ارتباط مستقیم با 30690 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار مروری بر برنامه پیشنهادی میلی منفرد برای وزارت علوم و اظهارنظر درباره دانشگاه احمدی نژاد (21 مرداد 92)

مروری بر برنامه پیشنهادی میلی منفرد برای وزارت علوم و اظهارنظر درباره دانشگاه احمدی نژاد (21 مرداد 92)

برنامه دکتر جعفر میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی علوم که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، دارای بخش های متعددی است که در آن به حوزه های علم و فناوری، اعضای هیات علمی دانشگاهها، دانشجویان، سند چشم انداز و غیره پرداخته است.


به گزارش خبرنگار مهر، در این برنامه در بخش باورها و ارزشهای کلیدی آمده است: دانشگاه‌ها دارای هویتی انسان ساز، ارزشمند و خدامحور هستند و بر این باورم که دانشگاهیان، آموزش، پژوهش و نوآوری همچنین مدیریت در هر سطحی را خدمت، عبادت و افتخار می‌دانند و کار خود را به گونه‌ای سامان می‌دهند که از رشد و تعالی جامعۀ علمی با گرامیداشت کرامت و رشد انسانی دانشگاهیان پاسداری شود.

میلی منفرد در ادامه این برنامه آورده است: باور دارم که دانشگاهیان با آرمانی مشترک، همواره منافع ملی را از منافع دانشگاه و منافع دانشگاه را از منافع خود برتر می‌دانند. هر کنش مدیریتی خرد یا کلان در وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید با سیاست‌های رسمی نظام، قوانین و مقررات و اعتدالگرایی هماهنگ باشد و نباید شأن، جایگاه و استقلال علمی دانشگاه و دانشگاهیان را به هیچ بهایی مخدوش سازد.

در این برنامه به اعتلای اخلاق و معنویت اسلامی و فرهنگ دینی، پایه تولید علم و دانش سودمند و استفاده درست از آن است تاکید شده که دانشگاه‌ها با پرهیز از آفت سیاست زدگی، افزون بر گسترش آموزشهای تخصصی، باید به گسترش اخلاق، معنویت و آزاداندیشی در دانشگاه و جامعه برای تربیت انسانهای فرهیخته و شایسته و دارای دانش پیشرفته و توان کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری بپردازند و به‌ویژه، اخلاق حرفه ای را به شکل برنامه‌ریزی و سازماندهی شده آموزش دهند تا برونداد نظام آموزش عالی، پژوهش و فناوری، افزون بر پیشبرد بهره وری و شکوفایی علمی؛ جامعه دانش بنیان، عدالت محور و برخوردار از انسانهای پاک، آگاه، اندیشمند و ماهر باشد.

تاکید بر رشد و توانمندسازی کشور در علم و فناوری و معنویت از سوی دانشگاه‌ها، بازآفرینی و توسعه نظام آموزشی کشور، روزآمدی متون، محتوا و برنامه‌های آموزشی و درسی دانشگاه‌ها از دیگر نکات این برنامه است.

در این برنامه چشم‌انداز وزارت علوم و دانشگاه‌ها در افق 1396 تعریف شده است که نقش و سازوکارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دستیابی به هدف هایی که دارد، بازآفرینی می‌شوند. دستاورد این بازآفرینی، وزارتی کنشیار، مشتری‌مدار، نتیجه‌مدار، آینده‌نگر، مشارکت‌جو، غیرمتمرکز، پاسخگو، کارا، اثربخش، انعطاف‌پذیر، توان‌افزا، اعتمادآفرین و چابک خواهد بود.

در چشم انداز ترسیم شده تربیت انسانهای فرهیخته و شایسته و دارای دانش پیشرفته و توان کارآفرینی با کاربست دانش روز، هدف است و دانشگاه‌ها در پیشبرد کارآمدی کشور، دفاع از مرزهای اعتقادی ، وحدت و امنیت ملی و صیانت از فرهنگ و هویت ملی و اسلامی در برابر تهاجم فکری و فرهنگی با برنامه‌ریزی و پشتیبانی، برجسته تر و آشکارتر حرکت می کنند.

پس از چشم انداز ترسیم شده، دیدگاه‌ها و برنامه‌های کلیدی در بخش های متعددی از جمله سیاستگذاری و مدیریت، دانشگاه‌ها، استادان، آموزش و پژوهش، توسعۀ علم و فناوری، فناوریهای نو، دانشگاه و جامعه، همکاری و هماهنگی، مشارکت دانشگاهیان، نوآوری و آزاداندیشی، پشتیبانی، کیفیت و ارزیابی، کارآفرینی و اشتغال، اطلاعات و ارتباطات علمی، سنجش و پذیرش دانشجو ، دانشجویان و دانش‌آموختگان، ایثارگران و استعدادهای درخشان بیان شده است.

مروری بر بخش سیاستگذاری و مدیریت: کار مدیران با مشارکت دانشگاهیان و نهادهای بیطرف مانند انجمنهای علمی نظارت می‌شود. جایگاه زنان در مدیریت وزارت علوم و دانشگاه‌ها با احترام به نقش آنان در خانواده، ارتقا و بهبود خواهد یافت. در برنامه کوتاه‌مدت بازنگری در آیین‌نامه‌های کلیدی مانند آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی با همکاری هیات های امنا دانشگاه ها، بازنگری در نهادهای سیاستگذار زیرمجموعه وزارت علوم با هدف افزایش کارایی و اثربخشی.

مروری بر بخش دانشگاه‌ها : کاهش تمرکز در اداره امور دانشگاه‌ها، تلاش برای رفع تبعیض ها میان پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها، همکاری بخش غیردولتی و مردمی و دانشگاه‌های معتبر خارجی در توسعه علم و فناوری با برگزاری دوره‌های مشترک و توسعۀ دانشگاه‌های غیردولتی و شعبه‌های دانشگاه‌های خارجی با نگهداشت کیفیت، مشارکت استادان و دانشگاه‌ها در توسعۀ علمی در جهان و گسترش مرزهای دانش.

مروری بر بخش استادان: برنامه‌ریزی و تخصیص منابع کافی برای توسعه و بالندگی و روزآمدی استادان با مشارکت آنان، افزایش شمار استادان، فراهم شدن زمینه بهبود هرم استادان، رساندن نسبت کل دانشجو به هیأت علمی تمام‌وقت در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی غیردولتی تا پایان سال 96 به حداکثر 40 و در دانشگاه پیام نور به حداکثر 250، همکاری استادان بازنشسته با دانشگاه‌ها، بهبود منزلت و معیشت استادان

مروری بر بخش آموزش و پژوهش: برنامه‌ریزی و مشارکت دانشگاه‌ها در تحول برنامه‌های درسی، روشهای تدریس، روشهای راهنمایی و مشاوره و شیوه‌های یاددهی و یادگیری.

مروری بر بخش توسعۀ علم و فناوری: سیاست وزارت علوم بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی در گسترش دانشگاه‌ها و از سویی به گسترش تحصیلات تکمیلی برای تولید علم سودمند و دانش نوین در کشور، رونق میان‌رشته‌ها و علوم و فناوریهای نوین، گسترش دانشگاه‌ها بر پایه آینده‌نگری و نیازسنجی، آموزش بر پایه پژوهش و فناوری، تأمین نیازهای علمی و فناورانه کشور. مشارکت در دستیابی به جایگاه علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامۀ پنجم توسعه. توسعۀ علوم پایه و پژوهش‌های بنیادی در کنار توسعۀ علوم انسانی و اجتماعی،

مروری بر بخش فناوریهای نو : استفاده بهینه از ظرفیت قانونی همکاری دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه‌ها در آزمایشگاه‌های کاربردی و پیشرفته، رشد تحصیلات تکمیلی به‌ویژه از جنبۀ کیفی، برنامه‌ریزی یکپارچه برای گسترش استانداردها و سازوکارهای تشویقی استادان در راهنمایی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پژوهش‌های دانشجویان. توسعه فناوری اطلاعات در دانشگاه‌ها.

مروری بر بخش دانشگاه و جامعه: نقش ویژه برای انجمنهای علمی، نخبگان و استعدادهای برتر در تصمیم‌سازی وزارت علوم و دانشگاه‌ها، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای آگاه‌سازی مردم از پیشرفتهای علم و فناوری، شناخت مشکلات، افزایش مشارکت مردم، پاسخگویی وزرات علوم و دانشگاه‌ها، هر مدیر در هر مرتبه و مقام باید مسئولیت تصمیمها و کارهای خود را بپذیرد. تشویق پژوهش های پاسخگوی نیازهای کشور.

مروری بر بخش همکاری و هماهنگی: همکاری و هماهنگی وزارت علوم با نهادهای آموزشی و پژوهشی دیگر مانند وزارت بهداشت، فرهنگستانها؛ حوزه‌های علمیه؛ و دانشگاه آزاد اسلامی و با نهادهای قانونگذار و سیاستگذار مانند مجلس شورای اسلامی، به‌ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و مرکز پژوهشها. همکاری، هماهنگی، همراستایی و مشارکت با دستگاه‌های اجرایی دیگر مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ وزارت آموزش و پرورش؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنیاد ملی نخبگان. همکاری با شورایعالی عتف و شورایعالی انقلاب فرهنگی دو نهاد سیاستگذار ملی و فرابخشی. گسترش همکاری دانشگاه‌ها با بخشهای صنعتی و خدماتی دولتی و غیردولتی. همکاری با سازمانهای جهانی مرتبط مانند ، یونسکو، آیسسکو و اتحادیۀ جهانی دانشگاه‌ها.

مروری بر بخش مشارکت دانشگاهیان: وزارت علوم در چارچوب قانون، به آسان سازی شکل‌گیری و کار تشکل‌های سیاسی، صنفی و اسلامی در دانشگاه‌ها همت خواهد گماشت و از مشارکت آنها در کار خود، به‌ویژه در نظارت و تصمیمسازی بهره خواهد برد.

مروری بر بخش نوآوری و آزاداندیشی: گسترش کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و آزاداندیشی، پشتیبانی از آزادی استادان و دانشگاه‌ها در این بخش، نقش ویژه به انجمنهای علمی، برتری در نقش وزارت عتف و دانشگاه‌ها در پیشبرد نظام ملی نوآوری.

مروری بر بخش پشتیبانی: اولویت به پژوهش های کاربردی و پایان دادن به پروژه‌های ناتمام عمرانی، کاهش دغدغه‌های خطرپذیری مالی در پژوهش و نوآوری، ارائه گزارش تکلیف قانونی رشد سالانۀ سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، توسعه نظام اطلاعات مالی و دستاوردهای پژوهشی در وزارت علوم، استفاده از ظرفیتهای قانونی برای توسعۀ شعبه‌های خودگردان دانشگاه‌ها، پشتیبانی از توسعۀ دانشگاه‌ها در کشورهای همسایه .

مروری بر بخش کیفیت و ارزیابی: ارائه نظام جامع و یکپارچۀ پایش کیفیت توسعۀ علم و فناوری، نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، حمایت از 10 دانشگاه برتر، بازنگری نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.

مروری بر بخش کارآفرینی و اشتغال: افزایش اثربخشی بورس ایده و بازار فناوری، استفاده از ظرفیت قانونی گسترش شرکتهای دانش‌بنیان، شرکتهای زایشی، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، بازنگری شیوۀ کارآموزی و کارورزی دانشجویان، ایجاد و توسعه دانشگاه‌های علمی و کاربردی در بخش خصوصی، همکاری با نهادهای مرتبط برای طراحی و اجرای نظام مالکیت معنوی

مروری بر بخش اطلاعات و ارتباطات علمی: پشتیبانی از راه اندازی دانشگاه‌ها، برگزاری آموزشها، انجام طرح‌های پژوهشی، تبادل استاد و دانشجو، پذیرش نمایندگی، پذیرش دانشجوی خارجی، فرصت مطالعاتی و برگزاری و شرکت در همایشهای علمی، بازنگری دریافت مجوز انتشار نشریه‌های علمی از وزارت علوم، افزایش شمار نشریات علمی تا پایان سال 1396، آگاهی از پژوهش‌های پیشین و در حال انجام از یک سو و آگاه سازی دیگران از سوی دیگر با دسترسی روزآمد، آسان و پیوسته، ایجاد نظامی برای تبدیل دستاوردهای علمی و پژوهشی به دانش انباشته و دسترس‌پذیر.

مروری بر بخش سنجش و پذیرش دانشجو : جدایی سنجش از پذیرش، همخوانی میان نیازها و خواست‌های دانشجویان و رشته و دانشگاه محل پذیرش آنها، دسترسی همگانی و عادلانه به آموزش عالی باکیفیت، همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه .

مروری بر بخش دانشجویان و دانش‌آموختگان: افزایش صدور مجوز انجمن‌های دانشجویی، اولویت به رفاه دانشجویان، به‌ویژه جانبازان و معلولان و بی‌سرپرستان، افزایش پوشش وامهای دانشجویی، بهبود تغذیه، استانداردسازی خوابگاه‌ها، بهبود سلامت، افزایش پوشش بیمه، کاربست روش‌هایی مانند وقف و مشارکت بخش غیردولتی برای بهبود رفاه دانشجویان، واگذاری هر سال حداقل 20 درصد از خدمات رفاهی دانشجویان به بخش غیردولتی، توسعه برنامه‌های غیردرسی مانند ورزش، تفریح و سرگرمی. بازنگری در ارتباط هرچه بیشتر با دانش‌آموختگان، پشتیبانی مالی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور با همکاری وزارت امور خارجه،

مروری بر بخش ایثارگران: بکارگیری ظرفیتهای قانونی برای ادامه تحصیل ایثارگران و به‌کارگیری آنان در دانشگاه‌ها و تامین ظرفیتهای تازهای برای پشتیبانی از رشد علمی آنان.

مروری بر بخش استعدادهای درخشان: جایگاه ویژه برای استعدادهای درخشان در سیاست‌گذاری های وزارت علوم، شناسایی استعداد درخشان به منظور کاهش شتاب مهاجرت نخبگان و بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور یا استفاده از توان علمی و آمد و شد آنان به کشور.

مروری بر بخش کارکنان : تلاش برای پذیرش و گزینش کارکنان و مدیران اجرایی با هدف شایسته‌سالاری، بازطراحی آیین نامه استخدامی کارکنان غیرهیئت علمی دانشگاه‌ها با کمک هیات های امنا.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در اظهارنظری درباره تاسیس دانشگاه ایرانیان متعلق به محمود احمدی نژاد گفته است که به طور حتم این دانشگاه باید مسیر قانونی خود را در چارچوب مقررات طی کند که در این صورت قطعا از آن حمایت خواهیم کرد.

وی توسعه علمی دانشگاه‌ و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور را از مهمترین اولویت های کاری خود خواند و افزود: بدون‌شک تمام سعی خود را انجام خواهم داد تا محیطی آرام و پرنشاط برای توسعه علمی کشور فراهم کنم.

کلمات کلیدی: برنامه پیشنهادی میلی منفرد، دانشگاه احمدی نژاد، دکتر جعفر میلی‌منفرد، وزیر علوم، بخش های متعدد برنامه دکتر میلی منفرد

آمار بازدید: 331 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image