ارتباط مستقیم با 30648 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی آموزش مهارت‌های پیشگیری از اعتیاد برای 12 میلیون دانش‌آموز

آموزش مهارت‌های پیشگیری از اعتیاد برای 12 میلیون دانش‌آموز

رییس اداره مراقبت‌های آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران از آموزش مهارت‌های مراقبت از خود در جهت رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر برای 12 میلیون دانش‌آموز خبر داد.


به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، قاسم منوچهری افزود: دانش‌آموزان دوره ابتدایی روش‌های مراقبت از خود، خودآگاهی و شناخت خود را بطور غیرمستقیم در راستای سند جامع پیشگیری از اعتیاد آموزش می‌بینند.

وی، آموزش مهارت‌های زندگی، کنترل هیجان برای دانش‌آموزان متوسطه اول و آموزش از طریق همسالان برای دانش آموزان متوسطه دوم را از برنامه‌هایی بیان کرد که در جهت پیشگیری از اعتیاد در حال اجراست.

منوچهری با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد فرزندان برای والدین اظهار داشت: همچنین در این راستا، بسته‌های فرهنگی آموزش و پیشگیری تولید شده که میان اولیا و دانش آموزان توزیع می‌شود.

این مقام مسوول در آموزش و پرورش با بیان اینکه در گرایش دانش آموزان به سمت مصرف مواد مخدر، عوامل روانی، اجتماعی و خانوادگی نقش دارند، اضافه کرد: در مورد علل شخصیتی روانی می‌توان به محرومیت‌ها و ناکامی‌ها، عقده‌های سرکوب‌شده فرد، هیجان در نوجوانی و کنجکاوی اشاره کرد.

منوچهری با بیان اینکه دوستان ناسالم، نداشتن مقبولیت اجتماعی، در دسترس بودن مواد مخدر، محله ناسالم و وجود خرده‌فروشان از علل اجتماعی برای گرایش دانش آموزان به اعتیاد است ، گفت: سکونت در محله یا منطقه‌ای که به مواد مخدر آلوده است، پایین بودن اعتقادات مذهبی و طلاق والدین از عوامل خانوادگی در بروز اعتیاد دانش آموزان است .

وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از گرایش دانش‌آموزان به سمت اعتیاد پیشگیری کرد، افزود: بیش از هر چیزی ارتباط صمیمانه اعضای خانواده با یکدیگر است که می‌تواند سد محکمی در مقابل کشش به سوی مواد مخدر باشد.

منوچهری ، قدم بعدی را گوش دادن به صحبت‌های فرزندان دانست و تصریح کرد: با این کار می‌توان نیاز وی را به ارتباط با افراد بزرگ‌تر که شناختی از آنها ندارند، کم کرد.

وی، پرورش اعتقادات مذهبی فرزندان، ارایه اطلاعات و آموزش به فرزندان در مقابل هرگونه تشویق و اصرار همسالان به انجام اعمال خلاف و مصرف مواد، آگاهی دادن خانواده‌ها به فرزندانشان در مسیر مدرسه، ارتباط والدین مدرسه با یکدیگر و صحبت در مورد مسایل روزمره فرزندانشان، تبادل اطلاعات والدین با یکدیگر در خصوص چگونگی نگرش‌ها و رفتارهای فرزندان، ارتباط موثر والدین با کادر مدرسه، کسب اطلاعات کافی والدین در مورد اشکال، عوارض و پیامدهای انواع مواد مخدر، مراقبت از رفت و آمدهای فرزندان و تقویت عزت نفس فرزندان را از موارد دیگری بیان کرد که در دست‌یابی به زندگی سالم برای دانش آموزان کمک کننده است.

رییس اداره مراقبت‌های آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش شهر تهران در رابطه با رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر که مورد تاکید وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: برای تحقق این رویکرد وزارت آموزش و پرورش نیازمند همکاری سایر نهادهاست و آموزش در این میان مهمترین رکن است.

منوچهری با اشاره به اینکه ناآگاهی از عوارض مواد مخدر مهمترین دلیل گرایش نوجوانان به اعتیاد است، افزود: باید آموزش‌ها در جهت اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر وسیع تر و همگانی شود.

وی، آموزش و پرورش را نهاد اصلی برای این آموزش دانست و تاکید کرد: مربیان و معلمان، انجمن‌های اولیا و مربیان می‌توانند آموزش در برابر اعتیاد را به سایر نهادها، کانون‌های فرهنگی، مذهبی و غیره همه گیر کنند.

منوچهری خاطرنشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده و در برخورد با آن نیز باید همه گروه‌ها وسازمان‌های جامعه دخالت داشته باشند.

آمار بازدید: 258 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image