ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه افتتاح همایش و نمایشگاه سلامت روان و پیشگیری و درمان «اعتیاد» و «ایدز»

افتتاح همایش و نمایشگاه سلامت روان و پیشگیری و درمان «اعتیاد» و «ایدز»

عضو هیأت علمی واحد اسلامشهر تاکید کرد: بومی‌سازی مهارت‌های زندگی بر مبنای زندگی ایرانی اسلامی و انسجام خانوادگی بزرگترین عامل محافظت‌کننده در برابر اعتیاد و رفتارهای پرخطر است.


به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، همایش و نمایشگاه سلامت روان و پیشگیری و درمان «اعتیاد» و «ایدز»، صبح امروز شنبه بیستم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور حقیقی، فرماندار شهرستان اسلامشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین طیبی نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان تهران، دکتر محمودرضا اسفندیار، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، مسئولین نیروی انتظامی و آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر افتتاح و تا بعدازظهر روز یکشنبه بیست و یکم در سالن اجتماعات و محوطه مرکزی واحد اسلامشهر ادامه خواهد داشت.

دکتر مسعود حاجی رسولی محقق در زمینه ورزش و اعتیاد و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در این همایش، تغذیه سالم، شیوه صحیح زندگی، آرامش روانی و عصبی و فعالیت‌های بدنی مناسب را چهار پایه اصلی سلامت از نظر سازمان بهداشت جهانی برشمرد و چهار مشکل بزرگ بشریت را از دیدگاه U.N، آلودگی محیط زیست، انفجار بی‌رویه جمعیت، ایدز و بیماری‌های واگیردار و اعتیاد به مواد مخدر دانست.

وی اعتیاد به سوء مصرف مواد مخدر را بدترین حالت ممکن در بین آنومی‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری دانست که منجر به از هم پاشیدگی خانوادگی، خسارات اقتصادی و معنوی به فرد و جامعه، افزایش جرم و جنایت و ... خواهد شد.

سخنران کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد و ایدز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، از تولید روز افزون و تنوع مواد اعتیادآور جدید و صنعتی‌ای خبر داد که منجر به افزایش معنادار تعداد مبتلایان شده و در مقابل سن شروع به مصرف را نیز به شدت کاهش داده است.

وی هشدار داد: مصرف آسان، عدم نیاز به وسائل و محل مخصوص و نداشتن بو، باعث شده که جوانان به مصرف این مواد خطرناک بپردازند. حتی امروزه شیوع اعتیاد با روش‌های فریبنده و ناجوانمردانه‌ای همچون مصرف قرص‌های لاغری که بیشتر توسط خانم‌ها و بنا به تجویز برخی پزشکان، آرایشگرها و یا توصیه دوستان مصرف می‌شوند. این داروها حاوی ماده آمفتامین و مت‌آمفتامین بوده که پایه اصلی ماده خطرناک «شیشه» است. همچنین دانش‌آموزان و دانشجویان به منظور بیدار ماندن و درس خواندن در شب‌های امتحان و با ادعای «افزایش تمرکز» و درک بهتر مطالب درسی نیز از داروهایی استفاده می‌کنند که ساختار اصلی آنها «شیشه» است.

وی ادامه داد: تعدادی از ورزشکاران نیز به منظور «کاهش وزن» و نیز افزایش حالت تهاجمی و کاهش اضطراب از داروهای محرکی استفاده می‌کنند که تمام آنها از مواد شیمیایی با پایه اصلی «شیشه» تهیه می‌شوند؛ بنابراین زنان جوان، دانش‌آموزان، دانشجویان و ورزشکاران که همگی سرمایه‌های کشور هستند به شدت در معرض خطر قرار دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر توجه به عوامل «محافظت‌کننده» و عوامل «تهدیدکننده» را جهت پیشگیری از اعتیاد امری ضروری دانسته و بزرگترین عامل محافظت‌کننده را انسجام خانوادگی خواند که بایستی در این زمینه تلاش فراوان شود.

وی در ادامه به معرفی انواع خانواده‌ها (خانواده از هم‌گسیخته، خانواده لاابالی، خانواده پرکار، خانواده مستبد و خانواده منطقی) پرداخته و خانواده منطقی را متعادل‌ترین و بهترین نوع خانواده دانست و خطاب به حاضرین خاطرنشان کرد: منطقی رفتار کنید، شاد زندگی کرده و ضمن حفظ تعادل، از روش‌های درست «فرزندپروری» استفاده کنید تا کودکانی متعادل داشته باشید.

حاجی رسولی به رابطه ورزش و اعتیاد به مواد مخدر تحت محورهای نقش ورزش در پیشگیری از اعتیاد، نقش ورزش در درمان اعتیاد، نقش ورزش در کاهش آسیب و نقش ورزش در شیوع اعتیاد با تاکید بر دوپینگ و تمرینات غلط پرداخت و ضمن اشاره به عوامل موثر بر اعتیاد، عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی نظیر بدسرپرستی، فقر، بیکاری، پرکاری و ... همچنین عوامل روانی نظیر افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، عدم تمرکز و ...، از نقش ویژه ورزش در پیشگیری از اعتیاد خبر داد و خواستار توجه ویژه مسئولین، دانشجویان و به طور کلی افراد جامعه به ورزش و اجتناب از رفتارهای پرخطر شد.

وی همچنین با اشاره به تاریخچه‌ای از بیماری HIV ایدز در جهان و ایران، از روش‌های انتقال این بیماری سخن گفت و خاطرنشان کرد: «هوشیار باشیم و بدانیم که در این مورد بخصوص، پیشگیری خیلی بهتر از درمان است چرا که برای بیماری HIV/AIDS فعلا درمانی وجود ندارد».

این محقق برجسته کشور در زمینه ورزش و اعتیاد در خاتمه، ضمن هشدار نسبت به وجود «فقر شادی» و «حرکتی» در کشور، به جایگاه ورزش‌های سنتی و اصیل ایرانی در حفظ سلامت نسل‌های گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه ثروت اجدادی ما که باعث می‌شد سلامت این افراد تضمین شود، در حال از بین رفتن بوده و اعتیاد به کامپیوتر در بین نسل امروز رواج یافته که این خود هشداری جدی در سلامت جامعه می‌باشد.

وی در خاتمه با تاکید مجدد بر ارتباط موثر با فرزندان، کنترل خشم، رفتار جرات‌مند و ... به خانواده، آماری تکان‌دهنده از مرگ و میر روزانه یازده جوان ایرانی بر اثر اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر در کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد:‌ این پایان حتمی راه نیست؛ می‌توان با یاری خداوند، همکاری و همدلی مردم و مسئولین، پایان دیگری رقم زد؛ به شرطی که خود معتادین هم بخواهند.

گفتنی است؛ نمایشگاه سلامت روان و پیشگیری و درمان «اعتیاد» و «ایدز» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر شامل غرفه‌های فدراسیون ورزش‌های بومی- سنتی (روستایی- عشایری)، انجمن معتادین گمنام (NA)، نیروی انتظامی، دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، همیاران سلامت و مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، جمعیت خیریه تولد دوباره، جمعیت احیاء انسانی (کنگره 60)، بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت، و کلینیک درمان اعتیاد اهورا بوده و تا ساعت 5 بعداز ظهر فردا در محوطه مرکزی واحد اسلامشهر دایر خواهد بود.

انتهای پیام

آمار بازدید: 272 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image