ارتباط مستقیم با 30951 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش جنبش برای دسترسی آزاد به تحقیقات/ تحریم الزویر به مرز 10هزار امضا رسید (فروردین 91)

جنبش برای دسترسی آزاد به تحقیقات/ تحریم الزویر به مرز 10هزار امضا رسید (فروردین 91)

جنبش برای دسترسی آزاد به تحقیقات/ تحریم الزویر به مرز 10هزار امضا رسید

با گذشت چهار ماه از درخواست یکی از ریاضیدان دانشگاه کمبریج برای تحریم کردن مجله هلندی الزویر (Elsevier) که از ماه ژانویه گذشته آغاز شد درحال حاضر با حمایت حدود 10 هزار نفری رو به رو شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان سراسر دنیا متحدانه به جنبش تیموتی گاورز"، ریاضیدان دانشگاه کمبریج و برنده مدال "فیلدز" 1998 است (مدالی که هر چهار سال یکبار به برترین ریاضیدانان دنیا اعطا می شود) پیوسته تا نسبت به حق اشتراکی که در این سایت از اعضا برای ارائه مطالب علمی دریافت می شود اعتراض کنند.

این تحریم مستقیم مجله هلندی "الزویر" (Elsevier) را برای دریافت هزینه های سنگین به عنوان حق عضویت هدف گرفته است.

این تحریم از سوی مجله نیچر(Nature)، کرونیکل آموزش عالی (Chronicle of Higher Education) و اخیرا گاردین مورد حمایت قرار گرفته است.

تحریم الزویر به مرز 10 هزار امضا رسیده است ( تعداد کلی امضاها به رنگ آبی در محور چپ و تعداد روزانه امضاها به رنگ سبز در محور راست)

درحالی که به نظر می رسد این روند متوقف شده باشد اما در تعداد امضاهای اواسط ماه مارس تغییر ناگهانی ایجاد شد، درست زمانی که مجله Singularity Hub مسئله تحریم الزویر را بار دیگر در معرض توجه قرار داد. اما پس از چند هفته روزانه کمتر از 10 امضا برای حمایت از این تحریم صورت می گرفت اما پوشش رسانه ای اخیر در رابطه با اقدام تراست ولکام به عنوان دومین سازمان بزرگ غیر دولتی تحقیقات پزشکی در دنیا برای حمایت از دسترسی آزاد به تحقیقات علمی تعداد امضاها را به 273 امضا در یک روز رساند.

اگر تعداد این امضاها به چند صد امضا بیش از 10 هزار امضا برسد، محققان می توانند گام بزرگی برای از بین بردن حق اشتراک در رابطه تحقیقات علمی خود بردارند.

بسیاری از کتابخانه های دانشگاههای دنیا در دوران بحران اقتصادی مجبور شدند اشتراک خود را با مجلات علمی فسخ کنند. در نتیجه این اقدام، محققان دیگر نمی توانند به تحقیقاتی که همکاران آنها در دانشگاههای دیگر منتشر کرده اند دسترسی آزاد داشته باشند.

کلمات کلیدی: الزویر ، Elsevier ، تحریم الزویر ، جمع کردن امضا

آمار بازدید: 477 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image