ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه توسعه ظرفیت‌ها منوط به تامین امکانات رفاهی/سوء مصرف مواد سبک در صدر آسیب‌های اجتماعی

توسعه ظرفیت‌ها منوط به تامین امکانات رفاهی/سوء مصرف مواد سبک در صدر آسیب‌های اجتماعی

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام کرد که از این پس توسعه ظرفیت‌ها، رشته‌ها و حتی دانشکده‌ها منوط به داشتن امکانات رفاهی مثل خوابگاه در دانشگاه‌هاست.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدحسین آیتی در نشست خبری با موضوع هفته خوابگاه‌ها با بیان اینکه با دفتر گسترش وزارت بهداشت درباره تناسب افزایش ظرفیت‌ها با امکانات رفاهی صحبت کرده‌ایم، گفت: قرار شد از این پس گسترش ظرفیت‌ها، رشته‌ها و حتی دانشکده‌ها منوط به اعلام معاونت دانشجویی و تایید آن باشد.

وی همچنین درباره سوء مصرف مواد در خوابگاه‌های دانشجویی با بیان اینکه این موضوع کاملا نگران کننده است، اظهار کرد: در مورد دانشجویان مبتلا به سوء مصرف مواد در خوابگاه‌ها سال گذشته وزارت علوم و بهداشت طرح مشترکی را با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و ریاست جمهوری انجام دادند که کار بسیار دقیقی بود و از مجموع 58 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، 35 دانشگاه در این پژوهش بررسی شدند. بنابراین حجم نمونه‌ها بسیار بالا بود و اطلاعاتی که از این پژوهش حاصل شد نشان می‌دهد که سوء مصرف مواد از درصدهایی که در سطح جامعه وجود دارد به مقدار کمی پایین تر است.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه در این پژوهش مصرف سیگار، قلیان، مشروبات الکلی، مواد اعتیادآور و غیره به تفکیک بررسی شده بود، تصریح کرد: در تمام این موارد نشان می‌داد که درصدهای به دست آمده با نوع درصدهای عنوان شده در جامعه مطابقت دارد که به نوعی راستی آزمایی نیز بود.

آیتی با بیان اینکه هرچند که این درصدها خیلی کم اما ناامید کننده بود، تصریح کرد: در حال حاضر دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها فعال هستند که امیدواریم این دفاتر تکمیل شوند چنانچه به شکل قانونی خوابگاه‌های دارای ظرفیت بیش از 200 نفر باید اتاق مشاوره داشته باشند.

وی افزود: ایجاد بروشورها و سمینارها نیز برای آشنایی دانشجویان در این زمینه می‌تواند مفید باشد. همچنین چند سالی است که طرح پایش سلامت روان برای دانشجویان جدید الورود انجام می‌شود که در این زمینه تست GHQ‌ که تست استاندارد پایش سلامت روان است برای تمامی دانشجویان جدید الورود انجام می‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه در این تست دانشجویان آسیب پذیر که احتمال سوء مصرف مواد و درگیری با آسیب‌های اجتماعی در آنها بیشتر است شناسایی می‌شوند، اظهار کرد: این دانشجویان از همان ابتدا به دفاتر مشاوره معرفی می‌شوند.

آیتی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای بین معاونت دانشجویی و بهداشت وزارت بهداشت گفت: اداره کل سلامت روان جامعه در وزارت بهداشت بررسی سوء مصرف مواد در جامعه را انجام می‌دهد که ما خواهش کردیم که این خدمات را برای دانشجویان ما به خصوص دانشجویان خوابگاهی نیز به صورت جدی‌تر ارائه دهند.

وی افزود: از همین جا اعلام آمادگی می‌کنم که بتوانیم این تفاهم نامه را سه جانبه دنبال کنیم تا دانشجویان وزارت علوم نیز بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه مواد معمولا به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: سیگار، قلیان و مواد الکلی در دسته سبک قرار می‌گیرد که مصرف آنها بین دانشجویان بیشتر از مواد سنگین است.

آیتی همچنین درباره بازنگری در آیین نامه انضباطی گفت: پس از ابلاغ آیین نامه بلافاصله شیوه نامه اجرایی آن باید تدوین شود چرا که شیوه نامه قبلی وضعیت خاص دانشجویان پزشکی در مراکز درمانی را مورد توجه قرار نداده بود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسات مشترک با وزارت علوم گفت: با تدبیری که وزرای علوم و بهداشت داشتند کارگروه‌های مختلفی در حوزه‌های مشترک ایجاد شد که تاکنون سه جلسه برگزار کرده و نتایج آن منجر به امضای شیوه نامه مشترک بین معاونت‌های دانشجویی وزارتین علوم و بهداشت شد که بر اساس این شیوه نامه هر دو ماه یکبار و حداقل شش جلسه در سال، جلسات با حضور معاونان دانشجویی و تمامی مدیران برگزار می‌شود.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد چهار کارگروه مشترک بین معاونت دانشجویی وزارتین علوم و بهداشت اظهار کرد: این کارگروه‌ها در فواصل جلسات کلی جلسات خود را خواهند داشت و مطالب کارشناسی رامورد بحث قرار می‌دهند که این کارگروه‌ها عبارتند از امور رفاهی دانشجویان، امور تربیت بدنی، امور خدمات مشاوره‌ و امور انضباطی دانشجویان.

آیتی افزود: هدف کلی این جلسات این است که لااقل امور مربوط به دانشجویان دولتی و روزانه که با توجه به تحصیل 170 هزار دانشجوی روزانه در وزارت بهداشت در مجموع حدود 800 هزار دانشجوی روزانه در کشور می‌شوند به طور یکسان در کشور جاری و ساری شود.

وی با بیان اینکه هفته خوابگاه‌ها از 20 تا 26 اردیبهشت در سراسر دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، تصریح کرد: در طی سالهای اخیر افزایش پذیرش دانشجو بدون توجه به امکانات رفاهی دانشگاه‌ها معضلاتی در بحث خوابگاه ایجاد کرده که همزمان با آن کاهش اعتبارات در تمامی سطوح بویژه تملک و دارایی و تعمیر و تجهیز شرایط را ضروری کرد که به دنبال راهکارهای منطقی تری برای رسیدگی به این امور باشیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای دو طرح پژوهشی برای مقایسه شاخص‌های امور خوابگاه‌ها و رفاهی با دانشگاه‌های دنیا گفت: قصد داریم خوابگاه‌ها را از نظر کیفیت و تراکم رتبه بندی کنیم تا بتوانیم اجاره بها را به صورت منطقی و عادلانه تر تنظیم کنیم.

آیتی با بیان اینکه در وزارت بهداشت 448 باب خوابگاه فعال وجود دارد که 262 باب آن برای دختران و 186 باب برای پسران است، اظهار کرد: در مجموع 67 هزار و 827 نفر ساکن این خوابگاه‌های دولتی هستند که سهم دختران تقریبا دو برابر پسران است یعنی 42 هزار و 703 دانشجوی دختر و 24 هزار و 125 دانشجوی پسر در این خوابگاه‌ها ساکن هستند.

وی با بیان اینکه 24 باب خوابگاه متاهلین نیز در حال حاضر فعال هستند، خاطرنشان کرد: بسیار امیدواریم در این بخش بتوانیم خوابگاه‌های بیشتری داشته باشیم.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت 63 باب خوابگاه خودگردان در دانشگاه‌های وزارت بهداشت، اظهار کرد: از این تعداد 48 خوابگاه مربوط به دختران و 15 خوابگاه مربوط به پسران است.

آیتی با بیان اینکه تنها 33 درصد از خوابگاه‌های وزارت بهداشت ساخت خوابگاهی دارند، گفت: سرانه فضای فیزیکی استاندارد در دنیا بین 12 تا 14 متر مربع است در حالی که این سرانه در کشور ما حدود چهار متر مربع است که البته اگر کل ساختمان‌ها از قبیل ملکی، غیر ملکی و خودگردان را در نظر بگیریم این سرانه تا حدود هشت درصد می‌رسد که بازهم تا میزان استاندارد فاصله دارد.

وی با بیان اینکه خدمات رفاهی دانشجویان بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید سالانه 20 درصد به بخش خصوصی واگذار شود، تصریح کرد: در این زمینه از دانشگاه‌های مختلف عملکردهای متفاوت دیده‌ایم. برخی از دانشگاه‌ها با استناد به این قانون ساخت خوابگاه‌های جدید و اختصاص بودجه را متوقف کرده‌اند و این طور تعبیر می‌کنند که چون برون سپاری باید انجام شود نیازی نیست خوابگاه بسازیم اما این تفسیر درستی از قانون نیست چرا که منظور از این قانون این نیست که دیگر خوابگاه‌ها در خدمت دانشگاه نباشند چرا که خوابگاه یک بخش حاکمیتی از دانشگاه است و حتما باید زیر نظر دانشگاه باشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه بهتر است خوابگاه‌ها داخل پردیس دانشگاه باشند، گفت: به این طریق دانشجویی که ساکن آن شهر نیست کمترین نیاز را به رفت و آمد در شهر دارد و برای استفاده از فضاهای آموزشی، خدمات و رفاهی نیازی به عبور و مرور در شهر ندارد.

آیتی با بیان اینکه با توجه به اینکه اکثر دانشگاه‌ها به سمت خوابگاه‌های خودگردان پیش رفته‌اند، آیین نامه‌ای برای این خوابگاه‌ها تدوین شده است، اظهار کرد: امیدواریم این آیین نامه در هفته جاری به تایید وزیر بهداشت برسد. از سوی دیگر در حال حاضر فقط دانشجویان خوابگاه‌های دولتی از خدمات وام دانشجویی خوابگاهی می‌توانند استفاده کنند که امیدواریم در آینده دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های خودگردان نیز از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه 89 اتاق مشاوره در ستاد دانشگاه‌ها و 157 اتاق در خوابگاه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد 60 اتاق مشاوره در خوابگاه پسران و 97 اتاق مشاوره در خوابگاه دختران وجود دارد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سال جاری مسابقات ورزشی بین خوابگاهی را نیز خواهیم داشت که امیدواریم به برگزاری یک جشنواره کشوری منجر شود.

آیتی همچنین گفت: در وزارت بهداشت نیز پوشش دانشجویان روزانه در خوابگاه‌ها حدود 40 درصد است.

آمار بازدید: 161 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image