ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه مبارزه شاعرانه یک دانشگاه با آلودگی هوا

مبارزه شاعرانه یک دانشگاه با آلودگی هوا

دانشگاه «شفیلد» انگلیس در طرحی ابتکاری برای نخستین بار در جهان با شعر و ادب به جنگِ آلودگی هوا می‌رود.


به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در عصر ما آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی شهرهای بزرگ جهان است که مقابله با آن نیازمند اجرای راه‌حل‌های شبانه‌روزی است. در این راه حتی اندکی خلاقیت و استفاده از قوه تخیل نیز می‌تواند مشکل‌گشا باشد و این دقیقا همان چیزی است که دانشگاه شفیلد آن را به خدمت گرفته تا با ظاهری شاعرانه به نبرد با آلودگی هوا برود. این پروژه حاصل تلفیق هنر شعر و علم شیمی است و برای اجرای آن از طرح ابتکاری که اخیرا در «پرو» انجام شده الهام گرفته و در این طرح ابتکاری بیلبوردهایی مجهز به فن‌آوری خاص در شهرهای مختلف نصب شده که هوا را تصفیه می‌کند.

پروژه جدید دانشگاه شفیلد نیز با همکاری «سیمون آرمیتاژ»، استاد شعر دانشگاه و برنده جوایز ادبی و «تونی رایان»، دانشمند و شیمیدان این دانشگاه انجام می‌شود که برای اجرای آن یک «بنر» غول پیکر به ابعاد 10 در 20 متر طراحی شده و روی این بنر شعری با عنوان «در ستایش هوا» از سیمون آرمیتاژ نگاشته شده است. اگرچه این شعر مضمونی با عنوان مبارزه با آلودگی هوا ندارد اما جنبه کنایی دارد. در واقع نقش اصلی را در مبارزه با آلودگی هوا خود بنر ایفا می‌کند. زیرا سطح این بنر با پوششی از ذرات میکروسکوپی دی‌اکسیدتیتانیوم پوشانده شده است. این ماده شبیه مواد شیمیایی است که برای خط‌کشی خیابان‌ها از آن استفاده شده و کمک می‌کند تا این خط‌کشی‌ها سفید باقی مانده و نور خورشید را منعکس کنند. در این بنر «رایان» از دی‌اکسیدتیتانیوم به عنوان یک کاتالیست استفاده کرده که وقتی نور خورشید به آن می‌تابد باعث واکنش اکسیژن با اکسیدنیتروژن موجود در هوای آلوده شده و هوا را پاک می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه شفیلد، رایان درباره این بنر شاعرانه می‌گوید: این بنر به تنهایی قادر است آلودگی هوای حاصل از 20 خودرو را به طور روزانه از هوا پاک کند و اگر تمام تابلوها و بنرهای تبلیغاتی از این طرح استفاده کنند وضعیت هوای کشور بهبود می‌یابد. استفاده از این ترکیبات روی سطح پوسترها کمتر از 100 پوند هزینه به همراه دارد اما تبلیغات را از راه‌های مختلف به خدمت مبارزه با آلودگی هوا درمی‌آورد.

رایان در طرح ابتکاری دیگری قصد دارد دولت انگلیس را متقاعد کند تا تولیدکنندگان مواد شوینده در این کشور در محصولات خود از اکسیدتیتانیوم استفاده کنند. بدین ترتیب لباس‌های مردم به فیلترهای سیار تصفیه هوا تبدیل خواهند شد. بنر شعر تصفیه‌کننده هوا به مدت یک سال روی دیوار ساختمان دانشگاه شفیلد نصب خواهد بود.

انتهای پیام

آمار بازدید: 97 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image