ارتباط مستقیم با 30730 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش راه‌اندازی تونل باد مدار باز در دانشگاه صنعتی اصفهان (21 مرداد 92)

راه‌اندازی تونل باد مدار باز در دانشگاه صنعتی اصفهان (21 مرداد 92)

تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود.


مهدی نیلی مجری پروژه تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با تأکید بر اهمیت توسعه رشته‌های هوافضا در استان اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع هوایی کشور، گفت: توسعه چنین رشته‌های مهم و کاربردی نیازمند بهره‌گیری از امکانات تجربی و آزمایشگاهی است و تونل باد از زیرساخت‌های لازم برای توسعه علم آیرودینامیک به عنوان یکی از زیرشاخه‌های رشته هوافضا است.

وی با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه هوافضا و ارتباط مناسب این دانشگاه با صنایع مختلف فعال در این بخش، افزود: با توجه به عدم وجود تونل باد صنعتی در استان اصفهان و انجام بخش قابل توجهی از آزمون‌های تجربی صنایع و مراکز تحقیقاتی مربوطه در دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها، تجهیز و راه‌اندازی این تونل ضمن کمک به رفع برخی نیازهای صنعتی، پیشبرد اهداف صنایع هوافضا و ارتقای سطح علمی این دانشگاه را به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، بهره‌گیری از انرژی مهم باد به عنوان یک منبع ارزشمند در چشم‌انداز انرژی کشور را مستلزم دسترسی به تونل باد برای طراحی توربین‌های بادی دانست و گفت: تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان با برخورداری از ابعاد و مشخصه‌های فیزیکی مناسب، بستری مناسب به منظور انجام نیازهای تست آیرودینامیکی مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های گوناگون است.

نیلی اضافه کرد: روند ساخت تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1367 آغاز شده بود و به دلایل مختلفی تاکنون به بهره‌برداری نرسید که به دنبال تصویب طرح پژوهشی تکمیل و تجهیز این تونل باد، تأمین تجهیزات به روز برای انجام تست‌های آیرودینامیکی و راه‌اندازی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به امکان انجام تمام تست‌های استاتیکی نیروئی، تست‌های دینامیکی نظیر پیچینگ و پلنجینگ، تست‌های آشکار سازی جریان و فلتر در این تونل باد تصریح کرد: اجرای تمام آزمایش‌های آیرودینامیکی پژوهشی و صنعتی در محدوده سرعت 20 تا 200 کیلومتر بر ساعت از ویژگی‌های تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان است.

مجری پروژه تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: علاوه بر این ویژگی‌ها به زودی امکان انجام آزمایش‌های PIV با استفاده از این تونل نیز میسر می‌شود.

نیلی به اقدامات صورت گرفته به منظور تعمیر، تجهیز و راه‌اندازی این تونل اشاره کرد و گفت: بازرسی فنی و اصلاح بخش‌های مختلف فن و موتور، کاهش نویز و ارتعاشات بدنه، طراحی و ساخت محفظه آزمون و دیفیوزر خروجی، نصب توری و لانه‌زنبوری و افزایش کیفیت جریان، راه اندازی سیستم اندازه گیری سرعت سنج سیم داغ و سیستم اندازه گیری PIV ، راه اندازی بالانس استاتیکی، طراحی و ساخت دستگاه آلفا مکانیزم شش درجه آزادی و خرید تجهیزات اندازه گیری بروز از جمله اقدامات صورت گرفته به منظور ارتقای تونل باد دانشگاه صنعتی اصفهان برای بهره برداری در حیطه‌های علمی و صنعتی است.

وی ایجاد مهم‌ترین بسترها به منظور انجام تحقیقات در حوزه آیرودینامیک تجربی و ارائه نتایج آزمایش‌های تجربی در رساله‌های تحصیلات تکمیلی را از دیگر امتیازات راه‌اندازی تونل باد در دانشگاه صنعتی اصفهان برشمرد و افزود: هم اینک تیمی 10 نفره از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال انجام فعالیت در این حوزه مهم و کاربردی هستند که به تدریج بر تعداد این محققان نیز افزوده می‌شود.

نیلی گفت: با انجام اقدامات نهایی در زمینه تجهیز و انجام آزمایش‌های مربوطه، این تونل باد تا یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی، تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان دارای طولی معادل 11 متر و ارتفاعی بیش از سه و نیم متر است که در شمال غربی دانشگاه و در پژوهشکده علوم وفناوری زیر دریا واقع شده و امکان ایجاد سرعتی معادل 200 کیلومتر بر ساعت در اتاق آزمونی با مقطع 90 در 90 سانتیمتر مربع و طول دو متر را دارد.

کلمات کلیدی: دانشگاه صنعتی اصفهان، اخبار جدید دانشگاه صنعتی اصفهان، تحقیق و پژوهش در دانشگاه صنعتی اصفهان، تونل باد مدار باز، تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان، مشخصات تونل باد مدار باز دانشگاه صنعتی اصفهان

آمار بازدید: 282 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image