ارتباط مستقیم با 30459 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار تحصیل در خارج تدابیر وزارت علوم برای افزایش جذب دانشجویان خارجی

تدابیر وزارت علوم برای افزایش جذب دانشجویان خارجی

مدیرکل اموردانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تنها 10 درصد دانشجویان غیرایرانی که در ایران تحصیل می‌کنند بورسیه هستند، گفت: 90 درصد این دانشجویان با هزینه خود در ایران تحصیل می‌کنند.


صمد حاج جباری در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد اهداف پذیرش دانشجویان غیرایرانی اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف وزارت علوم در این زمینه ترویج فرهنگ و زبان فارسی است وهنگامی که این دانشجویان برای تحصیل ایران می‌آیند، باید زبان فارسی را فرا بگیرند. همین باعث آشنایی با فرهنگ و رسوم ایران می‌شود. این افراد با فرهنگ ما آشنا شده و توانمندی کشور ایران را می‌بینند، هنگامی که به کشور خود بازمی‌گردند به صورت غیر مستقیم سفیر فرهنگی ایران در کشورهای خود می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت علوم در این دوره بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های ایرانی است، افزود: در حال حاضر توانمندی اغلب دانشگاه‌های ما به سطحی رسیده است که در منطقه حرف اول را بزنیم. به همین منظور برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها جلساتی با هدف راه‌های افزایش جذب دانشجویان غیرایرانی غیربورسیه تشکیل می‌شود.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم در ادامه در مورد تعداد دانشجویان غیرایرانی گفت: در حال حاضر برنامه ما جذب سالانه 5 هزار نفر دانشجوی غیرایرانی است که 2 هزار نفر آنها بورسیه و سه هزار نفر آنها آزاد هستند. سال گذشته جذب 3 هزار دانشجوی آزاد به طور کامل انجام شد، اما تعداد دانشجویان غیرایرانی بورسیه به دو هزار نفر نرسید.

حاج جباری افزود: تعدادی از دانشجویان غیرایرانی هستند که از آنجایی که در ایران اقامت دارند از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه‌های ایران می‌شوند و تعداد این افراد 11 هزار نفر است.

وی ادامه داد: اکثر دانشجویان غیرایرانی از کشورهای حاشیه ایران و همین‌طور کشورهای آفریقایی مانند سنگال، سودان، نیجریه، و دانشجویانی از آرژانتین، مکزیک، لهستان، روسیه، بوسنی و... هستند.

حاج جباری افزود: 50 درصد این دانشجویان در مقطع کارشناسی و 50 درصد باقیمانده در مقطع تحصیلات تکمیلی در حال تحصیل هستند. از این مجموعه نیمی از آنها در رشته‌های علوم انسانی، 30 درصد در رشته‌های فنی و 17 درصد در رشته‌های علوم پزشکی و 3 درصد در رشته‌های هنر تحصیل می‌کنند.

طراحی سایت معرفی دانشگاه‌های کشور به دانشجویان غیرایرانی
وی در پاسخ به این سوال که وزارت علوم برای معرفی بیشتر دانشگاه‌های کشور به دانشجویان غیرایرانی چه برنامه‌هایی دارد، گفت: برای معرفی دانشگاه‌های کشور به کشورهای خارجی، مخصوصا کشورهای اروپایی و آمریکایی سایتی در دست طراحی است که امیدواریم تا پایان سال راه‌اندازی شود. دانشگاه‌های برتر کشور در این سایت به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به معرفی توانمندی‌ها، امکانات آموزشی، امکانات رفاهی، معرفی رشته‌ها و مقاطعی که در آن قادر به پذیرش دانشجو هستند می‌پردازند.

مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم با بیان اینکه یکی از ضعف‌های ما در این زمینه کمبود اطلاع‌رسانی بوده است، افزود: رایزنی‌های علمی در این زمینه کم بوده و در حال حاضر سازمان امور دانشجویان در حال تهیه برنامه‌هایی گسترده به منظور رایزنی در این زمینه است.

آمار بازدید: 1042 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image