ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار زنان گوی سبقت تحصیلات عالی را از مردان ربودند (10 تیر 92)

زنان گوی سبقت تحصیلات عالی را از مردان ربودند (10 تیر 92)

کارشناسان بین‌المللی در یک مطالعه جدید خاطر نشان کردند: تفاوت جنسیتی بین زنان و مردان در زمینه‌های اخذ مدارک تحصیلی، استخدام و درآمد همچنان پابرجاست.




به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ارزیابی‌های جدید روی کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه (OECD) نشان می‌دهد به رغم این که زنان این روزها سهم بیشتری را در تحصیلات عالی به خود اختصاص می‌دهند اما با این حال نرخ استخدام و درآمد آنها در مقایسه با مردان هنوز کمتر است.



OECD ضمن انتشار گزارش سال 2013 میلادی خود اعلام کرد که در کشورهای عضو این سازمان، زنان جوان در مقایسه با مردان سهم بیشتری را در دستیابی به تحصیلات عالی تشکیل می‌دهند اما با این حال سهم آنها از کاریابی و درآمد در مقایسه با مردان ناچیز است.



آمار فوق همچنین حاکیست،‌ به رغم افزایش سطح تحصیلات عالی طی سال‌های اخیر در بین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، با این حال کمتر از 35 درصد زنان و مردان این کشورها به تحصیلات عالی روی می‌آورند.



طبق این آمار، در بین زنان 30 تا 34 ساله بیش از 40 درصد تحصیلات عالی دارند. جالب اینکه در همین گروه سنی آمار مردان دارای تحصیلات عالی هشت درصد است.



با گذشت سال‌ها تفاوت جنسیتی در کسب مدارک دانشگاهی و تحصیلی دستخوش تغییر شده است. در سال 2000 میلادی نسبت مردان دارای تحصیلات عالی از زنان بیشتر بود اما از سال 2011 میلادی این روند تغییر کرد چرا که در این سال، 33 درصد زنان به تحصیلات عالی دست یافتند که این رقم در میان مردان 30 درصد بود.



علاوه بر این زنان جوان در مقایسه با مردان هم سن خود در دستیابی به تحصیلات فوق دیپلم و بالاتر، درصد بیشتری را به خود اختصاص دادند. مطابق آمار بطور میانگین 84 درصد از زنان جوان دست‌کم مدرک فوق دیپلم کسب کرده‌اند که این رقم در مردان به 81 درصد می‌رسد.



در کشورهای استرالیا، ایرلند و نیوزیلند، سهم زنان دارای تحصیلات دانشگاهی نسبت به مردان بیشتر است.



بعنوان مثال در کانادا، به رغم این که بسیاری از زنان و مردان دارای مدارک دانشگاهی هستند اما با این حال زنان درصد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. این رقم در زنان 54 درصد و در مردان 46 درصد گزارش شده است.



به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلدنیوز، در کشورهای استونی، فنلاند، ایسلند، نیوزیلند، روسیه، اسلوونی و سوئد نیز شمار زنان حائز مدارک دانشگاهی از مردان بیشتر است.



به رغم این که شمار زنان جوان دارای تحصیلات دانشگاهی در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه حدود 10 درصد بیشتر از مردان هم سن است اما در سنین 55 تا 64 سال این مردان هستند که با آمار 25 درصدی نسبت به زنان با آمار 22 درصدی در زمینه کسب مدارک دانشگاهی برتری دارند و این امر به شرایط گذشته و دسترسی کمتر زنان به آموزش و تحصیلات در سال‌های گذشته باز می‌گردد.



همچنین میزان دستیابی زنان جوان به تحصیلات دانشگاهی در کشورهای استرالیا، کانادا، ایرلند، نیوزیلند، نروژ و سوئد به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که این رقم در زنان 50 درصد یا بیشتر و در مردان کمتر از 50 درصد است.

کلمات کلیدی: تحصیلات عالی، تحصیلات عالی زنان، تحصیلات عالی مردان، مقایسه زنان و مردان، مقایسه زنان و مردان در تحصیلات، مقایسه زنان و مردان در تحصیلات عالی

آمار بازدید: 177 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image