ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار سایر اخبار یک استاد دانشگاه: استاد معارف باید با مکانیزم‌های فکری دانشجو آشنا باشد (12شهریور 92)

یک استاد دانشگاه: استاد معارف باید با مکانیزم‌های فکری دانشجو آشنا باشد (12شهریور 92)

عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث دروس معارف را استاد محور دانست و گفت: متن دروس معارف نمی‌تواند پاسخگوی دانشجو و دانشگاه‌های مختلف کشور باشد و آن چه که در دروس معارف قبل از کتاب تاثیرگذار است، استاد است.




ابراهیم شفیعی سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با بیان اینکه متن درس معارف می‌تواند برای رشته‌های مختلف یکسان باشد و نیازی به تغییر متن درسی معارف نیست، افزود: آموزش و تفهیم درس معارف بستگی به استاد دارد، چرا که استاد باید بتواند همان متن واحد را با توجه به فضا و امکانات آن دانشگاه ارائه دهد.



وی با اشاره به اهمیت شناخت استاد معارف از جو دانشگاه و دانشجویان رشته‌های مختلف، خاطرنشان کرد: به دلیل متفاوت بودن دانشجویان رشته پزشکی با رشته‌های انسانی و هنر استاد معارف باید با فضای این دسته از دانشجویان آشنا باشد تا بتواند ارتباط خوبی با دانشجویان برقرار کند.



شفیعی سروستانی با اشاره به روحیه تجربه‌گرایی دانشجویان علوم پزشکی، اظهارکرد: برای تدریس درس معارف برای این دسته از دانشجویان استاد باید در ابتدا به تبیین مبانی بپردازد تا دانشجو از فضای تفکر غالب خود خارج و آماده فراگیری شود.



وی افزود: اگر استاد به جای تبیین این درس به سمت تدریس مطالبی که در کتاب نوشته شده برود، دانشجوی رشته پزشکی به هیچ عنوان با درس و استاد ارتباط برقرار نمی‌کند و همین می‌شود که تنها درس معارف به عنوان گذراندن یک واحد درسی تلقی می‌شود.



عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه دانشجویان رشته فنی آمادگی بیشتری را برای فراگیری درس معارف دارند، خاطرنشان کرد: اکثر دانشجویانی که جذب رشته علوم قرآنی می‌شوند از قشر دانشجویان فنی بودند که این نشان دهنده تفاوت فضا در رشته‌های متفاوت است.





استاد معارف باید با مکانیزم‌های فکری دانشجو آشنا باشد




وی تصریح کرد: استاد معارف باید با جنس درس‌های دیگری که دانشجو در رشته‌ تحصیلی خود می‌گذراند، آشنا باشد در غیر این صورت این مسئله می‌تواند مانع قبول آموزه‌های دینی از طرف دانشجو شود، بنابراین استاد معارف در مرحله نخست باید با مکانیزم‌های فکری دانشجو آشنا شود و بداند درس‌هایی که دانشجو می‌خواند چه فضای استدلالی را برای وی به بار می‌آورد تا بتواند دانشجو را آماده پذیرش درس معارف کند.



عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به تفاوت دانشجویان هنر با سایر رشته‌ها، خاطرنشان کرد: استاد معارف باید بتواند با دانشجو دیالوگ برقرار کند و دانشجو احساس کند استاد از لحاظ علمی در سطح بسیار بالایی است و حرف یکدیگر را متوجه می‌شوند، در این صورت است که دانشجو هنر استاد را می‌پذیرد و تمایل به فراگیری درس معارف دارد.





به جای ایجاد نهادهای جدید دانشگاهی باید به بازنگری رشته‌ها و گرایش‌های علوم قرآنی پرداخته شود




عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اهمیت بازنگری رشته‌ها و گرایش‌های علوم قرآنی، گفت: به جای ایجاد نهادهای جدید دانشگاهی به موازات دانشگاه‌های موجود باید به بازنگری رشته‌ها و گرایش‌های علوم قرآنی پرداخته شود.



وی با بیان اینکه تاکنون اقداماتی از سوی وزارت علوم مبنی بر بازنگری دروس و رشته‌ها انجام شده است، تصریح کرد: مشکل اصلی در حوزه آموزش علوم قرآنی در کشور به علت وجود موسسات مختلف و متنوع و وجود رشته‌ها و گرایش‌های متعدد علوم قرآنی در دانشگاه‌هاست.



وی با اشاره به ناهماهنگی آموزش درحوزه علوم قرآنی، اظهارکرد: باید یک نظام تعریف شده مشخص در حوزه آموزش علوم قرانی ایجاد شود که در آن خروجی‌ها تعریف شده باشد.



شفیعی سروستانی با بیان اینکه آموزشگاه‌های متفاوت از جمله دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی و حتی موسات خیریه در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشجو تربیت می‌کنند، اظهارکرد: باید مشخص شود که دقیقا برای انجام چه کاری و با چه هدفی این دانشجویان تربیت می‌شود و اینکه دانشجویان قرار است در آینده کدام بخش از مشکلات جامع را رفع کنند.



وی افزود: به علت عدم برنامه‌ریزی متمرکز و هدفمند در آموزش علوم قرآن است که علی‌رغم تمام خروجی‌های موجود از دانشگاه علوم قرآنی در کشور هنوز خلاء‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود.



عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل حتی یک دوره تفسیر قرآن را فرا نگرفته‌اند و حتی قادر به روخوانی صحیح قرآن کریم نیستند، اظهارکرد: امر آموزش در زمینه علوم قرآنی باید هدفمند شود و دانشجویان با هدف قبلی و برنامه‌ریزی شده وارد این رشته شوند.



شفیعی سروستانی با بیان اینکه دانشجویان باید در ابتدا با هدف وارد دانشگاه شوند و هدف از خواندن این رشته را بدانند و برای آینده خود برنامه‌ ریزی کنند، گفت: باید به جای ایجاد دانشگاه‌های جدید و تربیت معلم قرآنی از همین ظرفیت موجود حداکثر استفاده شود.



عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه تربیت مربی و یا مدرس علوم قرآنی باید در دانشگاه‌ها موجود کاربردی شود، تصریح کرد: فارغ التحصیلان باید برای تدریس به دانش آموزان تربیت شوند، همچنین جلسات مختلف قرآنی که در کشور برای زنان برگزار می‌شود، باید متخصصین متبهری برای هدایت این بخش وجود داشته باشد که این متخصصان در دانشگاه‌ هدایت و برای این امر آماده شوند.



وی با تاکید بر اینکه در مرحله بالاتر تربیت مدرس و معلم قرآنی باید با این ظرفیت موجود بازنگری و سازماندهی مجدد شود، اظهارکرد: باید نیازهای قرآنی در کشور با توجه به مخاطبان متنوع رفع شود.

کلمات کلیدی: عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث، عضو هیات علمی، دانشگاه قرآن و حدیث، استاد معارف، مکانیزم‌های فکری دانشجو، اخبار جدید دانشگاه قرآن و حدیث، ابراهیم شفیعی سروستانی

آمار بازدید: 307 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image