ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار تحلیلی بر رتبه‌بندی آموزش عالی در 50 کشور جهان (22 اردیبهشت 92)

تحلیلی بر رتبه‌بندی آموزش عالی در 50 کشور جهان (22 اردیبهشت 92)

پس از انتشار دومین فهرست رتبه‌بندی کشورهای برتر جهان در زمینه ارائه تحصیلات عالی که از سوی موسسه «یونیورسیتاس21» اعلام شد، جزئیات دقیق‌تری از وضعیت رشد و توسعه آموزشی در 50 کشور حاضر در این مطالعه بدست آمده است.



به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آمارهای منتشر شده از سوی موسسه «یونیورسیتاس21» از ارزیابی این 50 کشور در چهار موضوع محوری «منابع»، «خروجی»، «ارتباطات» و «شرایط و جو عمومی در هر کشور» نشان می‌دهد که آموزش عالی دولتی که درصدی از تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد در عربستان سعودی بالاترین نرخ رشد را داشته و پس از آن، کشورهای مالزی و فنلاند به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.


علاوه بر این، چنانچه از منظر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به این رتبه‌بندی کیفی بنگریم، ایالات متحده و کره جنوبی در راس قرار دارند و کشورهای کانادا، شیلی، مالزی و عربستان سعودی، جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند.


این آمار همچنین نشان می‌دهد که دولت‌های سراسر جهان در مقایسه با سال گذشته میلادی (2012) درصد بیشتری از تولید ناخالص ملی خود را به حوزه آموزش عالی اختصاص داده‌اند و این ارقام حاکی از رشد 0.95 تا 1.10 درصدی است.


در این دسته‌بندی، نروژ به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری دولتی در بخش آموزش عالی از رتبه نخست سال 2012 میلادی به رتبه چهاردهم در سال جاری (2013) تنزل یافته است. همچنین در این مقیاس، آمریکا از رتبه 19 به 27 و کرواسی از رتبه 28 به رتبه 38 سقوط کرده اما از سوی دیگر رتبه روسیه از 26 به 18 ارتقا یافته است.


در بخش سرمایه‌گذاری در عرصه تحقیقات و توسعه نیز رشد قابل توجهی در کشورهای دانمارک و سوئد مشاهده شده است.


همچنین این تحلیل آماری نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورها، زنان دست‌کم بیش از نیمی از جمعیت دانشجویان را تشکیل می‌دهند اما تنها در چهار کشور فنلاند،‌ نیوزلند، روسیه و تایلند زنان دست‌کم نیمی از کارکنان دانشگاهی را تشکیل می‌دهند و کشور ژاپن کمترین میزان کارکنان زن دانشگاهی را در بین این 50 کشور دارد.


در این بررسی‌ها همچنین آشکار شد که بیشترین جمعیت دانشجویان بین‌المللی در کشورهای سنگاپور، استرالیا، اتریش، انگلیس و سوئیس حضور دارند و بیشترین ارتقا رتبه از این حیث در مقایسه با سال 2012 میلادی در هنگ کنگ مشاهده شده که از رتبه 21 به رتبه 15 ارتقا یافته است.


در بخش «همکاری‌های تحقیقاتی بین‌المللی» نیز کشورهای سوئیس، هنگ کنگ، اندونزی، دانمارک و بلژیک پیشرو هستند اما چین و ترکیه در رده‌های پایین قرار دارند.


این گزارش می‌افزاید: به طور کلی بالاترین امتیازات اخذ شده در رابطه با خروجی دانشگاه‌ها در زمینه ارائه تحقیقات و تربیت نیروی کاری تحصیلکرده و با مهارت به ایالات متحده، انگلیس و کانادا اختصاص یافته است.


پروفسور «راس ویلیامز»، پایه‌گذار اصلی این سیستم رتبه‌بندی آموزش عالی می‌گوید: پیام اصلی حاصل از رتبه‌بندی 2013 میلادی این است که در دنیای رقابتی امروز اگر در یک کشور نظام آموزش عالی به طور مستمر بهبود پیدا نکند،‌ سایر عملکردهای مرتبط با آموزش عالی در آن کشور تنزل خواهند کرد و در کوتاه‌مدت، اثرات آن در کاهش رقابت اقتصادی نیز مشاهده می‌شود.


پروفسور راس ویلیامز، مبتکر سیستم جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها موسوم به «یونیورسیتاس 21» می‌گوید: این رده بندی ارزیابی دقیقی را ارائه می‌کند که کشورها با استفاده از آن می‌توانند میزان کارآیی نظام آموزش عالی خود را با کشورهای برتر یا کشورهای هم‌رده خود در منطقه که دارای وضعیت اقتصادی مشابه هستند، بسنجند.

کلمات کلیدی: رتبه‌بندی آموزش عالی، رتبه‌بندی آموزش عالی در جهان، آموزش عالی، رتبه‌بندی کشورهای برتر جهان، تحصیلات عالی

آمار بازدید: 255 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image