ارتباط مستقیم با 30671 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش ایران در زمینه تولید علم به جمع 10کشور برتر جهان می‌پیوندد (8 تیر 92)

ایران در زمینه تولید علم به جمع 10کشور برتر جهان می‌پیوندد (8 تیر 92)

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به رشد سریع جایگاه ایران در تولیدات علمی و کسب رتبه‌های برتر در پایگاه‌های علمی معتبر جهانی، گفت: با ادامه سرعت پیشرفت در سال 1404 به جمع 10 کشور برتر علمی می‌پیوندیم.


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد مهدی‌نژادنوری معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: پیش از انقلاب اسلامی تعداد مقالات علمی ایران تنها 500 مقاله بود که این تعداد در سال 2012 به 37 هزارمقاله افزایش یافت و ایران رتبه 17 دنیا از نظر پیشرفت علمی را کسب کرد.

وی افزود: در 6 ماهه اول سال 2013 نیز تعداد 17هزار مقاله علمی از محققان ایرانی در پایگاه بین‌المللی اسکوپوس به ثبت رسیده و ایران در این پایگاه رتبه 15 دنیا را بدست آورده است.

مهدی‌نژادنوری افزود: در میان مقالات منتشرشده در مجلات معتبر جهان در حوزه شیمی بیشترین مقاله را داشته‌ایم همچنین در حوزه فنی مهندسی به خصوص مکانیک، الکترونیک و هوافضا و علوم نو در حوزه نانو، فناوری‌های زیستی و اطلاعات و ارتباطات رتبه بالایی در تولید علم را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سی سال گذشته و از سال 1995 تا سال 2009 سرعت رشد علمی ایران 11.5 برابر دنیا بوده است، گفت: این رشد علمی مدیون ارزش ذاتی اهمیت علم در اسلام و توجه جمهوری اسلامی ایران و تاکیدات مقام معظم رهبری بر علم و همچنین سرمایه گذاری‌های دولت و توسعه زیرساخت‌های ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتراست.

وی ضمن اشاره به نقش پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برای تبدیل فناوری به کالا و خدمات، گفت: پارک‌های علم و فناوری از سال 1381 در کشور به عنوان گزینه مناسب برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان شروع به کار کرده است و در تکمیل چرخه تبدیل علم به فناوری و محصول نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه در تولید علم نگاه کاربردی به علم و نیز حل مشکلات کشور باید مدنظر باشد، گفت: در این خصوص از ابتدا باید نیازهای حال و آینده کشور بررسی شود که در این زمینه توجه به اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور ضروری است.

مهدی‌نژادنوری به تصویب 45 طرح کلان ملی پژوهش و فناوری مورد نیاز حوزه کاربرد و اجرای آن با همکاری دستگاه‌های اجرایی و 52 دانشگاه اشاره کرد و گفت: در سال 1390 با حضور دستگاه‌های اجرایی، این طرح‌ها به تصویب شورای عتف رسیده و در ابتدای 91 اولین بودجه به آنها تعلق گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در رابطه با جایگاه علوم انسانی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی کشور، گفت: ظرفیت حوزه‌های مختلف علوم انسانی در کشور بسیار بالا است و از مجموع 45 طرح کلان ملی، پنج طرح متعلق به حوزه علوم انسانی است، هرچند برای پیشرفت در علوم انسانی هنوز راه طولانی در پیش است.

وی افزود: برای صعود در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اقدامات مهمی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی کشور انجام شده که شورای عالی انقلاب فرهنگی با 10 کار گروه برای تببین برنامه‌های پیشرفت در حوزه‌های علوم انسانی تلاش می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: وزارت علوم با استفاده از ظرفیت نهادهایی نظیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با به کار بستن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای توسعه حوزه‌های پژوهشی و آموزشی علوم انسانی گام برمی‌دارد.

مهدی‌نژادنوری در رابطه با لوازم مورد نیاز رشد علمی کشور تاکید کرد: همانند حماسه سیاسی که دارای چهار رکن در خواست رهبری، حضور مردم، رسانه و دولت بود، پیشرفت علم نیز به این چهار رکن نیاز دارد و رسانه‌ها باید تلاش خود را در این زمینه بیش از پیش انجام دهند.

کلمات کلیدی: 10کشور برتر جهان، 10کشور برتر جهان از نظر علمی، تولید علم، میزان تولید علم در ایران، رتبه جهانی ایران در تولید علم، رتبه علمی ایران

آمار بازدید: 348 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image