ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار کنکور حاشیه های آزمون دکتری 92 (19 اسفند 91)

حاشیه های آزمون دکتری 92 (19 اسفند 91)

از سرمای سالن امتحان تا گلایه از سوالات \"استعداد تحصیلی\"


سومین آزمون نیمه‌ متمرکز دکتری در شرایطی برگزار می‌شود که در آن برای اولین بار سهم «آزمون» و«مصاحبه» در پذیرش شرکت‌کنندگان به صورت برابر در نظر گرفته شده است.


این شیوه برگزاری البته بازتاب‌های متفاوتی در میان داوطلبان داشته است. برخی داوطلبان معتقدند برگزاری آزمون تستی برای دوره دکتری که بخش قابل توجهی از زمان آن را به انجام پژوهش می‌گذرانند قابل قبول نیست و معیار خوبی برای سنجش سطح علمی و قدرت پژوهشی دانشجوی دکتری محسوب نمی‌شود.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اما برخی دیگر از داوطلبان که روز جمعه در دانشگاه شهید بهشتی -به عنوان یکی از حوزه‌های برگزاری آزمون دکتری 92 حضور دارند- خواستار برگزاری آزمون متمرکز و انجام‌ نشدن مصاحبه از سوی دانشگاه‌ها هستند. این دسته از دانشجویان بر این اعتقادند که برگزاری آزمون متمرکز از دخالت و اعمال سلیقه دانشگاه‌ها و به نوعی از آنچه آن را «پارتی‌بازی» می‌خوانند جلوگیری می‌کند.


اما عده‌ای دیگری از داوطلبان نیز هستند که موافق برگزاری آزمون با همین سهم موجود هستند و می‌گویند که آزمون قدرت آموزشی و مصاحبه قدرت پژوهشی فرد را محک می‌زند و در عین حال قدرت اعمال سلیقه دانشگاه‌ها را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهد.


اما رییس سازمان سنجش آموزش کشور در این باره با اشاره به نظرسنجی از داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه نحوه پذیرش دانشجوی دکتری، می‌گوید: حدود 85 درصد از داوطلبان موافق برگزاری آزمون دکتری هستند، اما در این زمینه نباید افراط و تفریط کرد. باید پذیرش به گونه‌ای انجام شود که هم مردم و هم دانشگاه‌ها رضایت داشته باشند؛ بنابراین سهم 50 درصدی آزمون و مصاحبه منطقی به نظر می‌رسد و خواست مردم است.


در این شرایط یکی از داوطلبان که برای دومین سال متوالی در آزمون دکتری شرکت کرده از نحوه طرح سوالات آزمون ابراز رضایت می‌کند و آن‌ها را دشوارتر از سوالات آزمون 91 می‌داند.


او می‌گوید: سوالات آزمون دکتری باید به گونه‌ای باشد که تنها افرادی که به طور عمیق مطلب را آموخته‌اند قادر به پاسخگویی باشند و از این حیث کیفیت سوالات آزمون امسال افزایش یافته است.


در عین حال یکی دیگر از داوطلبان سوالات را به مراتب ساده‌تر از آزمون 90 توصیف می‌کند و می‌گوید: اگر کسی مطالب را خوانده بود می‌توانست به سوالات پاسخ دهد و پرسشها نسبت به آزمون سال 90 منطقی‌تر و ساده‌تر بودند.


این اظهار نظرهای متفاوت از سوی داوطلبان در حالی بیان می‌شود که قریب به اتفاق آن‌ها از سوالات بخش \"استعداد تحصیلی\" گله‌مندند و اعتقاد دارند که پرسشهای این بخش مفید و مربوط به رشته مورد نظرشان نیست.


آزمون دکتری 92 در حالی از صبح امروز (جمعه، 18 اسفندماه) با رقابت 218 هزار نفر در سراسر کشور آغاز شد که از روز پنجشنبه بارش برف و باران در کشور شرایط آب و هوایی خاصی را برای برگزاری این کنکور و مسیر رفت‌ و آمد داوطلبان به حوزه‌های امتحانی رقم زده بود.


طبق گفته داوطلبان به دلیل همین تغییر شرایط ناگهانی آب و هوا، سالن‌های برگزاری آزمون سرد بود؛ به طوریکه عوامل برگزاری آزمون با قرار دادن بخاری برقی سعی در گرم کردن فضای سالن داشتند که تحقق آن در یک سالن بزرگ با تعداد محدودی بخاری برقی کار سختی به نظر می‌رسید.


به گزاش ایسنا، آزمون دکتری 92 با برگزاری جداگانه آزمونهای دروس اختصاصی و استعداد تحصیلی صبح روز جمعه آغاز و آزمون زبان نیز بعدازظهر این روز برگزار شد. البته این نحوه برگزاری آزمون نیز به گفته داوطلبان مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود آورده بود. بسیاری از داوطلبان معتقد بودند که ایجاد فاصله زمانی بین این دروس برای برگزاری آزمون باعث خستگی آنها می‌شود. از طرفی داوطلبان باید زمانی را در هوای سرد محیط دانشگاه می‌گذراندند که البته به گفته مسئولان دانشگاه شهد بهشتی فضای مسجد و سلف دانشجویان برای این داوطلبان در نظر گرفته شده بود اما اکثر آنها ن در محیط دانشگاه مشغول قدم زدن بودند.


در این میان داوطلبانی نیز بودند که با توجه به نحوه برگزاری آزمون در دو نوبت انتظار داشتند که وزارت علوم برای داوطلبان ناهار تدارک دیده باشد؛ چرا که داوطلبان باید مسیری را طی می‌کردند تا برای صرف ناهار به خارج از دانشگاه بروند.


برخی دیگر از داوطلبان از دور بودن حوزه امتحانی تا محل سکونتشان گله می‌کردند، به طوریکه تعدادی از آنها از جنوبی‌ترین نقطه تهران به شمالی‌ترین نقطه شهر عزیمت کرده بودند.


از دیگر مشکلاتی که داوطلبان در برگزاری کنکور به آن اشاره کردند کیفیت صندلی‌های حوزه امتحانی بود که با توجه به ممانعت مسئولان برگزاری آزمون در دانشگاه شهید بهشتی از ورود خبرنگاران، بررسی این موضوع از سوی خبرنگار ایسنا مقدور نبود.


به گزارش ایسنا، سومین آزمون نیمه‌متمرکز دکتری تا بعدازظهر امروز (جمعه، 18 اسفندماه) ادامه دارد که به گفته رییس سازمان سنجش بیش از 13 هزار نفر از طریق این آزمون در دوره دکتری پذیرش می‌شوند.


مخدوش بودن برخی پاسخنامه ها و وعده رئیس سنجش و سرما در محل برگزاری آزمون

برگزاری کنکور دکتری 92 با حضور برخی مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم با حاشیه هایی همراه بود و این مسئولان با حضور در جمع داوطلبان، نظرشان را درباره برگزاری کنکور دکتری جویا می شدند.به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز کنکور دکتری 92 با شرکت 217 هزار داوطلب در برخی از شهرستانهای کشور کلید خورد، خبرنگاران و برخی مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم نیز برای بازدید از این کنکور در دانشگاه شهید بهشتی که از بارندگی روز گذشته سفید پوش شده بود، حضور یافتند.

بازدید این مسئولان و خبرنگاران حاشیه هایی با خود به همراه داشت، که در ادامه به آن اشاره می شود.

* برخی داوطلبان با مشاهده رئیس سازمان سنجش از سخت بودن سوالات استعداد تحصیلی گله کردند، یکی از این داوطلبان با انتقاد از امتحان استعداد تحصیلی گفت: واقعاً برای من هدف از برگزاری امتحان استعداد تحصیلی مشخص نبود. داوطلب دیگری ادعا می کرد سوالات طرح شده در استعداد تحصیلی هیچ ارتباطی به گروه آزمایشی‌اش نداشته است.

* رفتار نامناسب برخی مراقبان با داوطلبان و نامناسب بودن صندلیها، مخدوش بودن برخی پاسخنامه ها از دیگر انتقاداتی بود که شرکت کنندگان آزمون دکتری درباره با آن مسئولان سازمان سنجش گفتگو کردند.

ابراهیم خدایی - رئیس سازمان سنجش به داوطلبانی که پاسخنامه هایشان از همان ابتدا مخدوش بود اطمینان خاطر داد که این پاسخنامه ها به صورت دستی تصحیح خواهند شد.

*عده ای از داوطلبان نسبت به سرد بودن فضای سالنهای دانشگاه شهید بهشتی گله داشتند. یکی از این داوطلبان که به علت سردی هوای داخل سالن از شال و کلاه استفاده کرده بود با مشاهده خبرنگاران و تصویربرداران با صدای بلند از این موضوع گله کرد؛ پس از گذشتن حدود دو ساعت و نیم از برگزاری آزمون صبح برخی مسئولان به فکر گرم کردن سالنها افتادند.

* یکی از داوطلبان به خبرنگار مهر گفت: برگزاری آزمون دکتری 92 نسبت به سال گذشته کیفی تر بود اما برای پذیرش دانشجوی دکتری نباید ملاک عمل آزمون تستی باشد و در این میان دانشگاهها باید همانند گذشته دانشجوی دکتری را بسنجند.

* عباس طائب - قائم مقام وزیر علوم و ابراهیم خدایی - رئیس سازمان سنجش با حضور در جمع داوطلبان نظرشان را درباره این آزمون سوال کردند. چند نفر از داوطلبان از فاصله چند ساعته ای که میان آزمونهای صبح و عصر وجود داشت گله کردند و انتظار داشتند همه آزمونها در یک نوبت برگزار شود زیرا این فاصله در نظر گرفته شده آنان را خسته کرده بود؛ اما برخی داوطلبان تاکید بر استراحت در فواصل زمانی این دو امتحان داشتند.

* خبرنگار مهر نظر برخی از داوطلبان را درباره برگزاری آزمون دکتری سوال کرد که بعضی از داوطلبان نظرشان درباره برگزاری این کنکور مثبت بود، عده ای دیگر خواهان حذف کامل مصاحبه و برخی خواهان عدم برگزاری آزمون دکتری بودند، با این حال اکثریت داوطلبان نظرشان بر برگزاری کنکور دکتری و با ادامه این آزمون در سالهای آینده موافق بودند. داوطلب دیگری هم این عقیده را داشت که وزن آزمون به 30 درصد کاهش یابد.


نظرسنجی از داوطلبان دکتری درباره تأسیس دانشگاه تک جنسیتی

هر ساله در کنار برگزاری آزمونهای مختلف، یک فرم نظر سنجی در اختیار شرکت کنندگان قرار داده می شود از این رو برخی سوالات نظرسنجی کنکور دکتری 92 نیز درباره ایجاد دانشگاههای تک جنسیتی بود.به گزارش خبرنگار مهر، در کنکور نوبت صبح امروز، سئوالاتی درباره موافقت یا مخالفت متقاضیان با ایجاد پردیس های تک جنسیتی به این شرح از داوطلبان پرسیده شده بود که با توجه به آداب و رسوم ایرانیان، ایجاد دانشگاه تک جنسیتی در کدام یک از مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بهتر است؟

یکی دیگر از سوالات این نظرسنجی با موضوع شعب دختران و پسران با این عنوان که پردیس دختران و پردیس پسران یا پردیس مختلط چه تاثیری در سطح آموزشی دانشگاهها دارد، از داوطلبان پرسیده شده بود.

همچنین نظر داوطلبان در خصوص تاثیر مصاحبه برای پذیرش دکتری با میزان کمتر از 25 درصد، بین 25 تا 50 درصد، بیش از 50 درصد و 100 درصد در این نظرسنجی پرسیده شد.

موافق یا مخالف بودن داوطلبان در دخالت سازمان سنجش برای برگزاری کنکور دکتری، سوال دیگری بود که داوطلبان در این نظرسنجی به آن پاسخ دادند.

به گزارش مهر، سازمان سنجش آموزش کشور در ابتدای برگزاری هر کنکور سراسری فرم نظرسنجی را در اختیار داوطلبان قرار می دهد تا نظر آنها را درباره برنامه ها و سیاستهای آزمونها و در کل آموزش عالی جویا شود.

کلمات کلیدی: داوطلبان دکتری، داوطلبان دکتری 92، کنکور دکتری 92، دکتری 92، دکتری، حواشی دکتری 92، نظرسنجی از داوطلبان دکتری، سوالات استعداد تحصیلی دکتری

آمار بازدید: 685 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image