ارتباط مستقیم با 30629 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی انتقادهای صریح معاون وزیر بهداشت از حال ناخوش دانشگاه‌ها

انتقادهای صریح معاون وزیر بهداشت از حال ناخوش دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و پزشکی با تاکید بر لزوم تحول در ارکان نظام آموزشی، تاکید کرد: مدیریت و رهبری دانشگاه‌های ما آکادمیک نیست، دانشگاه محل حاکمیت آکادمیک است،‌ اما دانشگاه‌های ما مانند یک اداره کل تربیت می‌شوند.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ضیایی در مراسم اختتامیه ششمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشوربا اشاره به اهداف وزارت بهداشت از برگزاری این المپیاد، گفت: اولین هدف وزارت بهداشت شناسایی افراد نخبه‌ای از اقصی نقاط کشور است که توانایی بیشتری دارند. هدف بعدی ایجاد فرهنگ‌سازی است باید کارهای بدیعی که در این المپیاد انجام شده، در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور جاری شود .

روش پذیرش دستیاری، روش مناسبی نیست
وی با اشاره به اینکه روش پذیرش دستیاری، روش مناسبی نیست، اظهارکرد: این روش خوبی نیست که تعداد کمی از این همه افراد علاقه‌مند با آزمون 200 سوالی انتخاب شوند. باید در کنار آزمون، توانایی دیگر هم سنجیده شود و برای گزینش دستیاران از سوابق تحصیلی، معدل کل دوره، نمره آزمون، آزمون‌های مهارتی هم استفاده شود.

وی افزود: توانمندسازی اساتید از اهداف دیگر برگزاری این المپیاد است. دانش اساتید باید روزآمد و کارآمد شود.

وی با تاکید بر اینکه تقویت روحیه کار تیمی از اهداف دیگر برگزاری این المپیاد است، اظهار کرد: امیدواریم روحیه کار تیمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاعه پیدا کند. همچنین رقابت مثبت بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تقویت یابد.

ضیایی با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در این المپیاد شرکت کرده‌اند دارای توانمندی و نوآوری‌های خوبی هستند، افزود: استفاده از توانمندی افراد در بخش مدیریت سلامت از اهداف دیگر برگزاری این المپیاد است.

دانشگاه‌ها به جای روزآمدی دچار روزمرگی شده‌اند
وی در ادامه مهم‌ترین رکن دانشگاه، دانشجو است، گفت: آفاتی وجود دارد که دانشگاه‌های ما به آن گرفتار شده‌اند. اولین آفت این است که دانشگاه محل تولید فکر و نوآوری است اما دانشگاه‌های ما تبدیل به دبیرستان‌های زمان قدیم شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: باید دانشجو توانمند فکر کردن، انتقاد کردن، نقد موشکافانه و... را داشته باشد اما نظام آموزشی بیشتر استفاده از حافظه تاکید دارد. در صورتی که لازم نیست ذهن از اطلاعاتی پر شود که هر روز قدیمی می‌شوند. دانشگاه باید قادر باشد مسائل جامعه را حل کند اما دانشگاه‌های ما به جای روزآمدی دچار روزمرگی شده‌اند.

ضیایی با بیان اینکه مدیریت و رهبری دانشگاه‌های ما آکادمیک نیست، توضیح داد: دانشگاه محل حاکمیت آکادمیک است،‌ اما دانشگاه‌های ما مانند یک اداره کل تربیت می‌شوند. دانشگاه‌های ما دانشگاه‌های دولت سالارند اما دانشگاه باید رها و آزاد باشد تا بتواند پیشرفت کند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های امروز و فردا در متن جامعه هستند اما دانشگاه‌های ما چقدر به نیازهای جامعه پاسخ می‌دهد؟ هرچند پاسخگویی به نیازهای جامعه در بخش ارائه خدمات دانشگاه‌های علوم پزشکی به واقعیت نزدیک‌تر است.

نباید فقط به تولید کاغذ و مدرک پرداخت
معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به نزدیکی صنعت و دانشگاه‌ها در کشورهای دیگر جهان گفت: بسیاری از کارخانه‌های بزرگ دنیا برای خود دانشگاه‌ تاسیس کردند و این نشان‌دهنده نزدیکی صنعت به دانشگاه است اما متناسب با نیاز جامعه خود نیرو تربیت نمی‌کنیم.

ضیایی ادامه داد: دانشجو باید نوآور باشد و هرچقدر میزان نوآوری کمتر باشد، سرمایه‌های اجتماعی هم افزایش پیدا نمی‌کند. نباید فقط به تولید کاغذ و مدرک پرداخت زیرا فردی که مدرک دارد اما توانایی ندارد، خودش هم از خودش راضی نیست چه برسد به جامعه.

وی با بیان اینکه هدف دیگر برگزاری این المپیاد، ارتباط استاد با دانشجو است، گفت: باید اساتیدی جذب شوند که به معلمی علاقه داشته باشند و دانشجو هم باید قادر باشد به صورتی با استفاده ارتباط برقرار کنند که هر دو در یک جهت حرکت کنند.

باید از توسعه کمی دانشگاه‌ها پرهیز کنیم و اینقدر دانشگاه بدون منبع تاسیس نکنیم
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با انتقاد از وضعیت امکانات و تجهیزات دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌های زیادی تاسیس شده است اما امکانات و تجهیزات لازم را ندارد. باید از توسعه کمی دانشگاه‌ها پرهیز کنیم و اینقدر دانشگاه بدون منبع تاسیس نکنیم. از طرفی جذب فراگیر دانشجو نیاز به بررسی بیشتر و تغییر دارد.

ضیایی در پایان تاکید کرد: همه ارکان نظام آموزشی باید تحول پیدا کند و در آموزش پزشکی ارتقای کیفی صورت بگیرد. حتی کنکور ما هم ناکارآمد است و بهترین روش انتخاب دانشجو نیست.

آمار بازدید: 303 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image