ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی تأثیر نوبت کاری در ناراحتی‌های گوارشی

تأثیر نوبت کاری در ناراحتی‌های گوارشی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در بسیاری از مطالعات مشخص شده که نوبت کاری می‌تواند سبب ناراحتی‌های گوارشی و کاهش کمیت و کیفیت خواب شود.

سمیه رحیمی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: لزوم ارائه خدمات 24 ساعته در شبانه روز در شغل پرستاری مانند بسیاری از مشاغل دیگر اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از مطالعات مشخص شده که نوبت کاری می‌تواند سبب ناراحتی‌های گوارشی و کاهش کمیت و کیفیت خواب شود.

با اشاره به انجام مطالعه‌ای بر روی 326 پرستار نوبتکار بیمارستان‌های علوم پزشکی کرمان، اذعان داشت: این مطالعه با هدف بررسی ارتباط کیفیت خواب و شیوع علائم ناراحتی‌های گوارشی و دیگر علل مرتبط با آن صورت گرفت.

رحیمی‌مقدم اضافه کرد: از بین افراد شرکت کننده دراین مطالعه 134 نفر پرستار نوبتکار، 25 نفر پرستار روزکار ثابت و 167 نفر نیز کارمند دانشگاه علوم پزشکی کرمان بودند.

91.2 درصد از پرستاران دارای کیفیت خواب نامطلوب بودند

وی به نتایج حاصل از این مطالعه اشاره کرد و افزود: 91.2 درصد از پرستاران بیمارستان و 79.6 درصد از کارمندان دانشگاه دارای کیفیت خواب نامطلوب هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور متذکر شد: این مطالعه نشان داد مشکلات گوارشی همانند کاهش اشتها، سوء هاضمه، حالت تهوع و ترش کردن معده در بین پرستاران نوبت کار و روزکار و کارمندان دانشگاه اختلاف معناداری وجود داشت.

رحیمی‌مقدم ادامه داد: همچنین بین کیفیت خواب و مشکلات گوارشی ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که پرستارانی که کیفیت خواب پایین‌تری دارند از اختلالات گوارشی بیشتری رنج می‌برند.

وی یادآور شد: نوبت کاری سبب ایجاد مشکلاتی از قبیل کاهش کیفیت خواب و ایجاد ناراحتی‌های گوارشی در پرستاران شده بود و افرادی که کیفیت خواب پایین تری داشتند مشکلات گوارشی بیشتری نیز داشتند.

لزوم حمایت‌های خانوادگی و سازمانی از نوبتکاران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطر نشان کرد: بنابراین با انجام تدابیری از جمله انتخاب افراد مناسب برای اشتغال در نظام نوبتکاری، برنامه کاری منظم واصولی، حمایت‌های خانوادگی و سازمانی از نوبتکاران اتخاذ کرد تا اثرات زیانبار نوبتکاری تقلیل یابد.

آمار بازدید: 171 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image