ارتباط مستقیم با 30732 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی بررسی ضعف‌ها و کاستی‌های آموزش پزشکی (20 اسفند 91)

بررسی ضعف‌ها و کاستی‌های آموزش پزشکی (20 اسفند 91)

دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ضعف‌ها و کاستی‌های محتوای آموزش پزشکی، گفت: برخی اساتید هیچ رسالتی برای آموزش صحیح به پزشکان آینده کشور قائل نیستند.



مهدی حقانی درگفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، اظهارکرد: آموزش به دانشجویان مقطع علوم پایه پزشکی در محتوا و روش دچار ضعف است و علی‌رغم تلاش‌های مسوولین دانشکده پزشکی در چند سال اخیر، باز هم اشکالات زیادی در سیستم آموزشی مشاهده می‌شود.



دوره علوم پایه پزشکی مغفول مانده است


وی افزود: مقطع علوم پایه دوره‌ای بسیار مهم و تاثیرگذار برای پرورش یک پزشک متخصص در آینده است، اما علی‌رغم اهمیت این دوره متاسفانه شاهد مغفول ماندن آموزش در این دوره هستیم.


حقانی درباره مشکلات آموزشی مقطع علوم پایه، اظهارکرد: به اعتقاد بنده آموزش دوره علوم پایه پزشکی از دو جهت دچار مشکل است، از یک سو محتوای آموزشی و از سوی دیگر روش‌های آموزشی و سنجشی برخی اساتید در این مقطع دچار اشکال است، البته کتمان نمی‌کنم که دانشجو نیز باید متوجه وظیفه اصلی خود که همان مطالعه صحیح دروس است باشد و بداند که راه برطرف کردن نقایص موجود تعامل با مسوولین و اساتید دانشکده است.


وی در خصوص ضعف‌های محتوای آموزشی، گفت: بسیاری از دانشجویان متاسفانه کتب مرجع درسی را اصلا نمی‌خوانند و تنها راه نمره‌گرفتن را فقط خواندن جزوات اساتید می‌دانند، چرا که اکثر اساتید تنها از صحبت‌های خود در کلاس که حال ممکن است از بخش‌های مختلف چندین کتاب مرجع باشد، امتحان می‌گیرند واین امرخود می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات فراوانی ‌شود.


دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود: به اعتقاد بنده برای رفع این مشکلات باید گروهی از اساتید مجرب و متخصص دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گردهم آیند و با توجه به نیاز دانشجویان پزشکی کتبی جهت آموزش به دانشجویان پزشکی تالیف کنند تا به صورت واحد از همان کتب به دانشجویان در سراسر کشور تدریس شود.


وی با اشاره به ضعف روش‌های آموزشی در مقطع علوم پایه،تصریح کرد: متاسفانه در سیستمی که درحال حاضر در اغلب دانشکده‌های پزشکی کشور اجرا می‌شود، بین بخش علوم پایه و بالینی ارتباط قوی وجود ندارد در نتیجه اغلب دانشجویان وقتی از علوم پایه وارد دوره بالینی می‌شوند عملا بخش زیادی از محفوظات و معلومات علوم پایه خود را به فراموشی سپرده و در دوره بالینی فقط تجربه کسب می‌کنند.


حقانی ادامه داد: ما در دانشکده پزشکی شاهد این موضوع هستیم که اساتیدی که MD هستند و بعد PhD کسب کرده اند کلاس هایشان با استقبال بیشتری از سوی دانشجویان مواجه می‌شود که به عقیده من دلیلش ارتباط قوی است که این اساتید می‌توانند بین علوم پایه و بالینی ایجاد کنند.


وی با بیان اینکه اکثر اساتید در دانشکده پزشکی بسیار بروز و از لحاظ علمی بسیار قوی هستند، اظهارکرد: به گونه‌ای که برخی اساتید از روی مقالات علمی پژوهشی روز دنیا تدریس می‌کنند، اما از سویی دیگر اساتید معدودی هستند که گویی هیچ رسالتی را برای آموزش صحیح به پزشکان آینده کشور برای خود قائل نیستند.


حقانی افزود: در دنیا امروز زمانی که می‌خواهند به یک دانشجوی پزشکی آناتومی درس دهند برای آموزش از تصاویر سه بعدی استفاده می‌کنند، اما در آناتومی که امروز توسط برخی اساتید به ما در دانشکده پزشکی تدریس می‌شود نه تنها از تصاویر سه بعدی استفاده نمی‌شود، بلکه از تصاویر قدیمی و حتی گاهی اوقات سیاه و سفید استفاده می‌شود که به عقیده من این یک ضعف بزرگ برای دانشکده پرافتخاری چون دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.


دبیر کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این ضعف قطعا از سوی مسوولین دانشگاه نیست، چرا که آنها امکانات بسیار خوبی را برای دانشگاه فراهم کرده‌اند، اما استفاده از این امکانات در جهت تدریس مطلوب به دانشجویان بر عهده اساتید است.



شلوغی کلا‌س‌های در موجب کاهش یادگیری می‌شود


وی ادامه داد: من نمی‌خواهم عملکرد عموم اساتید دانشکده که اکثرا از افراد برجسته علمی کشور هستند را خدشه دار کنم، اما تدریس عده معدودی از افراد اشکالاتی دارد که به عقیده من از یک سو مسوولین باید بر عملکرد اساتید نظارت بیشتری داشته باشند و ازسوی دیگر خود اساتید نیز باید رسالت تربیت یک پزشک متخصص را برای خود قائل باشند.


حقانی با اشاره به تعداد زیاد دانشجویان حاضر در یک کلاس درس، اظهار کرد: تعداد زیاد دانشجو در کلاس قطعا باعث کاهش یادگیری می‌شود و باید اعتراف کنم که بسیاری از دروس حیاتی و مهم ما با کلاس‌های بالای 100 نفر در حال برگزاریست.

کلمات کلیدی: علوم پایه پزشکی، علوم پزشکی، علوم، پزشکی، کاستی‌های آموزش پزشکی، ضعفهای آموزش پزشکی، آموزش پزشکی

آمار بازدید: 313 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image