ارتباط مستقیم با 30619 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله معرفی دانشگاهها دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

به اشتراک گذاری

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در این بخش به صورت خلاصه معرفی شده است و در رابطه با تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و ... توضیح داده شده است.

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه قدیمی‌ترین دانشگاه علوم پزشکی نوین ایران است.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: رایج‌ترین سؤالات داوطلبان آزمون دستیاری دندانپزشکی

تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نخست توسط چند پزشک آمریکایی در قرن نوزدهم تاسیس گردید. سال‌ها بعد به دانشگاه ارومیه تعلق گرفت، و نهایتا پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، از دانشگاه ارومیه جدا و مستقل گردید.

پیشنهاد می شود مقاله
نگاهی به 10 دستاورد فناورانه پزشکی تأثیرگذار در سال 2013 را هم بخوانید.


جوزف کاکران یکی از فرزندان میسیونرهای مهاجر در سال ۱۸۵۵ م درشهر ارومیه به دنیا آمد وی پس از طی دوران کودکی و تحصیلات دبیرستان به آمریکا عزیمت نمود و بعد از اتمام تحصیلات عالیه پزشکی به زادگاهش ارومیه بازگشت و به فکر تأسیس بیمارستان و دانشکده پزشکی افتاد در سال ۱۸۷۸ م مطابق ۱۲۵۷ ه- ش با همیاری سایر همکاران خود شروع به احداث ساختمان بیمارستان بزرگی به ظرفیت یکصد تحتحواب کرد این بیمارستان ۲ سالن عمومی برای امراض غیر واگیر دار و پنج اتاق کوچک برای امراض واگیر دار و دواتاق برای جراحی و یک اتاق بزرگ برای داروخانه داشت درپیش درگاهی ساختمان بیمارستان زیر زمین بزرگی برای تشریح و سردخانه ساخته شد. احداث بیمارستان در سال ۱۸۷۹ به پایان رسید و دکتر کاکران درطول این مدت درساختمانی که در محل فعلی دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه واقع بود مشغول خدمات درمانی و بهداشتی مردم ارومیه بود.

پس از تکمیل ساختمان بیمارستان و تجهیز آن به دلیل کمبود کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان، دکتر کاکران به فکر ایجاد مدرسه عالی طب افتاد و ساختمانی به همین منظور در نزدیکی بیمارستان مخصوص دانشکده پزشکی تأسیس کرد این ساختمان همان ساختمان چوبی معروف است که هنوز در دانشگاه ارومیه با سایر ساختمانهای دیگر باقی است دانشجویان مدرسه عالی طب پس از طی دوره‌های نظری و عملی درطول پنج سال به درجه دکترای عالی طب نائل می‌آمدند بطوریکه اولین فازغ التحصیلان آن مدرسه ۲۷ نفر بودند که در شهرهای آذربایجان به کار طبابت پرداختند.

مطالعه این مقاله هم مفید است: تولید آدامس بیولوژیک و دستگاه جمع‌آوری آزولا توسط فناوران زیست‌پزشکی کشور

دانشکده پزشکی از سال ۱۳۵۶ ه‍.ش به عنوان یکی از واحدهای آموزشی دانشگاه ارومیه تحت پوشش وزارت فرهنگ و آموزش عالی با پذیرش ۴۸ نفر دانشجوی رشته پزشکی فعالیت خود راآغاز نمود و در سال ۱۳۶۵ ه‍.ش پس از تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت و درمان واموزش پزشکی این دانشکده وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گردید.

منبع: ویکی پدیا


آمار بازدید: 1001 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
تلخک دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹

واقعا عجب تاریخچه ای چقدر کامل و گویا خیلی استفاده کردم