ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار تحقیق و پژوهش تعیین اولویت‌های بالادستی عنوان موضوعات رساله‌های دانشگاهی در علوم انسانی و هنر (13 مرداد 92)

تعیین اولویت‌های بالادستی عنوان موضوعات رساله‌های دانشگاهی در علوم انسانی و هنر (13 مرداد 92)

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم گفت: با تشکیل کمیته هدفمند کردن و ارتقاء رساله‌های علوم انسانی و هنر با توجه به نیازهای پژوهشی کشور موضوعات پایان‌نامه‌ها و مقالات پژوهشی دانشگاهی تعیین می‌شود.


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مظفر شریفی مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری پیرامون اطلاع‌رسانی از فعالیت‌ها و چشم‌اندازهای دبیرخانه حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) در رشته‌های علوم انسانی و هنر همچنین موضوعات پایان‌نامه‌ها و اولویت‌های حمایت و اقدامات هدایتی و حمایتی‬ ویژه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت حاضر شد و توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

وی توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی را اقدامی مهم در جهت پیشرفت فعالیت‌های علمی و پژوهشی در مقاطع بالای دانشگاهی عنوان کرد و در این باره گفت: در سال‌های گذشته توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و رسیدن به این باور که ما می‌توانیم در تمام مقاطع دانشگاهی این دوره‌ها را داشته باشیم به این جا رسید که حالا دوره‌های ارشد و دکتری به صورت همه جانبه و باکیفیت رشد پیدا کرد و در شرایطی که خیلی‌ها ظرفیت این پیشرفت را برای دانشگاه‌های ما باور نداشتند، این مقاطع به رشد چشمگیری در تمام رشته‌ها بخصوص رشته‌های علوم انسانی رسیده است.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم در ادامه گفت: یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که در تمام رشته‌ها و دانشگاه‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی، پژوهش‌های مفید و پرسودی انجام می‌شود. در شرایطی که هر دانشجوی کارشناسی ارشد در طول یک سال پایان نامه خود را ارائه و دانشجوی دکتری در طول 2 تا 3 سال پژوهش‌های مربوط به پایان نامه خود را جمع‌آوری می‌کند تعداد قابل توجهی از پروژه‌ها توسط بهترین نیروهای جوان زیر نظر اساتید برجسته انجام می‌شود. این مسئله طیفی از نخبگان کشور را درگیر خودش می‌کند و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهی در ظرفیت‌های عظیم توسط توان‌های ارزشمند ولی ارزان کشوری به سرانجام می‌رسد.

شریفی خاطرنشان کرد: معمولا پروژه‌ها به این صورت شکل می‌گیرد که استاد راهنما یک سری اهداف مهم را به دانشجو معرفی کرده و دانشجوی پژوهشگر متناسب با علاقه استاد و توان خودش پروژه‌ای را پیگیری می‌کند.

وی افزود: تا پیش از این علاقه و توان استاد و دانشجو در تعیین موضوع پروژه‌ها حرف اول را می‌زد و سیستم مشخصی برای تعیین نیازهای کشور و رفع آنها توسط پروژه‌های علمی وجود نداشت اما با شکل‌گیری شورای تحول در علوم انسانی کمیته‌ای تشکیل شد که این کمیته هدفمند کردن و ارتقا رساله‌های علوم انسانی و هنر را در دستور کار خود قرار داد.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم در ادامه گفت: این کمیته در گام اول تصمیم به تدوین آئین‌نامه‌ای با همین عنوان گرفت و بر اساس این آئین‌نامه هدفمندی پایان‌نامه‌ها از دانشگاه‌ها آغاز شد و به عنوان مجریان این آئین‌نامه‌ها از خود دانشگاه‌ها درخواست شد تا در قدم اول اولویت‌های کلان را استخراج و بر اساس توانایی‌هایی که در داخل دانشگاه‌ها وجود دارد موضوعات تدوین و جمع‌آوری شوند.

شریفی با اشاره به تعیین موضوعات بر اساس ظرفیت دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: جمع‌آوری این نیازها منجر به تدوین مجموعه‌ای از اولویت‌های بالادستی شد که با توجه به پتانسیل منطقه و مزیت‌های هر دانشگاه به دست آمد.

وی افزود: بر اساس این اقدام دستاورد نهایی در سطح دانشگاه‌ها این است که دانشگاه‌ها برای فعالیت‌های پژوهشی به یک برنامه مشخص برسند.

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به شروع فعالیت این کمیته گفت: آئین‌نامه هدفمند کردن و ارتقاء رساله‌های علوم انسانی از خرداد ماه سال 91 به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و از همان زمان فعالیت‌ها آغاز شده و اتفاقا بسیاری از دانشگاه‌ها از این موضوع استقبال کردند و اطمینان داریم در طول یکی دو سال آینده به دستاوردهای بیشتری در این زمینه خواهیم رسید.

شریفی تصریح کرد: هدف از اجرای این آئین‌نامه این است که اولویت‌های بالادستی به عنوان موضوعات رساله‌های دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی و هنر با توجه به نیازهای نظام و کشور به مقاطع مختلف تسری پیدا کند و اگر دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت‌ها اولویت‌ها را تجزیه و تحلیل و آنها را تبدیل به موضوعات رساله کنند طبق مصوبات و برنامه‌ریزی‌ها از حمایت جدی مادی و معنوی برخوردار خواهند شد.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر کابینه دولت تغییری در اهداف این کمیته ایجاد خواهد کرد یا خیر، خاطرنشان کرد: در هر سیستمی کلیات پژوهشی کشور مورد توافق همه بوده و کمتر دستخوش تغییرات می‌شود و با توجه به فعالیت‌های مفید صورت گرفته این اقدامات در دولت جدید پیگیری خواهد شد.

کلمات کلیدی: عنوان موضوعات رساله‌های دانشگاهی در علوم انسانی، عنوان موضوعات رساله‌های دانشگاهی در هنر، علوم انسانی، هنر، رساله‌های دانشگاهی، رساله‌های دانشگاهی علوم انسانی، رساله‌های دانشگاهی هنر، ارتقاء رساله‌های علوم انسانی و هنر، موضوعات پایان‌نامه‌ها و مقالات پژوهشی دانشگاهی

آمار بازدید: 346 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image