ارتباط مستقیم با 30721 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
آموزش زبان یوسفی
تدریس خصوصی زبان بهرامی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس تدریس خصوصی وبلاگ خلاصه درس مبحث انعکاس عقب کشیدن دست انسان

خلاصه درس مبحث انعکاس عقب کشیدن دست انسان

خلاصه درس مبحث انعکاس عقب کشیدن دست انسان

با حداقل قیمت در جلسات دو ساعته تدریس زیست شناسی
* شماره تماس : 09058663363 *
"حداقل هزینه به ازای حداکثر ساعت تدریس در هر جلسه"
"جزوات کنکوری جامع و کامل با تست و تمرین"
"تضمین رضایت و یادگیری شاگرد"
----------------------------------------------------------------------
انعکاس عقب کشیدن دست :
پنج دسته نورون از سه نوع در انعکاس عقب کشیدن دست دخالت دارند که شامل:
1- یک دسته نورون حسی: دندریت بلند آن میلین¬دار و از ریشه پشتی وارد نخاع می¬شود و جسم سلولی آن در ریشه¬ی پشتی نخاع (گره نخاعی) قرار دارد و آکسون کوتاه آن میلین¬دار و از طریق ریشه پشتی وارد نخاع می¬شود. پس از تحریک نورون حسی از پایانه¬های آکسونی آن استیل کولین ترشح می¬شود. آکسون نورون حسی با دو نوع نورون سیناپس برقرار می¬کند (نورون رابط تحریکی و نورون رابط مهاری). با انتقال پیام عصبی از نورون حسی، کانال¬های دریچه¬دار سدیمی هر دو نوع نورون پس سیناپسی باز می¬شود و در هر دو نوع نورون پس سیناپسی (نورون رابط تحریکی و نورون رابط مهاری)، پتانسیل عمل ایجاد می¬شود.
2- نورون رابط تحریکی (تحریک¬کننده نورون حرکتی ماهیچه دوسر بازو): در ماده خاکستری نخاع قرار دارد و فاقد میلین است. توسط نورون حسی تحریک می¬شود و با باز شدن کانال¬های دریچه¬دار سدیمی، در آن پتانسیل عمل ایجاد می¬شود. از انتهای آکسون رابط تحریکی نوعی انتقال دهنده¬ی عصبی (به نام استیل کولین) آزاد می¬شود که این انتقال دهنده¬ی عصبی، باعث باز شدن کانال¬های دریچه¬دار سدیمی نورون پس¬سیناپسی (نورون حرکتی عضله دو سر جلو بازو) می¬شود. انقباض ماهیچه دوسر بازو ایزوتونیک است چون انقباض ماهیچه در صورتی ایزوتونیک (با کشش ثابت) است که طول ماهیچه تغییر کند.
3- یک دسته نورون حرکتی ماهیچه دو سر جلو بازو: دندریت¬های کوتاه و منشعب و فاقد میلین دارد. جسم سلولی و دندریت¬های آن در ماده¬ی خاکستری نخاع قرار دارد، ولی آکسون آن بلند و میلین¬دار است و توسط نورون رابط تحریک می¬شود. آکسون این نورون از ریشه¬ی شکمی خارج می¬شود و از انتهای آکسون آن استیل کولین آزاد می¬شود که سبب انقباض عضله¬ی دوسر جلوی بازو می¬شود.
4- نورون رابط مهاری (مهار¬کننده نورون حرکتی ماهیچه سه¬سر عقب بازو): فاقد میلین است و در ماده خاکستری نخاع قرار دارد و دندریت¬های کوتاه و منشعب دارد. این نورون توسط نورون حسی تحریک می¬شود. نورون رابط مهاری تحت تأثیر ناقل عصبی که از نورون حسی آزاد شده، کانال¬های دریچه¬دار سدیمی خود را باز می¬کند. با رسیدن پتانسیل عمل به انتهای آکسون، از پایانه¬ی آکسون نورون رابط مهاری نوعی انتقال دهنده¬ی عصبی به نام GABA آزاد می¬شود که این انتقال دهنده¬ی عصبی، مانع باز شدن کانال¬های دریچه¬دار سدیمی نورون پس¬سیناپسی (حرکتی سه¬سر) می¬شود. در نتیجه نورون حرکتی ماهیچه سه¬سر عقب بازو مهار می¬شود.
5- یک دسته نورون حرکتی ماهیچه سه¬سر عقب بازو: که جسم سلولی آن در ماده¬ی خاکستری نخاع است. دندریت¬های کوتاه و منشعب دارد و آکسون بلند آن از ریشه¬ی شکمی نخاع خارج می¬شود. نورون حرکتی سه¬سر عقب بازو توسط نورون رابط مهاری، مهار می¬شود. چون کانال دریچه¬دار سدیمی آن باز نشده¬اند، در آن پتانسیل عمل ایجاد نمی¬شود. بنابراین، استیل کولین آزاد نمی¬شود و انتقال دهنده¬ی عصبی آزاد نمی¬شود.
در انعکاس عقب کشیدن:
1- نورون حسی با دو نوع نورون ارتباط دارد یکی نورون رابط تحریکی و دیگری نورون رابط مهاری
2- نورون رابط تحریکی و مهاری در داخل ماده خاکستری نخاع قرار دارند و فاقد میلین هستند. بنابراین، سرعت هدایت آن¬ها کم است و در MS آسیب نمی¬بینند. نورون رابط تحریکی و مهاری هر کدام با دو نوع نورون ارتباط دارند و هر دو توسط نورون حسی تحریک می¬شوند و در هر دو پتانسیل عمل ایجاد می¬شودو از هر دو انتقال دهنده¬ی عصبی آزاد می¬شود. در جابجایی یون¬ها در دو سوی غشای نورون پس¬سیناپسی
3- نورون رابط تحریکی، با دو نوع نورون ارتباط دارد. نورون پیش¬سیناپسی آن حسی و نورون پس¬سیناپسی آن حرکتی دوسر است.
4- رابط مهاری، با دو نوع نورون ارتباط دارد. نورون پیش¬سیناپسی آن حسی و نورون پس¬سیناپسی آن حرکتی سه¬سر است.
5- نورون رابط تحریکی و مهاری و انتهای آکسون نورون حسی و دندریت و جسم سلولی نورون¬های حرکتی در داخل ماده خاکستری نخاع است.
6- در این انعکاس جسم سلولی و دندریت نورون¬هایی که در ماده خاکستری نخاع قرار دارد، یعنی داخل سیستم عصبی مرکزی قرار دارد، شامل: الف) نورون رابط تحریکیو رابط مهاری ب) نورون¬های حرکتی دو¬سر جلو بازو و نورون حرکتی سه¬سر عقب بازو است.
7- در این انعکاس انتهای آکسون نورون¬هایی که در ماده¬ی خاکستری نخاع قرار دارد، شامل: الف) نورون حسی و ب) نورون¬های رابط تحریکی و رابط مهاری هستند.
8- در این انعکاس آکسون نورون¬هایی که از ریشه¬¬ شکمی نخاع خارج می¬شوند: نورون¬های حرکتی دو¬سر جلو بازو و نورون حرکتی سه¬سر عقب بازو هستند.
9- در این انعکاس نورون¬هایی که ناقل عصبی آزاد می¬کنند: همه نورون¬ها بجز حرکتی سه¬سر هستند.
10- در همه نورون¬هایی که در انعکاس عقب کشیدن دست نقش دارند، نفوذ¬پذیری غشاء یاخته نسبت به یون¬ها تغییر می¬کند، برای همین پتانسیل الکتریکی آن¬ها تغییر می¬کند.
11- در نورون حسی و حرکتی دوسر بازو و نورون رابط تحریکی و نورون رابط مهاری، به دلیل باز شدن کانال¬های دریچه¬دار سدیمی، پتانسیل عمل ایجاد می¬شود. یعنی پتانسیل غشاء از 70- میلی¬ولت به 30+ میلی¬ولت می¬رسد و از انتهای آن¬ها انتقال دهنده¬ی عصبی آزاد می¬شود. بنابراین، در جابجایی یون¬ها در دو سوی غشای نورون پس¬سیناپسی خود نقش دارند. ولی در نورون حرکتی سه سربازو، چون کانال¬های دریچه¬دار سدیمی باز نمی¬شوند، پتانسیل عمل ایجاد نمی¬شود. برای همین این نورون مهار می¬شود و از انتهای آن انتقال دهنده¬ی عصبی آزاد نمی¬شود.
12- در همه انعکاس¬ها، سلول¬های غیرعصبی (پشتیبان) نقش دارند.
13- نورون حرکتی دوسر و سه¬سر بازو جزء دستگاه عصبی پیکری هستند ولی در این انعکاس فعالیت آن¬ها غیرارادی است. توجه کنید که در انعکاس عقب کشیدن دست نورون¬های دستگاه خودمختار دخالت ندارند.
سیناپس¬ها:
درون نخاع:
1-بین نورون حسی و نورون حرکتی ماهیچه دوسر جلوی بازو
2- بین نورون حسی و نورون رابط
3-بین نورون رابط و نورون حرکتی ماهیچه سه¬سر پشت بازو
خارج از نخاع:
4- بین نورون حسی با ماهیچه¬ای که تحریک می¬شود.
5- بین نورون حرکتی با ماهیچه سه¬سر بازو که فعالیتی ندارد.
---------------------------------------------------------------------------------
تدریس خصوصی و گروهی تضمینی زیست شناسی کنکور، المپیاد، تیزهوشان و تقویتی نظام جدید و قدیم آموزش و پرورش تهران و شهرستان ها. تدریس زیست شناسی در مدارس و آموزشگاه های تهران و شهرستان ها. همراه با جزوه کامل و جامع و تست و تمرین. تضمین یادگیری و رضایت شاگرد. تدریس به طور جامع و با پوشش کامل مطالب کتاب درسی جهت شرکت در کنکور و امتحانات مدرسه. تضمین یادگیری و رضایت شاگرد. تدریس زیست شناسی از پایه تا کنکور، تقویتی، تیزهوشان و المپیاد، با حداقل 10 سال سابقه تدریس در آموزشگاه ها و مدارس کشور، تدریس خصوصی توسط مدرس مجرب زیست شناسی، مدرک تحصیلی دکتری تخصصی ph.D، تضمین یادگیری و رضایت شاگرد، بهترین دبیر زیست شناسی کشور، تدریس روان و شیوا به همراه آزمون و مشاوره تحصیلی، مدرس مقاطع تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم نظام جدید آموزش و پرورش.
*تلفن تماس: 09058663363*
دکتر مشرفی (مدرس و دبیر زیست شناسی)
تلفن همراه 09058663363
-------------------------------------------------------------------------
خلاصه درس مربوط به انعکاس عقب کشیدن دست انسان را می توانید از لینک زیر دریافت نمایید:

برای دانلود فایل خلاصه درس مبحث انعکاس عقب کشیدن دست انسان کلیک کنید (حجم فایل: 104 کیلو بایت)
آمار بازدید: 18501 بار