفته و یا ضعیف عمل می‌کند، گفت: اگر این اجتماع‌های علمی دانشمندان به درستی شکل گرفته و فعالیت کند، نشاط انگیزه آن باعث می‌شود پویش و هم‌افزایی دانشمندان افزایش پیدا کند. با این حال در شرایط کنونی در دانشگاه‌ها، شاهد کاهش این نشاط و هم‌افزایی هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه نیروی خلاق دانشجویی می‌تواند کلید حل مشکل اجتماع‌های علمی باشد، اظهار کرد: همکاری‌ بین دانشگاه‌های مختلف و تعامل بین دانشجویان، اساتید و سایر دانشمندان می‌تواند باعث شکل‌گیری اجتماع‌های علمی باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه دانشجویان جوان که اغراض مادی کمتری دارند و در جایگاه تحقیق و توسعه هستند، می‌توانند باعث ایجاد یک تحول زود بازده باشند، خاطر نشان کرد: مدیریت کشور نیز در این راستا باید متکی بر علم و دانش باشد و آن نیز از طریق فعالیت انجمن‌ها و حلقه‌های علمی دانشجویی به دست می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه دور از انصاف است که دانشجویان به دلیل عدم حمایت مالی مناسب، نتوانند پروژه‌های علمی خود را به اتمام برسانند، گفت: حمایت دفتر هماهنگی مراکز علمی ریاست جمهوری باید از این تشکل‌های علمی چند برابر شوند و افزایش چند درصدی این حمایت کافی نیست. در عین حال وزارت علوم نیز از فعالیت این تشکل‌ها حمایت می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه لازم است با حمایت بیشتر، از حرکات علمی دانشجویی، از متوقف شدن این حرکت‌ها جلوگیری کرد، گفت: معاونت فرهنگی ریاست جمهوری و وزارت علوم این تعهد را دارند که از این تشکل‌ها حمایت کنند.

هاشمی ادامه داد: امیدوارم در شرایط کنونی شاهد جهش علمی دانشگاه‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دکتر دهقانی – معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان اینکه گسترش فرهنگ و حرکت علمی، هدف اصلی دانشگاه‌هاست، گفت: انتظار می‌رود انجمن‌های علمی دانشجویی بیش از آنکه به انجام حرکت‌های علمی بپردازند، به گسترش فرهنگ علمی و جهاد در این راه توجه کنند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ارتباطات محکم بین انجمن‌های علمی دانشگاه‌های مختلف می‌تواند در برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات موثر باشد، تصریح کرد: علاوه بر آن لازم است این حرکت‌های علمی در جهت ایجاد ثروت ملی و رفع نیازهای مردم باشد.

همچنین دکتر بای – مدیرکل دفتر هماهنگی مراکز علمی ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه لازم است حرکت‌های دانشگاهی علمی با محوریت‌ قرار دادن نیازهای مردم انجام شود، اظهار کرد: مسئله محوری باید مد نظر این حرکت‌های علمی قرار گیرد و تولیدات علمی دانشگاه‌ها و دستاوردهای آن به سمتی حرکت کند که به زندگی مردم تسری پیدا کرده و برای حل نیازهای روزمره و عمومی و قطع وابستگی‌ها، موثر باشد.

وی همچنین با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم انسانی نیز باید به سمتی حرکت کنند که فعالیت‌های علمی را در دستور کار خود قرار دهند، گفت: لازم است این گونه‌ حرکت‌های علمی و جشنواره‌ها به دغدغه‌های ملی تبدیل شود.

آمار بازدید: 233 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image