ارتباط مستقیم با 30721 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار سایر اخبار خودشناسی مهمترین ثمره سفر عرفانی حج برای دانشجویان است

خودشناسی مهمترین ثمره سفر عرفانی حج برای دانشجویان است

رئیس دانشگاه آزاد خرم‌آباد گفت: بهره‌گیری کامل و قبولی فریضه حج منوط به میزان خودشناسی و رهایی از تعلقات دنیوی و حرکت به سوی معنویت و پروردگار است.




حجت‌الاسلام عبدالرضا جمال‌زاده درگفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه لرستان، در رابطه با عمره دانشجویی بیان کرد: خداوند متعال برای هر پدیده‌ای در عالم هستی یک ظاهر و باطن قرار داده است؛ به‌طور مثال ظاهر دنیا همان چیزی است که با حواس پنجگانه درک می‌شود ولی باطن آن قیامت است و یا ظاهر نماز انجام فیزیکی نماز‌های یومیه و باطن آن عروج و نزدیک شدن به خداست.



وی ادامه داد: باطن انسان قلب اوست کما اینکه امام علی(ع) فرموده است آیا گمان می‌کنی که تو شیء کوچکی هستی در حالی ‌که یک عالم اکبر در وجود تو نهاده شده است؛ لذا قلب انسان مؤمن خانه خداست.



جمال‌زاده اضافه کرد: خداوند متعال در دستوراتی‌ که نسبت به کارهای خیر بیان کرده، مراحل و مراتبی را قائل شده بدین معنی که ابتدا فرموده خیرات را انجام دهید و در مرتبه بالاتر آن «یسارعون فی الخیرات» سبقت و شتاب ورزیدن در کارهای خیر را مطرح می‌کند، سپس در جای دیگر نه ‎تنها سرعت؛ بلکه به سبقت در امور نیک سفارش شده و در مرحله نهایی در قرآن می‌فرماید «فرار کنید به‌سوی خدا» که به تعبیر امام باقر(ع) مصداق اکمل و اتم این عبارت انجام «حج»است.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد اضافه کرد: منظور از عبارت فرار کنید به‌سوی خدا، این است که انسان با یک عزم راسخ و جدی از تعلقات دنیوی رها شود و به سمت خدا حرکت کند و اتفاقاً فلسفه، حکمت و باطن حج نیز در این مهم خلاصه می‌شود لذا اگر حجی که انسان به‌جا آورده موجب ایجاد تغییر و تحول و پیشرفتی در معنویت، کردار، اعمال و اخلاقیات او نشود در واقع آن‌طور که باید بهره کافی از این سفر برده نشده است.



حجت‌الاسلام جمال‌زاده بیان کرد: زائران خانه خدا باید مجاهد الی‌الله باشند یعنی بُعد عرفانی و اخلاقی سفر را که همان خودشناسی است مورد توجه قرار دهند. کما اینکه این روایت معصوم(ع) مبنی بر «خدا رحمت کند بنده‌ای را که بداند از کجا آمده، در کجا هست و به کجا می‌رود» معنی خودشناسی را می‌رساند، زیرا انسانی که خود را بشناسد پروردگارش را هم می‌شناسد.



وی با بیان اینکه مقوله حج ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گسترده‌ای دارد، تصریح کرد: فلسفه حج در بُعد سیاست بیان این نکته است که دین و سیاست به هم آمیخته‌اند، لذا صرفاً نباید به جنبه‌های فردی و عبادی حج اکتفا کرد؛ بلکه ابعاد اجتماعی آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و مسلمانان با بهره‌گیری از ظرفیت این اجتماع به تعامل فکری با یکدیگر در جهت دشمن‌شناسی و مقابله با استکبار و استعمار گام بردارند.

آمار بازدید: 195 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image