ارتباط مستقیم با 30714 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانش آموزی آماری از دانش‌آموزان معتاد نداریم/ تدوین پروتکل ملی پیشگیری از اعتیاد در مدارس

آماری از دانش‌آموزان معتاد نداریم/ تدوین پروتکل ملی پیشگیری از اعتیاد در مدارس

معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش در مورد آخرین آمار آموزش و پرورش از دانش‌آموزان معتاد، گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته شیوع‌شناسی اعتیاد در بین دانش‌آموزان صورت نگرفته، در حال حاضر اطلاعات و آماری نداریم در این زمینه ارائه کنیم.




به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرزاد حمیدی در نشست خبری خود که پیرامون «تشریح موضوعات سلامت و تربیت‌بدنی» در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به فعالیت دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در معاونت سلامت، گفت: در حوزه پیشگیری، فعالیت‌های جدیدی در آموزش و پرورش با هدف رصد کردن آسیب‌ها به ویژه رصد رفتارهای پرخطر و عوامل مخاطره‌آمیز شکل گرفته و استراتژی دفتر آسیب‌ها و آموزش و پرورش، مهارت‌افزایی دانش‌آموزان است.



وی افزود: باید بتوانیم مهارت دانش‌آموزی و معلمان و همچنین اولیا را در حوزه پیشگیری افزایش دهیم و در این زمینه شاهد شکل‌گیری اقدامات خوبی هستیم. هر چند که در گذشته نیز اقدامات خوبی صورت گرفته، اما بحث مهارت‌آموزی و توانمند کردن دانش‌آموزان در این حوزه مهم‌ترین رویکرد از اجرای برنامه‌هاست.



معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از اقدامات، تمرکز بر برنامه‌های فعالیت انجمن اولیاء و مربیان است که در پنج فصل راهنمای فعالیت و دوره‌های آموزشی برای پیشگیری جامع از اعتیاد در نظر گرفته شده است.





چاپ نشریه پیشگیری نوین ویژه دانش‌آموزان




حمیدی با بیان اینکه سالانه 6600 نسخه نشریه پیشگیری نوین در بین اولیا و 300 هزار نشریه نیز در بین کارکنان آموزش و پرورش توزیع می‌شود، گفت: از امسال با انعقاد یک قرارداد جدید، این نشریه ویژه دانش‌آموزان چاپ و منتشر خواهد شد.





آمار و اطلاعاتی از تعداد دانش‌آموزان معتاد وجود ندارد که بخواهیم آن را ارائه کنیم




وی در پاسخ به ایسنا درباره اینکه علی‌رغم اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر نبود هیچ منعی برای اعلام آمارهای اعتیاد، چرا آموزش و پرورش همچنان از شفاف‌سازی در این حوزه خودداری می‌کند؟ در حالی که معاون حقوقی وزیر آموزش و پرورش نیز اخیرا در تخلفات معلمان نیز بحث اعتیاد را مطرح کرده است، پاسخ داد: در گذشته به دلیل آنکه شیوع‌شناسی اعتیاد انجام نشده است، در حال حاضر آمار و اطلاعاتی وجود ندارد که بخواهیم آن را ارائه کنیم.



معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش به دنبال پنهان کردن آمار اعتیاد دانش‌آموزان است، گفت: چنانچه شیوع‌شناسی در سطح نوجوانان و جوانان انجام شود، قطعا آمار مربوط به حوزه دانش‌آموزی نیز مشخص می‌شود و قابل ارائه خواهد بود.



حمیدی با تاکید بر اینکه باید با یک متدولوژی مشخص و روش علمی، این جامعه آماری احصا شود افزود: در صورتی که این آمار به طور دقیق مشخص شود، منعی برای اعلام آن وجود ندارد.





شیوه آموزش و پرورش برای آگاهی‌ دانش‌آموزان از راه‌های انتقال HIV




وی درباره اینکه با توجه به اعلام مسؤلان وزارت بهداشت مبنی بر قرار گرفتن ایران در سونامی ایدز در آینده نزدیک و از سوی دیگر بنا به اعلام سازمان یونسکو، عدم آگاهی 85 درصد از دانش‌آموزان از راه‌های انتقال HIV، برنامه آموزش و پرورش در این زمینه چیست؟ پاسخ داد: مسائل مربوط به HIV و آمارهایی که در کشور و وزارت بهداشت وجود دارد، آمارهای در حال رشد را نشان می‌دهد که نسبت به سنوات گذشته، این آمارها افزایش یافته است.



معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث علوم زیستی یک دوره هشت ساعته آموزش پیش‌بینی شده که ویژه معلمان است و از طریق آموزش معلمان به دنبال ارائه آموزش‌ها به دانش‌آموزان در حوزه این آسیب‌ها هستیم.



حمیدی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از عوامل بازدارنده در ارائه اطلاعات مربوط به HIV، قبح‌زدایی آن است، مقرر شده اتاق فکری متشکل از مسؤلان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به صورت تخصصی تشکیل و درباره این موضوع اقدامات لازم صورت بگیرد. هر چند که همکاری خوبی بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت وجود دارد اما آنچه مسلم است، بحث ملاحظاتی در ارائه این آموزش‌هاست که تمرکز آموزش و پرورش برای آگاهی‌سازی دانش‌آموزان از طریق آموزش معلمان است.





واژه «دانش‌آموز معتاد» به کار برده نشود




وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید واژه «اعتیاد دانش‌آموزی» به کار برده نشود، اظهار کرد: نوجوانان معتادی داریم که ممکن است وارد مدرسه هم بشوند البته این افراد ممکن است وارد سایر مراکز اجتماعی نیز شده باشند، اما باید همه بدانند که مدرسه جزء اخلاق، تعلیم و روابط اجتماعی چیزی را آموزش نمی‌دهد؛ هر چند که ممکن است خانواده و محلات پرخطر نوجوانی داشته باشند که آنها را به سمت این آسیب هدایت کند.





تدوین پروتکل ملی پیشگیری از اعتیاد در مدارس




معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش از رسانه‌ها خواست از به کار بردن عبارت «دانش‌آموز معتاد» خودداری کرده و همچنین اظهار کرد: در مدرسه کسی معتاد نمی‌شود، معتقدیم در مواردی که دانش‌آموزان به این آسیب دچار هستند، باید ارجاع داده شوند.



وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دانش‌آموزان معتاد از مدرسه اخراج می‌شوند یا نه؟ گفت: آموزش و پرورش دانش‌آموزانی که دچار این آسیب شده باشند را ارجاع می‌دهد و در صدد نهایی کردن پروتکل ملی هستیم که با همکاری همه دستگاه‌ها بتوانیم نوجوانان در حال خطر را ارجاع دهیم؛ چرا که این پروتکل یک برنامه فرا آموزش و پرورشی است و باید با همکاری سایر دستگاه‌ها با محوریت ستاد مبارزه با مواد مخدر اجرایی شود.



حمیدی همچنین درباره اینکه آیا آموزش و پرورش در حوزه آسیب‌های اجتماعی بحث‌های تئوری نیز خواهد داشت؟ پاسخ داد: از وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی میثاق گرفته‌ام که موضوع پیشگیری از آسیب‌ها بیشتر از گذشته در کف مدارس پررنگ شود؛ با این برنامه در صدد توانمندی دانش‌آموزان هستیم.



معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این رابطه آموزش و پرورش تنها به مراقبین بهداشت اکتفا نمی‌کند و از مدیران و معلمان مورد قبول برای بحث‌های آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌کند، چرا که معتقدیم اگر بتوانیم از طریق معلمان و مدیران به این مسئله ورود پیدا کنیم، قطعا پاسخ‌های مناسبی خواهیم یافت. همچنین به اعتقاد ما یک معلم فیزیک نباید تنها معلم فرمول نویسی باشد بلکه باید در سایر حوزه‌ها نیز مسؤلیت قبول کند که این گونه نیز هست.





رشته بهداشت مدارس در دانشگاه فرهنگیان راه‌اندازی می‌شود




وی درباره کمبود مربیان بهداشت و برنامه آموزش و پرورش‌ برای جبران این کمبودها، گفت: کمبود مراقب بهداشتی در مدارس جدی است و ما نیز آن را قبول داریم و با توجه به اینکه در حال حاضر 5700 مراقب بهداشت در مدارس وجود دارد، از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان استفاده کرده‌ایم و به دنبال راه‌اندازی درس بهداشت مدارس و رشته بهداشت مدارس هستیم تا فارغ‌التحصیلان این رشته از همان ابتدا جذب آموزش و پرورش شده و فعالیت‌شان را آغاز کنند.



به گفته حمیدی، در حال حاضر از معلمان مازاد رشته‌های مرتبط برای جبران این کمبودها استفاده می‌شود.





تدوین سند جامع سلامت و ایمنی




به گزارش ایسنا، معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌های دفتر سلامت آموزش و پرورش نیز گفت: در همه دفاتر سلامت استان اتاق فکری تشکیل شده تا فاصله بین صف، ستاد و استان کاهش یابد. همچنین با تشکیل کمیسیون دائمی در دفاتر، سند جامع سلامت و ایمنی در حال تدوین است.



به گفته وی، بحث آموزش مربیان بهداشت، نظارت بر پایگاه‌های سلامت، همکاری با سازمان‌های هلال‌احمر و مرکز زلزله‌شناسی با توجه به سایر موضوعات بهداشتی محیط از جمله آبخوری‌ها و بهداشت آب و محیط مدارس از برنامه‌های دیگری است که در حوزه سلامت در حال بررسی است.



حمیدی درباره مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در حوزه سلامت، گفت: در حال حاضر دو کتاب در رابطه با معارف زندگی در دو پایه تحصیلی در بین دانش‌آموزان متوسطه تدریس می‌شود اما اهم برنامه‌ها، بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.





بازنگری طرح‌های ملی آموزش و پرورش در حوزه ورزش




معاون سلامت وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره اقدامات دفتر تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه بحث تربیت‌بدنی یکی از موضوعات مهم سند تحول بنیادین است، عملیاتی کردن برنامه‌های سند در این حوزه، تمرکز بر ساحت یادگیری، زیستی، بدنی، اخلاقی و اجتماعی بر اساس تاکیدات سند، همچنین تامین کمبود مربیان ورزشی و متناسب‌ سازی برنامه‌ها با امکانات مدارس از اقدامات آموزش و پرورش در بحث تربیت‌بدنی است.

آمار بازدید: 227 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image