ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آزاد آیا درست است دانشگاه آزاد را جولانگاه بی‌عفتی می‌دانند؟

آیا درست است دانشگاه آزاد را جولانگاه بی‌عفتی می‌دانند؟

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید در حوزه فرهنگ و ارزش‌های دینی روشمند و معقول برخورد کرد؛ کار فرهنگی نباید با کار سرهنگی اشتباه گرفته شود.



به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عسگری که در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در تالار همایش‌های این دانشگاه حضور یافته بود، با اشاره به مقوله اعتدال، مبنای آن را گونه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی آن دانست و افزود: در دانشگاه، کار فرهنگی و ارزشی در قالب نهادهای فرهنگی تعریف شده به انجام می‌رسد و در خصوص موارد ناهنجار نیز کمیته انضباطی مسئولیت خواهد داشت.


وی تصریح کرد: آیا این درست است که گفته شود پسوند اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی را باید حذف کرد؟ آیا این درست است که دانشگاه آزاد را جولانگاه بی‌عفتی می‌دانند؟ باید پرسید آیا همه دانشجویان و اساتید این دانشگاه جولان‌دهنده بی‌عفتی هستند؟


عسگری اضافه کرد: ما رسانه‌ای در اختیار نداریم اما زمانی که برنامه‌های دانشگاه را به نمایندگان ملت عرضه کردیم، شاهد بازخورد مثبت آنها بودیم.



در برخورد با دانشجویان باید کرامت انسانی مورد توجه قرار گیرد


وی با اشاره به نحوه برخورد دانشگاه آزاد با دانشجویان خاطی گفت: دانشجو را نیروی حراست به نهادهای فرهنگی دانشگاه معرفی می‌کند و فرد خاطی از مشاوره این نهاده‌ها بهره‌مند می‌شود؛ در صورت عدم حصول نتیجه، دانشجو به کمیته انضباطی ارجاع خواهد شد؛ در دانشگاه آزاد نیز محروم از تحصیل و اخراج وجود داشته است؛ این حق را باید به ما داد که نخواهیم از دین این همه خرج کنیم؛ باید کرامت انسانی منظور نظر قرار گیرد.


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آیا این که گفته می‌شود ما کشف حجاب رضاخانی را در دانشگاه آزاد رواج داده‌ایم درست است؟ این ظلم است که چنین صحبت‌هایی در حق این دانشگاه می‌شود؛ من منتقدین را به سخنان مقام معظم رهبری در بجنورد ارجاع می‌دهم و از منتقدان می‌خواهم تا معضلات جامعه را حل کنند؛ ما نیز سعی می‌کنیم مشکلات دانشگاه را حل کنیم.


مهمترین چالش ما در دانشگاه آزاد اسلامی، سازندگی اخلاقی و بررسی چالش‌ها و راهبردهای آن از منظر آموزش عالی است.



کاهش 12 درصدی وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه‌های دانشجویان


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رویکردهای جدید دانشگاه‌ آزاد اسلامی در حل برخی چالش‌ها تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری در بودجه مصوب خود 12 درصد از وابستگی مالی به شهریه دانشجویان را کاهش خواهد داد.


وی افزود: دانشگاه آزاد نتوانست شهریه‌ها را کم کند، اما افزایش 25 درصدی شهریه‌ها که بر طبق قوانین و مقررات، حق این دانشگاه بود، امسال به 15 درصد کاهش یافته است؛ برنامه ما این است که طی چهار سال آینده سالانه بین 10 تا 12 درصد از وابستگی دانشگاه به شهریه‌ها کم شود؛ در حال حاضر برخی از واحدها وارد این فرآیند شده‌اند.


عسگری تولید ثروت از راه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و توجه به اقتصاد مقاومتی را به عنوان یکی دیگر از رویکردهای جدی دانشگاه آزاد اسلامی نام برد.


وی در بخش بعدی سخنانش خاطرنشان کرد: چالش سوم دانشگاه‌ها سیاسی شدن آن و محیط آموزشی است؛ این مساله دانشگاه را دستخوش حوادث مختلف خواهد کرد؛ در دانشگاه آزاد نیز این چالش در دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی رخ داد.



دولت قبل دانشگاه آزاد را از دست صاحبان اصلی آن خارج کرد


عسگری با اشاره به بعد چالشی درون‌سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: متاسفانه اراده سیاسی دولت قبلی بر این شد که برخلاف قانون و بدون نظر هیات موسس اساس‌نامه دانشگاه را تغییر داده و تعداد اعضای هیات امنا به گونه‌ای طراحی شد که دانشگاه توسط رئیس دولت قبل و متولیان آن از دست صاحبان اصلی دانشگاه آزاد خارج شود.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد نماد برونی اصل 44 قانون اساسی است تصریح کرد: جالب اینجاست که دانشگاه آزاد هیچگونه بار مالی بر دوش دولت نداشته و برابر با دانشگاه‌های دولتی، فارغ‌التحصیل داشته است؛ این درحالی است که دولت موظف به واگذاری برخی از امور به مردم که توان انجام آن را دارند، بود.


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی دسته‌کشی‌های گروهی و سیاسی در دوره‌های قبل خاطرنشان کرد: در این دوره 300 استاد و مسئول در سمت‌های مختلف از مسئولیت کنار گذاشته شده و حتی حق و حقوق مادی آن‌ها نیز اعاده نشد.


وی با اشاره به تغییر دولت در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تصریح کرد: ما توانستیم با همان شیوه و شرایط اساس‌نامه مصوب دولت قبل، دانشگاه آزاد را پس بگیریم و با رعایت اصول اخلاقی و اسلامی با مدیران قدیم برخورد کردیم.


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مردم ایران آرمان‌های خود را با خودسازی در قالب یک انقلاب درونی حاصل کرده و تمام فرهنگ و مظاهر طاغوت را نفی کردند.


عسگری تصریح کرد: در نتیجه این تفکر بود که حکومتی پدید آمد که در قانون اساسی آن آمده است "حکومت از دیدگاه اسلام تبلور آرمانی ملتی هم‌کیش و هم‌فکر است"؛ شهید بهشتی در این زمینه فرمود «ملت ما در جریان تکامل انقلابی از زنگار طاغوتی زدوده شد و به موازین اصیل اسلامی بازگشت تا براساس آن جامعه اسلامی را بنیان سازد».


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است، اینکه در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مفهوم جامعه دینی در بعد اجتماعی، در گذاره‌های علمی و عملی مورد توجه قرار گرفته که هدف اصلی آن رستگاری است.


عسگری با بیان اینکه «دانشگاه محیطی انسان‌ساز است» تاکید کرد: در این زمینه لازم است آزاداندیشی اسلامی در فضای دانشگاه ایجاد شود؛ دانشگاه باید تعریف ناب و جذاب از دین داشته باشد و به عنوان الگویی سازنده منظور نظر طالبان حقیقت قرار گیرد؛ چرا که اساس دین، ایستادگی در برابر نفس است.


وی با اشاره به موضوع «رهایی از خود» آن را بالاترین آزادی از منظر دین اسلام عنوان کرد و افزود: در تمام نظریاتی که درباره سرچشمه دین مطرح است، مفهومی مشترک مطرح می‌شود که طبق آن دین هویتی بالاتر از جایگاه زندگی محدود انسان‌ها را به خود اختصاص داده است؛ از منظر دین آزادی رها شدن از مسایل غیرخدایی است.


عسگری با تاکید بر اینکه نباید دین را در حد سلایق شخصی محدود کرد یادآور شد: حقوق اساسی یکی از مسائل مورد تاکید در قانون اساسی است؛ در این حوزه حاکمیت و دولت موظف به ایجاد فضای رشد اخلاقی و توسعه آگاهی در جامعه هستند.


وی ادامه داد: بالا بردن سطح آگاهی، تقویت روحیه پژوهشگری، ترد کامل استعمار و منع استبداد، تعیین آزادی‌های سیاسی، مشارکت عموم در تعیین سرنوشت از عمده‌ترین مسئولیت‌های مدیران نظام است؛ با توجه به این رویکرد قانون اساسی و رسالت پرسشگری دانشگاه آزاد، ما می‌توانیم در تحقق این هدف تاثیرگذار باشیم.


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی ما خواهان دوری از شعارزدگی است؛ در این راستا باید از رفتارها و برخوردهای باندی و گروهی پرهیز شده و فرصت برابر به همه اعطا شود. همچنین جلوگیری از لجبازی‌های سیاسی، توجه به مفهوم اصلاح و اعتدال و التزام عملی به اندیشه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری با توجه به الگوی سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.


عسگری با اشاره به برخی چالش‌های موجود در فضای دانشگاه‌ها اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم در این خصوص گذار از دانشگاه سنتی به دانشگاه جدید است؛ در این حوزه مقاومت ساختاری و محتوایی دانشگاه‌های قدیم چالش‌برانگیز خواهد بود؛ در وضع موجود که به عنوان عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات شناخته می‌شود، ما تحولات زیادی را شاهد بوده‌ایم.


وی ادامه داد: یکی از این تحولات این است که امروز ارایه سطوح عالی علمی در انحصار دانشگاه‌ها نیست، بلکه تکنولوژی ارتباطات و فناوری رسانه با اقتداری که دارد، توانسته از قدرت دانشگاه سنتی بکاهد؛ همچنین فضای ارتباطی نیز به گونه‌ای است که مسائل علمی در دسترس همگان قرار دارد؛ علاوه بر این توجه جدی اقشار جامعه به آثار ضروری سواد و دانش‌اندوزی، موجب افزایش بی‌سابقه تقاضا برای آموزش عالی شده که این مساله امری غیرقابل انکار است.


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با وجود این افزایش تقاضا، گاهی کیفیت فدای کمیت می‌شود گفت: توده‌ای شدن قشر دانشجو ناشی از همین افزایش تقاضا است؛ در این راستا یکی از راهکارهایی موجود، اصلاح هرم هیات‌های علمی است.


وی ادامه داد: همچنین بازنگری در رشته‌های تحصیلی و داشتن رویکرد پژوهش محور و کیفیت محور در پذیرش دانشجو از دیگر راهکارهای حل این معضل است.


عسگری در خصوص مهمترین چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مسائلی که دانشگاه آزاد از آن رنج می‌کشد، این است که دانشگاه ما ماموریت‌محور عمل می‌کند؛ از ابتدای انقلاب تاکنون 10 میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی داشته‌ایم، اما اینکه این تعداد اکنون چه نقشی در جامعه دارند، جای سوال است.


وی تاکید کرد: دانشگاه باید محیطی کارآفرین باشد و در این حوزه باید فعالیت‌ها هدفمند شده و از توجه به تجاری سازی علم غافل نماند.


عسگری با بیان اینکه در دوره پیشین، آموزش تنها برای آموزش ارائه می‌شد ادامه داد: متاسفانه در این فرایند حل معضلات اجتماعی مورد توجه قرار نمی‌گرفت.


انتهای پیام

آمار بازدید: 151 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image