ارتباط مستقیم با 30675 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه واگذاری مسوولیت راه‌اندازی دانشگاه هویزه به دانشگاه شهیدچمران و تغییر هرم هیات علمی دانشگاه (21 دی 91)

واگذاری مسوولیت راه‌اندازی دانشگاه هویزه به دانشگاه شهیدچمران و تغییر هرم هیات علمی دانشگاه (21 دی 91)

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه متبوع خود به بیان مسائل مختلفی از جمله مشکلات دانشگاه شهید چمران اهواز، وضعیت آموزش عالی استان خوزستان و کشور، وضعیت کسری بودجه و غیره پرداخت.



دکتر حسن مروتی با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گفت‌و‌گو با سرویس «دانشگاهی»، با اشاره به آمار دانشجویان دانشگاه به تفکیک مقطع تحصیلی و با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه شهید چمران 17 هزار دانشجو دارد، گفت:‌ از این تعداد 3000 نفر در دوره کارشناسی ارشد، 1000 نفر در دوره دکتری و مابقی در دوره کارشناسی تحصیل می‌کنند. البته بین 200 تا 300 نفر نیز دانشجوی کاردانی داریم که عموما در رشته هنر هستند.


وی با بیان اینکه نسبت دانشجویان دختر به پسر هر کدام 50 درصد است، در رابطه با درصد دانشجویان بومی این دانشگاه، تصریح کرد: در حال حاضر دانشجوی بومی در استان خوزستان کم است که یکی از علل آن می‌تواند ضعف آموزش و پرورش این استان باشد. آموزش و پرورش استان خوزستان تا سال‌های گذشته رتبه‌های 26 و 27 را در بین استان‌های کشور داشت که البته این رتبه در یکی دو سال اخیر بهبود پیدا کرده است و به 15 رسیده است؛ اما بهبود این خروجی برای دانشگاه‌ها کمی طول می‌کشد.



35 درصد پذیرش دانشجوی دانشگاه بومی است


وی با بیان اینکه برای افزایش تعداد دانشجویان بومی، پذیرش را در دوره‌های شبانه افزایش داده‌ایم، گفت:‌ پذیرش دانشجوی شبانه برای دانشگاه ایجاد ضرر می‌کند. چرا که از سوی وزارت علوم سرانه‌ای برای این دانشجویان داده نمی‌شود؛ اما مجبوریم که برای افزایش تعداد دانشجویان بومی، دانشجوی شبانه بگیریم که در این دو سال اخیر با همین سیاست دانشجویان بومی در دانشگاه شهید چمران رشد خوبی داشته است، به طوری که 35 درصد پذیرش‌ها در دو سال گذشته بومی بوده است.


وی با تاکید بر اینکه دانشگاه شهید چمران با کمبود خوابگاه مواجه است، تصریح کرد: استان خوزستان شهرهایی مثل بهبهان، دزفول و شوشتر دارد که سه تا چهار ساعت با شهر اهواز فاصله دارد؛ بنابراین دانشجویانی که از این شهرها می‌آیند نیز ترجیح می‌دهند به دلیل این مسافت زیاد، در خوابگاه‌ها ساکن شوند.


مروتی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه شهید چمران دو مجتمع بزرگ خوابگاهی برای خواهران و برادران دارد، تصریح کرد:‌مجتمع حضرت معصومه (س) با 16 بلوک خوابگاهی برای دختران و مجتمع شهید علم الهدی با شش بلوک خوابگاهی برای پسران در نظر گرفته شده است. علاوه بر این پنج تا شش خوابگاه نیز در سطح شهر برای پسران در نظر گرفته شده است.


وی با بیان اینکه دانشگاه شهید چمران 13 دانشکده دارد که 12 مورد آن در داخل پردیس مرکزی با مساحت 186 هکتار است، گفت:‌ دانشکده هنر و معماری دانشگاه در شهر شوشتر واقع شده است.



واگذاری مسوولیت راه‌اندازی دانشگاه هویزه به دانشگاه شهید چمران


رییس دانشگاه شهید چمران در ادامه با بیان اینکه اخیرا مسوولیت راه‌اندازی دانشگاه هویزه نیز بر عهده دانشگاه شهید چمران اهواز گذاشته‌ شده است، تصریح کرد:‌ این دانشگاه یک دانشگاه مستقل تازه تاسیس است که چون محملی برای کارهای عمرانی ندارد، مسوولیتش برای راه‌اندازی به ما داده شده است، در حال حاضر از هزینه‌های دانشگاه شهید چمران برای راه‌اندازی این دانشگاه استفاده می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه دانشگاه هویزه به عنوان یک دانشگاه مستقل شناخته شده و مجوز گرفته است، گفت: اما از نظر مالی هنوز ردیف خاصی ندارد که امیدواریم در آینده نزدیک ردیف بودجه خاصی به آن اختصاص داده شود.



مشکلات دانشگاه برای جذب عضو هیات علمی جدید


مروتی در بخش دیگر گفت‌و‌گوی خود با اشاره به مشکل کمبود عضو هیات علمی این دانشگاه به دلیل شرایط خاص استان خوزستان، تصریح کرد:‌

شرایط استان خوزستان با دیگر استان‌ها متفاوت است. در گذشته اختلاف بین حقوق و امکانات رفاهی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های این استان تفاوت چشمگیری با استان‌های دیگر داشت، اما در حال حاضر این تفاوت حقوقی خیلی کم شده و با توجه به شرایط سخت استان خوزستان، تمایل اعضای هیات علمی به فعالیت در این استان کمتر شده است.



کمبود250 عضو هیات علمی/تغییر هرم هیات علمی دانشگاه


وی ادامه داد: از طرف دیگر ساخت منازل سازمانی نیز ممنوع شده است و حتی خانه‌هایی که کاربری سازمانی دارند، باید واگذار شوند. در حال حاضر با توجه به رشته‌های جدید، کمبود اعضای هیات علمی داریم که حتی این کمبود در رشته‌های قدیمی دانشگاه نیز به چشم می‌خورد. ما بر اساس چارت می‌توانیم تا 800 عضو هیات علمی را در دانشگاه استخدام کنیم؛ در حال حاضر وزارت علوم محدودیتی را برای جذب هیات علمی برای ما قائل نشده است، چرا که حدود 250 نفر کمبود عضو هیات علمی داریم. اما با این وجود برای حفظ کیفیت دانشگاه، هرم هیات علمی را تغییر داده‌ایم و برای اعضای هیات علمی تنها مدرک دکتری را جذب می‌کنیم.



سنگینی بار آموزش بر عهده اساتید فعلی دانشگاه


رییس دانشگاه شهید چمران در ادامه این بحث عنوان کرد:‌ در رشته‌های کلیدی و خاص و رشته‌هایی که از کیفیت زیادی برخوردارند، بار کمبود اعضای هیات علمی بر روی دوش اساتید حال حاضر ماست. در حال حاضر فعالیت آموزشی از ارکان اصلی فعالیت اساتید به شمار می‌رود، در حالی که اگر تعداد اعضای هیات علمی بیشتر شود، می‌توانیم پژوهش را در دانشگاه گسترش دهیم. البته در حال حاضر نیز وضع‌مان در پژوهش بد نیست و در کشور رتبه 16 را داریم؛ اما انتظار خودمان رتبه تک رقمی است.


مروتی همچنین با تشریح تاثیر مسایل مرتبط با جنگ تحمیلی در روند پیشرفت دانشگاه، اظهار کرد:‌ از سال 53 طرح جامع دانشگاه تدوین شد که تا دو سال بعد از انقلاب باید این طرح تمام می‌شد؛ اما به دلیل دفاع مقدس در این زمینه کار عمرانی خاصی صورت نگرفت.



دانشگاه شهید چمران هم با مشکل دانشگاه‌های فرسوده و هم تازه‌تاسیس‌ها روبروست


وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم با بودجه‌های خوبی که به دانشگاه‌ها داده شد، فعالیت‌های عمرانی مناسبی در دانشگاه‌ها صورت گرفت؛ اما کمبودها برای دانشگاه شهید چمران بسیار زیاد بود. در حال حاضر دانشگاه شهید چمران هم مشکلات دانشگاههای فرسوده و هم مشکلات دانشگاه‌های تازه تاسیس را دارد؛ به طوری که علاوه بر فرسوده بودن ساختمان‌های این دانشگاه، برخی از دانشکده‌های این دانشگاه مثل علوم زمین و علوم آب ساختمان جداگانه ندارند. امسال نیز با توجه به مشکل بودجه کل کشور مشکل مضاعف شده است، ولی با مدیریت سعی داریم عوارض کاهش بودجه را به حداقل برسانیم. همین‌طور بودجه‌های جاری نیز متاثر از وضعیت کنونی کاهش پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه برای دانشگاه شهید چمران شرایط یک دانشگاه جامع در نظر گرفته شده است، گفت: اما برخی از دانشگاه‌ها که در سال‌های گذشته از این دانشگاه جدا شده‌اند، از جمله دانشگاه‌های دزفول، بهبهان و رامین در طرح تقویت دانشگاه‌های مناطق محروم قرار گرفته‌اند.



وضعیت کسری بودجه سال 91 دانشگاه


مروتی با بیان اینکه کسری بودجه دانشگاه به طور دقیق برآورد نشده و نمی‌دانیم که چه قدر کسری خواهیم داشت، تصریح کرد:‌ امسال دانشگاه‌ها عموما با کسری بودجه مواجه‌اند. از طرفی ما در سال گذشته به دلیل کسری بودجه، درصدی از بودجه امسال را درخواست کردیم که از بودجه سال 91، سه میلیارد تومان را سال گذشته دریافت کردیم. در حال حاضر وضعیت بودجه به طور کلی مشخص نیست، اما آن چیزی که روشن است این است که آن مقداری که باید تابه‌حال اختصاص می‌دادند، عملی نشده است.


مروتی در ادامه با تشریح وضعیت آموزش عالی در استان خوزستان، اظهار کرد: استان خوزستان چهار میلیون نفر جمعیت دارد که حدود 800 تا 900 هزار نفر آن را جمعیت جوان 18 تا 24 سال تشکیل می‌دهند که باید حداقل 25 درصد از این جمعیت جوان در آموزش عالی باشند. در حال حاضر در استان خوزستان 83 مرکز آموزش عالی وجود دارد که 20 واحد آن دانشگاه آزاد، 30 واحد آن پیام‌نور، هفت واحد آن دولتی اعم از پزشکی و غیر پزشکی و مابقی علمی کاربردی و غیر انتفاعی هستند که دانشگاه‌های دولتی عموما از دانشگاه شهید چمران جدا شده‌اند.


رییس دانشگاه شهید چمران در خاتمه تصریح کرد: تعداد داوطلبان کنکور در استان خوزستان حدود 77 هزار نفر است که ممکن است یکی از علل پایین بودن سطح آموزش و پرورش در این استان همین باشد؛ چرا که سطح آموزش و پرورش بر اساس میزان ورودی به دانشگاه‌های دولتی سنجیده می‌شود. برای مثال استان سمنان در کل دانشگاه‌ها 10 هزار شرکت‌کننده و 12 هزار ظرفیت دارد. بنابراین شانس بالایی برای قبولی دانشجویان بومی در این استان وجود دارد. این در حالی است که در استان خوزستان تعداد کل ظرفیت دانشگاه‌های دولتی به 25 هزار نفر نمی‌رسد.


کلمات کلیدی: دانشگاه شهید چمران، کسری بودجه دانشگاه شهید چمران، دانشگاه‌های فرسوده، دانشگاه‌های تازه‌تاسیس، دانشگاه هویزه، عضو هیات علمی

آمار بازدید: 467 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image