ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه مروری بر تحولات و چشم‌انداز دانشگاه "جندی‌شاپور دزفول" (11 مرداد 92)

مروری بر تحولات و چشم‌انداز دانشگاه "جندی‌شاپور دزفول" (11 مرداد 92)

رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با مروری بر تاریخچه شکل گیری این دانشگاه و رشد شتابنده آن در چهار سال اخیر، از تدوین طرح جامع دانشگاه برای تبدیل شدن به دانشگاه جامع خبر داد و با ابراز گلایه مندی از اعتبارات سال 92 دانشگاه به عنوان پایین‌ترین رقم اعتباری بین دانشگاه‌های خوزستان، آن را مایه تاسف خواند.




دکتر علی محمد آخوند علی با حضور در ایسنا در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران - منطقه خوزستان، با گلایه از لعتبار سال 92 دانشگاه، گفت: رشد بودجه تمام دانشگاه‌های استان به استثنای دانشگاه جندی شاپور دزفول نسبت به سال گذشته مطلوب بوده است، گویی هرکس بیشتر تلاش کرده است باید تنبیه شود.



وی در خصوص اهم رویدادها، اقدامات و تلاش‌های انجام شده در جهت شکل‌گیری این دانشگاه از پیش از انقلاب تاکنون، به جلسه معاونان وزارت علوم و برخی از روسای دانشگاه‌ها در حدود 2، سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این جلسه زمانی که پتانسیل‌های منطقه شمال خوزستان را برای توسعه آموزش عالی مطرح کردم، معاون آموزشی وزارت علوم عنوان کرد از سال 1335 قرار بود دانشگاه دزفول راه‌اندازی شود.



وی افزود: طرح این موضوع از سوی معاون آموزشی وزارت علوم نشان می‌دهد، کارشناسان وزارت علوم در آن زمان پتانسیل‌های منطقه شمال خوزستان را شناخته بودند، به طور مثال این منطقه با داشتن سه رودخانه بزرگ کشور(کارون، دز و کرخه) مرکز پتانسیل آب کشور است و در قدیم هم مبنای سکونت و توسعه جوامع بشری، نزدیکی به پتانسیل‌های آب بوده است به طوری که شهرهایی همچون دزفول، شوشتر، شوش و تمدن‌های دیگر مانند ایلام و اندیمشک همه در اطراف رودخانه‌های پرآب شکل گرفته‌اند.



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با تاکید بر این که پتانسیل‌های موجود باید جدا از مسایل قومیتی دیده شود، خاطرنشان کرد: افراد بسیاری در دزفول شهید و ساختمان‌های زیادی تخریب شد، موشک بارانی که صدام در دزفول انجام داد، در هیچ جای دیگر نکرد. برخی شهرها در دوران جنگ تحمیلی به طور کامل تخریب شدند، اما این تخریب زمانی بود که شهر به طور کامل تخلیه شده بود. دزفول این گونه نبود و شهر در حالی تخریب شد که مردم در خانه‌های خود حضور داشتند و این بیانگر رشادت و تعصب ملی مردم این منطقه در برابر کشور، دین، آیین و ... است.



وی افزود: با توجه به پتانسیل‌های منطقه، حدود سه، چهار سال پیش در حضور معاونان وزیر علوم مطرح کردم اگر به عقب برگردیم و فرض کنیم هیچ دانشگاهی در کشور وجود ندارد و بخواهیم در نقطه‌ای از کشور نخستین دانشگاه را تاسیس کنیم، چه شاخص‌هایی باید تعریف شود که مکانی دارای استعداد و پتانسیل ایجاد یک دانشگاه است؟



وی افزود: بزرگترین دانشگاه‌های کشور در تهران قرار گرفته‌اند اما تهران چه پتانسیل‌هایی دارد که این دانشگاه‌های بزرگ در آنجا واقع شده است؟ از سوی دیگر چه آرزوهایی ایجاد کرده است؟ زمانی که پسر یا دختری از شرق یا غرب کشور برای کسب درجه علمی بالا به پایتخت می‌رود، به دلیل آن که تمام امکانات و بسترهای فرهنگی برای او فراهم نیست و از سوی دیگر خانواده هم در کنارشخص حضور ندارد، آرزوها و مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌شود. از سوی دیگر تمرکز جوانان با استعداد کشور در دانشگاه‌های تهران طی سالیان متمادی باعث تورم امکانات، استعدادها و اعتبارات در یک نقطه کشور می‌شود، زیرا بیشتر این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به شهر خود باز نمی‌گردند. پس کشور چگونه باید ساخته شود؟



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با بیان اینکه در روند توسعه تهران به شکل کنونی غالبا دانشگاه‌ها مرکز جذب استعدادها و پتانسیل‌های انسانی بوده‌اند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها پزشک، متخصص، مهندس و ادیب تربیت و در نهایت این افراد بستر ارایه خدمات به یکدیگر را فراهم کرده و تمرکز ایجاد می‌شود در نتیجه پایتخت توسعه می‌یابد؛ در حالی که این بر خلاف تمرکز زدایی است.



آخوندعلی به تاریخچه پیش از انقلاب دانشگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: از قبل از انقلاب به عنوان چند شاخه و زیر مجموعه دانشگاه شهید چمران (جندی شاپور سابق) یک شاخه جنوبی در خرمشهر و یک شاخه شمالی در دزفول تعریف شده بود، البته پیش از راه‌اندازی دانشگاه شهید چمران، در ملاثانی یک موسسه آموزشی در زمینه کشاورزی فعالیت می‌کرد که پس از راه‌اندازی دانشگاه جندی شاپور سابق در اهواز این موسسه به تدریج تضعیف شد. در نهایت در طرح جامع توسعه آموزش عالی در خوزستان پیش از انقلاب این شاخه‌های اقماری تعریف شد، سال 56 تعدادی دانشجو به طور موقت برای شاخه شمالی پذیرش شد و حدود 10 مربی هم برای توسعه آن بورس کردند، اما این حرکت با شتاب بسیار کمی برای شاخه شمالی آغاز شد.



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: همچنین در همین زمان زمینی به مساحت حدود 100 هکتار روبروی مرکز تحقیقات صفی آباد فعلی توسط سازمان آب و برق خوزستان برای توسعه شاخه شمالی تخصیص داده شد. در واقع پیش از انقلاب مسئولیت تخصیص زمین برای مراکزی که نیاز به توسعه داشتند، با سازمان آب و برق خوزستان بود که برای توسعه آموزش عالی در دزفول هم این 100 هکتار زمین را تخصیص داد، اما با وجود آن که این حرکت از سال 56 کلید خورد با پیروزی انقلاب متوقف شد و هیچ گونه کار عملی انجام نشد.



وی ادامه داد: در سال 67-66 سرپرستی برای شاخه درفول از سوی دکتر کاظم پور رییس وقت دانشگاه شهید چمران تعیین شد که سختی و حجم بالای کار پس از چند ماه منجر به استعفای وی شد و مدیریت این شاخه به عنوان دومین فرد پس از انقلاب به بنده واگذار شد که آن زمان کارشناس بودم و با توجه به اصرار نماینده وقت دزفول و افراد دیگر این مسئولیت را پذیرفتم، اما با توجه به اینکه جنگ تازه تمام شده و فراغتی حاصل شده بود، در آزمون سراسری کارشناسی ارشد خارج از کشور شرکت کرده و پذیرفته شده بودم و از این موضوع کسی اطلاع نداشت؛ در نهایت علی‌رغم میل باطنی با حکم دکتر کاظم پور پس از پایان جنگ تحمیلی به عنوان سرپرست شاخه شمالی منصوب شدم.



وی همچنین با اشاره به ایفای نقش در تشکیل جهاد دانشگاهی در دانشگاه شهیدچمران، افزود: پس از تشکیل جهاد دانشگاهی مربیانی که در شاخه دزفول بودند هم یک واحد جهاد دانشگاهی تشکیل دادند. تشکیل جهاد دانشگاهی از سوی این مربیان مقدمه‌ای شد برای آن که این مربیان به اهواز بیایند و دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران آن زمان را تشکیل دهند.



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول ادامه داد: در واقع اگر این اتفاق نمی‌افتاد اکنون دزفول یا جندی شاپور غیر از آن چیزی بود که امروز است و قطعا چیز دیگری بود زیرا همان 10 نفر که پیش از انقلاب برای توسعه آموزش عالی در دزفول بورس شده بودند و اکنون نیروهای ورزیده و آماده بکار بودند همگی با کمک دانشگاه شهید چمران به اهواز آمدند که خدمتی برای دانشگاه شهید چمران کردند، اما این اتفاق برای دانشگاه جندی شاپور دزفول میمون نبود.



آخوند علی تصریح کرد: با این اتفاق ساختمان‌هایی که اطراف دزفول و اندیمشک برای شاخه شمالی استفاده می‌شد، بعدها در اختیار سپاه و جهاد سازندگی قرار گرفت و در نهایت این ساختمان ها در دوران جنگ به محل تخلیه اجساد شهدا تبدیل شد، پس از آن با توجه به آن که توسعه آموزش عالی در دزفول آغازی به آن معنا هم نداشت، عملا اتفاقی برای آموزش عالی دزفول رخ نداد و تقریبا کارها متوقف شد. این در حالی بود که هنوز تعداد محدودی کارمند در آنجا حضور داشتند.





ماجرای به تملک در آوردن زمین دانشگاه




وی با اشاره به راه‌اندازی شاخه شمالی در حدود سال 67-66 و هم زمان با پایان جنگ تحمیلی، اظهارداشت: هنگامی که علی‌رغم میل باطنی مسئول ساماندهی به اوضاع شاخه شمالی شدم، چند رشته کاردانی در آنجا راه‌اندازی و تعدادی مربی به صورت سهمیه‌ای بورس شد. همچنین بعضی آزمایشگاه‌ها راه‌اندازی و بازسازی اولیه‌ای در سایت فعلی جندی شاپور انجام شد، البته باتوجه به محدودیت زمین، امکان توسعه آن وجود نداشت.



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: همچنین ساختمان آن جزو ساختمان‌های کشت و صنعت‌ها بود و سازمان آب و برق خوزستان بر اساس قوانین موجود آن را تملک و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده بود، در نتیجه رییس اداره کشاورزی وقت با توجه به تقاضای افرادی از دانشگاه پیش از انقلاب این کار را آغاز و با پیروزی انقلاب با امضای فرماندار، حاکم شهر و رئیس اداره کشاورزی وقت دزفول به تملک شاخه شمالی درآمد.



آخوندعلی همچنین به پیدا شدن مدعیانی برای این ملک اشاره و تصریح کرد: بعدها معارضانی روی این ملک ایجاد شد که با توجه به مستندات موجود توانستیم تملک آن را برای دانشگاه ثابت کنیم. از سوی دیگر حدود 100 هکتار زمین هم در صفی آباد توسط سازمان آب و برق در اختیار شاخه شمالی قرار گرفته بود و هنگامی که سال 67 مسئولیت آن را بر عهده گرفتم، در نخستین اقدام وضعیت این 100 هکتار را پیگیری کردم که مشخص شد این 100 هکتار با تصمیم هیاُت واگذاری زمین به تعداد حدود 40-50 قطعه زمین کشاورزی تقسیم و در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گرفته است. آن زمان این قطعات در مرحله صدور سند قرار داشت و نزدیک بود این 100 هکتار از مالکیت دانشگاه خارج شود. در نخستین پیگیری زمین از دست هیاُت واگذاری خارج و در حیطه دانشگاه قرار گرفت.



وی افزود: در حال حاضر درآمد زمین کشاورزی صفی آباد جزو درآمدهای اختصاصی دانشگاه و پشتوانه‌ای خوب برای توسعه آتی آن محسوب می‌شود.





نگاهی به روند دانشگاه شدن شاخه شمالی دزفول




آخوندعلی خاطرنشان کرد :شاخه شمالی با حدود 17 هکتار زمین و سه، چهار رشته کاردانی در اصل یک آموزشکده بود و حتی یک دانشکده هم نبود. از آن زمان به بعد تا دولت نهم رشد چندانی در شاخه شمالی اتفاق نیفتاد. اندکی قبل از آن سیاست استقلال این شاخه مطرح شده بود و رؤسای دانشگاه شهید چمران به دلیل معضلات این شاخه‌ها درصدد جداکردن آن‌ها بودند تا بتوانند اعتبارات مستقلی برای آن‌ها جذب کنند. در واقع علت عدم رشد این شاخه‌ها، وابستگی به دانشگاه مادر بود و به دلیل آن که دانشگاه مادر مشکلات خود را داشت طبیعتا شاخه‌ها هم از این مشکلات بی تاُثیر نبودند.



وی با اشاره به طرح سیاست هم ترازی دانشگاه‌ها در دولت نهم، افزود: باتوجه به این طرح در جهت تمرکز زدایی و توسعه آموزش عالی در کشور کارهای خوبی انجام شد و توسعه کمی و تا حدودی کیفی در آموزش عالی اتفاق افتاد. با آغاز طرح همترازی دانشگاه‌ها در نهایت این شاخه‌ها از دانشگاه مادر جدا و مستقل شدند و بعدها ردیف بودجه مستقل برای آن‌ها اختصاص یافت. در این فاصله رشته‌های موجود شاخه شمالی به کارشناسی تبدیل و در نتیجه بستر تبدیل شدن به مجتمع آموزش عالی برای آن فراهم شد که مجتمع آموزش عالی حد فاصل یک دانشکده تا دانشگاه است.



آخوندعلی ادامه داد: به عبارت دیگر شاخه شمالی از آموزشکده به مجتمع آموزش عالی تبدیل شد، اما ارتقا آن به دانشگاه در دستور کار دولت نهم قرار داشت و آن زمان طرح جامعی برای توسعه مراکز آموزش عالی در کشور وجود داشت که به دنبال آن طرح آمایش علمی مطرح شد. این طرح هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و سپس در سطح وزارت علوم روی آن کار شد و در حال حاضر طرح جامع علمی کشور تدوین شده و آموزش عالی باید به استناد این طرح توسعه یابد.



وی با اشاره به صدور حکم ریاست وی برای مجتمع آموزش عالی دزفول در سال87، خاطرنشان کرد: سال 87 ردیف اعتباری مجتمع تقریبا مستقل شده بود و بعد با پیگیری‌هایی که انجام شد به طور کامل ردیف بودجه مستقل به آن اختصاص یافت. پس از آن موضوع ارتقاء مجتمع به دانشگاه در هیات امنای جنوب غرب مطرح شد؛ در این زمان مجتمع دارای حدود هشت رشته گرایش بود که این رشته‌ها با ابتکار با هم تلفیق و در قالب سه دانشکده عمران و معماری، برق و کامپیوتر و مکانیک و مهندسی شیمی تعریف شد.



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: در نهایت وزیر وقت علوم دولت نهم در جلسه هیات امنا با توجه به دلایل مطرح شده، با ارتقای مجتمع آموزش عالی جندی شاپور به دانشگاه موافقت کرد، اما علی رغم تشکیل سه دانشکده و دستور وزیر، حدود یک سال و نیم طول کشید تا اعضای شورای گسترش برای صدور مجوز دانشگاه قانع شدند، در نهایت در انتهای دوره وزارت دکتر زاهدی، مجوز دانشگاه در 10 تیرماه 88 اخذ شد، البته مشکلات اخذ مجوز دانشگاه تنها به تشکیل سه دانشکده خلاصه نمی شد، بلکه زمین سایت فعلی دانشگاه محدود بود و این اشکال مطرح می‌شد که 18-17 هکتار زمین برازنده دانشگاه نیست و امکان صدور مجوز وجود ندارد.



وی افزود: کاری که در این زمینه انجام شد این بود که تملک حدود 80 هکتار از زمین‌های همجوار وابسته به سازمان آب و برق خوزستان از طریق استانداری در سفر دوم هیات دولت به استان مطرح کرده و توانستیم موافقت هیات دولت برای واگذاری این زمین‌ها به دانشگاه جندی شاپور دزفول را اخذ کنیم.



آخوندعلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 90 تا 100 هکتار زمین به تملک دانشگاه درآمده است؛ در جریان این کار هم تحت شدیدترین فشارها بودم و زمانی که مصوبه هیات دولت را اخذ کردیم، توانستیم ادعا کنیم که یک دانشگاه داشته باشیم.



وی افزود: در این دوره به تناسب، مراکز جذب برای جذب اساتید و توسعه آموزش عالی در دانشگاه‌ها شکل گرفت و دانشگاه جندی شاپور دزفول هم توانست یک مرکز جذب مستقل داشته باشد. در فراخوان‌های متعدد بر اساس برنامه شورای عالی آمایش سرزمین استان، حدود 50 رشته در قالب چندین دانشکده به تصویب رساندیم و بر اساس این سیاست به تدریج رشته‌های جدید در دانشگاه راه‌اندازی و هیاُت علمی موردنیاز جذب می‌شود.



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول تصریح کرد: در واقع بستر اصلی این مصوبات، پتانسیل‌های منطقه از قبیل منابع کشاورزی وسیع، منابع نفت، گاز، آب، مرتع و محیط زیست است و به تبع وجود این پتانسیل‌ها صنعت هم در منطقه به راحتی توسعه می‌یابد، چرا که با توجه به اسناد بالادستی، صنایع بالادستی پتروشیمی، نفت و گاز هم در شمال خوزستان در حال شکل گیری و توسعه است.



وی افزود: در واقع تنها نواحی جنوبی خوزستان دارای پتانسیل نفت و گاز نیستند، بلکه در شمال خوزستان در حال حاضر برخی شرکت‌های چینی در حال اکتشاف نفت هستند، بنابراین بستر توسعه صنعت به ویژه صنایع وابسته به کشاورزی در منطقه فراهم است، زیرا دشت دز قطب کشاورزی کشور است و پتانسیل توسعه کشاورزی در آن درجه یک است؛ متاُسفانه به این مسئله توجه کمتری می‌شود و گمان می کنند به دلیل آن که در ملاثانی یا اهواز دانشکده کشاورزی وجود دارد، کفایت می‌کند، اما مرکز تحقیقات صفی آباد علی‌رغم توسعه‌ای که داشته و کارهای مفیدی که انجام شده است، پاسخگو نیست و باید یک دانشکده کشاورزی در این منطقه ایجاد شود که دانشگاه این کار را در برنامه دارد.



آخوندعلی ادامه داد: با توجه به آن که برنامه‌ریزی برای توسعه آموزشی، راه‌اندازی رشته، جذب استاد و پذیرش دانشجو نیاز به زیرساخت دارد، طرح جامع دانشگاه تعریف و عملیاتی شد، بر اساس پیش‌بینی این طرح، مجوز رشته‌های جدید برای دانشگاه اخذ و بلافاصله دانشجو پذیرش شد به طوری که در حال حاضر 22 رشته در دانشگاه فعال است که نسبت به چهارسال گذشته رشد 110 تا 120 درصدی نشان می دهد، البته به طور مرتب رشته‌های جدید راه‌اندازی می‌شود.



وی افزود: همچنین تعدادی از این رشته‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی است، به طور مثال مهندسی رودخانه سه سال پیش راه‌اندازی شد و مجوز رشته‌های عمران-آب، معماری، مکانیک و برق قدرت هم در مقطع کارشناسی ارشد در این مدت اخذ شد که در نهایت تعداد رشته‌های دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد به پنج رشته رسید.



وی با اشاره به وضعیت هیاُت علمی دانشگاه، تصریح کرد: طی مدت سه تا چهارسال گذشته 124 نفر به عنوان هیات علمی بورس یا استخدام شد که این تعداد از بین بیش از 1500 پرونده گزینش شد، در حالی که مجتمع آموزش عالی دزفول سال 87 دارای 25 عضو هیات علمی بود که بیشتر آن ها مربی پیمانی بوده و تنها دو، سه نفر مرتبه استادیار داشتند که از این نظر نرخ رشد جذب هیات علمی دانشگاه در خوزستان در رتبه نخست است.





کیفیت آموزش در دانشگاه با بالاترین دانشگاه‌های کشور برابری می‌کند




رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول اظهارداشت: همچنین کیفیت آموزش در دانشگاه به گونه‌ای برنامه ریزی شد که با بالاترین دانشگاه‌های کشور برابری می‌کند به طوری که 30 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه به مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های دولتی راه می‌یابند. از نظر جمعیت دانشجویی هم تعداد دانشجویان دانشگاه از حدود 600 دانشجو در پنج سال گذشته به بیش از1700 نفر افزایش یافته است. دانشگاه جندی شاپور دزفول از نظر بومی گزینی هم در شمال خوزستان پرچم دار و پیشتاز بوده است.



وی افزود: زمانی در شورای راهبردی آموزش عالی استان بعضی رؤسای دانشگاه‌ها از پذیرش بومی گزینی اجتناب می‌کردند که این کار کیفیت آموزش را تنزل می‌دهد زیرا با بومی گزینی دانشجو به عنوان نوبت دوم وارد دانشگاه می‌شود و با این کار تخفیفی اعمال می‌شود که دانشجو با رتبه پایین‌تر بتواند به دانشگاه راه یابد. در این جلسه یا ارایه آماری نشان دادم که گاهی دانشجویان دوره شبانه از دانشجویان نوبت اول(روزانه) پیشی می گیرند و بررسی معدل آن‌ها این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد؛ از سوی دیگر گاهی به دلیل نزدن یک سؤال رتبه داوطلب بسیار کاهش می یابد که ضرر آن متوجه استان و دانشجویان استان می‌شد.





50 درصد دانشجویان دانشگاه بومی خوزستان هستند




وی افزود: این دفاع مورد قبول رؤسای دانشگاه‌های استان واقع شد و دانشگاه جندی شاپور دزفول هم در این زمینه پیشتاز شد به طوری که در حال حاضر 50 درصد دانشجویان دانشگاه بومی خوزستان هستند و از این تعداد حدود 30 درصد بومی دزفول هستند که این رقم برای توسعه دزفول بسیار حائز اهمیت است. با پیگیری خوبی که از سوی شورا انجام شد سازمان سنجش برای اختصاص سهمیه غالب بومی در پذیرش دانشجویان نوبت دوم دانشگاه‌های استان مجاب شد و در نتیجه بیش از 80 تا 90 درصد این ظرفیت را دانشجویان خوزستانی اشغال می‌کنند.





وضعیت زیر ساخت‌های عمرانی دانشگاه




آخوندعلی همچنین به تشریح وضعیت زیر ساخت‌های عمرانی دانشگاه پرداخت و گفت: چهارسال پیش تمام زیرساخت‌های موجود دانشگاه به 10 هزار مترمربع نمی‌رسید در حالی که در طول چهارسال گذشته حدود 40 هزار مترمربع فضای جدید ایجاد و سردر در شان دانشگاه احداث شد، البته سر در بزرگ دیگری برای دانشگاه در دست طراحی است. تمام این ساخت و سازها با کمترین اعتبار اما بهترین کیفیت و بالاترین بازدهی به گونه‌ای احداث شد که گویی خیرین در انجام کار وارد شده‌اند، در حالی که هنوز پتانسیل خیرین بکار گرفته نشده است و تنها با صرفه جویی و ابتکارات خاصی این کارها انجام و با تمام توان جهت بهینه سازی اعتبارات، بیشترین و باکیفیت ترین ساختمان ها احداث شد.



وی تصریح کرد: احداث سالن نمازخانه و محوطه خوابگاه برادران با مساحت حدود 500 مترمربع، نمازخانه و سالن مطالعه خوابگاه خواهران به مساحت حدود 400 مترمربع، مجتمع کلاسی شماره2 دانشگاه به مساحت 1 هزار و 600 مترمربع، ورودی دانشگاه شامل سردر، اتاق حراست و ...، نصب سیستم روشنایی و ایجاد فضای سبز اطراف دانشگاه، راه‌اندازی مرکزIT و سایت کامپیوتر دانشگاه با 140 دستگاه کامپیوتر و پهنای باند 10 مگابایت،ساخت سوله ورزشی چند منظوره با مساحت حدود 1600 مترمربع، احداث 2 سلف سرویس جدید مدرن و آشپزخانه به مساحت حدود 2 هزار مربع، ساخت مجتمع کارگاهی آزمایشگاهی مشتمل بر 9 سوله با مساحت حدود سه هزار متر مربع که تعدادی از آن ها مهرماه افتتاح می شوند، از اهم پروژه‌های عمرانی انجام شده در دانشگاه است.



رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: همچنین در حال حاضر مجتمع خوابگاهی دانشگاه با مساحت 10 هزار مترمربع در حال احداث است و فاز دوم دانشکده مهندسی به همراه آمفی تئاتر با زیربنای حدود 4000 متر مربع آماده بهره برداری است؛ احداث دانشکده برق و کامپیوتر، مسجد، استخر، آمفی تئاتر دانشگاه و مهمان سرای اساتید هم در برنامه های عمرانی دانشگاه قرار دارد.



وی افزود: در مجموع این پروژه‌ها با زیربنایی حدود 41 هزار و 700 مترمربع احداث و به بهره برداری رسیده، بخشی در مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد و تعدادی هم در آینده نزدیک بهره‌برداری خواهد شد که در این دوره چهارساله نسبت به تمام سال‌های قبل از آن، رشد حدود 500 درصدی نشان می‌دهد، همچنین سرانه ورزشی از هر متر به ازای چهارنفر با رشد تقریبا 2 برابری به 2.1 متر افزایش یافت، البته در کنار آن محوطه سازی، زیباسازی، توسعه ی فضای سبز و .. هم انجام شده است.





انتقاد رییس دانشگاه جندی شاپور دزفول از تخصیص اعتبارات سال 92




آخوندعلی با انتقاد از تخصیص اعتبارات سال 92 دانشگاه، خاطرنشان کرد: از استانداری و وزارت علوم و همچنین معاونت راهبردی ریاست جمهوری انتظار می رود موضوع اعتبارات دانشگاه در سال جاری را مورد توجه قرار دهند، زیرا اعتبارات 92 دانشگاه از کف کمترین اعتبارات دانشگاه‌های خوزستان پایین تر است و این بسیار مایه تاُسف است زیرا به نظر می‌رسد هرفردی بیشتر تلاش کرده است باید تنبیه شود؛ البته با پیگیری هایی که انجام شد، برنامه بودجه وارت علوم قول دادند اعتبارات پایه دانشگاه را در سال 93 تغییر دهند، اما این کار همه مشکلات 92 دانشگاه را رفع نمی کند.



وی افزود: البته به نظر می‌رسد اشتباهی در این زمینه رخ داده است و اعتبارات جابجا شده است، به هر حال از استانداری انتظار می‌رود با توجه به خدمات دانشگاه در حوزه‌های مختلف برای استان، از اعتبارات استانی عنایت بیشتری به دانشگاه داشته باشد زیرا اعتبارات سال 92 دانشگاه نگران کننده است؛ همچنین مکاتبات و پیگیری‌هایی با معاونت راهبردی ریاست جمهورییانجام شده که لازم است بزودی عملیاتی شود زیرا در دوران انتقال دولت هستیم و اگر شخص دیگری مدیریت دانشگاه را بر عهده بگیرد، دچار مشکل نشود.





طراحی طرح جامع دانشگاه جندی شاپور دزفول




رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول درباره چشم انداز آتی دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر طرح جامع دانشگاه در حال طراحی است اما هنوز مدون و مصوب نشده است؛ همچنین اصلاحات طرح انجام شده و برای تکمیل در دست مشاور است. در این طرح 11 دانشکده، 33 گروه آموزشی و بیش از 45 رشته در مقاطع مختلف برای آینده دانشگاه پیش بینی شده است که در صورت تصویب در هیات امنا به استناد این طرح، توسعه دانشگاه انجام می شود و در پایان این چشم انداز قرار است دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول به یک دانشگاه جامع تبدیل شود.



آخوندعلی اظهار داشت: در این طرح با توجه به نیاز صنعت استان به نیروی انسانی و جذب تمام فارغ التحصیلان این بخش توسعه رشته‌های فنی صنعتی در دستورکار دانشگاه قرار دارد، همچنین برخی رشته‌ها مانند معماری که جزو گروه هنر محسوب می شود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه راه اندازی شده و گروه معماری دانشگاه در خوزستان پیشتاز است به طور مثال نفر اول کنکور دکتری امسال در رشته معماری فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی دزفول بوده است.



وی افزود: در زمینه کشاورزی هم با توجه به این که منطقه قطب کشاورزی کشور است، در آینده سرمایه گذاری می شود. همچنین در کتار رشته های صنعتی در زمینه باستان شناسی مجوز اخذ شده و توسعه این رشته در برنامه دانشگاه است، بنابراین توسعه رشته های کشاورزی، معماری، باستان شناسی و مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و شیمی در تمام گرایش ها در چشم انداز دانشگاه پیش بینی شده است. توسعه رشته های بین رشته ای و علوم پایه به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد دیگر رویکرد دانشگاه است و اخیرا 10 متخصص برجسته در علوم ریاضیات به عنوان هیأت علمی در دانشگاه جذب شده و به زودی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ریاضیات در دانشگاه راه‌اندازی می شود.


کلمات کلیدی: دانشگاه جندی شاپور دزفول، طرح جامع دانشگاه جندی شاپور دزفول، اخبار جدید دانشگاه جندی شاپور دزفول، تعداد دانشجویان بومی دانشگاه جندی شاپور دزفول، کیفیت آموزش در دانشگاه جندی شاپور دزفول، تحولات اخیر دانشگاه جندی شاپور دزفول

آمار بازدید: 256 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image