ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه خارجی تاکید بانک جهانی بر لزوم افزایش دانشجویان زن افغان (20 شهریور 92)

تاکید بانک جهانی بر لزوم افزایش دانشجویان زن افغان (20 شهریور 92)

«بانک جهانی» از دولت افغانستان درخواست کرد که سهمیه ثبت‌نام زنان را در دانشگاه‌های این کشور افزایش دهد.




به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بانک جهانی در گزارش اخیر خود درباره وضعیت آموزش عالی در افغانستان اعلام کرد: در حال حاضر در این کشور، زنان تنها 19 درصد از کل جمعیت دانشجویان را تشکیل می‌دهند که به رغم افزایش شمار کلی دانشجویان در افغانستان ‌در مقایسه با دهه گذشته، شاهد کاهش شمار دانشجویان زن در مقابل دانشجویان مرد در این کشور هستیم.



این گزارش می‌افزاید: افزایش نرخ ثبت‌نام از زنان در دانشگاه‌ها، اولویت اصلی توسعه آینده آموزش عالی است. از سال 2002 تا 2012 میلادی، تعداد کل دانشجویان حاضر در مقطع آموزش عالی افغانستان با رشد بیش از سه برابر به حدود 150 هزار نفر رسیده است. ضمن اینکه شمار دانشجویان زن نیز طی این مدت افزایش یافته اما این افزایش نسبت به دانشجویان مرد کندتر بوده است. بنابراین نسبت دانشجویان زن نسبت به دانشجویان مرد از 30 درصد در سال 2002 میلادی به 19 درصد در سال 2012 میلادی سقوط کرده است.



به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلد نیوز، «شهیر نثاری»، مشاور ارشد وزیر علوم افغانستان و مسئول هماهنگی دولت افغانستان در برنامه تقویت آموزش عالی بانک جهانی دراین‌باره گفت: در کنار ضعف در زیرساخت‌های مناسب، پایین بودن نرخ ثبت‌نام از زنان در دانشگاه‌های افغانستان، منشاء اجتماعی و امنیتی دارد.



در عین حال «هرشا آتوروپان»، کارشناس آموزش در بانک جهانی گفت: دولت افغانستان می‌بایست زیرساخت‌های دانشگاه‌ها را بهبود دهد و تدابیری را اتخاذ کند تا اطمینان و امنیت زنان دانشجو بیشتر شود.



وی به ویژه دولت این کشور را مکلف کرد تا با احداث خوابگاه‌های دانشجویی ایمن، ضمن کاهش زمان سفرهای دانشجویان، امنیت دانشجویان دختر را افزایش و خطرات پیش روی آنها را به حداقل برساند.



همچنین در خلال برنامه «تقویت آموزش عالی» در افغانستان (SHEP) با کمک 70 میلیون دلاری بانک جهانی، ضمن بازسازی زیرساخت‌های دانشگاه‌ها و سیستم اداره آنها، سیستم اطمینان کیفیت دوره تحصیلات کلیه دانشگاه‌ها اصلاح شده است.


کلمات کلیدی: بانک جهانی، لزوم افزایش دانشجویان زن افغان، افزایش دانشجویان زن افغان، دانشجویان زن افغان

آمار بازدید: 346 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image