ارتباط مستقیم با 30714 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار فارغ‌التحصیلان بدهکار جریمه می‌شوند/رشد ۴ برابری منابع صندوق رفاه طی ۳ سال گذشته (19 شهریور 92)

فارغ‌التحصیلان بدهکار جریمه می‌شوند/رشد ۴ برابری منابع صندوق رفاه طی ۳ سال گذشته (19 شهریور 92)

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در سال ۸۹ میزان منابع صندوق رفاه دانشجویان در لایحه بودجه ۴۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۲ به ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده است.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، کیوان مرادیان رئیس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری خود برای تشریح برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان برای سال تحصیلی جدید گفت: خوشبختانه در بحث جذب منابع تلاش‌هایی صورت گرفت و در حال حاضر صندوق به مرحله‌ای رسیده که میزان منابع 180 میلیارد تومان است و با توجه اعتبار 40 میلیارد تومانی سال 89، اعتبار این صندوق رشد 4 برابری داشته است.

وی افزود: عمده بخش‌های درآمدی صندوق از بازپرداخت‌های وام‌ها و اجاره بهای خوابگاه‌هاست که با توجه به ایجاد سازوکارهای جدید برای پیگیری بازپرداخت‌ها، منابع به صورت جدی‌تری از قبل به صندوق باز می‌گردد.

مرادیان با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه اعتبار دانشجویی برای اختصاص وام‌های دانشجویی در سال جاری خاطرنشان کرد: مصوبه ابلاغ اعتبار وام دانشجویی 6 شهریورماه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و این مسئله از دهم شهریور ماه برای دانشگاه‌ها و دانشجویان قابل رویت بود و بر این اساس دانشگاه قبل از ورود دانشجو به دانشگاه در سال جدید از منابع خودش آگاه است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با تشریح مشکلات صندوق رفاه در زمینه‌های کمبود بودجه در سال‌ گذشته تصریح کرد: در فروردین ماه سال گذشته به دلیل مشکلات بودجه‌ای 73 میلیارد تومان وام شهریه از طرف خزانه به صندوق پرداخت نشد، همان زمان ما این مبلغ را محاسبه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این مبلغ وام دانشجویی 138 هزار دانشجوست.

وی افزود: این مسئله در آن زمان رسانه‌ای نشد و صندوق به تنهایی این مسئله را مدیریت کرد تا هیچ خروجی منفی به وجود نیاید و این یعنی صندوق در حال حاضر به ثباتی رسیده و در ادامه راه نیازمندهای حمایت بیشتر دولت است. امسال نیز شرایط طوری مدیریت شده که مشکلی در زمینه‌های ارائه تسهیلات به دانشجویان پیش نیاید و این درحالی است که هنوز بودجه دولت قطعی نشده است.

مرادیان در ادامه گفت: در لایحه سال 92 تغییراتی بوجود آمده و برخی مسئولیت‌ها در زمینه‌های ارائه تسهیلات از دوش صندوق برداشته شده است. بر این اساس ما یارانه‌ای برای تغذیه به دانشگاه‌ها نمی‌دهیم و این یارانه از طریق بودجه سایر منابع به دانشگاه‌ها اعطا می‌شود.

مرادیان در ادامه تاکید کرد: در بحث غذا مقرر شده که دانشجو حداکثر 15 درصد هزینه غذا را پرداخت کند که این مبلغ حداکثر است و در بسیاری از مواقع دانشجو ژتون غذا را با مبلغ 10 درصد از هزینه تمام شده تهیه می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته باید به این موضوع توجه شود که گاهی اوقات مبلغ کم غذا باعث می‌شود تا دانشجو اهمیتی به ژتون رزرو شده ندهد و از غذای دانشگاه استفاده نکند این درحالی است که دانشگاه با رزرو دانشجو مجبور به پرداخت هزینه به پیمانکار است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به موضوع دانشجویان بدهکار، اذعان داشت: گاهی این بحث بوجود می‌آید که رسانه‌ها از لفظ دانشجوی بدهکار استفاده می‌کنند اما باید بگوییم ما در این زمینه فشاری به دانشجو وارد نمی‌کنیم و در حقیقت بدهی‌ها مربوط به فارغ‌التحصیلان بدهکار است.

وی افزود: در حال حاضر 513 هزار نفر از دانش‌آموختگان بدهی‌های مربوط به وام‌های دانشجویی خود را پرداخت نکرده‌اند که مبالغ بدهی این فارغ‌التحصیلان در مجموع به حدود 160 میلیارد تومان می‌رسد که تأخیر در پرداخت‌ها عمدتا مربوط به 15 تا 20 سال پیش است.

مرادیان در ادامه گفت: تاخیرهای طولانی قطعا با جریمه روبرو می‌شود و سقف این جریمه‌ها تا 12 درصد کل مبلغ است که هیئت امنا این سقف را برای کسانی که بیش از 5 سال بدهی معوقه دارند، در نظر گرفته است. البته کف این جریمه‌ها 4 درصد است که این 4 درصد برای کسانی است که کمتر از 5 سال بدهی خود را به دانشگاه پرداخت نکرده‌اند.

مرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: بجز مبحث جریمه‌ها ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌ها رسیده که بر اساس آن مهلت مدارک موقت یک سال در نظر گرفته می‌شود.

مرادیان خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در رابطه با وام‌های دانشجویی وجود دارد این است که بعضا برخی از دانشگاه‌ها وام شهریه را از صندوق دریافت می‌کنند اما سر موقع آن را به دانشجویان اعطا نمی‌کنند و از دانشجو می‌خواهند مبلغ را پرداخت کند و وام شهریه بعدا برای او داده شود. در این زمینه از دانشگاه‌ها تقاضا داریم اجازه دهند دانشجو از این وام استفاده کند و در کمال صداقت این حق را برای دانشجویان قائل باشند.

وی افزود: به طور متوسط ظرفیتی حدود 150 تا 200 هزار نفر برای پرداخت‌های وام دانشجویی در نظر گرفته‌ایم و برای ثبت‌نام وام دانشجویی تا پایان مهرماه به دانشجویان زمان داده‌ایم. هدف ما از در نظر گرفتن این زمان بر این اساس است که ثبت‌نام‌ها بیشتر از این عقب نیافتد و ابلاغ اعتبارها تا آبان‌ماه صورت بگیرد.

مرادیان با اشاره به عدم افزایش وام دانشجویی نسبت به سال گذشته تاکید کرد: میزان وام نسبت به سال‌های گذشته تغییری نداشته و هدف ما برای سال جدید افزایش کمّی تعداد وام‌گیرندگان بوده است به همین دلیل ما میزان وام شهریه را افزایش ندادیم و به دنبال این بودیم که دانشجویان بیشتری بتوانند از تسهیلات وام دانشجویی برخوردار شوند.

وی افزود: اما هدف ما برای بهمن ماه افزایش میزان وام برای کل تعداد متقاضیان وام است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به میزان پرداخت تسهیلات در طول سال‌‌های گذشته، گفت: ما در سال 91، 265 میلیارد تومان انواع تسهیلات را پرداخت کردیم و هدف ما برای مهرماه سال جاری اعطای تسهیلات بر مبنای 300 میلیارد تومان است که باید بگوییم قطعا 35میلیارد تومان افزایش تسهیلات نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. با این حال به دنبال رساندن این افزایش بین 50 تا 100 میلیارد تومان هستیم.

وی افزود: در سال گذشته حدودا 315 نفر وام‌گیرنده در دو ترم تحصیلی داشتیم، اما در سال جدید اعطای وام بر مبنای 400 هزار نفر پیش خواهد رفت که در هر ترم این وام به 200 هزار نفر پرداخت می‌شود.

مرادیان در ادامه گفت: خواهش ما از دانشگاه‌ها این است که در زمینه پرداخت وام‌ها حتما اولویت‌بندی‌ها را رعایت کنند و بدانند دانشجویان شاغل در اولویت پرداخت وام نیستند، ما در سال گذشته در این زمینه‌ها به تذکرات کتبی و شفاهی اکتفا کردیم اما امسال برخوردها جدی‌تر خواهد بود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه صحبت‌های خود اشاره‌ای به معقوله اجاره بهای خوابگاه‌های غیر دولتی داشت و در این باره گفت: ظرفیت ما برای اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دولتی محدود است بر همین اساس طبق مسئولیتی که برنامه پنجم توسعه بر دوش‌مان گذاشته در زمینه خوابگاه‌ها مقوله برون سپاری را اجرا کرده‌ایم.

وی افزود: در این مقوله اعطای مدیریت خوابگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد، اما نظارت و امورات ضوابطی همچنان بر عهده وزارت علوم و خوابگاه‌ها خواهد بود.

مرادیان در ادامه گفت: تشکیل تعاونی خوابگاه‌داران غیر دولتی اقدامی در این خصوص بوده که بر اساس آئین‌نامه این تعاونی اداره کل ناجا نیز بر روند اداره خوابگاه‌ها نظارت دارند و بر اساس تفاهم‌نامه امضاء شده بین تعاونی خوابگاه‌ داران غیر دولتی و ناجا شرایطی لحاظ شده که فعالیت‌ خوابگاه‌‌های دولتی کاملا قانونی و مورد تایید دانشگاه‌ها باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین قوانین این است که به هیچ‌وجه خوابگاه نباید ساکنین غیر دانشجو داشته باشد.

مرادیان با اشاره به تعداد خوابگاه‌های غیر دولتی موجود تصریح کرد: در حال حاضر 232 خوابگاه غیر دولتی در صندوق رفاه پرونده دارند و این یعنی تعاونی خوابگاه‌داران شرایط آنها را بررسی کرده‌اند اما مجموعه درخواست‌های موجود در تعاونی 387 مورد است که 165 مورد مجوز قطعی گرفته‌اند.

وی افزود: مهلت این مجوزها یکساله است و ما به دنبال ادامه تمدیدهای یکساله برای ارزیابی سال به سال این خوابگاه‌ها هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه گفت: طبق برنامه‌ها حدود 40 هزار ظرفیت خوابگاهی جدید نیز در حال بررسی است و ما به دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های غیر دولتی امتیازهایی هم می‌دهیم.

وی افزود: یکی از این امتیازات ارائه شام یارانه‌ای به دانشجویان ساکن در این خوابگاه‌هاست. همچنین در هر ترم وام مسکن 500 هزار تومانی به دانشجویان پرداخت شده است که با توجه به اجاره بهای حدود 100 هزار تومانی ماهیانه اعطای وام مسکن با مبلغ 500 هزار تومان مبلغ خوبی در این زمینه است.

مرادیان با اشاره به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان برای ظرفیت‌های جدید در بخش خصوصی اذعان داشت: ظرفیت دیگر در این زمینه این است که بخشی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در محوطه‌های وسیع دانشگاهی اقدام به احداث ساختمان‌هایی برای خوابگاه‌ها می‌کنند و کنترل‌ها بر عهده دانشگاه‌ها است. این سرمایه‌گذاران پس از تکمیل ساختمان‌ها به مدت 15 تا 30 سال به دانشگاه خدمات می‌دهند و پس از آن ساختمان تحویل دانشگاه داده می‌شود.

وی افزود: این طرح در شهرهایی مثل ارومیه، بیرجند و سبزوار به شکل پایلوت انجام شده و خوشبختانه نتایج خوبی هم از آن گرفته‌ایم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به مقوله بیمه تکمیلی، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته به دنبال بیمه تکمیلی دانشجویان هستیم و برای این بیمه‌ها شرط‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: بر این اساس مبلغ 5 میلیون تومان برای جراحی‌های خاص، 3 میلیون تومان برای جراحی‌های عمومی، 300 هزار تومان برای موارد پاراکلینیکی شامل فیزیوتراپی‌ها و 200 هزار تومان برای آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم. همچنین مبلغ 10 میلیون تومان برای بیمه حوادث منجر به فوت و 3 میلیون تومان برای حوادث نقص عضو در نظر گرفته‌ایم.

مرادیان در ادامه گفت: امسال به دنبال این هستیم که قطعا از پوشش دندان‌پزشکی و عینک تا سقف 200 و 100 هزار تومان برخوردار باشیم. هرچند باید تاکید کنیم که این بیمه مربوط به دانشجویانی است که بیمه پایه را داشته باشند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: تا به حال با هیچ شرکت بیمه مشترکی قرارداد محدود امضاء نکرده‌ایم و بر این مبنا هر شرکتی که ضوابط ما موافق باشد، می‌تواند با صندوق رفاه دانشجویان همکاری داشته باشد.

وی تاکید کرد: با این حال هر دانشجو اگر به هر دلیلی نتوانست حق بیمه خودش را پرداخت کند به اندازه یک سال به وی وام بیمه تکمیلی تعلق خواهد گرفت.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در پایان تاکید کرد: با همین روند پیشرفت صندوق به ادامه حمایت‌های دولت امیدوار هستیم و پیش‌بینی‌مان بر این است که با ادامه این روند در سال 95 استقلال صندوق رفاه دانشجویان را از اتکا به منابع دولت جشن بگیریم.

کلمات کلیدی: فارغ‌التحصیلان بدهکار، جریمه فارغ‌التحصیلان بدهکار، میزان جریمه فارغ‌التحصیلان بدهکار، منابع صندوق رفاه، وام، وام دانشجویی، عدم افزایش وام دانشجویی

آمار بازدید: 290 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image