ارتباط مستقیم با 30459 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه اخبار جدید مدارس و دانشگاهها

اخبار جدید مدارس و دانشگاهها

محدود شدن پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص/سطح بندی موسسات غیردولتی



معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در حال بررسی آیین‌نامه‌های هستیم که بر اساس آن تسهیلاتی فراهم شود تا موسسات غیردولتی بتوانند راحت‌تر هیات علمی جذب کنند.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشستی که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شدگفت: موسسات غیردولتی تا پایان اسفند 93 به پنج سطح تقسیم‌بندی می‌شوند که سطح اول این موسسات مربوط به موسسات غیردولتی است که به دانشگاه تبدیل شده‌اند. تاکنون از 358 موسسه غیردولتی 18 موسسه به دانشگاه تبدیل شده‌اند. البته موسساتی که به دانشگاه تبدیل می‌شوند مشمول تسهیلاتی که به موسسات غیردولتی ارائه می‌شود، نمی‌شوند و برای جذب هیات علمی در این دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های دولتی دیگر سخت‌گیری می‌شود.



وی با اشاره به شروع فعالیت خود در این وزارتخانه گفت: در اولین روز آغاز فعالیت خود بحث شعار کنترل کمی،‌ارتقای کیفی و اقتدار و هماهنگی در راستای سیاست های معاونت گذشته که با هدف ساماندهی و توسعه هدفمند تدبیر شده بود تاکید کردم.



وی در مورد سیاست های کلی کار خود توضیح داد: سیاست های کلی معاونت آموزشی وزارت علوم در درجه اول این است که تلاش شود در جهت تحقق آرمان های نظام و اهداف سند چشم انداز و سیاست های علم و فناوری که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده بود گام برداریم. بنابراین همه توانمان را در خدمت نظام آموزش عالی و پیشبرد برنامه های دولت تدبیر و امید به کار می گیریم.



معاون آموزشی وزیر علوم افزود: ساماندهی دانشگاه های تازه تاسیس، هماهنگی ارکان مهم (شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش مجلس، معاون علمی)، حفظ نقاط قوت گذشته و اصلاح نقاط ضعف گذشته، تقویت و توسعه نقش دانشگاه در برنامه ریزی های و سیاست گذاری کلان آموزش عالی، هماهنگی در نظام پذیرش و توسعه آموزش عالی در هر یک از زیرنظام‌ها (دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های خاص، دانشگاه‌های دولتی و غیر ولتی)، توجه ویژه به قانون مداری، فراجناحی عمل کردن، بررسی و تصمیم گیری کارشناسانه از دیگر برنامه های و سیاست های کلی معاونت آموزشی وزارت علوم نیست.



وی با بیان این‌که هم اکنون 182 مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم وجود دارد اظهار کرد: ازین تعداد 140 موسسه آموزشی و 42 موسسه پژوهشی هستند همچنین 70موسسه غیر وابسته به آموزش عالی وجود دارد که 70 عدد آن ها آموزشی و 60 عدد آن آموزشی هستند یعنی به طور کلی 60 درصد از کل موسسات اعم از موسسات وابسته به وزارت علوم و موسسات غیر وابسته به این وزارتخانه منحصرا فعالیت آموزشی دارند.



معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه در مورد برنامه‌های این معاونت توضیح داد: ایجاد مناطق ده‌گانه آموزشی در کل کشور یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آموزشی است یعنی هر منطقه باید به صورت مستقل به مسائل رسیدگی کند. رتبه‌بندی دانشگاهها و مراکز علمی کشور اعم از مراکز دولتی و غیردولتی، اصلاح نظام پذیرش دانشجو در همه زیرنظام‌ها، فراهم نمودن تسهیلات جدید برای جذب هیات علمی در دانشگاه‌های غیردولتی، واگذاری بررسی رشته‌های علوم انسانی به شورای تحول علوم انسانی، بررسی جدی برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها که در این راستا به زودی مهلتی برای بازنگری برنامه‌های آموزشی قدیمی اعلام می‌شود زیرا از ایجاد برخی از این برنامه‌ها 30 سال می‌گذرد و هیچ بازنگری در آنها صورت نگرفته است. اگر این برنامه‌ها بازنگری نشوند پذیرش دانشجو در آنها به صفر می‌رسد.



شریعتی‌نیاسر افزود: تدوین آیین‌نامه آموزشی در مقاطع مختلف که تا پایان اسفندماه تصویب و ابلاغ می‌شود، اولویت‌بخشی رشته‌ها با بازار کار، تلاش برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها، تعیین مصادیق و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها، برخورد با موسسات غیرقانونی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آموزشی است.



معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به مصوبات صورت گرفته اشاره کرد و در مورد پردیس‌های بین‌المللی، اظهارکرد: با توجه به اینکه پردیس‌های بین‌المللی از رسالت اصلی خود فاصله گرفته‌اند پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها از طریق برگزاری آزمون غیرمتمرکز در بهمن ماه سال جاری ممنوع شد.به جز دو پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در کیش، زیرا این دو پردیس تنها پردیس‌هایی هستند که در مناطق آزاد و با کیفیت قابل قبول در سطح تحصیلات تکمیلی فعالیت می‌کنند.



وی ادامه داد: این پردیس‌ها در مهرماه سال 94 طبق برنامه از پیش تعریف شده دانشجو می‌پذیرند اما از مهر سال 95 پذیرش دانشجو در این پردیس‌ها بر اساس برنامه بازنگری شده صورت می‌گیرد یعنی ماموریت پردیس‌ها از مهر 95 بازتعریف می‌شود. 21 هزار دانشجو در 1333 رشته تحصیلی در پردیس‌های بین‌الملل مشغول به تحصیل هستند و اکنون این پردیس‌ها به یک منبع درآمدی برای دانشگاه‌ها تبدیل شده است که این اصلا مطلوب نیست.



شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه صدور مجوز برای تاسیس موسسات غیردولتی صورت نمی‌گیرد، افزود: مجوزی برای تاسیس موسسه جدید صادر نمی‌شود تا به اوضاع این موسسات سر و سامان داده شود. این امر در مورد موسسات غیرانتفاعی تک جنسیتی هم صدق می‌کند.



وی در مورد درخواست عارف برای تاسیس یک موسسه غیرانتفاعی، اظهار کرد: درخواستی که در دستور کار باشد نداریم. هر زمانی که این درخواست به دست ما رسید طبق ضوابط در مورد آن عمل می‌کنیم.



معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: استفاده از حضور اساتید برای گروه‌های برنامه‌ریزی آموزشی از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی است. پیش‌بینی می‌شود از دانش 400 نفر از اساتید برجسته در رشته‌های تخصصی خودشان به کار گرفته شود.



شریعتی‌نیاسر با اشاره به تشکیل شورای برنامه‌ریزی، اظهار کرد: اولین شورای برنامه‌ریزی بعد از شش ماه تشکیل شد که در این شورا چند مصوبه به تصویب رسید. برنامه آموزشی هفت رشته در دوره دکتری که شامل دو رشته کشاورزی، یک رشته علوم انسانی، سه رشته علوم پایه و یک رشته فنی و مهندسی می‌شود، تصویب شد.



وی از تشکیل اولین جلسه آموزش عالی بعد از 10 سال خبر داد و گفت: مصوبات خوبی در این جلسه به تصویب رسید که ساماندهی رشته‌های دانشگاه آزاد از جمله این مصوبات بود. ما همواره معتقدیم دانشگاه آزاد دارای تعداد زیادی رشته فاقد مجوز است. در یک بازه زمانی چند ماهه حدود 782 رشته فاقد مجوز از دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار گرفته است و 349 رشته مورد تایید قرار گرفت.



تنفیذ 23 رشته علوم انسانی در شورای گسترش تنفیذ



معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه 23 مورد از رشته‌های علوم انسانی که در شورای تحول مورد بررسی بود، در شورای گسترش تنفیذ شد، افزود: همچنین 47 مورد از رشته‌های پیام نور به تصویب رسید و 96 رشته در دانشگاه‌های دولتی در مقاطع تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت که 45 رشته آن در مقطع دکترا و 39 رشته در مقطع ارشد بود.



شریعتی‌نیاسر از به صفر رسیدن مجوز پذیرش پنج موسسه غیردولتی خبر داد و گفت: همچنین مجوز پذیرش یکی از پژوهشگاه‌ها هم به صفر رسید و به صفر رسیدن مقدمه‌ای برای لغو مجوز برای این موسسات است.



وی از بررسی آیین‌نامه شورای گسترش و آیین‌نامه برنامه‌ریزی در زمان فرجی‌دانا خبر داد و گفت: این دو آیین‌نامه در سال گذشته و در زمان دکتر فرجی‌دانا بررسی شده و در زمان دکتر نجفی ابلاغ و هم‌اکنون اجرا می‌شوند. 110 استاد برجسته کشور در برنامه ریزی شورای گسترش دخالت دارند. ما علاقه‌مند به استفاده از دانش اساتید هستیم زیرا اساتید سرمایه‌های آموزش عالی هستند.



معاون آموزشی وزیر علوم افزود: تاکنون تعداد زیادی از برنامه های آموزشی تدوین شده اما تعداد بسیاری از آنها نیاز به بازنگری دارند که اگر این بازنگری صورت نگیرد این برنامه‌های آموزشی منسوخ می‌شوند و پذیرش دانشجو در آنها متوقف خواهد شد.



شریعتی‌نیاسر در ادامه به بحث موسسات غیردولتی اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر 358 موسسه غیردولتی وجود دارد که 275 موسسه فقط بین سال‌های 84 تا 92 مجوز گرفتند و اکنون وضعیت موسسات به گونه‌ای است که 40 درصد این موسسات زیر 500 نفر دانشجو دارند و تعداد قابل توجهی از آنها بدهکار هستند و همه این موارد حاکی از این است که ما طی چند سال چقدر سریع مجوز صادر کردیم در حالیکه سهمی که موسسات غیردولتی در تامین نیاز دانشجوی کشور دارند 10 درصد است.



پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص (پیام نور، جامع علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای) محدود می‌شود



شریعتی‌نیاسر با تاکید بر اینکه توسعه کمی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص (پیام نور، جامع علمی کاربردی، فنی و حرفه‌ای) محدود می‌شود، تاکید کرد: قرار نیست دانشگاه‌های خاص به پذیرش دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی ورود کنند و مدیران این دانشگاه‌ها هم در این زمینه توجیه هستند.



وی از کاهش سیر جمعیت تا سال 1404 خبر داد و گفت: سیر جمعیت 18 تا 24 سال در سال 90، 11/5 میلیون نفر بود که در سال 1404 به هفت میلیون و 700 هزار نفر کاهش پیدا می‌کند. جمعیت دانشجویی ما با احتساب جمعیت دانشجویان پزشکی چهار میلیون و 600 هزار نفر است یعنی تاکنون 47 درصد برنامه پنجم توسعه تحقق پیدا کرده است این در حالی است که در افق سال 1404 که انتهای برنامه هفتم است آمده که جمعیت دانشجویان ما هفت میلیون و 700 هزار نفر خواهد بود. در صورتی که هم‌اکنون ما چهار میلیون و 600 هزار دانشجو داریم یعنی بیش از 60 درصد برنامه هفتم هم تحقق پیدا کرده است و این نشان از یک رشد بی‌رویه و غیرهدفمند دارد.



تصویب تغییرات آیین نامه استعدادهای درخشان



معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه در مورد آیین‌نامه استعداد درخشان، اظهار کرد: آیین‌نامه‌ای که مدتی پیش ابلاغ شد مورد اعتراض برخی از دانشجویان بود و نیاز به بازنگری داشت. سه تغییر در این آیین‌نامه به تصویب رسید. تغییر اول این بود که میانگین معدل کارشناسی که 16 بود قرار شد با توجه به نظام نمره‌دهی دانشگاه‌های مختلف طرازبندی شود. تغییر دوم این است که شیوه امتیازدهی به مقالات که بر اساس ارتقای دانشگاه بود حذف شد و جدولی تعبیه شده که متناسب با خود دانش آموختگان امتیازدهی می‌شود. تغییر آخر در مورد نمره زبان است. نمره زبان در آیین‌نامه قبلی حداقل 70 بود که در آیین‌نامه جدید این نمره به 50 کاهش داده شد.



وی به نقش بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی تاکید کرد و گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه بخشی خصوصی باید 30 درصد سهم آموزش عالی و 20 درصد از سهم دانشجویان در حوزه تحصیلات تکمیلی را به خود اختصاص دهند که اگر این امر تحقق پیدا کند به صورت غیرمستقیم به موسسات دولتی کمک شده است.



شریعتی‌نیاسر افزود: به دانشگاه‌های برتر اجازه داده شد تا 20 درصد از دانشجویان ممتاز روزانه و شبانه خود را در قالب استعداد درخشان پذیرش کنند.



معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه در مورد رسالت دانشگاه‌های خاص تاکید کرد: باید دانشگاه فنی و حرفه‌ای به گونه‌ای پیش برود که در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو پذیرش کند. همچنین رسالت دانشگاه علمی کاربردی این است که به تامین نیازهای صنعت کشور بپردازد و رسالت پیام نور تامین نیاز علمی مجموعه‌ای از منابع انسانی است که به واسطه اشتغال نمی‌توانند در دوره‌های روزانه شرکت کنند. دلیلی ندارد که دانشگاه پیام نور دانشجویان 20 ساله ای که امکان ورود به دوره‌های روزانه را دارند جذب کند.



وی در ادامه در مورد ادغام و تجمیع موسسات غیردولتی، گفت: هیچگاه ادغام در مورد موسسات غیردولتی به طور جدی مطرح نبوده است. این ایده در زمان دکتر فرجی‌دانا مطرح شد که به نظر من ایده خوبی است اما اجرا کردن آن سخت است زیرا این موسسات بخش خصوصی هستند و به راحتی نمی‌توان آنها را ادغام کرد.



معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه پیگیری بورسیه‌ها به طور جدی در دستور کار است، در مورد فعالیت دانشگاه ایرانیان، گفت: صحبت در مورد این مساله در حیطه کاری من نیست اما من معتقدم فساد مدیریتی ناشی از بی‌تقوایی، خودمحوری و تفسیر به رای از قانون است. من متاسفم که صحبت‌هایی می‌شنوم که خلاف ضوابط بوده است. البته این مسائل ربطی به حوزه من ندارد اما قضیه اختلاس سه هزار میلیاردی بابک زنجانی، پدیده شاندیز، پروژه پردیسان و ... ناشی از فساد مدیریتی است.



دانشگاه ایرانیان فاقد مجوز قانونی است



وی ادامه داد: فعالیت دانشگاه ایرانیان یکی دیگر از این مصادیق است. هر دانشگاهی برای فعالیت باید ابتدا از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز بگیرد و سپس مراحل نه‌گانه دفتر گسترش را طی کند. مجوزی که دانشگاه ایرانیان از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ کرده بود مربوط به سال 89 و برای تاسیس موسسه‌ای در امارات متحده عربی بوده است که این مجوز در طول زمان منتفی می‌شود.



شریعتی‌نیاسر با تاکید بر اینکه هیات موسسه این دانشگاه چهره های کلیدی بودند و به همین دلیل توانستند مجوز بگیرند، افزود: عدم اجازه فعالیت به این دانشگاه در شهریور 93 به آقای احمدی‌نژاد منتقل شد. همچنین این مساله که این دانشگاه فاقد مجوز قانونی است به اداره ثبت شرکت و پژوهش دانش‌های بنیادی که ریاست آن بر عهده آقای لاریجانی است منعکس شد تا سایت و دامنه فعالیت این دانشگاه را لغو کنند. قطعا دانشگاه ایرانیان وجاهت قانونی ندارد و هر اقدامی که کند تبعات قانونی آن به پای خودشان است. همچنین معاونت حقوقی وزارت علوم در حال پیگیری این مساله است.

------------------------------



ضعف دانشجویان کشور در تکلم به زبان انگلیسی ‌



رئیس دانشگاه آزاد شیراز معتقد است برخلاف هوش بالای جوانان خصوصا دانشجویان در یادگیری دستور زبان انگلیسی، اما قدرت تکلم به این زبان در آنان ضعیف و ناکارآمد است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، حمزه صیدی سارویی در همایش ملی نوآوری‌ها در آموزش و ارزشیابی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد شیراز گفت: موضوع تلکم جوانان ایرانی در زبان انگلیسی موضوع تازه‌ای نیست، چرا که از دیرباز این مشکل وجود داشته است.



وی افزود: جوانان ما به خوبی زبان می‌خوانند و دستور زبان و ادبیات آن را می‌دانند اما در صحبت کردن قوی نیستند که بخش عمده‌ای از این نقص به فقدان اعتماد به نفس در آنها باز می‌گردد.



رئیس دانشگاه آزاد شیراز خاطرنشان کرد: امید است اینگونه همایش‌ها کمکی باشد در راستای حل مشکلات و مسائلی که در بحث آموزش زبان و یادگیری وجود دارد.



سارویی گفت: دانشگاه آزاد یکی از بزرگترین دستاوردهای موفق انقلاب اسلامی و از بهترین دانشگاه‌های حضوری دنیاست که از نظر تعداد دانشجو هم حرف برای گفتن دارد.



وی تصریح کرد: امروز تولید علم در کشور ما نزدیک به 1.6 درصد است و این در حالی است که یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل داده‌ایم، اما رشد و میزان تولیدات علمی ایران در جایگاه مناسبی قرار دارد.



رئیس دانشگاه آزاد واحد شیراز با ابراز امیدواری از اینکه تولید علم و دانش در راستای تولید ثروت نیز حرکت کند، عنوان کرد: در دنیای امروز تلاش می‌شود بخش عمده‌ای از درآمد و ثروت کشورها از طریق شرکت‌های دانش بنیان تأمین شود.



سارویی ادامه داد: پاین‌نامه‌های دانشجویی باید در راستای تولید ثروت باشند و این چیزی است که بیش از هر شاخص دیگری برای ما اهمیت دارد.



وی افزود: رشد و گسترش تحصیلات تکمیلی برای واحدهای دانشگاهی آزاد به عنوان یک اصل قلمداد می‌شود که در کنار آن موضوع ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و همچنین تبدیل آن علم به ثروت دو ایده ایست که از طرف ریاست عالیه دانشگاه مطرح شده و در عمده واحدهای دانشگاهی این کار در حال انجام است.



رئیس دانشگاه آزاد شیراز گفت: این واحد نیز با وجود پتانسیل‌های موجود تلاش می‌کند از نظر مراکز رشد و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان موفق عمل کند.



سارویی خطرنشان کرد: شرایط امروز جامعه می‌طلبد که شتاب علمی استادان و دانشجویان با سرعت بیشتری انجام شود.



وی ابراز امیداوری کرد این همایش سرآغازی برای طرح یافته‌های جدید برای دانشجویان و استادان علاقمند به زبان انگلیسی شود.



دبیر علمی همایش ملی نوآوری‌ها در آموزش و ارزشیابی زبان انگلیسی نیز بیان کرد: 200 مقاله به دبیرخانه این همایش در شیراز ارسال شده که پس از داوری 120 مقاله پذیرفته شد که 10 مورد آن به شکل سخنرانی شفاهی و مابقی به صورت پوستر در این همایش یک روزه ارائه خواهد شد.



دکتر باقری هدف از برگزاری همایش ملی نوآوری‌ها در آموزش، یادگیری و ارزشیابی زبان انگلیسی را ایجاد یک فرصت برای تشریک مساعی و نوآوری‌های آموزش زبان و فراهم آوردن زمینه‌ای برای تعاملات مشترک با دانشگاه‌های سراسر کشور دانست.

-------------------------



جزئیات ثبت نام آزمون ورودی دبیرستان‌های سمپاد اعلام شد



معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تاریخ و جزئیات ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی دبیرستان های استعدادهای درخشان سال تحصیلی 1394-95 را اعلام کرد.



به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن ساعی دهقان، با بیان اینکه دستورالعمل آزمون ورودی دبیرستانهای دوره اوّل متوسطه و پایه دوم رشته ادبیات و علوم انسانی دبیرستانهای دوره دوم استعدادهای درخشان سال تحصیلی 95-1394 ­­جهت اجرا به استانها ارسال شده است.



وی افزود: بر اساس این دستورالعمل، در هر استان ستادی تحت عنوان "ستاد برگزاری آزمون ورودی دبیرستان‌های دوره اول و رشته ادبیات و علوم انسانی پایه دوم دبیرستان‌های دوره دوم استعدادهای درخشان" تشکیل می‌شود که وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای کلیه مراحل آزمون (اطّلاع‌رسانی، ثبت نام، حوزه‌بندی، چاپ و توزیع دفترچه سؤالات ، صدور پاسخ‌نامه و کارت ورود به جلسه، برگزاری آزمون، جمع‌آوری دفترچۀ سؤالات و تصحیح پاسخ‌نامه‌ها، اعلام نتیجه پس از صدور مجوّز مرکز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، رسیدگی و پاسخ‌گویی به اعتراضات) را بر عهده خواهد داشت.



معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه طراحی سؤال آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های استعدادهای درخشان به صورت هماهنگ کشوری، در مرکز ملّی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان انجام می‌شود گفت: بر اساس دستور العمل ابلاغی به استان‌ها، ثبت نام داوطلبان آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان، از روز شنبه 25 بهمن آغاز شده است و تا هفتم اسفندماه ادامه خواهد داشت.



ساعی اضافه کرد: آزمون ورودی پایه هفتم دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان، رأس ساعت 9 صبح روز جمعه مورّخ 25 اردیبهشت ماه سال 94 در سراسر کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود .



به گفته وی، ثبت نام داوطلبان آزمون ورودی رشته ادبیات و علوم انسانی (پایه دوم دوره دوم متوسطه) مدارس استعدادهای درخشان نیز، از روز شنبه مورخ دوم خرداد سال 94 انجام خواهد شد. این آزمون رأس ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه مورّخ اول مرداد 94 در سراسر کشور به صورت همزمان برگزار می‌شود.

-------------------------





بهره‌گیری از "مشاوران" در مقطع متوسطه اول و ابتدایی از سال 94



مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم براساس نظام جامع تا 4-5 سال آینده از مشاوران در تمام مقاطع تحصیلی استفاده کنیم.



به گزارش خبرنگار سرویس «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکترابوالقاسم عیسی‌مراد در نشست خبری که امروز درخصوص آزمون علمی تخصصی و حرفه‌ای مشاوران در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: ضرورت دارد که از مشاوران در همه مقاطع تحصیلی بهره ببریم، براساس استاندارد بین‌المللی به ازای هر 12 تا 15 دانش‌آموز باید یک مشاور وجود داشته باشد، البته معیارهای بومی خود را نیز لحاظ می‌کنیم.



وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم مشاوران از گردونه فعالیت خارج نشوند و در حوزه تخصصی خود فعالیت کنند. ما مطالعه تطبیقی درباره 20 کشور انجام دادیم و رویکردهای بومی خود را نیز در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ می‌کنیم.



مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: از سال آینده قرار است در مقطع متوسطه اول و ابتدایی سرویس مشاوره ارائه دهیم؛ در مقطع متوسطه دوم در این زمینه مشکل جدی نداریم. در حال حاضر در حال اجرای طرح آزمایشی در مقطع متوسطه اول در زمینه ارائه مشاوره هستیم.



عیسی‌مراد در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت به عنوان یکی از نظام‌های تعریف در نظام بین‌المللی شناخته می‌شود که پرداختن به آن یک اصل مهم در آموزش و پرورش است. توصیه می‌کنیم در آموزش و پرورش بحث تحول بنیادین به تناسب فرهنگ جمهوری اسلامی ایران تعریف شود، راهبردها و راهکارهایی را نیز در سند تحول بنیادین براساس ویژگی‌های بومی اسلامی و به تناسب فرهنگ کشورمان تعریف کرده‌ایم.



وی با بیان اینکه مشاوره می‌تواند نقش اساسی در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ایفا کند، گفت: وزیر آموزش و پرورش به این دغدغه‌ها و چالش‌ها به طور اساسی پرداخته است. یکی از پنج سیاستی که وزیر به آن اشاره کرده، بهسازی نیروی انسانی است.



مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: ابتدا باید به دانش‌آموزان، سپس به متولیان دانش‌آموزان بپردازیم. لازم است مشاوران به تناسب موقعیت، آموزش ببینند. مشاور باید با هدایت شغلی، تحصیلی و آسیب‌شناسی آشنا باشد تا بتواند متناسب با نیازهای دانش‌آموزان به ارائه خدمات بپردازد.



به گزارش ایسنا، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره اهداف برگزاری آزمون علمی تخصصی مشاوران مدارس اظهار کرد: فراهم‌سازی اطلاعات برنامه‌ریزی مطلوب برای آینده، تدوین چارچوبی علمی و منطقی برای ارزیابی و سنجش اجرای برنامه‌های توانمندسازی نیروی انسانی، تشخیص و شناسایی ضعف‌ها و نیازهای آموزشی نیروی انسانی مشاوره رشد و توسعه سازمانی و استفاده بهینه از منابع انسانی از جمله اهداف برگزاری این آزمون است.



وی افزود: داوطلبان باید پیش از آزمون خود را آماده کنند و هنگام آزمون تلاش خود را عملیاتی و پس از آزمون اطلاعات خود را به روز کنند.



عیسی‌مراد با بیان اینکه از چند ماه قبل اطلاع‌رسانی درباره آزمون علمی تخصصی و حرفه‌ای مشاوران مدارس را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: این آزمون در هفت فصل برگزار می‌شود. 30 بهمن‌ماه به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود و بیش از 65 درصد از پرسش‌ها علمی تخصصی و بخش دیگر اجرایی و عملیاتی است. تاکنون بیش از 90 درصد از مشاوران برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند.



مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعداد مشاوران مدارس در کشور گفت: حدود 18 هزار مشاور داریم که 11 هزار نفر آنها زن و 7000 نفر مرد هستند. از میان مشاوران حدود 100 نفر در مقطع دکتری، بیش از 6000 نفر در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل و عده‌ای دانشجوی کارشناسی ارشد هستند. این افراد در مقطع متوسطه دوم به ارائه خدمات مشاوره می‌پردازند.



وی در پاسخ به پرسشی در زمینه استفاده از دانشگاه فرهنگیان به منظور آموزش مشاوران اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در زمینه آموزش نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند اما به تنهایی پاسخگوی نیازهای ما نیست بنابراین با دانشگاه‌های معتبر وارد مذاکره شده‌ایم و قرار است مشاوران با اولویت تحصیلات تکمیلی از طریق آزمون جذب شوند. ما اعلام نیاز می‌کنیم ولی جذب نیرو نیازمند فراهم شدن شرایط دیگری مانند بودجه مناسب است. افراد پس از آزمون طبقه‌بندی می‌شوند و قرار نیست مدرکی به آنها بدهیم.



عیسی‌مراد با بیان اینکه فضای مجازی یک مساله است گفت: گاهی اوقات این فضا را جدی نمی‌گیریم و دانش‌آموزان در مدارس موضوعات بیشتری از یکدیگر درباره این فضا می‌آموزند بنابراین باید به تناسب خانواده، دانش‌آموزان و متولیان دانش‌آموزان به مشاوران آموزش بدهیم.



مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره علت بی‌اعتمادی دانش‌آموزان به مشاوران مدارس و استفاده از مشاوران بخش خصوصی اظهار کرد: بسیاری از معلمان، مشاوران مورد اعتماد خانواده‌ها هستند. در حال حاضر 32 مرکز خدمات روانشناختی در استان‌ها فعالیت می‌کنند و 700 هسته مشاوره داریم البته بضاعت ما کافی نیست. برخی اوقات نیز به علت وقت‌گیر بودن ارائه خدمات تشخیصی به دانش‌آموزان آنها به مشاوران خارج از مدارس مراجعه می‌کنند.



وی درباره طرح همیار مشاور گفت: در حال اجرای آموزش‌هایی هستیم و علاوه بر مشاوران، مدیران و معلمانی نیز می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند. طرح همیار مشاور تقریبا در کل مدارس متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود و در سال‌های آینده دامنه اجرای این طرح را افزایش می‌دهیم. در حال حاضر آیین‌نامه و شیوه اجرا را نوشته‌ایم.



مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان درباره مزایای شرکت‌کنندگان مشاور در آزمون گفت: ساماندهی مشاوران در مدارس، هسته‌ها و مراکز منوط به کسب امتیاز لازم در این آزمون است. صدور کارت تخصصی متناسب با حیطه‌های شغلی مشاور مدرسه، انتخاب مدرسان استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای براساس نتایج آزمون و انتخاب و به کارگیری برترین آزمون در هسته‌ها، مراکز و برنامه‌های خاص از مزایای شرکت در این آزمون است.


آمار بازدید: 687 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image