ارتباط مستقیم با 30676 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی طرح مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی با حسن هاشمی (14 مرداد 92)

طرح مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی با حسن هاشمی (14 مرداد 92)

در نشست دست‌اندرکاران حوزه آموزش علوم پزشکی با وزیر پیشنهادی بهداشت به مشکلاتی چون کمبود اعضای هیات علمی به ویژه در دانشگاه‌های شهرستان‌ها، فاصله تعرفه درمانی بیمارستان‌های آموزشی به واقعیت و محدودیت اعتبارات آموزشی اشاره شد.



به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر بهرام عین‌اللهی معاون آموزشی وزارت بهداشت، اشراف دکتر هاشمی به مسائل و مشکلات آموزشی را مثبت دانست و گفت: کمبود اعضای هیات علمی به ویژه در دانشگاه‌های شهرستان‌ها، مداخله سازمان‌های غیرمرتبط در حوزه آموزشی، دانشجویان انتقالی از خارج به داخل و نبود بودجه آموزشی از جمله مهم‌ترین مشکلات این حوزه بشمار می‌آید.


وی مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDCها) را از نقاط قوت حوزه آموزش خواند و تصریح کرد: سعی شده تا بخشی از امور در وزارتخانه به دانشگاه‌ها واگذار شود که این امر به کاهش حجم کاری در ستاد بسیار کمک کرده است.


در ادامه دکتر محسنی بندپی رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، به ارائه گزارشی از مرکز امور هیات علمی پرداخت و گفت: این مرکز به منظور هماهنگی و ساماندهی امور مربوط به اعضای هیات علمی در سال 86 تشکیل شده و دبیر خانه مستقلی برای جذب، گزینش و استخدام اعضا در وزارتخانه تشکیل داده است.


وی هیات ممیزه و پیگیری ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیات علمی را از وظایف این مرکز خواند و تصریح کرد: توانمندسازی اعضای هیات علمی، تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها، جذب اعضا بر اساس دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت فراخوان و سالی دو بار از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.


در ادامه دکتر ملک‌زاده رییس پژوهشکده گوارش و کبد ضمن تبریک به دکتر هاشمی و تقدیر از قبول این مسئولیت سنگین، موفقیت این دولت را بسیار برای کشور و نظام کلیدی دانست و گفت: بنده نسبت به گزارشات ارائه شده، دیدگاه متفاوت‌تری دارم و معتقدم اگر تعرفه درمانی بیمارستان‌های آموزشی به واقعیت نزدیک شود، بسیاری از مشکلات بخش آموزش نیز حل خواهد شد.


وی با بیان اینکه برای تقویت و توانمندسازی اساتید در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی مشخص و مدونی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: گاهی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بسیار ضعیفند و بزرگ‌ترین ظلمی که می‌توان به جامعه کرد، تربیت پزشکان کم سواد است، چرا که این افراد هم به مردم و هم به سیستم آسیب می‌رسانند.


پس از آن دکتر محققی معاون سابق آموزشی وزارت بهداشت، تقویت و تحول در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی را مهم‌ترین ضرورت در بخش آموزش دانست و تصریح کرد: نیازسنجی و تعدیل سیاست پذیرش دانشجو، داشتن الگوی توسعه هدفمند و مهار از توسعه بی‌رویه، هم راستایی علوم پایه و بالینی، تقویت نقش مدیران گروه‌ها و گروه‌های آموزشی ضعیف از جمله مواردی است که باید در آموزش مدنظر قرار گیرد.


وی همچنین رفع کاستی‌های سند آمایش سرزمینی و اجرای این برنامه را راهگشای برخی مشکلات این حوزه خواند.



محدودیت اعتبارات و نبود مدل مشخص تعامل وزارت بهداشت با دانشگاه‌ها از دیگر مشکلات حوزه آموزش


همچنین دکتر جلیلی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بی ثباتی در نظام تصمیم گیری در وزارت بهداشت را موجب تسری آن به دانشگاه‌ها دانست و اظهارداشت: بی ثباتی آفت مهمی در تصمیم گیری است و شاید تدوین برنامه‌های کلان و بلند مدت در وزارت بهداشت می‌تواند کمک کننده باشد.


وی محدودیت منابع و اعتبارات و نبود مدل مشخص تعامل وزارت بهداشت با دانشگاه‌ها را از دیگر مشکلات حوزه آموزش خواند و تاکید کرد: وزارت بهداشت باید مشخص نماید که تا چه حد می‌خواهد استقلال دانشگاه‌ها را به رسمیت بشناسد.


در ادامه دکتر شاه حسینی، با بیان اینکه مشکل بودجه همواره از عمده مشکلات سنتی بخش های مختلف بهداشت و درمان بوده و هست، خاطر نشان کرد: برای رفع این مشکل باید از ظرفیت های مختلف کشور خصوصا NGO ها در راستای حل مشکلات استفاده نماییم. در صورتیکه از روشهای جدید استفاده نکنیم، این بن بست ها همواره وجود خواهد داشت.


وی تبعیض بین رشته ها و درآمدهایشان را موجب کاهش انگیزه برخی از پزشکان دانست و تاکید کرد: اگر در بخشهای آموزشی و پژوهشی نوآوری نداشته باشیم، محال است که بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم از این رو لازم است تیمی اقتصادی در کنار وزیر بهداشت به رصد کردن راهکارهایی برای درآمد زایی بپردازد.


پس از آن دکتر احمدی رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت به ارائه گزارشی از مرکز خدمات آموزشی پرداخت و گفت: ادغام آموزش پزشکی با نظام سلامت همواره یکی از افتخاراتمان بوده و آموزش پزشکی را پاسخگوی نیازهای حوزه سلامت می‌دانیم، در حالی که در عمل هرگز چنین اتفاقی رخ نداده و نوعا انفکاکی در این حوزه ها وجود دارد.


وی معاونت آموزشی وزارت بهداشت را دارای بالاترین بار مراجعه دانست و افزود: تمرکز زدایی از جمله سیاست‌های پیگیری شده در ستاد بوده که حدودا اختیارات 14 فرآیند را به دانشگاه‌ها واگذار کرده‌ایم و این مسئله رضایت‌مندی ارباب رجوع را نیز در پی داشته است.



تدوین شناسنامه برای دانشکده‌های دندانپزشکی


دکتر فاضل دبیر شورای داندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت نیز به تاسیس دانشکده‌های دندانپزشکی بر اساس سند آمایش اشاره کرد و تاسیس پردیس بین‌الملل آنها را موجب کمک مالی به این دانشکده‌ها دانست.


وی از تدوین شناسنامه برای دانشکده‌های دندانپزشکی خبر داد.



گسترش دانشگاه‌ها مبتنی بر استانداردهای موسسه‌ای و نظام مند


سپس دکتر سید منصور رضوی دبیر شورای عالی برنامه ریزی، برنامه ریزی را امری تخصصی، تیمی، و مشاوره‌ای خواند و تاکید کرد: متاسفانه این مسئله تخصصی گاهی کاملا سلیقه‌ای می شود و اصلاح آن بر عهده وزارت بهداشت است.


وی خواستار گسترش دانشگاه‌ها مبتنی بر استانداردهای موسسه‌ای و نظام مند شد و اظهار داشت: دروس عمومی کلیه رشته‌ها یکسان و غیرقابل تغییر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می‌شود و این در حالیست که گاهی باید دروس عمومی متناسب با رشته‌ها تغییر کند.


پس از آن دکتر حسینی، با بیان اینکه انتظار نداریم تمامی مشکلات یک شبه حل شود و تنها حرکت مثبت در جهت حل مشکلات امیدوار کننده خواهد بود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم از بکارگیری انجمن‌های علمی در اداره برخی امور نگرانی نداشته باشید. نزدیک به 150 انجمن علمی در کشور وجود دارد که می‌توانند بازوی بسیار قوی برای وزارت بهداشت باشند و بسیاری از امور را بر عهده گیرند.


در ادامه دکتر حسین کشاورز، بر لزوم رعایت قوانین و مقررات برای هر دو حوزه وزارتخانه و دانشگاه‌ها تاکید کرد و افزود: باید زمینه‌های لازم برای استقلال دانشگاه‌ها فراهم شود و برخی امور حداقل به چند دانشگاه بزرگ واگذار شود.


وی توجه به آموزش مجازی، اعتباربخشی بین‌المللی و بازنگری در برنامه پزشک عمومی را از ضروریات دانست و گفت: برنامه آمایش سرزمینی که سیاست‌های کلی آن از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، می‌تواند فشارهای محلی و تقاضای مردم برای ایجاد دانشکده‌ها را کاهش دهد.


سپس دکتر وجدانی، از مهم‌ترین مشکلات وزارت بهداشت را تصمیمات یک شبه و کارشناسی نشده عنوان کرد و همچنین خواستار ارتقاء علمی آزمایشگاه‌های موجود در بیمارستان‌ها شد.


دکتر بهادری استاد پیشکسوت و رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ضمن تاکید بر لزوم استقلال دانشگاه‌ها، گفت: وزارت بهداشت، عهده دار استقلال دانشگاه‌ها نیست، بلکه باید به عنوان ستاد، نقشی نظارتی، ارزشیابی و اعتبار سنجی را داشته باشد.


وی امنیت و سلامت را دو وظیفه مهم دولت‌ها خواند و افزود: دولت باید برای سلامت مردم سرمایه گذاری کند و مسئولیت ایجاد شبکه سلامت و تندرستی را بر عهده گیرد.


در پایان دکتر هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت ضمن قدردانی از حضور کارشناسان و صاحبنظران حوزه آموزش، ابراز امیدواری کرد تا در عمل نیز از همکاری بی‌دریغ اساتید بهره‌مند شود.

کلمات کلیدی: مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی، حسن هاشمی، دانشکده‌های دندانپزشکی، نبود مدل مشخص تعامل وزارت بهداشت، علوم پزشکی

آمار بازدید: 383 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image