ارتباط مستقیم با 30732 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی جزئیات آیین‌نامه آموزشی دوره پیش‌دانشگاهی بزرگسالان (15 مهر 91)

جزئیات آیین‌نامه آموزشی دوره پیش‌دانشگاهی بزرگسالان (15 مهر 91)

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری فارس: تعداد واحدهای درسی دوره پیش‌دانشگاهی در هر رشته 24 واحد است که شامل 8 واحد دروس عمومی و 16 واحد دروس تخصصی است.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، شرایط ثبت‌نام در دوره پیش‌دانشگاهی دانش‌آموزان مدارس بزرگسالان و داوطلبان آزاد شامل «دارا بودن گواهینامه پایان تحصیلات دوره سه ساله آموزش متوسطه»، «دارا بودن شرایط ادامه تحصیل از نظر قانون نظام وظیفه عمومی برای دانش‌آموزان پسر» و «از دست دادن شرایط ادامه تحصیل در دوره پیش‌دانشگاهی روزانه» است.

متقاضیان ثبت‌نام در دوره پیش‌دانشگاهی موظفند در موعد مقرر برابر دستورالعمل‌های مربوط جهت ثبت‌نام و انتخاب واحدهای درسی به دبیرستان‌های بزرگسالان مراجعه کنند؛ فارغ‌التحصیلان دی‌ماه دوره متوسطه و قبل از آن می‌توانند با رعایت سایر شرایط از نیم‌سال دوم سال تحصیلی، برابر ضوابطی که توسط معاونت آموزش متوسطه تهیه و ابلاغ می‌شود، ثبت نام کنند؛ در این نیمسال، ارائه 12 واحد درسی به صورت حضوری و 12 واحد درسی به صورت غیرحضوری به دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی بزرگسالان یا مدارس آموزش از راه دور و 24 واحد درسی به داوطلبان آزاد مجاز خواهد بود.

* سن ثبت‌نام در دبیرستان‌های بزرگسالان حداکثر 20 سال تمام است

سن ثبت نام در دبیرستان‌های بزرگسالان برای مشمولان قانون نظام وظیفه حداکثر 20 سال تمام است «ملاک سن دانش‌آموز برای ثبت نام اول مهرماه هر سال خواهد بود.»

دانش‌آموز مشمول دوره پیش‌دانشگاهی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کند، در صورتی که در حین نیمسال تحصیلی، سن او به حداکثر سن مجاز برسد، استثنائاً تا پایان آن نیمسال تحصیلی می‌تواند در دبیرستان بزرگسالان ادامه تحصیل دهد.

مدیران دوره پیش‌دانشگاهی بزرگسالان موظفند در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان تمام مدارک لازم مندرج در دستورالعمل‌های مربوط را کنترل و رسیدگی کنند و در صورت وجود هرگونه نقص در مدارک از ثبت‌نام آنان خودداری کنند؛ این قبیل افراد می‌توانند حداکثر یک هفته پس از مهلت مقرر جهت اصلاح یا رفع نقص مدارک خود اقدام و سپس در دبیرستان‌های بزرگسالان ثبت‌نام کنند؛ بدیهی است مسئولیت عدم رسیدگی و اقدام به موقع که منجر به تضییع با ایجاد حق برای دانش‌آموزان شود، متوجه مدیران خواهد بود.

دانش‌آموزان مشمول با رعایت حداکثر سن مجاز می‌توانند حداکثر یک سال تحصیلی به صورت روزانه و یک سال بعد در دوره پیش‌دانشگاهی بزرگسالان و یا مدارس آموزش از راه دور تحصیل کنند و از معافیت تحصیلی برخوردار شوند و ادامه تحصیل آنان در سال‌های بعد فقط به صورت داوطلب آزاد مجاز خواهد بود.

دانش‌آموزان غیرمشمول محدودیت سنی و یا سنوات تحصیلی در دبیرستان‌های بزرگسالان و یا داوطلب آزاد نخواهند داشت.

دانش‌آموزی که دفترچه آماده به خدمت (بدون مهر غیبت) گرفته است، چنانچه تاریخ اعزام مندرج در دفترچه وی حداقل تا پایان آن نیمسال تحصیلی باشد، می‌تواند با رعایت سایر شرایط در همان نیمسال تحصیلی به عنوان دانش‌آموز ثبت‌ نام کند و ادامه تحصیل دهد.

* برنامه آموزشی به صورت دو نیمسال و هریک به مدت 18 هفته اجرا می‌شود

آموزش در این دوره مبتنی بر نظام نیمسالی ـ واحدی است؛ در نظام واحدی ارزش هر درس با تعداد واحدهای آن درس سنجیده می‌شود و قبولی یا عدم قبولی دانش‌آموز در یک درس به همان درس محدود می‌شود و ارتباطی به سایر دروس ندارد.

هر واحد درس نظری و آزمایشگاهی و کارگاهی به ترتیب معادل 30 و 45 و 60 ساعت آموزش در طول هر نیمسال است که طبق برنامه مصوب تدریس می‌شود؛ برنامه آموزشی در هر سال تحصیلی به صورت دو نیمسال و هریک به مدت 18 هفته اجرا می‌شود.

در هر نیمسال پانزده هفته کامل به تشکیل کلاس درس اختصاص داشته و زمان باقیمانده هر نیمسال برای برگزاری امتحانات، اعلام نتایج و تمهید مقدمات نیمسال بعدی منظور می‌شود.

دانش‌آموز دوره پیش‌دانشگاهی بزرگسال یا داوطلب آزاد در هر نیمسال مجاز خواهد بود حداقل 8 واحد و حداکثر 12 واحد درسی را با رعایت سایر شرایط انتخاب کند؛ چنانچه تعداد واحدهای باقی‌مانده دانش‌آموز در آخرین نیمسال تحصیلی به کمتر از 8 واحد برسد، انتخاب واحد و ادامه تحصیل وی در آن نیمسال تحصیلی بلامانع است.

رشته‌های دوره پیش‌دانشگاهی شامل «ریاضی فیزیک»، «علوم تجربی»، «ادبیات و علوم انسانی»، «علوم و معارف اسلامی» و «هنر» است.

تعداد واحدهای درسی دوره پیش‌دانشگاهی در هر رشته 24 واحد است که شامل 8 واحد دروس عمومی و 16 واحد دروس تخصصی است.

کلمات کلیدی: پیش‌دانشگاهی بزرگسالان، تعداد واحدهای درسی دوره پیش‌دانشگاهی، سن ثبت‌نام در دبیرستان‌های بزرگسالان، برنامه آموزشی پیش‌دانشگاهی بزرگسالان

آمار بازدید: 500 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image