ارتباط مستقیم با 30947 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی زبان استاد غفاریان
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس کتاب وصله های تعمیراتی کامپوزیتی

وصله های تعمیراتی کامپوزیتی

وصله های تعمیراتی کامپوزیتی
مولف: دکتر سیروان محمدی مترجم: --- انتشارات: دانشگاه کردستان معرفی شده توسط: دکتر محمدی (22 سال سابقه)

در بسیاری از سازه¬های مورد استفاده در صنایع مختلف، ماشین¬آلات، سازه های هوافضا، بالگرد، مخازن تحت فشار، لوله¬های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و .... به دلایل مختلف همچون ضربه، خوردگی، فرآیند تولید نامناسب و .... ممکن است ترک¬ها و نواقص و عیوبی ایجاد گردد. در عین حال، با توجه به هزینه بالای تعویض قطعات و جایگزین کردن ماشین آلات، در بسیاری از موارد ممکن است ترجیح داده شود به جای تعویض، تعمیر انجام گردد. در صورتیکه تعمیر قطعات و سازه¬ها و ماشین آلات به درستی انجام شود، نه تنها در هزینه¬ها صرفه جویی زیادی انجام خواهد شد، بلکه استفاده مفیدتر و به صرفه¬تری هم از این قطعات می¬شود. بنابراین، روش¬های تعمیراتی پربازده و قابل اطمینان می¬تواند به مقدار بسیار زیادی در صرفه¬جویی در منابع شرکت¬ها، سازمان¬ها و کل کشور مفید و موثر باشد. یکی از بهترین روش-های تعمیرات سازه¬های فلزی و غیرفلزی استفاده از وصله¬های تعمیراتی کامپوزیتی است که مزایای زیادی به نسبت انواع روش¬های تعمیراتی دیگر دارد.

وصله کامپوزیتی رفتار خستگی را بهبود می¬بخشد، خوردگی را کاهش می¬دهد و به راحتی شکل می¬پذیرد. مهمترین مزیت وصله کامپوزیتی این است که برای نصب آن سوراخ جدیدی در محل تعمیر ایجاد نمی-شود و سازه ضعیف¬تر نمی¬گردد. در سازه¬های شامل ترک، وصله باعث کاهش ضریب شدت تنش و در نتیجه کندشدن و متوقف شدن ترک می¬شود. مزیت اصلی تکنولوژی تعمیر با وصله این است که وزن سازه خیلی افزایش نمی¬یابد. سبکی و انعطاف شکل و تنوع وصله¬ها باعث محبوبیت وصله¬های کامپوزیتی شده است. وصله کامپوزیتی دمای بالا نمی¬خواهد، تمرکز تنش ایجاد نمی¬کند و با هر شکلی قابل اعمال است. همچنین وزن کمی دارد و به نسبت جوش مهارت کمتری می¬خواهد. کامپوزیت¬هارسانا نیستند و خوردگی گالوانیک در آنها رخ نمی¬دهد. موارد ذکر شده تعدادی از مزایای وصله¬های کامپوزیتی تعمیراتی هستند و بسیاری از فواید دیگر آن¬ها در این متن کوتاه قابل ارائه نیست.
در کتاب حاضر، که مشابه آن در داخل کشور تالیف و چاپ نشده است، به صورت مفصل و از جنبه¬های مختلف وصله¬های کامپوزیتی تعمیراتی مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب، با توجه به مطالعه گسترده و انجام کارهای تحقیقاتی متعدد نویسنده در این زمینه و با در نظر گرفتن مراجع معتبر در 6 فصل تالیف شده است. با توجه به اهمیت وصله¬های تعمیراتی کامپوزیتی و کاربرد گسترده آن در صنعت برای تعمیر لوله¬ها، مخازن و انواع سازه¬های مختلف، این کتاب می تواند منبع بسیار خوبی برای محققین علاقه¬مند به این زمینه و مهندسین و کارشناسان مشغول در صنعت باشد. تلاش شده است با بررسی مراجع مختلف و معتبر تمامی جنبه¬های وصله¬های کامپوزیتی مورد بررسی قرار گیرد. افراد علاقه¬مند به مطالعه در زمینه وصله¬های کامپوزیتی تعمیراتی و یا مهندسینی که برای استفاده از این وصله¬ها در جستجوی یک مرجع کامل هستند، با مطالعه این کتاب می توانند اطلاعات کامل و جامعی در زمینه این وصله¬ها، پارامترهای موثر بر آنها، نحوه طراحی و کاربرد وصله¬ها و ... بدست آورند.
همانطور که گفته شد، کتاب حاضر در 6 فصل تدوین شده است. در فصل اول میزان موثر بودن وصله¬های کامپوزیتی در جلوگیری از رشد ترک و مقایسه وصله¬های یک و دو طرفه ارائه شده است. با توجه به مراجع مختلف و با استفاده از نمودارها و نتایج بدست آمده نشان داده شده است که وصله¬های تعمیراتی به چه میزان می¬توانند در افزایش بار قابل تحمل و یا افزایش عمر سازه آسیب دیده موثر باشند. در بسیاری از موارد وصله¬های کامپوزیتی به صورت یک¬طرفه و فقط در یک سمت سازه اعمال می¬شوند. چالش¬های استفاده از وصله نامتقارن و مزیت¬های وصله دوطرفه به نسبت وصله یک¬طرفه با توجه به نتایج بدست آمده در مراجع در فصل اول مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم، که مفصل ترین فصل کتاب است، بررسی میزان تاثیر ابعاد و اندازه وصله¬های کامپوزیتی بر بازدهی آنها انجام شده است. ضخامت وصله، چسب و سازه اصلی، طول و عرض وصله و سایر پارامترها می¬توانند بر بازدهی و دوام وصله¬ها تاثیر بگذارند که در فصل دوم به صورت مفصل و با توجه به مراجع متعدد مورد بررسی قرار گرفته است.
یکی از غدغه¬های اصلی در کاربرد وصله¬های کامپوزیتی برای سازه¬های اصلی متحمل بار جدایش این وصله¬ها است. در فصل سوم، تنش در چسب و جدایش وصله¬ها و NDI وصله¬های کامپوزیتی مورد بررسی قرار گرفته است و تاثیر جدایش وصله بر بازدهی آن تحلیل شده است. اثر جنس و لایه¬چینی بر بازدهی وصله¬های کامپوزیتی هم در فصل چهارم بررسی شده است. به هر حال در لامینت¬ها و یا چندلایه¬ها، چینش لایه¬ها هم مهم است و بر بازدهی تعمیر تاثیر می¬گذارد. در بخش پایانی فصل چهارم وصله¬های FML برای تعمیر ترک مورد بررسی قرار گرفته است. همانطور که گفته شد، یکی از کاربردهای وصله¬های تعمیراتی کامپوزیتی، تعمیر لوله¬های انتقال نفت و گاز است. در فصل پنجم بازدهی و دوام وصله¬ها در تعمیر لوله¬ها مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پایانی و فصل ششم کتاب سایر پارامترهای موثر بر افزایش بازدهی و دوام وصله¬های کامپوزیتی مورد بررسی قرار گرفته است. از جمله موارد بررسی شده در فصل ششم می¬توان به تنش پسماند در وصله¬های کامپوزیتی، وصله¬های کامپوزیتی تحت بارگذاری ضربه-ای، اثر کهنه¬شدگی، محیط، دما و رطوبت بر بازدهی و دوام وصله¬های کامپوزیتی اشاره کرد. امید است که کتاب حاضر برای محققین، مهندسین و کارشناسان و افراد فعال در صنعت کشور مفید و موثر باشد.

آمار بازدید: 1004 بار
ثبت نظر درباره کتاب
Security Image

دانلود کتاب درسی