ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی راه‌اندازی مجدد خوابگاه‌های مدارس نمونه‌ دولتی/ حق‌التدریسی‌ها دراولویت ساماندهی

راه‌اندازی مجدد خوابگاه‌های مدارس نمونه‌ دولتی/ حق‌التدریسی‌ها دراولویت ساماندهی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام برنامه‌ها و اولویت‌های معاونت در سال جاری و اعلام جزئیات ثبت نام در مدارس از ابلاغ دستورالعمل طرح پروژه مهر در آینده نزدیک خبر داد.


به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس علی زرافشان، در یک نشست خبری با بیان اینکه ثبت نام در مدارس آغاز شده است اظهار کرد: دانش‌آموزان مقطع اول دبستان مشغول انجام کارهای مقدماتی ثبت‌نام و مراجعه به پایگاه سنجش سلامت هستند و سایر پایه‌ها نیز بعد از پایان امتحانات در یک بازه زمانی 45 روزه از اول خرداد تا 18 تیر ماه ثبت نام خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: دستورالعمل ثبت نام به مدارس ابلاغ و مقررات مربوط به دریافت شهریه از اولیا نیز در آن به طور کامل قید شده است. به غیر از مدارس خاص که دستورالعمل ویژه دارند و می‌توانند مبالغی را برای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی از اولیا دریافت کنند، سایر مدارس مجاز به دریافت شهریه نیستند.

دریافت کمک‌های مردمی بعد از ثبت نام توسط مدیران بلامانع است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه والدین تنها موظف به پرداخت هزینه «کتاب» و «بیمه» هستند اظهار کرد: ستادهای ثبت‌نام در مناطق مختلف برای بررسی تخلفات تشکیل شده‌اند و مسئولیت نظارت بر فرآیند ثبت‌نام در مدارس را بر عهده دارند و خانواده‌ها در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موارد را به آن‌ها گزارش دهند؛ البته براساس ماده 11 شوراها، دریافت کمک‌های مردمی بعد از ثبت نام توسط مدیران بلامانع است.

اجرای عملیات طرح پروژه مهر

وی با اعلام اینکه عملیات مربوط به اجرای طرح پروژه مهر نیز آغاز شده و دستورالعمل آن حضوری ابلاغ می‌شود اظهار کرد: امیدواریم در سالی که به نام "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" مزین شده است شاهد آغاز سال تحصیلی پرشکوه‌تری باشیم و مدارس با آمادگی کامل به استقبال بهار تعلیم و تربیت بروند.

زرافشان در تشریح جزییات پروژه مهر اظهار کرد: بیش از 100 هزار واحد آموزشی داریم که همه آن‌ها باید آمادگی لازم را برای شروع سال تحصیلی پیدا کنند. این یک برآیند گسترده است که از سال‌ها قبل تدوین شد و در دستور کار قرار گرفت. در واقع برای آغاز این پروژه همه واحدهای مختلف وزارتخانه بسیج می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش آماده‌سازی فضای فیزیکی، تجهیز آزمایشگاه، ایجاد نشاط در مدارس و آماد‌ه‌سازی امکانات بهداشتی را از جمله ابعاد مطرح در این طرح دانست و گفت: اجرای طرح پروژه مهر از اول تیر ماه آغاز خواهند شد.

ارسال دستورالعمل ثبت نام به مدارس

وی افزود: دستورالعمل ثبت نام مدارس نیز به عنوان بخشی از پروژه مهر به مدارس ارسال شده است که بر این اساس دانش‌آموزان باید در زمان مقرر کلاس‌بندی و ثبت‌نام شوند این مساله نیز ارتباط مستقیم با سامان‌دهی نیروی انسانی دارد.

زرافشان با بیان اینکه جشن شروع سال تحصیلی و اطلاع‌رسانی درباره جزییات ثبت‌نام در مدارس توسط رسانه‌های مختلف در سطح کشور از جمله دیگر برنامه‌های پروژه مهر است اظهار کرد: ستاد پروژه مهر در هر استان تشکیل شده و وظایف خود را در بازه‌های زمان‌بندی مشخص انجام خواهد داد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایان متوسط اول اظهار کرد: دانش‌آموزان متوسطه پس از پایان پایه اول باید رشته تحصیلی خود را مشخص کنند. این امر یکی از اتفاقات مهم در زندگی دانش‌آموزان است و علاوه بر اینکه تنوع رشته‌ها به علایق دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد به نوعی جوابگوی نیاز کشور بوده و در راستای جهت‌گیری‌های کلان اقتصادی و اجتماعی انجام می‌شود.

توزیع متوازن رشته‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد

زرافشان با بیان اینکه برخی رسانه‌ها به انتقاد از طرح هدایت تحصیلی پرداخته و گفته بودند اعمال سیاست توزیع متوازن رشته‌ها مانع توجه و علاقه دانش آموزان است گفت: نباید بحث هدایت تحصیلی به یک فرآیند تک عاملی و تبدیل و علاقه دانش‌آموز به تنهایی دیده شود. سه انتخاب در هدایت فرم تحصیلی وجود دارد که براساس علاقه است، اما از سوی دیگر باید توزیع متوازن رشته‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد رشد بیش از اندازه رشته تجربی بودیم به گونه‌ای که 47 درصد دانش‌آموزان شاخه رشته انسانی در این رشته مشغول تحصیل هستند، علاوه بر اینکه برای تامین فضا، امکانات و نیروی انسانی با مشکل مواجه می‌شویم؛ آموزش عالی نیز برای جذب این دانش‌آموزان در دانشگاه با مشکل مواجه می‌شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس تکالیف قانونی باید در شاخه نظری و فنی و حرفه‌ای بر توزیع متوازن توجه شود اظهار کرد: تاکید قانون برنامه پنجم، توسعه رشته انسانی و آموزش فنی و حرفه‌ای است پس باید از آن حمایت کنیم و براساس قانون پوشش در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش را به 46 درصد برسانیم.

مدارس باید براساس سیاست‌های «شرط معدل»، دانش‌آموزان را به سمت رشته‌ها هدایت کنند

به گزارش ایسنا، زرافشان در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اجبار وجود دارد؟ تاکید کرد: لفظ اجبار را برای انتخاب رشته دانش‌آموزان به کار نبریم چرا که جنبه اجبار به این امر نمی‌دهیم. مدارس باید براساس سیاست‌های «شرط معدل»، دانش‌آموزان را به سمت رشته‌هایی که نیاز به آن وجود دارند هدایت کنند و با حضور آن‌ها در برخی رشته‌ها متعادل‌سازی کنند.

حق التدریسی‌ها در اولویت ساماندهی نیروی انسانی

پایان سامان‌دهی نیروهای انسانی در تیر ماه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره ساماندهی نیروی انسانی گفت: امسال تغییری در تخصیص نیرو به گروه‌های آموزشی داشتیم. قبلا نیروهای رسمی در اولویت اول قرار داشتند و نیروهای حق التدریس در اولویت دوم، اما امسال این اولویت‌ها تغییر کرده است و نیروهای حق التدریسی در اولویت اول قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: پایان سامان‌دهی نیروهای انسانی نیز تیر ماه است، البته ممکن است جابه‌جایی خاصی پس از زمان اعلام شده وجود داشته باشد که آن‌ها نیز ساماندهی خواهد شد.

زرافشان در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعداد بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه نیز عنوان کرد: بازماندگان از تحصیل در دور اول و دوم متوسطه تعاریف متفاوتی دارند. براساس قانون پنجم توسعه، تحصیلات تا پایان دوره راهنمایی اجباری است و دانش‌آموز باید در مدرسه حضور داشته باشد.

وی افزود: باید تلاش کنیم پوشش ما در مقطع راهنمایی به صد درصد برسد. در دوره ابتدایی به این پوشش صد در صدی نزدیک هستیم برای مقطع راهنمایی نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا این اتفاق به طور کامل در آینده رخ دهد.

تحصیل در دوره متوسطه اجباری نیست/بیش از 80 درصد دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه تحت پوشش هستند

وی با بیان اینکه تحصیلات در دوره متوسطه اجباری نیست و حضور در مدرسه به انتخاب دانش‌آموز بستگی دارد گفت: طی چند سال اخیر با اقدامات انجام شده به شاخص‌های خوبی در زمینه تحصیلات دوره متوسطه دست یافته‌ایم، به گونه‌ای که بیش از 80 درصد از دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه تحت پوشش هستند که امیدواریم این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به 90 درصد برسد.

به گزارش ایسنا، زرافشان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری پیرامون فعالیت‌های فوق‌ برنامه مدارس نیز اظهار کرد: هر ساله دستورالعملی برای فعالیت فوق برنامه به مدارس ارسال می‌شود. یکی از محورهای مورد تاکید، برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور به ویژه در مناطقی است که دسترسی به آموزشگاه‌ها برای دانش‌آموزان دشوار است. همچنین برگزاری کلاس‌های تقویتی و فعالیت فوق برنامه هنری و تربیتی که بتواند پاسخگوی علایق و استعدادهای دانش‌آموزان باشد، مدنظر ماست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به ایسنا درباره اقدامات صورت گرفته برای توسعه آموزش در مقطع متوسطه در مناطق محروم عنوان کرد: آموزش و پرورش ایران در دوره ابتدایی به اهداف مندرج در برنامه "آموزش برای همه" دست یافته است و این برنامه 15 ساله در سال 2015 به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سال 2000 به پوشش 97.5 درصدی در دوره ابتدایی رسیدیم که این مساله افزایش تقاضای ثبت نام در دوره راهنمایی و متوسطه را به دنبال داشت؛ البته در شهرها مشکل کمتری در این خصوص داشتیم اما در مناطق دور افتاده با مشکلاتی مواجه شدیم و با تشکیل کلاس‌های چندپایه پوشش خود را در مناطق محروم در مقطع راهنمایی و متوسطه حفظ کردیم.

زرافشان با بیان اینکه در حال حاضر 52 هزار کلاس چند پایه داریم خاطر نشان کرد: توسعه فعالیت‌های مدارس شبانه‌روزی، مدارس روستا مرکزی و خوابگاه مرکزی در دستور کار قرار گرفته است. در مدارس روستا مرکزی، امکان رفت و آمد برای دانش‌آموزان وجود دارد و آن‌ها به روستاهای همجوار خود برای تحصیل عزیمت کرده و بعداظهر به میان خانواده باز می‌گردند اما در مدارس خوابگاه مرکزی و شبانه‌روزی این امکان وجود ندارد و دانش‌آموزان از خانواده‌های خود دور می‌شوند زیرا فاصله روستاها از مراکز زیاد است.

وی افزود: با تاسیس مدارس شبانه‌روزی گام‌های خوبی برای پوشش دانش آموزان در مقطع متوسطه در روستاها اتفاق افتاد.

راه‌اندازی مجدد خوابگاه‌های مدارس نمونه دولتی

معاون آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام خبر راه‌اندازی مجدد خوابگاه‌ها برای مدارس نمونه دولتی اظهار کرد: هر چند از سال گذشته برخی مدارس نمونه دولتی اقدام به تاسیس خوابگاه کرده‌اند برخی دیگر موفق شده‌اند خوابگاه‌های خود را حفظ کنند.

آخرین راه‌حل برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان

زرافشان با بیان اینکه تجربه ما در حیطه فراهم کردن امکان آموزش و دسترسی به آن بسیار خوب و قابل استناد است و می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد گفت: باید برای افزایش کیفیت در امر آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کرده و تلاش کنیم امکانات تحصیلی را به گونه‌ای فراهم کنیم که دانش‌آموزان در کنار خانواده‌های خود باشند و ناچار نشوند برای تحصیل به مناطق دورتر بروند. همچنین تاسیس شبانه‌روزی‌ها آخرین راه برای ادامه تحصیل دانش‌آموزانی از این دسته است.

درخواست از نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای روانه کردن کمکها به آموزش و پرورش

به گزارش ایسنا، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه امسال مجموعه بودجه دستگاه‌های دولتی کاهش داشته اما بودجه وزارت آموزش و پرورش رشد کرده است، گفت: از بودجه تخصیصی 21 هزار میلیارد تومانی، 18 هزار میلیارد تومان مربوط به پرداخت حقوق و حق الزحمه‌هاست و تنها 3000 میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌ها باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: مدارس ما با مشکلاتی در حیطه هزینه و بودجه مواجه هستند، البته در قانون شوراها به مدارس اجازه داده از چهار منبع کمک اولیاء، کمک خیرین، هدایا از دستگاه‌های دیگر و بودجه‌های دولتی هزینه‌های خود را تامین کنند؛ باید از نهادهای دولتی و بخش خصوصی درخواست کنیم که کمک‌های خود را برای یک آموزش و پرورش کیفی روانه مدارس کنند.

زرافشان تاکید کرد: اگر بخواهیم واقعیات جامعه را در نظر بگیریم، تا مادامی که دولت نتواند منابع لازم را برای آموزش و پرورش فراهم کند مدیران مدارس باید حمایت شوند تا بتوانند کار خود را انجام دهند.

چاره‌ای جز استفاده از معلمان چند مهارتی در دوره اول متوسطه در مناطق محروم نداریم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌های ما در این وزارتخانه استفاده از نیروهای مرتبط در رشته‌ها و مقاطع مختلف است اظهار کرد: در مناطق محروم چاره‌ای به جز استفاده از معلمان چند مهارتی در دوره اول متوسطه وجود ندارد؛ در حال حاضر بحث استفاده از معلمان چند مهارتی و همچنین دایر کردن رشته معلمان چند مهارتی در دانشگاه فرهنگیان مطرح است.

زرافشان در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون امکانات لازم برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور افزود: توسعه فنی و حرفه‌ای دشوارتر از توسعه علوم انسانی است زیرا تجهیزات گسترده‌تری نیاز دارد البته ما توانسته‌ایم این توسعه را از طریق ظرفیت‌های بیرونی محقق کنیم. اکنون 80 هزار دانش آموز به شکل برون سپاری در فضاهای بیرون آموزش و پرورش تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: توافقاتی با دستگاه‌های مختلف در سال جاری انجام شده است؛ به عنوان مثال کارگروه مشترکی با جهاد کشاورزی تشکیل شده است؛ پوشش ما در رشته کشاورزی تا 12 درصد افزایش یافت که امسال نیز مسلما از ظرفیت‌های جهاد کشاورزی استفاده کرده و این رقم را افزایش خواهیم داد.

پنج‌شنبه‌ها تعطیل شد اما قرار نبود مدارس تعطیل شوند/ پنج‌شنبه‌ها به روزهای فعال تربیتی مدارس تبدیل می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه برای دانش‌آموزان در این روز اظهار کرد: در قانون شش فعالیت از جمله تشکیل جلسات اولیا و مربیان، آموزش‌های ضمن خدمت معلمان و چهار فعالیت اختصاصی آموزشی و تربیتی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته و تعریف شده است.

زرافشان تاکید کرد: پنج‌شنبه‌ها تعطیل شد اما قرار نبود مدارس تعطیل شوند بلکه قرار بود این روز فرصتی برای ارتقاء مهارت و علائق دانش‌آموزان و آموزش‌های ضمن خدمت معلمان باشد. وزیر آموزش و پرورش در راستای اجرای قانون گام برمی‌دارد و قرار است در این زمینه از ظرفیت‌های موجود در آیین‌نامه فعالیت‌های فوق برنامه مدارس استفاده کند، بنابراین تلاش داریم تا روزهای پنج‌شنبه به روزهای فعال تربیتی مدارس تبدیل شود.

وی ادامه داد: اگر فعالیت‌های شاد، آموزشی و تربیتی را در درون مدارس تدارک ببینیم قطعا اولیا نیز از آن استقبال خواهند کرد زیرا اکنون نیز بسیاری از آن‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های هنری بیرون از مدرسه هزینه می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا پنج‌شنبه‌ها تبدیل به یک محل درآمد برای برخی از مدارس شده است تا کلاس‌های تقویتی برگزار کنند اظهار کرد: بخشی از این ساعت‌ها به برگزاری کلاس‌های تقویتی اختصاص پیدا می‌کند و این یک فعالیت جاری در مدارس است؛ در حال حاضر نیز اگر دانش‌آموزی در ساعت غیر رسمی نیاز به کمک داشته باشد در کلاس‌های تقویتی آموزشگاه‌های خارج از مدارس ثبت‌نام می‌کند و اگر مدارس هم کلاسی دایر کنند، جنبه تقویتی دارد.

آمار بازدید: 315 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image