ارتباط مستقیم با 30559 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار آموزش مجازی نظر رییس دانشکده مجازی علوم‌ پزشکی تهران درباره ورود آموزش مجازی به رشته‌های علوم‌ پزشکی (8 آذر 92)

نظر رییس دانشکده مجازی علوم‌ پزشکی تهران درباره ورود آموزش مجازی به رشته‌های علوم‌ پزشکی (8 آذر 92)

رئیس دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه گسترش آموزش‌های مجازی نیازمند ارائه امکانات زیر ساختی به این بخش است، گفت: تخصیص امکانات به بخش آموزش‌های مجازی علوم پزشکی به نوعی سرمایه‌گذاری است.




دکتر کاویانی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با بیان اینکه ارائه آموزش‌ مجازی در حوزه آموزش‌های علوم پزشکی امر نوپایی است، تصریح کرد: در حال حاضر ورود دنیای مجازی به بخش آموزشی در دنیا نیز امر جدید محسوب می‌شود، با این حال در ایران نیز مثل سایر کشورهای دنیا این روند مجازی شدن در حال گسترش است، اگرچه ممکن است این روند رو به رشد سرعت کمتری نسبت به برخی کشورهای پیشرفته داشته باشد.



وی با اشاره به اینکه روند مجازی شدن آموزش پزشکی در کشور در حال گسترش است در این باره، اظهار کرد: معاونت آموزشی بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور تلاش می‌کنند، آموزش مجازی را در دانشگاه خود گسترش دهند، البته این آموزش‌های مجازی ممکن است در قالب مدیریت و سازمان‌ ایجاد شود و لزوما این گسترش به معنای ایجاد دانشکده مجازی علوم پزشکی نیست.



کاویانی با اشاره به اینکه این تصور که رشته‌های پزشکی عموما شامل آموزش‌های بالینی می‌شود و قابلیت ارائه به شکل مجازی را ندارد صحیح نیست، اظهار کرد: آموزش پزشکی به شکل مجازی الزاما به این معنی نیست که عمل جراحی و یا خدمات بالینی به شکل مجازی آموزش داده می‌شود، بلکه بسیاری از بخش‌های آموزش پزشکی بالینی نیست و علاوه بر آن در حال حاضر علم به میزانی پیشرفت کرده است که پزشکان از راه دور بیماران را جراحی می‌کنند، اما در نهایت این انسان است که کار عمل جراحی را انجام می‌دهد نه ماشین.





بارزترین اثر استفاده از آموزش‌های مجازی افزایش قدرت تحلیل و حل مسئله در دانشجویان رشته پزشکی است




رئیس دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر نقش آموزش‌های مجازی در افزایش قدرت تحلیل و حل مسئله برای دانشجویان، خاطر نشان کرد: اگرچه آموزش مجازی نمی‌تواند، در برخی حوزه‌های بالینی ورود یابد، اما با این حال بارزترین اثر استفاده از آموزش‌های مجازی افزایش قدرت تحلیل و حل مسئله در دانشجویان رشته پزشکی است.



وی با اشاره به اینکه در کنار مزیت‌هایی که آموزش مجازی دارد در مقایسه با آموزش حضوری مشکلاتی نیز وجود دارد، تصریح کرد: در آموزش مجازی تعامل و حس ارتباط کمتری بین دانشجو و استاد وجود دارد، با این حال فراهم آمدن امکان آموزش از راه دور می‌تواند، فرآیند آموزش علوم پزشکی را برای افرادی که توان حضور در کلاس‌های حضوری را ندارند، فراهم کند.



کاویانی با تاکید بر اینکه آموزش‌های مجازی در اغلب موارد نمی‌تواند جایگزین آموزش‌های بالینی باشد، تصریح کرد: با این وجود این آموزش‌ها روند آموزش‌های بالینی را تسهیل کرده و از طرفی نیاز به حضور فیزیکی در کلاس را کاهش می‌دهد و یا بهره وری دانشجو را در آموزش‌های بالینی افزایش داده و قدرت تحلیل و تفکر وی را بالا می‌برد.



وی با بیان اینکه در حال حاضر در دانشکده مجازی علوم پزشکی دانشجویان آموزش‌های خود را از طریق شبکه مجازی دریافت می‌کنند، گفت: این دانشجویان تنها جهت حل مسئله و یا شرکت در امتحان و دفاع از پایان نامه به استاد مراجعه می‌کنند، البته دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند با استادان ملاقات حضوری داشته باشند.



رئیس دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر آموزش‌هایی که به صورت مجازی در این دانشکده داده می‌شود شامل رشته‌های بین رشته‌ای و یا رشته‌هایی است که به طور کامل امکان ارائه به صورت مجازی را دارد، ادامه داد: یکی از این آموزش‌ها شامل بازآموزی پزشکان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی است که آموزش مجازی امکان استفاده از این آموزش‌های ضمن خدمت بدون لزوم ترک محل کار را ایجاد کرده است.





گسترش آموزش مجازی در رشته‌های علوم پزشکی نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است




وی با تاکید بر اینکه گسترش آموزش مجازی در رشته‌های علوم پزشکی نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه است، اظهار کرد: معرفی یک رشته جدید در دانشکده مجازی به امکانات و منابع بیشتری نسبت به دانشکده‌های حضوری نیازمند است، با این حال هزینه در این بخش به معنای سرمایه گذاری است.



کاویانی در این باره افزود: امکاناتی که در دانشکده مجازی ارائه می‌شود مخصوص یک رشته نیست، بلکه تمام رشته‌ها و دانشجویان را در بر می‌گیرد، بنابراین نسبت به دانشکده‌های حضوری هزینه کمتری دارد و می‌تواند به نوعی صرفه جویی در هزینه باشد.



وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه اینترنتی در کشور پاسخگوی نیازهای آموزش مجازی است، گفت: البته کشور ما از نظر سرعت و امکانات مجازی با استانداردهای جهانی فاصله دارد، با این حال حدود 60 یا 70 درصد نیازهای آموزش مجازی را تامین می‌کند.



رئیس دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه گسترش آموزش‌های مجازی نیازمند بهبود وضعیت شبکه اینترنت در کشور است، خاطر نشان کرد: این بهبود کیفیت اینترنت نیز جزو نیازهای زیر ساختی گسترش آموزش‌های مجازی است و لازم است برای بهبود این شرایط اینترنت در تمام نقاط کشور دردسترس باشد.



وی همچنین ضمن ابراز امیدواری از گسترش روز افزون آشنایی دانشجویان و حتی مردم عادی از دنیای مجازی، تصریح کرد: با توجه به این میزان ضریب استفاده و آشنایی از اینترنت با برنامه‌ریزی بهتر در این زمینه آموزش‌های مجازی گسترش می‌یابد.





جوان بودن آموزش مجازی در علوم پزشکی یکی از بزرگترین محدودیت‌های فعلی گسترش این آموزش‌هاست




کاویانی با بیان اینکه جوان بودن آموزش مجازی در علوم پزشکی یکی از بزرگترین محدودیت‌های فعلی گسترش این آموزش‌ها است، تصریح کرد: نخستین گام برای بهبود این شرایط آن است که دانشگاه علوم پزشکی به دانشکده مجازی و آموزش‌های مجازی باور داشته باشد.



رئیس دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه توجه بیشتر دانشگاه به دانشکده مجازی باعث افزایش منابع مالی و سخت افزاری در این دانشکده می‌شود، اظهار کرد: لازم است محدودیت در جذب نیروی انسانی در دانشکده مجازی علوم پزشکی کاهش یابد، چرا که رشته‌هایی که در این دانشکده ارائه می‌شوند، اغلب بین رشته‌ای است و به تعامل و همکاری بین استادان و متخصصان رشته‌های مختلف نیازمند است.


کلمات کلیدی: دانشکده مجازی، علوم‌ پزشکی تهران، ورود آموزش مجازی، رشته‌های علوم‌ پزشکی، آموزش مجازی پزشکی

آمار بازدید: 696 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image