ارتباط مستقیم با 30950 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار سایر اخبار بررسی برطرف‌سازی ماتی تصویر در عکس‌های دیجیتال

بررسی برطرف‌سازی ماتی تصویر در عکس‌های دیجیتال

کارگاه آموزشی بررسی روش‌های دکانولوشن در بازسازی تصاویر دیجیتال و حذف ماتی با هدف معرفی انواع روش‌های برطرف سازی ماتی تصویر در عکس های دیجیتال در دانشکده فنی و مهندسی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، علی مصلح مدرس کارگاه آموزشی واحد علوم و تحقیقات، گفت: امروزه تصویربرداری به واسطه دوربین‌های دیجیتال و تلفن همراه بسیار رونق پیدا کرده است و برخی از این تصاویر گرفته شده به دلایلی ممکن است دارای کیفیت مناسبی نباشد.

وی با بیان اینکه متحرک بودن سوژه عکاسی یا لرزش دست و دوربین از جمله عواملی است که در کاهش کیفیت تصویر گرفته شده تأثیرگذار است، افزود: تصویر ایجاد شده بواسطه این دلیل دارای ماتی تصویر (Motion blur) است و برای برطرف کردن این ماتی تصویر روش‌های مختلفی وجود دارد.

وی افزود: ابتدایی‌ترین روش برای برطرف کردن این ماتی تصویر ، استفاده از پایه دوربین و ثابت کردن آن است که در بسیاری از مواقع مخصوصا زمان عکسبرداری توسط تلفن همراه ، پایه دوربین وجود ندارد.

وی اضافه کرد: روش دیگر استفاده از یک قطعه مکانیکی است که در دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود ولی درتلفن همراه و دوربین‌های معمولی کمتر از این قطعه مکانیکی استفاده می‌شود.

مصلح اظهار داشت: بهترین روشی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، حذف و برطرف کردن ماتی تصویر پس از عکسبرداری توسط نرم افزارها است.

وی با اشاره به اینکه هدف این کارگاه بررسی روش‌های دکانولوشن در بازسازی تصاویر دیجیتال و حذف ماتی است، افزود: این روش یکی از انواع روش‌هایی است که امروزه برای برطرف سازی ماتی تصویر مورد توجه قرار گرفته و بطور کلی در طی دو مرحله ماتی تصویر را برطرف می‌سازد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست میزان جابجایی دوربین را براساس تابع تبدیل انتقال (PSF) تخمین زده و در مرحله بعد با استفاده از خروجی مرحله نخست والگوریتم‌های نرم افزاری (دکانولوشن) اقدام به حذف یا خنثی کردن این جابجایی و لرزش می‌کنیم.

آمار بازدید: 134 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image