ارتباط مستقیم با 30713 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی انتقاد دبیر بورد تخصصی پزشکی قانونی از تعرفه اندک متخصصان پزشکی قانونی در بیمارستان‌ها

انتقاد دبیر بورد تخصصی پزشکی قانونی از تعرفه اندک متخصصان پزشکی قانونی در بیمارستان‌ها

دبیر بورد رشته تخصصی پزشک قانونی، از تعرفه‌های اندک متخصصان پزشک قانونی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه با توجه به اهمیت خدمات مشاوره‌های متخصصان پزشکی قانونی در تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، هنوز این خدمات تحت پوشش سازمانهای بیمه‌گر نیست بطوری که در سیستم دانشگاهی به ازای هر مورد مشاوره به متخصص پزشک قانونی، 36 هزار تومان و در بخش خصوصی نیز بین 70 تا 100 هزار تومان پرداخت می‌شود.


دکتر اردشیر شیخ آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به مهمترین وظایف متخصصان پزشکی قانونی در بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: متخصصان پزشک قانونی در تمام بیمارستان‌های آموزشی و خصوصی، خدمات مشاوره‌ای خود را در بخش تشخیص، درمان و مسمومیت‌ها ارائه می‌دهند و این وظیفه را دارند که در مورد نوع بیماری، عوارض و فواید درمان به بیماران یا همراهان آنها اطلاعات ارائه دهند تا بیماران ضمن دارا بودن اطلاعات لازم، در خصوص درمان خود آگاهانه تصمیم بگیرند.

وی با بیان اینکه برای شروع هر گونه اقدام تشخیص و درمان از نظر قانونی رضایت بیمار ضرورت دارد گفت: متخصص پزشک قانونی برای اقدامات عمده نظیر انجام انواع جراحی و تمامی مواردی که نیازمند بستری است، بیمار را راهنمایی و از آنها رضایت کتبی می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: شرط نافذ و معتبربودن رضایت نامه آن است که بیمار یا شخصی که رضایت نامه را امضا کند بالغ، عاقل، مختار و آگاه باشد. در واقع آگاهی لازم باید توسط تیم پزشکی یا پزشک معالج که آگاه به مسائل قانونی و حقوقی است، به بیمار داده شود و اینجا است که نقش متخصص پزشکان قانونی در ارائه مشاوره های پزشکی ملموس می شود.

دکتر شیخ آزادی با تاکید بر اینکه تمامی خدمات مشاوره ای پزشکی قانونی کاملا به نفع بیمار است، گفت: این نوع ارائه خدمات توسط پزشک متخصص قانونی باعث می‌شود، بیمار با اطلاعات، آگاهی لازم و کافی در تصمیمات مربوط به درمان بیماری خود شرکت کند و اگر عوارض جدی بیمار را تهدید کند از قبل آن را مطلع می شود.

وی همچنین یادآور شد: حضور متخصصان پزشک قانونی در کنار اطبای معالج به عنوان یکی از اعضای تیم پزشکی، اطلاعات حقوقی و قانونی پزشکان معالج را نیز ارتقاء می‌دهد و باعث می‌شود آنها نیز با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس بالاتری خدمات خود را با کیفیت‌تر و دقیق‌تر ارائه دهند.

این متخصص پزشکی قانونی در ادامه از تعرفه اندک متخصصان پزشک قانونی در بیمارستان‌ها انتقاد کرد و گفت: در سیستم دانشگاهی به ازای هر مورد مشاوره به متخصص پزشک قانونی، 36 هزار تومان و در بخش خصوصی بین 70 تا 100 هزار تومان پرداخت می‌شود و متاسفانه خدمات آنها تحت پوشش سازمان های بیمه نیست.

تعرفه های پزشکی قانونی تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی قرار گیرد
شیخ آزادی تاکید کرد: باید تعرفه های پزشکی قانونی، تحت عنوان "تعرفه مشاوره متخصص پزشک قانونی" زیر پوشش بیمه های پایه و تکمیلی قرار گیرد تا بیماران با سهولت بیشتری از این خدمات بهره مند شوند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در حال حاضر بسیاری از بیمارستان های درجه یک کشور اعم از دانشگاهی و خصوصی از خدمات مشاوره ای متخصصان پزشکی قانونی استفاده می کنند. اغلب پزشکان شاغل در این مراکز که به نحوی با این خدمت آشنا شده اند، از آن استقبال می کنند چرا که در بسیاری از موارد پزشک معالج با مواردی از بیماری ها مواجه شده که بالقوه از ریسک بالاتری برخوردار هستند و اگر ملاحظات قانونی، حقوقی و اخلاقی لازم را رعایت نکرده باشند ممکن است با چالش های مواجه و یا حداقل مضطرب شوند.

وی در پایان تاکید کرد: به هر حال حضور متخصصان پزشک قانونی در دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستان های کشور، فرصت خوبی است که باید پزشکان و بیمه ها قدر آن را بشناسند. متخصصان رشته های مختلف پزشکی به ویژه جراحی عمومی، جراحی قلب، جراحی پلاستیک، چشم، گوش، حلق و بینی امثال آن می توانند از این فرصت استفاده بهتری کنند. بنابراین در این راستا همکاری برای پوشش بیمه ای خدمات مشاوره ای متخصصان پزشکی قانونی، یک ضرورت قطعی و اجتناب ناپذیر است به ویژه با اجرای برنامه های تحول نظام سلامت و کاستن میزان پرداختی مستقیم بیمار، لازم است این نوع اقدامات جدی گرفته شود.

آمار بازدید: 178 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image