ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
ایران مدرس اخبار سایر اخبار لزوم گسترش روش‌های تربیتی و آموزشی امام صادق(ع) در سطح بین‌الملل (12 شهریور 92)

لزوم گسترش روش‌های تربیتی و آموزشی امام صادق(ع) در سطح بین‌الملل (12 شهریور 92)

رییس دانشکده الهیات دانشگاه تبریز بر لزوم گسترش روش‌های تربیتی و آموزشی امام صادق(ع) در حوزه‌های علمیه تاکید کرد.




به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر فروهی در جمع خبرنگاران، جدیت در عرصه پژوهش در کنار آموزش را از ضرورت‌های امروز حوزه‌های علمیه عنوان کرد و گفت: باید با الهام از روش‌های تربیتی امام صادق‌(ع) طلاب را در رشته‌های مختلف تربیت کنیم.



وی افزود: امام صادق(ع)، اهل بیت(ع) را خزانه داران علم الهی، مفسران وحی پروردگار و حجت آشکار خدا بر آفریدگان معرفی کرده است که این سه ویژگی بیانگر این است که ائمه اطهار(ع) خلفا و حجت خداوند بر روی زمین هستند، اما هر یک در زمان خود ویژگی‌های خاصی داشته‌اند که سیاست خاص خود را می‌طلبد، گاهی در قالب سکوت، گاهی دعا و گاهی صلح و گاهی هم در قالب انقلاب، سیاست خود را دنبال می‌کردند.



رییس دانشکده الهیات دانشگاه تبریز با بیان اینکه امام صادق (ع) از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار بودند که باعث شده بیشتر مطرح شوند، تاکید کرد: ایشان در بین همه ائمه بیشترین عمر را داشته و هیچ کدام از ائمه به اندازه امام صادق(ع) زندگی دنیوی نداشته است، همچنین ایشان طولانی‌ترین دوره امامت را به مدت 34 سال داشته‌اند، از این رو ایشان بیشترین شاگرد را تربیت کرده‌اند که بیش از 4 هزار شاگرد، انبوه احادیث در علوم و موضوعات مختلف را از ایشان نقل کرده و به عنوان احیاگر مکتب تشیع شناخته می‌شوند.



فروهی اظهارکرد: در این برهه از زمان می‌طلبد مردم جهان با شیعه آشنا شوند، البته به برکت انقلاب اسلامی ایران این امر محقق شده است، اما قبل از انقلاب، مذهب شیعه ناشناخته بود، بنابراین با توجه به نیازهای روزافزون و افزایش شاخه‌های علم که باعث افزایش شبهات زیادی نیز می‌شود، حوزه‌های علمیه و طلاب باید این نیازهای جوامع بشری را پاسخگو باشند و این می‌طلبد که حوزه و دانشگاه در کنار هم دست به دست هم داده و این نیازها را پاسخگو باشند.



وی گفت: حوزه علمیه چون در گذشته محدود بود، علمای برجسته زود شناخته می‌شدند، اما حوزه امروز مانند دریایی شده است که علمای وارسته به سختی شناخته می‌شوند، بر این اساس حوزه باید بیشتر به استعداد شناسی بپردازد، البته اخیرا نیز رشته‌های تخصصی در حوزه علمیه راه‌اندازی شده که این قدم بزرگی است.



وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌هایی که حوزه با آن روبروست، توجه به محور آموزش است، خاطرنشان کرد: امروزه به امر پژوهش کمتر توجه می‌شود، چرا که طلبه‌هایی که در حوزه تحصیل می‌کنند، بیشتر آموزش محور هستند که نمونه آشکار آن انتشار محدود مجلات تخصصی علمی پژوهشی است، بنابراین حوزه نباید طلبه را طوری تربیت کند که به سمت مدرک‌گرایی حرکت کند و به عبارتی دغدغه اصلی آنان مدرک باشد.



وی افزود: برای رفع این مشکل باید روش‌های تربیتی و آموزشی امام صادق(ع) بازنگری شود، آن حضرت، شاگردان خود را در رشته‌های مختلف و مورد نیاز جامعه تربیت می‌کردند، بنابراین اگر روش امام صادق(ع) در حوزه‌های علمیه بکار گرفته شود، تربیت عالمان وارسته که رسالت اصلی حوزه‌های علمیه است محقق می‌شود.



رییس دانشکده الهیات دانشگاه تبریز افزود: با توجه به ویژگی‌هایی که امام صادق(ع) از آن برخوردار بودند و به خاطر نقش برجسته‌ای که ایشان در احیای مکتب شیعه داشتند می‌طلبد بیش از این در عزاداری، تبیین برنامه‌ها و ویژگی‌ها و شاخصه‌های تربیتی ایشان کار شود تا ویژگی‌های آن امام همام برجسته نشان داده شود و باید با استفاده از فرصت موجود در معرفی هر چه بیشتر شیوه‌های تربیتی رییس مذهب جعفری تلاش کرد و مرام امام صادق(ع) باید در طول سال و ایام تحصیلی تبیین کرد، چرا که مذهب شیعه متصل به وحی است.



فروهی با اشاره به کمبودها و کاستی‌های سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه‌های علمیه، اظهارکرد: حوزه علمیه در سال‌های اخیر از نظر نرم‌افزاری در علوم اسلامی واقعا خوب کار کرده است، نرم افزارهای اسلامی که در حوزه تولید شده کم نظیر است و شاهکاری در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی انجام شده است، اما کافی نبوده و باید پاسخگوی نیازهای جهان اسلامی باشیم، چرا که آنها تشنه علوم اهل بیت(ع) هستند.



وی در رابطه با نقش زبان‌های خارجی در تربیت طلاب، گفت: متاسفانه در حوزه علمیه کمتر در این زمینه کار شده است، البته این به آموزش زبان در مدارس و جامعه برمی‌گردد، در هر کشوری که زبانشان غیر زبان انگلیسی است در مدارس زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم آموزش می دهند، اما در آموزش و پرورش ایران این مساله کمرنگ است و درصد کمی از دانش آموزان ما بعد از پایان تحصیلات به طور کامل با زبان انگلیسی آشنایی دارند.



وی افزود: در این راستا مسئولان حوزه و دانشگاه باید به این مساله بیشتر توجه کنند و این نگرانی هم نباید وجود داشته باشد که با آموزش زبان خارجی فرهنگ غیرخودی را ترویج می کنیم، بلکه آموزش زبان یک ابزاری است تا معارف مکتب جعفری و دین اسلام را در سطح بین‌المللی ترویج کنیم.



وی ادامه داد: ما طلبه‌ها یک رسالت ذاتی داریم و آن این است که بتوانیم فرهنگ غنی اسلام را به گوش جهانیان برسانیم و این هم تنها با آموزش و خواندن کتاب‌های مرسوم حوزوی کافی نیست، طلاب باید بیشتر پژوهش کنند و این خلاء پر شود، ما دریایی از علم اهل بیت(ع) در اختیار داریم که می‌توانیم با بهره‌گیری از آنها پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم.


کلمات کلیدی: روش‌های تربیتی و آموزشی امام صادق، روش‌های تربیتی و آموزشی، امام صادق، دانشکده الهیات دانشگاه تبریز، دانشکده الهیات، دانشگاه تبریز

آمار بازدید: 314 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image