ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی ثبت نام دانش‌آموزان در 20 هزار پایگاه تابستانه در هفته اول تیرماه

ثبت نام دانش‌آموزان در 20 هزار پایگاه تابستانه در هفته اول تیرماه


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به اعلام برنامه‌های این وزارتخانه برای ساماندهی "اوقات فراغت دانش آموزان" پرداخت و زمان ثبت نام را هفته اول تیرماه و آغاز فعالیت‌های تابستانه را از هفته دوم تیرماه اعلام کرد.




به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا کفاش در نشست خبری که در راستای تبیین فعالیت‌های تابستانه آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه اوقات فراغت دانش آموزان یعنی اوقاتی که آنها به دور از آموزش رسمی هستند، اظهار کرد: برخی اندیشمندان معتقدند نقش اوقات فراغت در تربیت انسان بیش از اوقات رسمی است زیرا قدرت انتخاب، تنوع و تصمیم گیری در فعالیت‌ها برای آنها وجود دارد.



وی ادامه داد: اوقات فراغت منحصر به تابستان نیست و دانش آموز در طول سال هم ساعاتی را در مدرسه به سر می‌برد و مابقی اوقاتش در طول روز اوقات فراغت محسوب می‌شود. از این منظر برنامه ریزی و غنی سازی برای اوقات فراغت این قشر حائز اهمیت است و مدیریت بر اوقات فراغت همانند مدیریت بر زندگی است.



معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خانواده، مدرسه و جامعه به عنوان سه ضلع از یک مثلث در یک فرایند متعامل در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان نقش دارند، گفت: این نگاه در میان خانواده‌ها که بخواهند اوقات فراغت را به سایر دستگاه‌ها و نهادها بسپارند صحیح نیست زیرا خانواده کارکرد مهمی در ساماندهی اوقات فراغت دانش آموزان دارد و مدیریت مصرف مهمترین بخش، این کار است.



کفاش ادامه داد: دستگاه‌ها و نهادهای متولی امر فرهنگ از آموزش و پرورش گرفته تا رسانه ملی همگی می‌توانند این فعالیت‌ها را به شکل بسته‌هایی ارائه کنند تا خانواده‌ها بتوانند بر حسب شرایط و توانمندی فرزندان خود از آنها استفاده کنند.



وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه 160 کمیسیون معین، شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش و پرورش موظف شده برای اوقات فراغت دانش آموزان برنامه داشته باشد، تاکید کرد: در مجموع 25 دستگاه متولی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هستند. تعدد این دستگاه‌ها یک فرصت محسوب می شود زیرا قدرت انتخاب را برای خانواده‌ها را بیشتر می‌کند اما می‌تواند یک تهدید هم به حساب بیاید وقتی که این دستگاه‌ها با هم هماهنگ نباشند.



کفاش افزود: آموزش و پرورش تنها متولی تامین اوقات فراغت نیست. البته دستورالعمل مربوط به فعالیت‌های تابستانی در 16 اردیبهشت ماه سال جاری آماده و به استانها ابلاغ شد و دوره‌های توجیهی نیز برگزار شده و در حال حاضر می‌توان گفت این برنامه با شعار «هر دانش آموز یک مهارت» عملیاتی شده است.





فعالیت 20 هزار پایگاه تابستانه در سراسر کشور




معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه از فعالیت 20 هزار پایگاه تابستانه در سراسر کشور در تعطیلات سه ماهه دانش آموزان خبر داد و گفت: 1500 اردوگاه و کانون فرهنگی و تربیتی از اصلی ترین پایگاه‌های ما هستند که فعالیت‌های متنوعی با محور «هر دانش آموز یک مهارت» تدارک دیده‌اند و همه امکانات ما در قالب این پایگاه‌های تابستانه به کار گرفته خواهد شد.

وی ا دامه داد: همچنین پژوهش سراهای آموزشی برای مقطع متوسطه و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخشی از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، مراکز تخصصی تشکل‌های دانش آموزی همگی به عنوان سایر پایگاه‌های تابستانه، برنامه‌های ویژه‌ای برای جذب دانش آموزان دارند.





تخفیف‌های ویژه تابستانه سینماها و فرهنگسراها به دانش‌آموزان




کفاش با اشاره به تلاش برای جذب فعالیت‌های پنج دستگاه متولی اوقات فراغت برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان اظهار کرد: در همین راستا شهرداری تهران از ما درخواست کرده بود که 110 مدرسه را با شرایط معین در اختیار معاونت اجتماعی و فرهنگی‌اش قرار دهیم تا بتواند فعالیت‌های فرهنگی و هنری ویژه‌ای را برای دانش آموزان در این مراکز ارائه دهند. همچنین بخشی از فرهنگسراها و سینماهای زیر مجموعه شهرداری نیز برنامه‌ها و تخفیف‌های ویژه‌ای را برای دانش آموزان در نظر گرفته‌اند که توسط خود آنها اعلام خواهد شد.



کفاش در ادامه به فعالیت‌های ترتیب داده شده از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره و اظهار کرد: 500 هزار دانش آموز ما تحت پوشش کمیته امداد هستند و این نهاد برای 30 هزار نفر از آنها برای برگزاری اردوهای مختلف برنامه ریزی کرده است.



وی افزود: آموزش و پرورش نیز 3000 معلم و مربی را در اختیار کمیته امداد برای برگزاری این اردوها قرار داده است.



معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت 107 کانون فرهنگی تربیتی زیر مجموعه کمیته امداد برای جذب 100 هزار دانش آموز و برگزاری فعالیت‌های فرهنگی برای آنها در تابستان اظهار کرد: علاوه بر این 107 کانون فرهنگی و تربیتی، 500 مرکز دیگر نیز از سوی خود آموزش و پرورش در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است تا بتوانند فعالیت‌های خود را در آن انجام دهند.



وی در ادامه به تبیین برنامه‌های بسیج دانش آموزی پرداخت و اظهار کرد: این تشکل سه برنامه عمده برای تابستان دارد. نخستین طرح بسیج دانش آموزی طرح «هجرت 3» است که بر اساس آن 8000 مدرسه به کمک دانش آموزان در تابستان مرمت و بازسازی خواهد شد. امکانات لازم برای این برنامه از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در اختیار بسیج دانش آموزی که مجری طرح است قرار خواهد گرفت. تامین مربی نیز بر عهده آموزش و پرورش است و خود بسیج نیز یک تشویق مالی کوچکی برای دانش آموزان در نظر می‌گیرد.



کفاش دومین برنامه بسیج دانش آموزی را اردوهای جهادی دانش آموزی دانست و اظهار کرد: اردوهای جهادی دانش آموزی به مدت یک هفته در مناطق محروم در قالب کارگاه‌های جهادی برگزار خواهد شد. در اینجا بخشی از اعتبارت لازم از محل کمک‌های مردمی، بسیج دانش آموزی و وزارت آموزش و پرورش فراهم می‌شود تا بتوانند خدماتی را برای مناطق محروم ارائه کند.



وی افزود: طرح «یاوران ولایت» که در مرکز استان‌ها برگزار می‌شود سومین برنامه ویژه بسیج دانش آموزی است که بر اساس آن 20 هزار دانش آموز دوره دوم متوسطه تحت آموزش قرار گرفته و خدمت رسانی خواهند کرد. از جمله فعالیت‌هایی که در این خصوص انجام خواهد شد برگزاری اردویی در راستای اقتصاد مقاومتی تحت عنوان «یک روز برای دروی گندم» است، که برای آشنایی بیشتر آنها با کشاورزی و همچنین حضور پرنشاط دانش آموزان در این عرصه ترتیب داده شده است.





برنامه‌های سازمان جوانان هلال احمر برای ساماندهی اوقات فراغت دانش آموزان




معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به برنامه‌های ویژه سازمان جوانان هلال احمر اشاره و اظهار کرد: برگزاری المپیادهای کشوری برای داوطلبان هلال احمر و برگزاری اردوی شکرانه ویژه دانش آموزان عضو این جمعیت از جمله برنامه‌های هلال احمر برای ساماندهی اوقات فراغت دانش آموزان است.





برنامه‌های ویژه‌ ماه مبارک رمضان برای دانش‌آموزان




کفاش در ادامه به اعلام برنامه‌های نهادهای دیگر از جمله بنیاد شهید و مستضعفان و برخی سازمان‌ها و بنیادهای خیریه نیز اشاره و اظهار کرد: امسال ماه مبارک رمضان و دهه کرامت را در تابستان داریم که برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای این ایام در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری طرح «زیارت اولی‌ها» با همکاری آستان قدس رضوی اشاره کرد.



وی با بیان اینکه این طرح برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان به ویژه در مناطق محروم که تا کنون به زیارت امام رضا (ع) مشرف نشده‌اند ترتیب داده شده است، گفت: میزبان این دانش آموزان آستان قدس رضوی است و به ما اعلام کردند محدودیتی برای پذیرش دانش آموزان در تابستان امسال ندارند.





برگزاری طرح «مزرعه تابستانی من»




معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به برگزاری طرح «مزرعه تابستانی من» نیز اشاره و عنوان کرد: سال گذشته این طرح در 10 استان کشور به صورت آزمایشی برای 5600 دانش آموز در 2250 مزرعه برگزار شد. بر این اساس یک زمین به مدت سه ماه در اختیار دانش آموزان داوطلب به ویژه هنرستانی‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند در آن کشاورزی کنند که درآمد حاصله نیز متعلق به خود دانش آموان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، کفاش در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های متنوع و متمرکزی برای دانش آموزان نخبه داریم گفت: معمولا در پاییز و با شروع سال تحصیلی مسابقات مختلفی در سطح مدارس از جمله فعالیت‌های قرآنی، هنرهای دستی، نمایش، شعر، داستان، نویسندگی و ... برگزار می‌شود که برگزیدگان در فصل زمستان و سه ماهه دوم سال تحصیلی به مسابقات منطقه‌ای راه پیدا می‌کنند و در سه ماهه سوم تحصیلی وارد مسابقات استانی خواهند شد و برگزیدگان نهایی که حدود 20 هزار نفر هستند در تابستان در جشنواره‌های کشوری حضور خواهند یافت.



وی ادامه داد: محل برپایی جشنواره‌های کشوری نیز همین اردوگاه‌های تابستانه هستند.





برگزاری اعتکاف دانش آموزی در لیالی قدر




وی همچنین به حضور گسترده آموزش و پرورش در نمایشگاه بین المللی قران در ماه مبارک رمضان اشاره و اظهار کرد: برگزاری اعتکاف دانش آموزی در لیالی قدر برای حدود 30 هزار نفر ساماندهی شده است. همچنین همه 20 هزار پایگاه تابستانی ما در ماه رمضان برنامه‌ها و آموزش‌های ویژه قرآنی خواهند داشت.



برپایی 2000 پایگاه انتخاب رشته




معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه ضمن اعلام این خبر که کلیه مراکز مشاوره‌ای این وزارتخانه شامل 32 مرکز در استان‌ها و 718 هسته مشاوره در مرکز و مناطق استان‌ها در تابستان آماده ارائه خدمت رایگان به دانش آموزان هستند، گفت: 2000 پایگاه انتخاب رشته ویژه توسط مراکز مشاوره نیز برپا خواهد شد تا دانش آموزان بتوانند برای انتخاب رشته،‌ هدایت تحصیلی و مسائل مرتبط مراجعه و خدمت دریافت کنند.



کفاش در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه در نهایت متولی اصلی ساماندهی اوقات فراغت دانش آموزان چه کسی است؟ اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در سال 69 در مصوبه‌ 160 معاونت پرورشی آموزش و پرورش را موظف کرده تا فعالیت‌های تابستانی دانش آموزان را ساماندهی کند. این دستور العمل بر دلبخواهی بودن و ضرورت ایجاد جذابیت برای دانش آموزان به منظور حضور در این فعالیت‌ها تاکید دارد و الزام برای حضور دانش آموزان در این برنامه‌ها وجود ندارد.



وی افزود: ما در حوزه آموزش و پرورش رسمی اجازه نمی‌دهیم بجز این وزارتخانه نهاد دیگری مدرسه دایر کند اما در حوزه اوقات فراغت قانون چنین ظرفیتی را به ما نداده است بر اساس آن 25 دستگاه در کشور متولی اوقات فراغت هستند.



کفاش تاکید کرد: علیرغم اینکه تمام تلاش خود را برای جذب و هماهنگی این دستگاه‌ها برای ساماندهی اوقات فراغت اقشار دانش آموزبه کار بسته‌ایم و هرکدام از این دستگاه‌ها بودجه‌هایی را در برنامه‌های خود برای تامین اوقات فراغت پیش بینی کرده‌اند، اما در نهایت این موضوع که چه کسی این 25 دستگاه را با یکدیگر هماهنگ کرده به هم وصل می‌کند جای بحث دارد.



معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اینکه هماهنگی و همسویی این دستگاه‌ها حلقه مفقوده بحث ساماندهی اوقات فراغت است گفت: شرح وظایف ما صرفا برنامه ریزی برای دانش آموزان است و مسئول تامین اوقات غیر فراغت غیر دانش آموزان نیستیم.اما برای مابقی دستگاه‌ها این محدودیت وجود ندارد به همین خاطر از آنها خواسته‌ایم ظرفیت‌های خود را برای دانش آموزان توسعه دهند. به هرحال نمی‌توان نسخه واحدی برای اوقات فراغت پیچید.



وی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکانات تکافوی تامین اوقات فراغت بیش از 12 میلیون دانش آموز در سطح کشور را خواهد کرد، اظهار کرد: ما انتظار حضور 12 میلیون دانش آموز را در پایگاه‌های تابستانه خود نداریم زیرا ویژگی‌ تعطیلات تابستانی انعطاف پذیری آن است. در روستاها خانواده‌ها مایلند فرزندانشان در کنار آنها کار کنند و کار یاد بگیرند. بخشی دیگر از خانواده‌ها نیز تابستان را به تعطیلات می‌روند و با برنامه ریزی برای مسافرت‌های مختلف برنامه ریزی می‌کنند بنابراین انتظار ما در بهترین شرایط غنی سازی اوقات فراغت برای 50 درصد دانش آموزان است.



کفاش افزود: اگر مجموع فعالیت‌های نهادهای مختلف برای ساماندهی این امور را در نظر بگیریم می‌توان گفت: غنی سازی برای 50 درصد دانش آموزان در تابستان انجام می‌شود.





هزینه برپایی اردوهای دانش‌آموزی و مبالغ دریافتی




معاون پرورشی و فرهنگی وزارت اموزش و پرورش درباره هزینه برپایی اردوهای دانش آموزی و سایر فعالیت‌های در نظر گرفته شده نیز اظهار کرد: در پایگاه‌ها قصد ما حداقل مشارکت مالی از سوی دانش آموزان است و مختصر هزینه‌ای هم که دریافت می‌شود صرف تهیه اقلام مصرفی اردوگاه‌ها خواهد شد. البته این مبالغ نیز به صورت محلی تعیین و دریافت می‌شوند و دستور العملی از معاونت برای این هزینه‌ها صادر نمی‌شود البته از دانش آموزان محروم همان هزینه‌ها را هم دریافت نمی‌کنیم.



کفاش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه آموزش و پرورش در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال اظهار کرد: در شورای فرهنگی عمومی تکلیفی برای آموزش و پرورش در خصوص درنظر گرفتن برنامه‌هایی برای جام جهانی تعیین نشده است بنابراین ما آنرا به خانواده‌ها می‌سپاریم.



معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره درآمدزایی اردوگاه‌ها و پایگاه‌های تابستانه اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم فضای اردوگاه‌ها را به فضای تجاری و درآمدزایی تبدیل کنیم. اردوگاه محل حضور دانش آموز و فعالیت‌های فرهنگی تربیتی است. البته در برخی اردوگاه‌ها فضاهای خالی و نقاط کوری وجود دارد که می‌توان از آنها برای کسب درآمد بهره برداری کرد و درآمد حاصله را برای خود دانش آموزان صرف کرد اما در مجموع فضای کلی اردوگاه را به فضای تجاری تبدیل نخواهیم کرد.



وی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اعتبارات تخصیص یافته برای تامین اوقات فراغت دانش آموزان گفت: آموزش و پرورش حدود پنج میلیارد تومان به استانها برای این امر کمک می‌کند که البته مبلغ قابل توجهی در مقایسه با مجموعه اعتبارات نیست زیرا استانداری‌ها اعتبارات ویژه‌ای را برای این امر اختصاص می‌دهند که آمار نهایی آن هنوز جمع آوری نشده است.

آمار بازدید: 208 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image