ارتباط مستقیم با 30565 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار بورسیه آخرین اخبار از پرونده بورسیه‌های غیر قانونی

آخرین اخبار از پرونده بورسیه‌های غیر قانونی

وزارت علوم در پرونده بورسیه‌ها منصفانه عمل کرده است


یکی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه وزارت علوم در مورد پرونده بورسیه‌های غیرقانونی منصفانه عمل کرده است، گفت: اگر وزارت علوم بورسیه‌ها را منصفانه ارزیابی نمی‌کرد باید فاتحه حذف 3000 نفر خوانده می‌شد.

دکتر محمد زاهدی اصل در گفت و گو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: لغو بورسیه 840 نفر نشان می‌دهد که مسئله به صورت کامل بررسی شده و بورسیه افرادی که واجد شرایط نبودند باطل شده است.

وی با بیان اینکه ملغی شدن بورسیه‌ها کافی نیست، اظهار کرد: به نظر من صرف ملغی شدن بورسیه‌ها کافی نیست بلکه باید دانشجوی دکترا شدن این افراد هم ملغی شود. زیرا آنها شایستگی دانشجوی دکترا بودن را ندارند و ممکن است در آینده بدون داشتن شرایط مدرک دکترای خود را اخذ کرده و از مدرک خود برای حضور دوباره در وزارت علوم استفاده کنند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه از ارکان مختلف کشور انتظار می‌رود در برخورد با متخلفان قاطعیت و صداقت داشته باشند، افزود: از این افراد می‌خواهیم صادقانه عمل کرده و در برخورد با متخلفان تحت تاثیر جناح‌ها و شخصیت‌ها قرار نگرفته و دانشگاه‌ها را از حضور هرگونه شائبه‌ای پاک کنند.

زاهدی اصل ادامه داد: همانطور که امام بارها تاکید کردند اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح شده و اگر دانشگاه خراب باشد جامعه خراب است. دانشگاه یک گروه مرجع برای کلیت جامعه است و فعالیت‌ها، مراکز علمی و گزینش دانشجو و اساتید آن باید بر اساس ضوابط و قوانین صورت گرفته تا آثار خوبی در جامعه داشته باشد.

وی در ادامه در مورد نحوه پذیرش مربیان توسط هیئت امنای هر دانشگاه اظهار کرد: یکی از مسائلی که همیشه بر آن تاکید داشتیم استقلال دانشگاه بوده و دانشگاه مستقل هم دارای هیئت امنای مستقل است. اگر هیئت امنا در مجموع به این نتیجه برسد که باید جذب هیئت علمی و مربی را داشته باشد باید ضوابط و چارچوبی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم تعین کرده است را در نظر بگیرد و از بروز برخی سوء استفاده‌ها جلوگیری کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه گام دوم بعد از انتشار این اطلاعیه، عمل کردن به آن است، افزود: از نهادهایی که مسئولیت دارند انتظار می‌رود به مسئولیت خود در مورد اجرای این اطلاعیه عمل کنند. بحث این است که ما علت‌ها را رها کرده و به معلول‌ها می پردازیم.افرادی که بورسیه غیر قانونی شده‌اند معلول بودند اما افرادی که عامل اصلی ماجرای این پرونده هستند، رها شده‌اند.

زاهدی اصل ادامه داد: باید بررسی شود چه کسی این مشغولیت را برای دولت درست کرده است که دولت یازدهم مجبور شده وقت و انرژی خود را صرف این امر کند و مورد اتهام واقع شود. مردم و دانشگاهیان از دست اندرکاران این انتظار را دارند که با قاطعیت و شفافیت عمل کند.

وی تاکید کرد: به مجازات رسیدن و بازخواست شدن مدیران ارشد جامعه در قبال تخلفی که انجام داده‌اند باعث امیدواری مردم به قانونمند بودن جامعه می‌شود. باید رئیس جمهور و وزیر علوم سابق و یا هر مسئول دیگری که در اجرای این پرونده‌ها نقش داشته‌اند پاسخگو باشند.
----------------------------------------------------------------



وزارت علوم نتایج بورسیه‌ها را با مستندات به کمیسیون آموزش ارائه کند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: رسما از وزارت علوم درخواست می‌شود نتایج بررسی‌های خود را به همراه مستندات به مجلس و کمیسیون آموزش ارائه کند.

قاسم جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره گزارش اخیر وزارت علوم در خصوص بورسیه‌ها گفت: وزارت علوم باید نتیجه گزارش خود را به همراه مستندات در اختیار کمیته منتخب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دهد تا نتیجه نهایی حاصل شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این موضوع قبل از استیضاح فرجی‌دانا وزیر پیشین علوم مطرح شده بود و کمیسیون آموزش نیز نسبت به این مساله حساس بود کمیته‌ای جهت پیگیری موضوع تشکیل شد تا واقعیت مساله را بررسی کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: پس از استیضاح نیز بلافاصله کمیسیون آموزش از طریق انتخابات کمیته‌ای را تشکیل داده تا در این موضوع بررسی‌ها نهایی شود اما سرپرست وزارت علوم نیز برای پیگیری این مساله کمیته‌ای را در این وزارتخانه تشکیل داد.

جعفری با بیان اینکه کار مجلس نظارتی است، گفت: آن چیزی که وزارت علوم منتشر کرده است باید راستی‌آزمایی شود زیرا در قضیه بورسیه‌ها وزارت علوم خود مدعی بوده بنابراین نمی‌تواند داور هم باشد و به لحاظ حقوقی مدعی و قاضی نمی‌توانند یکی باشند؛ بنابراین درخواست‌مان از وزارت علوم این است که نتیجه‌ای را که به دست آورده‌اند به کمیسیون آموزش مجلس نیز ارائه کنند.

وی درباره اینکه کمیته منتخب کمیسیون آموزش نتیجه بررسی‌های خود را در مورد بورسیه‌ها چه زمانی اعلام می‌کند، گفت: این کمیته بنا دارد بورسیه‌ها از سال‌های گذشته را نیز مورد بررسی و بازنگری قرار دهد زیرا حرف‌هایی گفته می‌شود مبنی بر اینکه در فلان دوره فلان شخص در این خصوص مساله داشته است.
----------------------------------------------------------------



درخواست یک استاد دانشگاه از قوه قضاییه: با مسببین بورسیه‌های غیرقانونی برخورد جدی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با مناسب خواندن گزارش بورسیه‌ها از سوی وزارت علوم در عین حال گفت: مهمتر از برخورد با دانشجویان بورسیه، برخورد با مسئولان و کسانی است که از روابط خود برای بورسیه کردن افراد استفاده کرده‌اند.

دکتر مهدی احسان در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: فردی که از بورسیه محروم می‌شود، یک دانشجوست، باید با فردی که به این دانشجو اجازه داده تا طی یک فرایند غیرقانونی تحصیل کند، برخورد شود. البته این افراد به علت وابستگی‌هایی که با برخی داشتند بورسیه شده‌اند و در این زمینه باید با آن افرادی که به اسم آنها رانت‌ها انجام شده و به دانشجویان بورس تعلق گرفته نیز برخورد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه اینگونه مسائل و رانت‌ها فقط در مسئله بورسیه‌ها نیز خلاصه نمی‌شود، گفت: قوه قضائیه باید با مسببان این مسئله برخورد جدی انجام دهد تا عبرت دیگران شوند.

وی افزود: باید یک نفر پیدا شود تا محکم جلوی اینگونه فسادها بایستد. این گونه ایستادگی‌ها نیز نباید فقط در مسأله بورسیه و تخلفات در وزارت علوم خلاصه شود بلکه باید دولت در تمام امور ایستادگی کند و فرهنگ حاکم بر جامعه که هر کسی موقعیتی پیدا کرد، سوء استفاده کند و از بیت المال استفاده کند برچیده شود.

احسان درباره بورسیه مربیان دانشگاه‌ها که منوط به نظر هیئت امنا شده است، افزود: پیشنهاد می‌شود هیئت امنای دانشگاه‌ها گروهی را برای بررسی بورسیه‌های این افراد تشکیل دهند و اگر مربی ضعف علمی دارد، جلوی بورسیه آنها گرفته شود چرا که اگر این افراد دکترا هم بگیرند توانایی استادیار شدن را ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در پایان با اشاره به اینکه 10 الی 15 سال پیش نیز چنین مسئله‌ای در مورد ورود غیرمتعارف یک قشر به دانشگاه شریف اتفاق افتاده بود، گفت: در آن زمان معاون آموزشی وقت، دکتر اعتمادی در مقابل این مسئله محکم ایستاد و با وجود آنکه خودش برادر شهید بود جلوی ادامه تحصیل برخی افراد را که واجد شرایط نبودند گرفت. در این مسئله نیز دانشجویان بورسیه شده مقصر اصلی نیستند و باید با مسببان این مسئله برخورد جدی صورت بگیرد.

آمار بازدید: 1145 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image