ارتباط مستقیم با 30670 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه غیر انتفاعی ادعای ورشکستگی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و افزایش روزانه آنها (6 آبان 92)

ادعای ورشکستگی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و افزایش روزانه آنها (6 آبان 92)

دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی که روزگاری قرار بود باری از دوش دولت بردارند هم اکنون به یکی از معضلات و چالش‌های دولت بدل شده‌اند.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، این مؤسسات می‌گویند مشکل مالی داریم و در شرف ورشکستگی هستیم. می‌خواهند ظرفیت دانشجویی و دامنه فعالیت دانشگاه پیام‌نور و علمی کابردی محدود شود تا متقاضیان ادامه تحصیل بین عدم ادامه تحصیل و رفتن به موسسات غیردولتی غیرانتفاعی یکی را انتخاب کنند.

معتقدند دانشگاه آزاد به واسطه قوانین و مصوباتی که توانسته است از مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی بگیرد شرایط رقابت عادلانه را از آنها سلب کرده است.

ادعا می‌کنند شهریه‌ها پایین است و اگر شهریه‌ها بالا برود وضعشان خوب می‌شود. وقتی وزارت علوم می‌خواهد کیفیت را بالا ببرند پاسخ می‌دهند به ما مثل دولتی‌ها از پول نفت بدهید، ولی نمی‌گویند با چه حساب و کتابی وارد آموزش عالی شده‌اند که حالا پول نفت طلب می‌کنند.

وزارت علوم می‌گوید کشور از نظر تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی اشباع شده است. با این وجود همچنان ماشین مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم برای تاسیس موسسات جدید کار می‌کند.

قانونی به عنوان انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مجلس تصویب می‌شود ولی اسامی صاحبان موسسات آموزش عالی غیردولتی به صورت راز کما فی السابق باقی می‌ماند، حتی دانشجویان بسیاری از این موسسات نمی‌دانند صاحبان موسسه محل تحصیل آنها چه کسانی هستند. فقط می‌دانند که اصلا به آنها ربطی ندارد! جسته گریخته رسانه‌ها دولتمردانی که موسسه آموزش عالی غیردولتی دارند را نام می‌برند. برخی هم برای اینکه در صورت اعلام اسامی مشکلی پیش نیاید، مجوز را به نام اعضای خانواده خود می‌گیرند. گویی داشتن موسسه آموزش عالی غیردولتی جرم یا گناه است.

والدین می‌گویند توان مالی کافی برای پرداخت شهریه را ندارند ولی به خاطر آینده فرزندانشان حاضرند از تمام مایملکشان بگذرند و امکانات ادامه تحصیل آنها را فراهم کنند. ولی چه کنند که بعضی وقتها مایملکی در کار نیست تا از آن گذشت.

وزارت علوم می‌گوید از موسسات آموزش عالی غیردولتی حمایت کرده و جلوی دوره‌های حضوری دانشگاه پیام نور را خواهد گرفت، ولی با دانشجویان و خانواده‌هایشان که اول هر ترم باید شهریه را پرداخت کنند در حد سرتکان دادن، همراهی می‌کند.

صندوق رفاه می‌گوید اعتبارات کافی برای پرداخت وام شهریه را ندارد و همین وام‌های کنونی را هم با کلی دوندگی تامین می‌کند. ادعا می‌کند آنهایی که قبلا وام شهریه گرفته‌اند و آن را بازپرداخت نکرده‌اند، تقصیر کارند و به جای اینکه راهکاری قانونی برای وصول مطالبات خود از مجلس طلب کند، طرح لیزینگ لپ تاپ را برای دانشجویان در اولویت قرار می‌دهد.

کلمات کلیدی: ادعای ورشکستگی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، موسسات آموزش عالی، ورشکستگی موسسات آموزش عالی

آمار بازدید: 397 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image