ارتباط مستقیم با 30620 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
ایران مدرس دانلود بانک سوالات دانلود نمونه سوالات امتحانی اول دبیرستان دانلود رایگان آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری) جهت کنکور با جواب تشریحی

دانلود رایگان آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری) جهت کنکور با جواب تشریحی

آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری)

رفتار:
واكنش يا مجموعه واكنش‌هایی است که جانور در پاسخ به محرك يا محرك‌ها انجام می¬دهد. محرک‌هایی مانند بو، رنگ، صدا، تغییر دمای محیط و تغییر طول روز تغییر محرک‌های بیرونی هستند و میزان هورمون‌ها یا گلوکز در بدن جانور محرک‌های درونی هستند که موجب بروز رفتارهای گوناگون در جانوران می‌شوند.
رفتار غریزی:
نكته 1 : نمونه‌هایی از رفتارهای غریزی: ۱- رفتار موش مادر در مراقبت از فرزندان ۲- رفتار جوجه کاکایی برای به‌دست آوردن غذا، 3- لانه سازی پرنده‌ها ۴- رفتار مکیدن در شیرخواران ۵-‌قمری‌های خانگی با جمع‌آوری شاخه‌‌های نازک درختان برای خود لانه ساخته و زادآوری می‌کنند ۶- گوزن‌ها از شکارچی‌ها می‌گریزند ۷- خرس‌های قطبی خواب زمستانی دارند ۸- سارها برای زمستان گذرانی به مناطق گرم‌تر مهاجرت می‌کنند. این‌ها نمونه‌هایی از رفتارهای غریزی جانوران است.
نکته 2 : پژوهشگران ارتباط یک ژن را با رفتار مراقبت از زاده‌ها در موش ماده بررسی کرده‌اند. این ژن را ژن B می‌نامیم. موش ماده طبیعی اجازه نمی‌دهد بچه موش‌ها از او دور شوند؛ اگر بچه موش‌ها دور شوند، مادر آنها را می‌گیرد و به سمت خود می‌کشد (شکل ۲).
نكته 3 : ژن B در بخشی از زیر نهنج (هیپوتالاموس) مغز موش مادر که در رفتار مادرانۀ آن نقش حیاتی دارد، بیان می شود. موش مادر ابتدا نوزادان را وارسی می‌کند و اطلاعاتی از راه حواس به مغز آن ارسال می‌شود؛ در نتیجه ژن B در یاخته‌هایی در هیپوتالاموس مغز موش مادر فعال می‌شود و دستور ساخت پروتئینی را می‌دهد که آنزیم‌ها و ژن‌های دیگری را فعال می‌کند. در مغز جانور فرایندهای پیچیده‌ای به راه می‌افتد که در نتیجۀ آن‌ها، موش ماده رفتار مراقبت مادری را نشان می‌دهد.
نکته 4 : پژوهشگران با ایجاد جهش در ژن B آن را غیر فعال کردند. موش‌های ماده‌ای که ژن‌های جهش یافته داشتند، ابتدا بچه موش‌های تازه متولد شده را وارسی کردند ولی بعد آن‌ها را نادیده گرفتند و رفتار مراقبت نشان ندادند. به این ترتیب، مشخص شد رفتار مراقبت مادری در موش اساس ژنی دارد. و این رفتار از والدین به ارث رسيده است.
در این بخش دانلود رایگان نمونه تست های آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری) جهت آمادگی کنکور با پاسخ و جواب تشریحی توسط دکتر علیرضا مشرفی ارائه شده است. این جزوه برای یادگیری بهتر درس و کسب درصد بالا در زیست کنکور بسیار مفید است. برای دانلود جزوه بر روی لینک زیر کلیک کنید.

آمار بازدید: 294 بار
برای دانلود فایل بر روی لینک زیر کلیک کنید.
دانلود رایگان آزمون گفتار 1 فصل 8 زیست دوازدهم (رفتارهای جانوری) جهت کنکور با جواب تشریحی(حجم فایل: 3544 کیلو بایت)
ارسال شده توسط 📌 دکتر عليرضا مشرفی (مدرس زیست‌ شناسی)(مشاهده پروفایل مدرس) تدریس تضمینی زیست‌شناسی کنکور - تدریس تضمینی زیست‌شناسی از پایه تا کنکور، تقویتی، تیزهوشان و المپیاد توسط مدرس مجرب و باسابقه دانشگاه و مدارس برتر با قیمت مناسب
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image