ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار سایر اخبار دلایل مشارکت کم دانشجویان در شورای صنفی دانشگاه‌ها (10 تیر 92)

دلایل مشارکت کم دانشجویان در شورای صنفی دانشگاه‌ها (10 تیر 92)

معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تایید کرد که انگیزه و مشارکت دانشجویان برای فعالیت‌ در شوراهای صنفی دانشگاه‌ها کم است.




دکتر مجتبی بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه پس از ابلاغ آیین‌نامه جدید شوراهای صنفی در سال گذشته تا کنون 67 دانشگاه اقدام به تشکیل شورای صنفی کرده‌اند، گفت: حدود 30 تا 40 دانشگاه نیز هنوز انتخابات برای تشکیل شورا برگزار نکرده‌اند.



وی با بیان اینکه یکی از دلایل ممکن است این باشد که از طریق وزارتخانه هم شورای صنفی و هم شورای تعامل ابلاغ شده است، اظهارکرد: هرچند که دو نفر از اعضای شورای صنفی عضو شورای تعامل نیز هستند.



بذرافشان همچنین با اشاره به زمان ابلاغ آیین‌نامه جدید شورای صنفی، تصریح کرد: در دستورالعمل اجرایی گفته بودیم که انتخابات شورای صنفی مهر یا آبان برگزار شود تا افرادی که انتخاب می‌شوند، حداقل یک سال در شورا فعال باشند، اما با توجه به اینکه آیین‌نامه را پس از این زمان ابلاغ کردیم به نظر می‌رسد برخی از دانشگاه‌ها منتظرند که شورا را از سال تحصیلی آینده تشکیل دهند.





نبود انگیزه در دانشجویان برای مشارکت در شورای صنفی




معاون سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه دانشجویان خیلی انگیزه مشارکت ندارند، گفت: در عین حال این واقعیت را نمی‌شود انکار کرد که در حال حاضر دانشجویان انگیزه زیادی برای مشارکت ندارند.



وی درباره دلایل کاهش انگیزه دانشجویان، تصریح کرد: برخی از دانشجویان ذهنیتی از شورای صنفی داشتند که به دلیل همین ذهنیت احساس می‌کنند، اختیارات شوراها محدود شده است در حالیکه دانشجویانی که انتقاد دارند نگاه کنند و بگویند کدام قسمت آیین نامه صنفی نیست و یا کدام مسائل صنفی در آیین‌نامه مطرح نشده است.





حذف مباحث سیاسی در آیین‌نامه شورای صنفی




بذرافشان با بیان اینکه مباحثی که بوی فعالیت فرهنگی و سیاسی می‌داد دیگر در شوراهای صنفی وجود ندارد، گفت: دانشجویان به این موضوع اعتقاد ندارند و می‌خواهند که راحت فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی را نیز انجام دهند، اما این شورا اسمش "شورای صنفی و رفاهی" است و کار فرهنگی در شورای صنفی رفاهی معنا ندارد.



وی افزود: به عنوان مثال در هیات مرکزی نظارت بر شوراهای صنفی، مسئول شورای صنفی و معاون فرهنگی دانشگاه دعوت شده بودند که دانشجوی مسئول شورای صنفی گلایه داشت که به دانشجوی سال دوم مجوز برگزاری برنامه فرهنگی می‌دهند، اما به او که دانشجوی سال آخر و شناخته شده است، مجوز نمی‌دهند و ما پاسخ دادیم که شما عضو شورای صنفی هستید و اگر می‌خواهید کار فرهنگی یا سیاسی کنید باید در یکی از شوراهای تعامل، تشکل‌ها و یا انجمن‌های اسلامی فعالیت کنید.



بذرافشان، افزودن شرط معدل را برای عضویت در شورای صنفی یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت دانشجویان در شوراهان عنوان کرد و گفت:‌ از سال گذشته دیدیم که بسیاری از دانشجویان فعالیت‌های فوق برنامه ا جمله نشریات، مجلات و فعالیت در تشکل‌ها را انجام می‌دادند، اما متاسفانه به همین دلیل از درسشان عقب می‌ماندند، در این راستا شرط معدل را گذاشتیم بر این اساس شاید دانشجویان به دلیل گرفتاری درسی به فعالیت مناسب در شوراها نرسند.



معاون سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: در عین حال واقعیت‌هایی نیز در فضای دانشجویی وجود دارد که باعث کاهش انگیزه دانشجویان شده است و این موضوع باید در حوزه‌های فرهنگی و مطالعاتی ریشه یابی شده و مورد بررسی قرار گیرد.

کلمات کلیدی: شورای صنفی دانشگاه‌ها، مشارکت دانشجویان در شورای صنفی دانشگاه‌ها، آیین‌نامه شورای صنفی، انگیزه دانشجویان

آمار بازدید: 257 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image